okej. Nu blir det till och klippa och försöka då. stort tack till alla som hjälpt till.

Roligt att det finns folk som tar sig tid till sånna som inte är så idiot säkra på denna avdelning
såhär blir min ritning. Det är jusst detta ja undrar. Hur får man fram den de böjda linjerna. Ja har gjort en orange och en blå för att se va ni säger.
Svårt att se vad som är vad, men avståndet mellan cirkelsegmenten (De böjda linjerna ska ju alltid vara lika med längden på plåtens raka sidor (som jag hoppas att programmet räknat ut åt dig). De oranga linjerna är fel. Den blå linjen för lilla diametern är korrekt, men förutsatt att längden på plåtens sida är korrekt på din bild så är den blå linjen för stora diametern felritad.
De "böjda linjerna" dras ju med passare från samma centrum som de två radiella (raka) linjerna utgår ifrån, dvs de sistnämdas skärningspunkt. Har du ingen så stor passare kan du använda ett oelastiskt snöre. Avståndet mellan de båda linjerna ska ju överallt vara samma som längden på plåtens sidor.
Om du mot förmodan har du en skrivare som klarar storleken är förstås det snabbaste att göra att skriva ut dem och klippa som Roffe skriver.
Om man känner till den vertikala höjden Hv på en kon samt stora och lilla diametern D2 och D1 kan man lätt plita ut längden på de raka sidorna på plåten mha pop (papper och penna)
Räkna ut differensen mellan konans stora och lilla diameter
D2-D1= deltaD
Multiplicera stora diametern med den vertikala höjden på konan.
D2 * Hv= D2Hv
Dividera denna produkt med diameterdifferensen
D2Hv/deltaD=längden på plåtens raka sidor
På det här viset kan man räkna ut även radien till första diametern, bara genom att anta en urartad kona med D1=0.
haha fan va kylig du är
Okej, men ja trodde inte de kom ut i verklig storlek men de gör dom då. Okej då tror ja att ja kan lösa detta.. haha förlåt att ja drar ner både mitt och erat iq...
...och jag utgick ifrån att du inte hade en skrivare som förslog