Längre insugningsrör?

Reedventilen som föreslogs var "från någon minimoto eller nått". De kinaminimotos jag har sett har reedventiler som kanske duger på en sån skräpmotor, men en Zündapp med 70cc och 20mm förgasare lär bli ganska ordentligt strypt av en så liten reed. Tar man en betydligt större reed från exempelvis någon modernare moped slipper man åtminstone det problemet. Om fördelarna uppväger nackdelarna vågar jag inte spekulera...

Okej. De låter ju ganska troligt de. För ja tror ja skiter i reedventilen. Satsar på ett avgasrör med hjälp av bimotion. Nu när jag börjat med de gick allt jättebra ända tills ja började och göra konerna i kon programmet. Jag kan göra dom och så men vet inte hur ja ska få ut dom från datan?:va
För det blir som en mall men ja tror inte den är i verklig storlek. Är det någon som vet hur man lägger upp en bild i tråden? så kan ja visa vad ja menar.:yoparty

Okej. De låter ju ganska troligt de. För ja tror ja skiter i reedventilen. Satsar på ett avgasrör med hjälp av bimotion. Nu när jag börjat med de gick allt jättebra ända tills ja började och göra konerna i kon programmet. Jag kan göra dom och så men vet inte hur ja ska få ut dom från datan?:va
För det blir som en mall men ja tror inte den är i verklig storlek. Är det någon som vet hur man lägger upp en bild i tråden? så kan ja visa vad ja menar.:yoparty

När du ska svara på ett inlägg så går du ner på " Hantera Medskickade Filer.
Sen så kollar du in vilken max storlek du kan skicka med.
När det är klart klicka på ladda upp
Se till att den hänger med.
Stäng fönstret
Klicka på "skicka svar"
Om du inte lyckas med det så finns det en instruktion hur du ska göra
/R

När du ska svara på ett inlägg så går du ner på " Hantera Medskickade Filer.
Sen så kollar du in vilken max storlek du kan skicka med.
När det är klart klicka på ladda upp
Se till att den hänger med.
Stäng fönstret
Klicka på "skicka svar"
Om du inte lyckas med det så finns det en instruktion hur du ska göra
/R

På bilden med koner vill ja veta hur man får fram vinklen i hörnen?
På bilden med pipan vill ja veta vad de är för mått i det som är inringat med gult. Det är någon lustig bokstav?

Bifogat

• vinklar.JPG
    vinklar.JPG
    37.7 KB · Visningar: 183
  • bimotion.JPG
    bimotion.JPG
    41.5 KB · Visningar: 181
Tack för hjälpen föresten VRM:tummenupp

Det med gult inringat är diametrarna på resp diffusor/baffle.

Vad ska du med vinklarna i hörnen till? :va
Dessa vinklar är fö 90 grader allihop. Tänk efter vad en kon är så förstår du att det är så.

Last edited:
Det med gult inringat är diametrarna på resp diffusor/baffle.

Vad ska du med vinklarna i hörnen till? :va
Dessa vinklar är fö 90 grader allihop. Tänk efter vad en kon är så förstår du att det är så.

Okej tack så mycket. Men hur gör man konen då? man måste ju veta hur lång själva böjen är i slutet av konen om du fattar va ja menar`?:)
Den linjen där jag ritat en grön pil till. Den måste man ju veta? eller är ja helt ute och seglar :va

Bifogat

• grön.JPG
    grön.JPG
    38 KB · Visningar: 99
Konprogram

Gör så här när du bygger mallar som du sen vill bygga din pipa med.

Ta ett lite tjockare papper och gör en print out.
Klipp och tejpa ihop den sen så får du känsla för hur den kommer att bli när den är färdig.
Använd vinklarna för att få konan i "sväng så att säga".
/R

Gör så här när du bygger mallar som du sen vill bygga din pipa med.

Ta ett lite tjockare papper och gör en print out.
Klipp och tejpa ihop den sen så får du känsla för hur den kommer att bli när den är färdig.
Använd vinklarna för att få konan i "sväng så att säga".
/R

Okej. så med "print out" menar du att ja ska skriva ut den asså?

Tack för hjälpen

Okej tack så mycket. Men hur gör man konen då? man måste ju veta hur lång själva böjen är i slutet av konen om du fattar va ja menar`?:)
Den linjen där jag ritat en grön pil till. Den måste man ju veta? eller är ja helt ute och seglar :va

Din bild är så liten så jag kan inte läsa vad det är du har i alla sifferrutorna.

Men när jag räknar ut kammare för hand så får man ut vinkeln mellan den utvecklade plåtens två långsidor. Denna vinkel plus de två radierna från centrum är de tre mått som behövs för att rita ut "tårtbiten" enligt din bild och sedan skära ut plåten. Jag har aldrig använt program för sånt där. Strunta i "längden på böjen", det är feltänkt och dessutom krångligt att mäta.
Mvh
J

Last edited:
Din bild är så liten så jag kan inte läsa vad det är du har i alla sifferrutorna.

Men när jag räknar ut kammare för hand så får man ut vinkeln mellan den utvecklade plåtens två långsidor. Denna vinkel plus de två radierna från centrum är de tre mått som behövs för att rita ut "tårtbiten" enligt din bild och sedan skära ut plåten. Jag har aldrig använt program för sånt där. Strunta i "längden på bjen" det är tillkrånglat feltänkt och dessutom krångligt att mäta.
Mvh
J

Okej. tror ja hänger med på vad du menar. hehe tack för hjälpen :tummenupp

Okej. tror ja hänger med på vad du menar. hehe tack för hjälpen :tummenupp

Ja det är mycket enkelt. Man markerar en punkt på ett stort papper, detta är centrum. Sedan drar man en rät linje utifrån denna punkt, sedan drar man ytterligare en rak linje utifrån denna punkt med en framräknad vinkel från den första linjen. Sedan tar man en stor passare eller ett snöre med en penna i ena ändan och drar ett cirkelsegment från centrum med den framräknade radien r1, därefter likaledes fast med den ävenledes framräknande större radien r2. De två linjerna samt de två radierna ger nu den plåtbit du har på din ena bild. Bara att rita ut på en plåt eller mall och klippa ut.

Mvh
J

Ja det är mycket enkelt. Man markerar en punkt på ett stort papper, detta är centrum. Sedan drar man en rät linje utifrån denna punkt, sedan drar man ytterligare en rak linje utifrån denna punkt med en framräknad vinkel från den första linjen. Sedan tar man en stor passare eller ett snöre med en penna i ena ändan och drar ett cirkelsegment från centrum med den framräknade radien r1, därefter likaledes fast med den ävenledes framräknande större radien r2. De två linjerna samt de två radierna ger nu den plåtbit du har på din ena bild. Bara att rita ut på en plåt eller mall och klippa ut.

Mvh
J

Det där låter lika modernt som om du skulle snacka i telefon med polaren och använda två konservburkar och ett snöre...............MOUHAHAHAHA:pannkyss

Det där låter lika modernt som om du skulle snacka i telefon med polaren och använda två konservburkar och ett snöre...............MOUHAHAHAHA:pannkyss

Jag ville bara förklara för TS så förenklat som möjligt hur man gör när man ritar ut plåtarna till en kona. Det är ju inget mer komplicerat som programmet har gjort åt honom på den vänstra bilden.

Ber om ursäkt om du vart kränkt.

Jag ville bara förklara för TS så förenklat som möjligt hur man gör när man ritar ut plåtarna till en kona. Det är ju inget mer komplicerat som programmet har gjort åt honom på den vänstra bilden.

Ber om ursäkt om du vart kränkt.

okej. Nu blir det till och klippa och försöka då. stort tack till alla som hjälpt till. :tummenupp Roligt att det finns folk som tar sig tid till sånna som inte är så idiot säkra på denna avdelning:D

såhär blir min ritning. Det är jusst detta ja undrar. Hur får man fram den de böjda linjerna. Ja har gjort en orange och en blå för att se va ni säger.

Bifogat

• S5004929.JPG
    S5004929.JPG
    195.2 KB · Visningar: 68
Last edited:
okej. Nu blir det till och klippa och försöka då. stort tack till alla som hjälpt till. :tummenupp Roligt att det finns folk som tar sig tid till sånna som inte är så idiot säkra på denna avdelning:D

Det som var opedagogiskt på datorprogrammets bild var kanske att förlängningarna på plåtens tvenne raka sidor inte var utritade till deras skärningspunkt, vilken i sin tur utgör centrum för de två radier vilka ger cirkelsegmenten. Då hade du direkt sett hur enkelt det är. Man behöver nämligen bara de två radierna samt vinkeln mellan de två radiella linjerna för att få ut konorna.

/J

såhär blir min ritning. Det är jusst detta ja undrar. Hur får man fram den de böjda linjerna. Ja har gjort en orange och en blå för att se va ni säger.

Jag fattar inte vad du håller på med....??

Om du skapar en bild på ditt cone program och sen skriver ut den..
Vad är problemet?:va

Du får ju en print out och sen är det ju bara att klippa limma såga fixa svetsa och dona...:yoparty

Bifogat

• Sinan exhaust sheetmetal parts.jpg
    Sinan exhaust sheetmetal parts.jpg
    100.6 KB · Visningar: 87
  • Pappmallar.jpg
    Pappmallar.jpg
    87.9 KB · Visningar: 79
  • Avgasberäkningar.jpg
    Avgasberäkningar.jpg
    180.5 KB · Visningar: 100
Jag fattar inte vad du håller på med....??

Om du skapar en bild på ditt cone program och sen skriver ut den..
Vad är problemet?:va

Du får ju en print out och sen är det ju bara att klippa limma såga fixa svetsa och dona...:yoparty

haha fan va kylig du är:D

Okej, men ja trodde inte de kom ut i verklig storlek men de gör dom då. Okej då tror ja att ja kan lösa detta.. haha förlåt att ja drar ner både mitt och erat iq...:D

Svårt att se vad som är vad, men avståndet mellan cirkelsegmenten (De böjda linjerna ska ju alltid vara lika med längden på plåtens raka sidor (som jag hoppas att programmet räknat ut åt dig). De oranga linjerna är fel. Den blå linjen för lilla diametern är korrekt, men förutsatt att längden på plåtens sida är korrekt på din bild så är den blå linjen för stora diametern felritad.
De "böjda linjerna" dras ju med passare från samma centrum som de två radiella (raka) linjerna utgår ifrån, dvs de sistnämdas skärningspunkt. Har du ingen så stor passare kan du använda ett oelastiskt snöre. Avståndet mellan de båda linjerna ska ju överallt vara samma som längden på plåtens sidor.

Om du mot förmodan har du en skrivare som klarar storleken är förstås det snabbaste att göra att skriva ut dem och klippa som Roffe skriver.

Om man känner till den vertikala höjden Hv på en kon samt stora och lilla diametern D2 och D1 kan man lätt plita ut längden på de raka sidorna på plåten mha pop (papper och penna)

Räkna ut differensen mellan konans stora och lilla diameter
D2-D1= deltaD
Multiplicera stora diametern med den vertikala höjden på konan.
D2 * Hv= D2Hv
Dividera denna produkt med diameterdifferensen
D2Hv/deltaD=längden på plåtens raka sidor

På det här viset kan man räkna ut även radien till första diametern, bara genom att anta en urartad kona med D1=0.

haha fan va kylig du är:D

Okej, men ja trodde inte de kom ut i verklig storlek men de gör dom då. Okej då tror ja att ja kan lösa detta.. haha förlåt att ja drar ner både mitt och erat iq...:D

...och jag utgick ifrån att du inte hade en skrivare som förslog :D

Last edited:
*/ ?>
Back