Läste i Bike

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Fick ett återfall och köpte senaste Bike.
I en ringenartikel jämfördes Honda 750 -73 med en Kawa, Hondan hade
samma kurvhastighet som den nya hojen!
Toppfart skilde det ljusår, men rakt fram behövs bara stark
motor. Har utvecklingen av nya hojar endast gjorts på bromsar
och mera effekt?
 
"en kawa" är lite suspekt. Vad för hoj var det? Hur sug kurvan ut? Var det högfartskurva eller en tajt knixig?
 
vad va det för kawwa?

kan inte vara möjligt att en orginal honda från 73 kan ta en kurva i samma takt som en ny zx10r!!
 
BMW R90s skrev:
Fick ett återfall och köpte senaste Bike.
I en ringenartikel jämfördes Honda 750 -73 med en Kawa, Hondan hade
samma kurvhastighet som den nya hojen!
Toppfart skilde det ljusår, men rakt fram behövs bara stark
motor. Har utvecklingen av nya hojar endast gjorts på bromsar
och mera effekt?

Du måste ha varit på Oves lanthandel... ditt ex av Bike är nr 3/1973
"Kawa Z900 i hårdtest mot CB750"

:hihi
 
Det stämmer ju!

Bike har nog kommit på att om man kör en CB750-73 genom en kurva i 70km/h och sen tar en ny Kawa och kör under precis samma förutsättningar går det exakt lika fort!!!

Stora journalistpriset väntar...
 
gthyni skrev:
Du måste ha varit på Oves lanthandel... ditt ex av Bike är nr 3/1973
"Kawa Z900 i hårdtest mot CB750"

:hihi
Nu har jag tittat i tidningen igen.
Testet är på N-ring och med en Kawa ZX10R
Mätt med färdskrivare
Hondan 67 hkr 218 kg
Kawa 164 hkr 198 kg
 
Var det en nytest av Hondan eller gick de på uppgifter från -73? Även om den hade moderna däck borde inte den bredden och dåtidens fjädringskomponenter ha en chans mot en ny hoj som dessutom är lättare. :va Kommenterade Bike angående saken?

Måste nog tjuvläsa lite på affären, vägrar köpa Bike. :D
 
Usch för Bike säger jag bara, så jävla mycket reklam så man spyr alltså :mad: :mad: :mad:

Känns som att över 50% av tidningen är reklam !!!


(Räknade i ett nummer, 49 sidor reklam av 121 sidor SKANDAL !!!!, ska
fan rycka ur reklamsidorna och använda dom som toapapper )
 
Last edited:
BMW R90s skrev:
Fick ett återfall och köpte senaste Bike.
I en ringenartikel jämfördes Honda 750 -73 med en Kawa, Hondan hade
samma kurvhastighet som den nya hojen!
Toppfart skilde det ljusår, men rakt fram behövs bara stark
motor. Har utvecklingen av nya hojar endast gjorts på bromsar
och mera effekt?
Däcken har utvecklats ganska mycket på 30år. :)
Edit. Menar då att gamla cyklar kan vara bättre idag än när de var nya.
 
Last edited:
Om man tittar på grafen så är tom hondan snabbare än kawan i 6-7 kurvor. Hondans data är tydligen från 69 så något skumt måste det vara med den. :va
 
Roberth skrev:
Däcken har utvecklats ganska mycket på 30år. :)

Jajamen,
men Hondan har väl 19" fram och 18" bak.
De bästa däcken finns bara i 17"
 
burner skrev:
(Räknade i ett nummer, 49 sidor reklam av 121 sidor SKANDAL !!!!, ska
fan rycka ur reklamsidorna och använda dom som toapapper )
De har bättrat sig lite iallafall. I den senaste bike är det "bara" 38 sidors reklam av 108 möjliga, alltså endast 35,2% istället för dina 40,5% (49 av 121). :tungan
 
Om inte datan är från ett modernt test av -73ans modell med moderna däck så är nått helt galet. Kan omöjligen ha samma kurvhastighet med däck från den tiden.
 
burner skrev:
Usch för Bike säger jag bara, så jävla mycket reklam så man spyr alltså :mad: :mad: :mad:

Känns som att över 50% av tidningen är reklam !!!


(Räknade i ett nummer, 49 sidor reklam av 121 sidor SKANDAL !!!!, ska
fan rycka ur reklamsidorna och använda dom som toapapper )

Om 49 sidor är reklam innebär det att 40 % är det, bike kostar 59.90 kr vilket gör att ditt toapapper kostar 24 kr....
Det blir dyrt i längden...... :hihi
 
Hallå, något är ju skumt här. Data från -69 med en -73 års modell..? :va

Hojen har ett 100 mm brett 18" däck (gummi som bakelit och inte radial) och gubbstyre. Måste vara omöjligt att köra samma hastighet som en modern hoj någonstans.

index.jpg


För övrigt är tidningar till stor del finansierade av reklam, använd era fina procentuträkningar till vad Bike skulle kosta utan reklam i stället. Man mäter normalt det redaktionella materialet, amerikanska tidningar har ännu mer annonser men de är billiga också. Basha Bike någon annanstans dock, tack. :)
 
Last edited:
Ninjaboy skrev:
Hallå, något är ju skumt här. Data från -69 med en -73 års modell..? :va

Hojen har ett 100 mm brett 18" däck och gubbstyre. Måste vara omöjligt att köra samma hastighet som en modern hoj någonstans.

Fattar ni inte att Bike har ett avtal/sammarbete med Honda?! :fatta!
:tungan
 
brinckis skrev:
De har bättrat sig lite iallafall. I den senaste bike är det "bara" 38 sidors reklam av 108 möjliga, alltså endast 35,2% istället för dina 40,5% (49 av 121). :tungan

Låter bra det, 10-15% reklam känns okej för min del.

Känns som om man blir lurad när så mycket reklam utgör tidningen.
Själv vill jag inte betala för reklam utan för te.x provkörningar, tester, nyheter osv...
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top