Längre insugningsrör?

Felet du gör eller har gjort är att du har läst MINST!! en bok för lite om hur en motor fungerar och två hur mantrimmar en sådan!!
MARSH iväg till bokaffären och köp en bok som heter Two stroke tuning eller liknande så du förstår vad du håller på med !!
Du kan inte tro att du ska kunna springa när du inte ens kan gå....
Jag har en likadan hemma som tror att man kan ta alla genvägar utan baskunskap åt vilket håll dom går åt...
Det här är skrivet med ALL välmening
Roffe och Pappa........

Okej. Förlåt då.. De ska ja göra då. här är iaf lite bilder på hur avgasröret blev.. Den gick faktist bra med det på. Tack å hej:)

Bifogat

• avgas2.JPG
    avgas2.JPG
    144.7 KB · Visningar: 242
  • Namnlöst-1.jpg
    Namnlöst-1.jpg
    131.4 KB · Visningar: 139
en sak som jag inte har gräppat är om man ska bygga en pipa till en motor med variabel avgasport ska man då mäta durationen med fullt öppen port eller fullt stängd??:va

Okej. Förlåt då.. De ska ja göra då. här är iaf lite bilder på hur avgasröret blev.. Den gick faktist bra med det på. Tack å hej:)

nice,. hur många skarvar fick du göra på första konan för å få den tillräckligt svängd?

Om du fick mer effekt med den så är det väll bara att sätta igång med en pipa till nsr,en också:tummenupp

ja tyvärr.. Hade inte tillgång till någit annat + att det var väldigt brått och hett på den verkstan vid tillfället. Och dett är bara ett provrör. blir ja nöjd gör ja ett mer nogrannt.

nice,. hur många skarvar fick du göra på första konan för å få den tillräckligt svängd?

Om du fick mer effekt med den så är det väll bara att sätta igång med en pipa till nsr,en också:tummenupp

Skarvar? du ser väl svets sömmen?:P de va 3 konor innan bellyn.:tummenupp

Last edited:
en sak som jag inte har gräppat är om man ska bygga en pipa till en motor med variabel avgasport ska man då mäta durationen med fullt öppen port eller fullt stängd??:va

Man beräknar normalt kammaren efter porthöjderna i cylindern.Dvs man tar beräknar för fullt öppen avgasport. Iaf enligt de formler jag har kört med. Men VRM-roffe kanske har ett snäpp vassare formeler, men det är inget som iaf jag stött på eller praktiserat.

JAg lånade och köpte böcker läste som en gnu när jag var 18 och började med tvåtaktare och expansionskammarbygge. Det är kul att se att det till mångt och mycket är samma böcker som gäller idag. 25 år senare. :D

/J

ja tyvärr.. Hade inte tillgång till någit annat + att det var väldigt brått och hett på den verkstan vid tillfället. Och dett är bara ett provrör. blir ja nöjd gör ja ett mer nogrannt.

Ok, ja gas, dillon eller tig är bäst enligt min erfarenhet.

Efter att man svetsat ihop den på det viset du har på dina bilder så kommer sedan steg två. Det är att med tårtbitsmetoden anpassa kammarens form till hojen. Så att man får en snygg dragning som inte inkräktar på nedläggningsvinkeln mm.

I boken jag tipsade om står det beskrivet hur man gör böjar med tårtbitsmetoden utan att förändra den avstämda längden. Man sågar ut en kil som man sedan återanvänder på utsidan om böjen osv. Allts står i boken.

Kopiera även bokens förslag på upphängning av kammaren. Annars är det lätt att fästet bara utmattas och går av. Det är högfrekventa vibrationer i en expansionskammare.

Last edited:
Man beräknar normalt kammaren efter porthöjderna i cylindern.Dvs man tar beräknar för fullt öppen avgasport. Iaf enligt de formler jag har kört med. Men VRM-roffe kanske har ett snäpp vassare formeler, men det är inget som iaf jag stött på eller praktiserat.

JAg lånade och köpte böcker läste som en gnu när jag var 18 och började med tvåtaktare och expansionskammarbygge. Det är kul att se att det till mångt och mycket är samma böcker som gäller idag. 25 år senare. :D

/J

I princip så skiter man i om porten är rörlig eller inte då den är ett minne blott och har ingen funktion när man har max vridmoment.
Så i det fallet är det precis som vanligt att man beräknar med den specifika durationen och portarean.
Sen är det som vanligt att man är oerhört Empirisk när det gäller pipans utformning och motorns utseende.:=)
Dock tycke jag att dom där böckerna är JÄKLIGT luggslitna idag....
Roffe:tummenupp

/J

Ok, ja gas, dillon eller tig är bäst enligt min erfarenhet.

Efter att man svetsat ihop den på det viset du har på dina bilder så kommer sedan steg två. Det är att med tårtbitsmetoden anpassa kammarens form till hojen. Så att man får en snygg dragning som inte inkräktar på nedläggningsvinkeln mm.

I boken jag tipsade om står det beskrivet hur man gör böjar med tårtbitsmetoden utan att förändra den avstämda längden. Man sågar ut en kil som man sedan återanvänder på utsidan om böjen osv. Allts står i boken.

Kopiera även bokens förslag på upphängning av kammaren. Annars är det lätt att fästet bara utmattas och går av. Det är högfrekventa vibrationer i en expansionskammare.

Jo, ja. Jag hade planerat och göra ett fäste med. Nu hänger den bara i kröken. Så de blir de senare. Japp ska kolla de me tårtbiten. Men nu kommer ja inte ladda upp eller skriva mer här. Och det är inte VRM roffes fel. De är bara de att de är ingen byggtråd;)

Ha D bra alla. Och ett stort tack för all hjälp. Nu blir de läsning.

Bra då är det som jag fick lära mig. De enkla kammare jag beräknade och byggde hade inte den bredd i registret så att de kunde supporta motorn så långt ned i registret att porten var oöppen, iaf inte om bivillkoret var att pricka effekt- och vridpuckeln.

Men du har ju typ tre ggr så många diffusorer i dina kammare mot vad jag byggde för 20 år sedan. Så jag vart lite osäker. :D

/J

I princip så skiter man i om porten är rörlig eller inte då den är ett minne blott och har ingen funktion när man har max vridmoment.
Så i det fallet är det precis som vanligt att man beräknar med den specifika durationen och portarean.
Sen är det som vanligt att man är oerhört Empirisk när det gäller pipans utformning och motorns utseende.:=)
Dock tycke jag att dom där böckerna är JÄKLIGT luggslitna idag....
Roffe:tummenupp

Last edited:

Skarvar? du ser väl svets sömmen?:P de va 3 konor innan bellyn.:tummenupp

de ja mena va de jörgen va inne på med tårts bits skärandet för att få den på hojjen, anslutningen till cylindern syns ju inte på bilderna:)

de ja mena va de jörgen va inne på med tårts bits skärandet för att få den på hojjen, anslutningen till cylindern syns ju inte på bilderna:)

Jag har inte gjort någon krök en om de är de du menar. Ja har dratt på pipan på en 32 krök nu för tillfället bara:tummenupp

Som komplettering till dom svar du redan fått så bör väl nämnas att en fin sak med avgasporten är att den gör att avgassystemet blir bättre anpassat även på låga varvtal just för att den sänker porttiden.

Man skulle alltså kunna programmera avgasportens styrning så att avgassystemet hela tiden är rätt avstämt. Nu ser det inte riktigt ut så i praktiken eftersom man har andra önskemål också.

Jag har inte räknat med det nej;). Tänkte ju att ja skulle göra det sen

ehh :va

Man kan göra en expansionskammare med vanlig krök. Men du måste ta med längden i beräkningarna. Längden är viktigast av allt på en expansionskammare.

Last edited:
Som komplettering till dom svar du redan fått så bör väl nämnas att en fin sak med avgasporten är att den gör att avgassystemet blir bättre anpassat även på låga varvtal just för att den sänker porttiden..

Nu förstår jag inte riktigt???:va

Som komplettering till dom svar du redan fått så bör väl nämnas att en fin sak med avgasporten är att den gör att avgassystemet blir bättre anpassat även på låga varvtal just för att den sänker porttiden.

Man skulle alltså kunna programmera avgasportens styrning så att avgassystemet hela tiden är rätt avstämt. Nu ser det inte riktigt ut så i praktiken eftersom man har andra önskemål också.

Avgasporten påverkar väl inte avgassystemet alls. :va

Snarar förhindrar den rörliga avgasporten att avgassystemet och fasta portar ger alltför mycket korsdrag på låga varv.

Eller menar du effekten av att den avstämda längden för ett givet varvtal ökar när porten stänger? Isf förstår jag vad du menar.

Last edited:
Oj, två förvirrade så snabbt och varav en var självaste tvåtaktsroffe!? :D

ok, vi tar ett exempel.

Antag en maskin med maxeffekten vid 10k rpm och avgasduration 192.
Med Bells formler blir längden på expansionskammaren = 817 mm.

Så då bygger vi en expansionskammare med denna längd.
Men sen när vi kör samma maskin på 7000rpm, skulle samma expansionkammare fortfarande fungera bäst om avgasporten sänkt durationen till 134 grader.

Tyvärr(för expansionskammarens funktion) vill vi ju av andra skäl ha ha större avgasduration än 134 grader vid 7000rpm.

ok, vi tar ett exempel.

Men sen när vi kör samma maskin på 7000rpm, skulle samma expansionkammare fortfarande fungera bäst om avgasporten sänkt durationen till 134 grader.

Tyvärr(för expansionskammarens funktion) vill vi ju av andra skäl ha ha större avgasduration än 134 grader vid 7000rpm.

Då förstår jag vad du menar. Ja avgasdurationen ligger ju täljaren och varvtalet i nämnaren i uttrycket för den avstämda längden.

ok, vi tar ett exempel.

Bara för att man sänker avgasporten så ändrar man ju inte den avstämda längden !
Det som sker,är ju att blow down blir kortare och därför så blir arbetstakten längre innan luckan åker upp.
Vilket ger bättre bottenork.
I övrigt så har inte pipan någon som helst inverkan där..

Bara för att man sänker avgasporten så ändrar man ju inte den avstämda längden !
Det som sker,är ju att blow down blir kortare och därför så blir arbetstakten längre innan luckan åker upp.
Vilket ger bättre bottenork.
I övrigt så har inte pipan någon som helst inverkan där..

Nu blandar du in en helt annan sak och jag skrev uttryckligen att jag inte tog hänsyn till andra effekter som påverkade önskad duration. Var det för svårt att förstå?

Du har uppenbarligen inte orkat sätta dig in i mitt enkla exempel men måste tydligen ändå skriva så egentligen borde jag inte bemödat mig att fortsätta diskussionen. Men vill du vara så vänlig att svara på dessa tre frågor för jag vill alltid lära mig nåt nytt.

1.) Vad vill man ha för längd på pipan vid 10000rpm om man har avgasduration på 192?

2.) Vad vill man ha för längd på pipan vid 7000rpm om man har avgasduration på 134.4?

3.) Förklara för mig varför svaret blir som det blir.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back