TDR350 eller The original supermotard gets updated

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
TDR350 eller The original supermoto gets updated

1988 kom TDR250 som antagligen var den första serieproducerade supermotarden... kanske inte 100% som dagens motarder men 17" bakhjul och 18" framhjul med 320mm bromsskiva måste väl ändå betraktas den första!? Någon av dom engelskspråkiga MC-tidningarna kallade den för "The ultimate hooligan bike" och så här såg den ut då.
 
Last edited:
Oerhört tuff hoj, hur mycket effekt skrämde dom ur den?
Har den någon rejäl effektpuckel? (jag vet att det inte är efterstävansvärt, men det är charmen med tvåtakt i mina ögon)
Är slitdelarna (kolv/ring/cylinder) samma som på någon vanligare hoj, eller är det lika svårt att få tag på som en isbit i helvetet?
 
Oerhört tuff hoj, hur mycket effekt skrämde dom ur den?
Har den någon rejäl effektpuckel? (jag vet att det inte är efterstävansvärt, men det är charmen med tvåtakt i mina ögon)
Är slitdelarna (kolv/ring/cylinder) samma som på någon vanligare hoj, eller är det lika svårt att få tag på som en isbit i helvetet?

Samma motor som i tzr250 så helt ovanlig är ju inte motorn.
Detta var min en av mina drömhojjar nä jag var en lite kis.
TDR250 är ju grym ; )

Jag kopierade testkörningen i tidningen bike och hade på väggen ovanför min
säng så jag kunde läsa lite innan jag gick och la mig.
De bilderna satt nog där i något år ; )
 
Den är frän,men av överskriften trodde jag någon satt i en RD350 motor i en TDM250...DET skulle vara en optimal "hooligan bike"...
 
Oerhört tuff hoj, hur mycket effekt skrämde dom ur den?
Har den någon rejäl effektpuckel? (jag vet att det inte är efterstävansvärt, men det är charmen med tvåtakt i mina ögon)
Är slitdelarna (kolv/ring/cylinder) samma som på någon vanligare hoj, eller är det lika svårt att få tag på som en isbit i helvetet?


Ingen markant puckel men effekten stiger brant med varvtalet. Det är som sagt var samma motor som TZR250 bara växellådan som är lite annorlunda stegad. lägre 1:a bla.

Här är ämnet som stått i flera år och väntat på kärlek
 
Last edited:
Den är frän,men av överskriften trodde jag någon satt i en RD350 motor i en TDM250...DET skulle vara en optimal "hooligan bike"...


Det är ett delmål och tyvärr får man sällan vara den första... Här är en som hunnit före. Han var tydligen tvungen ändra nedre ramrören eftersom RD350-motorn är längre.
 
Lite prylar som jag behöver är

17" hjul fram och bak. Planen är ett par gjutna hjul för hålla nere vikten... men trådekrat är ju snyggare...
Upsidedown gaffel från sporthoj helst med styrkrona hjul och broms
En roligare sving
Plastkit tank och sadel från YZF -06 -08

Kan tänka mig köpa lämplig donatorhoj t.ex RS250 med rasad motor eller dylikt.

Några förslag?
 
Last edited:
Lite prylar som jag behöver är

17" hjul fram och bak. Planen är ett par gjutna hjul för hålla nere vikten... men trådekrat är ju snyggare...
Upsidedown gaffel från sporthoj helst med styrkrona hjul och broms
En roligare sving
Plastkit tank och sadel från YZF -06 -08

Kan tänka mig köpa lämplig donatorhoj t.ex RS250 med rasad motor eller dylikt.

Några förslag?

Tycker den här http://sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=193196&d=1178980174 är frän!
 
Trångt ska det va!

Idag är jag glad! Jag behövde inte kapa ramrören och riskera att ramen drar sig. Jag flyttade bara bakre motorfästet 30mm bakåt så fick motorn plats. Främre motorfästen måste göras helt nya.
Avgasrören måste jag göra om fästet på för orginalfästet hamnar så nära ramen att montering blir omöjligt.
 

Bifogat

  • DSC00271.JPG
    DSC00271.JPG
    124.1 KB · Visningar: 322
Blev ett främre motorfäste i helgen så nu sitter motorn där den ska.

finns någon vänlig själ med 06-07 YZF 250/450 i närheten av Lund? Skulle vilja testa om plasten från en sådan går att montera på TDRen. Vågar inte beställa dom prylarna innan jag vet att det går montera. Det är framför allt tanken som kan bli problem att få på rätt plats.
 

Bifogat

  • Left.JPG
    Left.JPG
    136 KB · Visningar: 1,391
  • Drev.JPG
    Drev.JPG
    135.3 KB · Visningar: 1,371
  • Utblås.JPG
    Utblås.JPG
    111.8 KB · Visningar: 1,408
Ska du använda skohorn när det är dags att montera avgassystemet?
 
Ska du använda skohorn när det är dags att montera avgassystemet?

Jag ska tillverka flänsar som jag skruvar fast på cylindrarna när motorn är lös. Sedan ska rören bara tryckas in i flänsarna och hållas fast med fjädrar ungefär som på crosshojar.

Som ni ser har jag plockat bort ena fästskruven på bägge cylindrarna, dom tar helt enkelt i ramrören.
 
Last edited:
Kan du inte bara prova med den som sitter på din yzf250 och hoppas att den är någelunda lik den på en 06-08:a.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top