175cc vad var det för hoj?
174 grader låter som bra om den har liknande slag som en cross eller skoter!!,Man kan komma riktigt högt upp i varv även med så pass låg durr (rätt avgas) Enligt vad dom flesta tillverkare i dag av kända 2 taktsmotorer kommit fram till så ska alla insugsportar ligga på samma höjd (vid reedsmatning) Blowdown tiden är ju viktig utgå från typ 30 grader ..ex om du vill ha lite mer råstyrka med lite losning på högvarv höj då överströmmarna och 3 porten till typ 25-27grader ,,eller över 35gr om du vill få bättre toppeffekt. mycket jobb att hitta den bästa sweet spotten ! På min flygmotor har jag höjt och sänkt överströmmarna och utblåset ca 15ggr nu för att hitta bästa höjd

Problemet är att om man har för låga överströmmare är att motorn kan gå bra MEN vara hutlöst svårbestyckad och kort register.. lagomt är bäst..Ska jag säga
Den 50cc motor jag håller på med nu är ju till för 3d flyg och måste vara råstark i hela registret ,,men även kunna varva 9000v. Bäst nm hk vid 7500v . Nu ligger durret på ca 150grader utblås och ca 27 blowdown. Då drar den starkt från 2000v till 7500,v (utan expansionsrör!!