Längre insugningsrör?

Precis! :D
Det är ju så enkelt att det är svårare att förklara än att göra
Det som blev lite klurigt nu va att på första konen i bimotion står det att ja ska ha 145 lång(antar att det mm) och i början av konen ska hålet vara 30.1 och i slutet ska den vara 39.9. Jag undra om det går att ränka om så det passar på en 32mm krök`? Att man drar dän lika mycket från alla så kanske det inte blir någon skillnad i effekten eller?:confused:

Glöm de. Kom på hur man gjorde. De är ju bra och kolla först och fråga sen. ja Gjorde tvärt om :huvet

Last edited:
Det som blev lite klurigt nu va att på första konen i bimotion står det att ja ska ha 145 lång(antar att det mm) och i början av konen ska hålet vara 30.1 och i slutet ska den vara 39.9. Jag undra om det går att ränka om så det passar på en 32mm krök`? Att man drar dän lika mycket från alla så kanske det inte blir någon skillnad i effekten eller?:confused:

Förlåt att ja är tjatig men de är inte lätt när man inte vet:P

Jag kan inte relatera till vad 145 mm är för en längd, dvs om det är höjden på konan eller om det är längden på plåtens sidor som ska svetsas ihop med varann. Ang ang 30.1 och 32 mm så måste du ju kunna välja vilken krökdiameter du vill ha. Krökens diameter brukar ju vara ett möjligt randvillkor i expansionskammarekvationer om man vill, just för att det är vanligt att man redan har en befintlig krök. I såna falla räknar man ut krökens längd samt kammarens design.

Jag kan inte relatera till vad 145 mm är för en längd, dvs om det är höjden på konan eller om det är längden på plåtens sidor som ska svetsas ihop med varann. Ang ang 30.1 och 32 mm så måste du ju kunna välja vilken krökdiameter du vill ha. Krökens diameter brukar ju vara ett möjligt randvillkor i expansionskammarekvationer om man vill, just för att det är vanligt att man redan har en befintlig krök. I såna falla räknar man ut krökens längd samt kammarens design.

Såhär blev det. Var ju inte så svårt sen ändå. haha :tummenupp

Bifogat

• S5004930.JPG
    S5004930.JPG
    178.9 KB · Visningar: 71
Last edited:
haha tackar. aa de kan nog bli lite klurigt. haha:tuttar

Någon som vet hur man får det att inte låta så mycket.? :3freak . För det smäller ju rätt bra med dedär på. Kan man inte klä stingern med nånting?

Det vanliga är ju att man låter hela eller delar av stingern bestå av en absorptionsljuddämpare. Det gavs ju en länk till Grahams bok i pdf-form här på forumet. Läs den om du inte vill köpa boken.

Ljuddämpare

haha tackar. aa de kan nog bli lite klurigt. haha:tuttar

Någon som vet hur man får det att inte låta så mycket.? :3freak . För det smäller ju rätt bra med dedär på. Kan man inte klä stingern med nånting?

Så här kan du göra
/R:tummenupp

Bifogat

• Ljuddämp-2.jpg
    Ljuddämp-2.jpg
    68.1 KB · Visningar: 93
Så här kan du göra
/R:tummenupp

A de va något liknande ja hade tänkt faktist.
Nu har ja ytterligare en fråga:va Vad är det som ja ringat in me blått. T längd faktor... och va menar dom me stingern som ja ringat in. Är de hur lång in den ska gå eller? fattar inte redigt hur de tänkt.

Bifogat

• stinger.JPG
    stinger.JPG
    123.8 KB · Visningar: 117
A de va något liknande ja hade tänkt faktist.
Nu har ja ytterligare en fråga:va Vad är det som ja ringat in me blått. T längd faktor... och va menar dom me stingern som ja ringat in. Är de hur lång in den ska gå eller? fattar inte redigt hur de tänkt.

Skriv till Rikard och fråga.Det är han som har gjort programmet du använder

Skriv till Rikard och fråga.Det är han som har gjort programmet du använder

Vem rikard? vad heter han här på sporthoj då?

Såhär blev konerna. Lite bra att ha en far som är plåtslagare som tog hem plåt och visade lite tips och trix hur man kunde göra.:tummenupp

Bifogat

• koner.JPG
    koner.JPG
    181.3 KB · Visningar: 141
Last edited:

Såhär blev konerna. Lite bra att ha en far som är plåtslagare som tog hem plåt och visade lite tips och trix hur man kunde göra.:tummenupp

Rikard är nog inte med i sporthoj
Du får gå in på hans sida www.slowride.se
/Roffe

På tal om insug!

Kapar tråden lite.

Angående insugsrör. Hade tänkt göra ett då jag gått upp några steg i förgasarstorlek.

Min fråga är helt enkelt om det går att göra ett i metall, eller ja att det går förstår jag men blir det bra?

Vad rekomenderas för typ av material samt vilken typ av yta innuti insuget? Har ju hört att ytan av en glasblästring skulle vara bra?

Kapar tråden lite.

Angående insugsrör. Hade tänkt göra ett då jag gått upp några steg i förgasarstorlek.

Min fråga är helt enkelt om det går att göra ett i metall, eller ja att det går förstår jag men blir det bra?

Vad rekomenderas för typ av material samt vilken typ av yta innuti insuget? Har ju hört att ytan av en glasblästring skulle vara bra?

Jag vet inte vem du frågar men jag kan väl svara ändå..

Vad för maskin ska får större förgasare?
Vilken typ av insug gäller det?

material spelar ingen roll.
Ytan i det här fallet spelar ingen roll
det är formen som är avgörande.
/R

Jag vet inte vem du frågar men jag kan väl svara ändå..

Vad för maskin ska får större förgasare?
Vilken typ av insug gäller det?

material spelar ingen roll.
Ytan i det här fallet spelar ingen roll
det är formen som är avgörande.
/R
Jag frågade ingen speciell bara någon kunnig som visste. :tungan Och du kan dina saker så det var alldeles utmärkt.

Det är min Honda crm som skall få sig en större förgasare. Efter en del portningsarbeten på cylinder och block.

Tanken var att göra det nya insuget exakt likdant som originalet fast med större innerdiameter. Om detta funkar och är bra har jag ingen aning om men så var tanken iaf. Har ju ingen bra bild på det men ser ut som ett vanligt crossinsug i princip. Motorn har reed ventiler.

Jag frågade ingen speciell bara någon kunnig som visste. :tungan Och du kan dina saker så det var alldeles utmärkt.

Det är min Honda crm som skall få sig en större förgasare. Efter en del portningsarbeten på cylinder och block.

Tanken var att göra det nya insuget exakt likdant som originalet fast med större innerdiameter. Om detta funkar och är bra har jag ingen aning om men så var tanken iaf. Har ju ingen bra bild på det men ser ut som ett vanligt crossinsug i princip. Motorn har reed ventiler.

OK men det är ingen idé att skruva på en större förgasare om du inte byter membram.Leta efter Veforce som passar just din motor.
Vad för förgasare planerar du att använda?
/R

jag har följt din tråd från start och har blett gör sugen på å testa bygga ett eget avgassystem.:tungan :) så ja undrar vart man kan få tag på programmet som du har använt dig av??

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back