Längre insugningsrör?

jag har följt din tråd från start och har blett gör sugen på å testa bygga ett eget avgassystem.:tungan :) så ja undrar vart man kan få tag på programmet som du har använt dig av??

men det står ju i tråden... någon kille vid namn Rickard

jag har följt din tråd från start och har blett gör sugen på å testa bygga ett eget avgassystem.:tungan :) så ja undrar vart man kan få tag på programmet som du har använt dig av??

Gå in på Slowrider.com eller vad det heter. Där finns de och ladda hem. Lycka till:tummenupp

Det var snygga konor! :tummenupp
Ngn tanke med veckad mittsektion?

haha tackar. Ne de va inte så mycket tanke. Skulle bara se hur det blev. Mest för utseendet. Men tror att de får bli en vanlig "slät" bit där. :tummenupp

Har kollat runt lite på crossar och 250 roadracing maskiner. De har väldigt lång stinger. (vanligtvis). Går det ha hur lång som hellst för att få ett djävulskt bottenvrid eller finns det någon spärr så det inte går att ha längre än tex 40cm? Min som jag fick fram blir typ 23cm.

Last edited:
haha tackar. Ne de va inte så mycket tanke. Skulle bara se hur det blev. Mest för utseendet. Men tror att de får bli en vanlig "slät" bit där. :tummenupp

Har kollat runt lite på crossar och 250 roadracing maskiner. De har väldigt lång stinger. (vanligtvis). Går det ha hur lång som hellst för att få ett djävulskt bottenvrid eller finns det någon spärr så det inte går att ha längre än tex 40cm? Min som jag fick fram blir typ 23cm.

Man är ute efter ett visst mottryck i expantionaren.
Det betyder tex att man kanske behöver ha ca 18 mm i diameter och 230 mm långt rör.
Eller så kanske man använder ett 20 mm rör och 330 mm långt.

The bottomline är att man söker ett längd/area förhållande.
/R

Man är ute efter ett visst mottryck i expantionaren.
Det betyder tex att man kanske behöver ha ca 18 mm i diameter och 230 mm långt rör.
Eller så kanske man använder ett 20 mm rör och 330 mm långt.

The bottomline är att man söker ett längd/area förhållande.
/R

Jaha okej. Då är ja me. A ja skulle ha 14mm i diameter på min stog det. Får se hur det blir. ska svetsa imörn hehe.

Läste om insugslängden.. När jag trimmar en 50cc maskin så gör jag först allt för att få ut vrid i botten . Förutom speciell portning och tider på portar så höjer jag kompet max.. En 50cc klarar ju 14-1 lätt utan att spika. vad en 70cc zyndapp har vet jag inte? Quishen sätt3er jag så liten klämspalt det går utan att effekten sjunker. Ibland så nära som 0,5mm utan problem. (genomsnitt 0,8) Tändningen förställs max utan att den spikar då!! Ca 4grader. 20-24mm garae kör jag också offta motorsågs walbro i mitt fall med så lång insugstratt det är möjligt utan att toppeffekten sjunker för mycket!! En avvägningsfråga,,men det skilljer ju mycket mellan filter direkt på och 10cm insugstratt. Tratt viktig Fulllradie) Något stålnätsfilter är ju endast för dragracing! annars far ju kolven och cylingern väck direkt!! Och skumfilter är bannlyst! Så stort tygfilter det någonsin går dit ska det vara och om man har råd kn då. Men viket skitkonfilter som hellst ger mer pullver än skum!!

Och reedventiler hatar jag. Snacka om att stjäla toppeffekt :gnissla Endast lite fördel i botten tycker jag. Men vill man ha bättre bottendrag med reeds så skaffa tunnaste möjliga, eller slipa ner befintliga supertunna. (jag gör helt egena med olika tjocklekar) Då får man bättre drag upp till minst 7000v åtminstonde men viss förlust då i toppen:gnissla Kvack

Verkar bli en fin pipa detta där !! När jag bygger en pipa så överdriver jag den mittre raka sek i längd och provkör,,Sedan kapar jag av 2cm åt g och kör till slut hittar man sveet spott. Brukar sluta med att man sätter tillbaka några cm på Längden.
ex uträknad längd på raka bit 10 cm då gör jag 15cm och provkör kapa provkör kapa Ja ni fattar,, Lite jobbigt men då blir det :tummenupp

Läste om insugslängden.. När jag trimmar en 50cc maskin så gör jag först allt för att få ut vrid i botten . Förutom speciell portning och tider på portar så höjer jag kompet max.. En 50cc klarar ju 14-1 lätt utan att spika. vad en 70cc zyndapp har vet jag inte? Quishen sätt3er jag så liten klämspalt det går utan att effekten sjunker. Ibland så nära som 0,5mm utan problem. (genomsnitt 0,8) Tändningen förställs max utan att den spikar då!! Ca 4grader. 20-24mm garae kör jag också offta motorsågs walbro i mitt fall med så lång insugstratt det är möjligt utan att toppeffekten sjunker för mycket!! En avvägningsfråga,,men det skilljer ju mycket mellan filter direkt på och 10cm insugstratt. Tratt viktig Fulllradie) Något stålnätsfilter är ju endast för dragracing! annars far ju kolven och cylingern väck direkt!! Och skumfilter är bannlyst! Så stort tygfilter det någonsin går dit ska det vara och om man har råd kn då. Men viket skitkonfilter som hellst ger mer pullver än skum!!

Och reedventiler hatar jag. Snacka om att stjäla toppeffekt :gnissla Endast lite fördel i botten tycker jag. Men vill man ha bättre bottendrag med reeds så skaffa tunnaste möjliga, eller slipa ner befintliga supertunna. (jag gör helt egena med olika tjocklekar) Då får man bättre drag upp till minst 7000v åtminstonde men viss förlust då i toppen:gnissla Kvack

Verkar bli en fin pipa detta där !! När jag bygger en pipa så överdriver jag den mittre raka sek i längd och provkör,,Sedan kapar jag av 2cm åt g och kör till slut hittar man sveet spott. Brukar sluta med att man sätter tillbaka några cm på Längden.
ex uträknad längd på raka bit 10 cm då gör jag 15cm och provkör kapa provkör kapa Ja ni fattar,, Lite jobbigt men då blir det :tummenupp

Haha okej. Ja de låter ju lite jobbigt med att behöva kapa och kapa å sen kapar man för mycket. Har ju inte tillgång till svets hemma så det blir nog lite svårt;). Så du rekomenderar inte skumgummi filter då? Vad menar du med "tyg" filter?:tummenupp

Hur har det gått med svetsningen? fram med bilder!!:) :tungan

Fick du svar på vad T-längds faktor och stinger längd stog för??

Tygfilter ? Jo det är ju ett sådan som offta är koniskt och veckat med någon typ av ståltrådsnäförstärkning i sig , filtret är tygliknande.. Kn har ju patent på bästa genomsläpp och rening vid just det braiga genomsläppet. ju större filter man får dit dessto mindre motstånd. Gämför man ett stort skumfilter med dom små äckliga moppe konfilter som är vanliga ,,ja då vinner skum. Filtret bör vav minst 7cm dia och 15cm långt för att det ska bli lite motstånd får man platts i ramen kan man lika gärna stoppa dit det stora konfilter som finns på biltema till bil 150kr ,,Sådant kör jag med på mc. (lika stort som cyllen he he:tummenupp

Tygfilter ? Jo det är ju ett sådan som offta är koniskt och veckat med någon typ av ståltrådsnäförstärkning i sig , filtret är tygliknande.. Kn har ju patent på bästa genomsläpp och rening vid just det braiga genomsläppet. ju större filter man får dit dessto mindre motstånd. Gämför man ett stort skumfilter med dom små äckliga moppe konfilter som är vanliga ,,ja då vinner skum. Filtret bör vav minst 7cm dia och 15cm långt för att det ska bli lite motstånd får man platts i ramen kan man lika gärna stoppa dit det stora konfilter som finns på biltema till bil 150kr ,,Sådant kör jag med på mc. (lika stort som cyllen he he:tummenupp

haha okej. bilder kommer:P T-längd faktor var slut bafflen. höjer du siffran i den rutan blir bafflen längre och där med bättre vird. Stinger är också själva längden på stingern. Den kan du leka me själv lite.

Har en fråga här nu. Ja har mätt lite på en 50cc. kan avgasdurationen vara 240 grader på en orginal 50cc? tycker de låter mycket eller? Jag kanske har mätt åt helvete. :D

Nej, då har du mätt fel. Är den helt orginal? Du kanske mätt tvärtom? Och har 360-240 = 120 grader? Det är iofs djäkligt lite istället men inte helt orimligt om den är helt orginal, 1hk?.

Japp. helt orgianl. ja skulle mäta avgasdurationen. Då börjar man väl från nd?

Japp. helt orgianl. ja skulle mäta avgasdurationen. Då börjar man väl från nd?
Du börjar mäta när kolven öppnar avgasporten sen fortsätter du tills kolven bottnar föratt komma tillbaka till att kolven precis stänger avgasporten.
Då har du rätt gradantal.
/R

Du börjar mäta när kolven öppnar avgasporten sen fortsätter du tills kolven bottnar föratt komma tillbaka till att kolven precis stänger avgasporten.
Då har du rätt gradantal.
/R

Okej. jättebra. Och ett jättetack:tummenupp

Faan... det minsta ja får är 180 duration. och ja tycker de är mycket för en 50cc. Här är lite bilder. Den öppnar 85 grader efter vad ja kan se och stänger resten....Va gör ja för fel?:va

Bifogat

• port2.JPG
    port2.JPG
    211.2 KB · Visningar: 82
  • port.JPG
    port.JPG
    202 KB · Visningar: 71
Last edited:
Okej. jättebra. Och ett jättetack:tummenupp

Faan... det minsta ja får är 180 duration. och ja tycker de är mycket för en 50cc. Här är lite bilder. Den öppnar 85 grader efter vad ja kan se och stänger resten....Va gör ja för fel?:va

Felet du gör eller har gjort är att du har läst MINST!! en bok för lite om hur en motor fungerar och två hur mantrimmar en sådan!!
MARSH iväg till bokaffären och köp en bok som heter Two stroke tuning eller liknande så du förstår vad du håller på med !!
Du kan inte tro att du ska kunna springa när du inte ens kan gå....
Jag har en likadan hemma som tror att man kan ta alla genvägar utan baskunskap åt vilket håll dom går åt...
Det här är skrivet med ALL välmening
Roffe och Pappa........

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back