VRM Roffe
Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
- Gick med
- 20 Apr 2004
- Hoj
- Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Vad har du för åsikter om diameter på stingern? De siffror som Bell rekomenderar är ju ganska konservativa jämfört med köpespipor och orginalrör. Hur smalt kan man gå innan det blir farligt?
Tänkte att det kanske hängde ihop med när flödet blir chokat räknade lite men det verkar inte stämma.
Anledningen till att jag frågar är att jag ska bygga rör till en RD350-motor som senare ska få mera kubik. Hade ett rör på 23mm liggande och det blir nog bra för 175cc men kommer jag överhetta motorn när jag ökar kubiken till kanske 250cc per cylinder?
Stingerns funktion är att skapa ett mottryck för gaserna för att sen när kolven har stängt avgasporten lagom blöda ut övertrycket till att bli ett undertryck lagom tills att nästa utblåsningsfas börjar.
Som du förstår på det resonomanget så är det sällan som den är avstämd...
Sökordet heter "vid max vridmoment!"
Stingerns funktion kan man förstärka eller anpassa efter vilken typ av disiplin man kör i.
Dessutom vilken karakteristik som man vill ha på motorn gör att det finns lite variabler att gå på.
Om man ska gå efter visuella betingelser så är tecknen på en ren kolvdom för dåligt mottryck.
Kolvdomen är ljusbrun till att ha en svart skorpa med gärna rena ytor vid transferportarna Kanonbra förbränning och mottryck.
Är kolven svart på undersidan så går den för varmt och det brukar vara ett resultat av för högt mottryck.
Om man ska kortfattat skriva något så ett högt mottryck ger bättre bottenork men kan ge överhettning vid långa stint.
/R
) är redan halvklar i version 1 och den kräver lite längd på stingers. Så det går inte att integrera.