Tips på stövlar med högre/tjockare sula?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
För jag når som sagt ner med främre delen av båda fötterna samtidigt, och när jag stannar kan jag lätt sätta ner ena foten helt och hållet med den andra på fotpinnen.
Då förstår jag inte problemet. Det där kommer du vänja dig vid snabbt. Luta huvudet lite åt ena hållet när du stannar så vippar du över åt den sidan. Förslagsvis åt höger så du har vänsterfoten på växelspaken.

Dra till en parkering och öva tills det känns naturligt.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Köpte dessa trial-boots i veckan och stortrivs. Dom har ganska tjocka sulor. Kostade ca 1800 kr på 24MX.

Eeeeh.. "Finns det någon mc-stövel med lite platå ens?"

- Det vill du inte ha. Jag lovar. Du kan (det går inte) inte köra hoj med platå. Du kan knappt köra bil med sånt.

IMG_7478.JPG
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Övningskör lite bara så kommer det inte kännas farligt längre. Så kort är du inte och hojen är varken jättehög eller tung. Tunnare sadel kan man möjligtvis sträcka sig till.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Ja, det är sant.. Så jag får helt enkelt ge mig lite till tåls och invänta att jag får lite mer vana. Jag provade att köra en kortis hemmavid i mina vanliga kängor med tjock sula bara för att se hur det kändes, och precis som du säger tappade man känslan helt. Visst, jag nådde ner bra, men å andra sidan spelar ju inte det någon roll när jag knappt kunde växla och nitade med fotbromsen för att jag inte kände hur mycket den trycktes ner ?

Det är ju ingen hög hoj heller, en MT-07 från -21, och jag är 170 cm. Kanske bättre att investera i kraschpuckar istället för platåskor, tappar jag det händer det ju inte så mycket då ?
Min fru är 172, jag 193. På -90 talet kunde vi förväxla våra Levis ibland när jeansmodet var ett annat. Hände att jag tog hennes och hon mina, satt ju lite konstigt märkte man efter ett tag, men benlängden skiljde det inte många cm på :). Tror bara du behöver köra på och känna dig mer bekväm med hojen, nu är du ju "fri". Körkortet fixat, rör dig mer på hojen nu när du inte har någon inspektör hela tiden. Häng ut ena skinkan och stå stadigt på ena foten bara!
 

Nathaliehamar

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2022
Hoj
2021 Yamaha MT-07
Och bara muskler förtåss. Djävlar anamma ! :)
Och grattis till ha klarat Uppkörningen ! :)
Bra jobbat ! :)
Hahaha jag menade så klart att motorcykeln väger dubbelt så mycket som min moped gjorde. Han har vart ute efter kroppsmått och vikt tidigare, så det var väl givet att han skulle ta tillfället i akt när det gick att misstolka ?

Tack ska du ha!! ?
 

Nathaliehamar

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2022
Hoj
2021 Yamaha MT-07
Eeeeh.. "Finns det någon mc-stövel med lite platå ens?"

- Det vill du inte ha. Jag lovar. Du kan (det går inte) inte köra hoj med platå. Du kan knappt köra bil med sånt.
Äsch! Klart man kan köra bil med platådojjor, det är ju inte 10 cm vi snackar om. Tror jag har 3-4 par kängor hemma med 5-6cm platå som jag i princip dagligen kör bil med. Och jag kan framföra en bil på ett sånt sätt att Vin Diesel hade blivit grön av avund om han såg mig ;)
Men jag köper att det inte är något vidare på en mc, fossingarna blir bra klumpiga ?
 

Nathaliehamar

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2022
Hoj
2021 Yamaha MT-07
Då förstår jag inte problemet. Det där kommer du vänja dig vid snabbt. Luta huvudet lite åt ena hållet när du stannar så vippar du över åt den sidan. Förslagsvis åt höger så du har vänsterfoten på växelspaken.

Dra till en parkering och öva tills det känns naturligt.
Nej, det är ju inget problem egentligen. Mest bara jag som är lite ängslig kärring och inte vill tappa hojen rätt i gatan så det blir ful ? Tack för tipset, får prova det imorgon! ?
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Har full förståelse för att du inte vill tappa hojen men om du övar på ett säkert ställe så får du schwung på det snabbt.

OT
Min fru har allt som oftast plattåskor, hon har exempelvis haft sina DrMartens med plattå hela veckan och hon kör mycket bil i jobbet. Så jo, det går.
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Grattis till körkortet och välkommen till MC-livet :) Många dammodeller som t ex Daytona Evouqe har i grunden tjockare sula, tyvärr verkar rena sportstövlar med t ex tåskydd i metall vara av mer traditionell modell. Det finns särskilda dammodeller från bl a Alpinestars och TCX, Du kan ju alltid prova några av dessa på en butik.

Bike Trollhättan har en rätt bra sida med stort urval där Du kan botanisera och kanske hitta några intressanta alternativ: https://www.biketrollhattan.se/1509-mc-stovlar-onroad#!/orderby:name/orderway:asc/

Förresten - rätt teknik för att lyfta en tippad hoj är viktigt och det kan i alla fall eliminera en av farhågorna med att reda ut oväntade situationer. Se gärna detta exempel för att ha koll på en av de bättre:

Lycka till med Ditt val :)
Vilken bra video. Nästan så jag skulle vilja testa ...men kanske inte med min hoj. Och inte utan en hjälp som håller emot.

Välte min första hoj när jag parkerade för att gå till en garagekodsläsare. Var liiiite lutning framåt o jag hade inte växel i så den rullade ner men jag kände det när jag hade börjat vända mig o gå så hann slita tag i vänster handtag o dämpa fallet så lite skrap bara, och en rejält värkande handled. Få upp den med den där tekniken lyckades jag inte med men jag ser jag gjorde 2 fel. Satt inte på hojens sadel och tittade inte upp. Sen var jag skiträdd att den skulle välta över. Efter en stund kom en bil med en kvinna som jag bad om hjälp. Hon sa nej, hon hade inga ben. Sen kom två grabbar o vi tre lyfte upp de 270 kg hoj. Usch. Fortfarande rädd för att välta.

Men till TS, stövlar är inget problem. Många tjejer, inkl mig själv når ner med framdelen av foten bara. När jag stannar så tar jag oftast en fot och får ner hela. Tjockare sulor blir bara klumpigt tror jag. Och ger väl en skarpare knäböj. Det är nog mest nybörjarnerver. Ge det några körningar så har du glömt det ? välkommen ut på vägen och in i kollektivet
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Ett tipps är att när man skall stanna vid t.ex. ett rödljus så kolla in asfalten, ofta är det ju två hjulspår med en kulle i mitten om man är lite kort i växten som jag med en hög hoj så är det bra att stanna i hjulspåren och inte på kullen....
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Mitt stalltips om du är osäker på det här med höjden är att testa att köra cross någon gång. Världens snabbaste förare når knappt upp till styret... Många klubbar i regionen har olika former av "prova på". Efter ett par pass där har du helt glömt oron.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
BMW hade/har en damstövel som är uppbyggd inuti. Blir lite som nåt högklackat. Dessvärre en neutral touringstövel. Har för mig att de även lanserade en variant som skulle se sportig ut. Minns inte hur de var men inte särskilt fräcka. Personligen kör jag i lite grova kängor, vill kunna gå då jag använder mc till såväl nytta som nöje och har gett upp fåfängan.
MT-07 ser väl ändå inte helt hopsäckad ut sänkt. Kollade på den när dottern, betydligt kortare än du, snuddade vid tanken på att börja köra.
Även jag är kortare än du och därtill taxbent.
Rusta hojen med kraschskydd så den tål att tappas. Puckar, kanske någon båge som inte ser ut som något från HAKI. Eliminera och byt originaldelar som styrändar och gör samtidigt din hoj till din, alltså mer personlig.
Det finns absolut en kritisk gräns men du kan göra mycket med det mentala och blicken. Kruxet är att när den börjat falla och det bara är ett potthål där man behöver sätta foten, då är det så mycket massa i rörelse att det är närmast dumt att vara ivägen.
Så, mitt tips är att kolla på en sänkt MT-07, skydda hojen och stärk dig mentalt, utan inbördes ordning, eller jo, sänkning kommer sist.

Sist jag la en hoj var på en daggfuktig, ojämn och mossbelupen gräsmatta. Har därtill ett vekt vänsterben. Då tillät inte hojens elektroniska hjälpmedel (TC) något driv framåt. Hjulen på 2 upphöjningar, håla för foten och inte någon styrfart. Nåväl, vi landade mjukt. Spinn är jag beredd på, men inte avsaknad av möjlighet till framåtrörelse.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har ett kanske orealistiskt tips till...
Provkör en BMW R1200/1250R. Roligare än vad en första anblick anger, lätt att nå ner på och den har otroligt låg tyngdpunkt...o du slipper kedja. Den är löjligt lätthanterlig vid krypkörning, vändningar och på slingriga vägar.
Finns hyggligt diskreta motor/cylinderbågar till den, smälter in fint men jag tror näppeligen de kommer behövas.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ägt en boxer-bimmer, ja de är lätta att hantera i låg fart, pga tyngdpunkten
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top