Ktm 690 smc-r

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Vad har du för drevning på din?
Köpte du den ny eller beggad? Låter ju nästan som att den är strypt till 25kw..

Jag kunde plocka upp min 690 E på 3an med bara av/påslag.
Gick även att plocka upp den runt 90km/h på 5/6, dock ståendes och med en del ryck..

Sprillans ny i april. 16(?) tänder fram (original). Jo det var väl det jag trodde...den ska ju orka det.

Går hojen som den ska? strypt? Jag lyfter min på allt mellan 1-5an utan problem, lite varierande teknik beroende på växel men inga problem att få upp hjulet iaf

Inte strypt, kan inte va.

Det enda jag gjort är en WINGS-pipa. Sedan när jag skulle uiiila så bytte jag tändning till läge 2. Men då tyckte jag den blev slöare än läge 3 (standard?).

Kanske är nått mysko.

På 2 hjul går den ju som ett skott. 100 mila-service klar, de sa inget angående slip-on så antog att allt är schysst där.
 

mysclaes

Ny medlem
Gick med
10 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
2013 KTM 690 SMC R
Nu har jag fått min efterlängtade Wings-pipa! Har dock en fråga, någon som har förslag på sida där man kan beställa kraschpuckar och dylikt billigt? Känns ju lite goare att ha lite sådana detaljer monterat ifall man skulle köra omkull.
 

Snowman89

Guest
Sprillans ny i april. 16(?) tänder fram (original). Jo det var väl det jag trodde...den ska ju orka det.



Inte strypt, kan inte va.

Det enda jag gjort är en WINGS-pipa. Sedan när jag skulle uiiila så bytte jag tändning till läge 2. Men då tyckte jag den blev slöare än läge 3 (standard?).

Kanske är nått mysko.

På 2 hjul går den ju som ett skott. 100 mila-service klar, de sa inget angående slip-on så antog att allt är schysst där.

Om den är helt ny så ska den ju verkligen inte vara strypt.
Det blir ju lite fel att jämföra med min 690 då jag tror den hade 14 eller 15 drev fram..

Men den ska ju absolut lyfta på 2an. Du har inte annan med en 690 som kan prova din alt som du kan få prova?
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Sprillans ny i april. 16(?) tänder fram (original). Jo det var väl det jag trodde...den ska ju orka det.



Inte strypt, kan inte va.

Det enda jag gjort är en WINGS-pipa. Sedan när jag skulle uiiila så bytte jag tändning till läge 2. Men då tyckte jag den blev slöare än läge 3 (standard?).

Kanske är nått mysko.

På 2 hjul går den ju som ett skott. 100 mila-service klar, de sa inget angående slip-on så antog att allt är schysst där.

Skillnaden mellan läge två och tre är att i läge två blir den mer på och av. Man behöver då inte vrida så mycket på gasen som i läge tre för att gasa lika mycket. Båda lägena ska dock innebära full effekt när man ger full gas. Om något bör ju läge två kännas "snabbare". Är du säker på att du kollar på rätt markering när du väljer läge?
Föredrar personligen läge tre då det inte blir så stirrigt...

I klippet jag la in på förra sidan kör jag på fyran och femman med original drevning (16/42) och vredet på läge tre.

Kan du inte filma när du försöker och lägga in här i tråden? Det är nog mycket enklare då att förstå vad som (inte) händer :)
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Sprillans ny i april. 16(?) tänder fram (original). Jo det var väl det jag trodde...den ska ju orka det.



Inte strypt, kan inte va.

Det enda jag gjort är en WINGS-pipa. Sedan när jag skulle uiiila så bytte jag tändning till läge 2. Men då tyckte jag den blev slöare än läge 3 (standard?).

Kanske är nått mysko.

På 2 hjul går den ju som ett skott. 100 mila-service klar, de sa inget angående slip-on så antog att allt är schysst där.


Inte för att det har med saken att göra men har du lagt in en annan mapp sedan du bytte pipa?
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Jensen är du nöjd med din Icon hjälm?

Njae, inte riktigt nöjd. Tar hellre Arai'en på längre turer då den är rätt mycket tystare och vind i högre hastighet märks mindre. Annars funkar den prima, riktigt skön på huvudet och bra finish/kvalité känns det som. Fick min rätt billigt från staterna dessutom.
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Inte för att det har med saken att göra men har du lagt in en annan mapp sedan du bytte pipa?

Nix.

Jag har WINGS fortf med dB-killer i. De sägs ju att man ej behöver mappa om då. Men plockar jag dB-killern ska jag absolut mappa.

Jag märkte ingen som helst skillnad i effekt vs org.röret så jag tror knappast det är nått sånt.
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
om man har mappat för utan db killer, måste man mappa om hojen
om man ska sätta i db killern?

En db killer gör just vad den heter "slår ner på ljudnivån" Flödet i röret minskar marginellt med den i så det kvittar. Då katalysatorn sitter i original avgasrör så ökar flödet rejält när du byter ljuddämpare. Hade det varit på tex en sporthoj där katalysatorn sitter under hojen och sedan kommer det en ljuddämpare kan man med lätthet byta ut dämparen utan att fundera på att mappa om.

Det du kan behöva göra är en "reset" låt hojen stå över natten. Starta låt stå på tomgång i 15min utan att röra gasen, klart.
 
Last edited:

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
Nu har jag fått min efterlängtade Wings-pipa! Har dock en fråga, någon som har förslag på sida där man kan beställa kraschpuckar och dylikt billigt? Känns ju lite goare att ha lite sådana detaljer monterat ifall man skulle köra omkull.

eBay. Köpte till både fram o bak för 400 spänn..
 

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Fick mitt 45-drev idag som snabbt monterades & provkördes.

Rekommenderas varmt, hur kul som helst nu & bra mycket mer lik min gamla Husa.
Nu är bara frågan om det blir 14 fram eller 48 bak för nerdrevat är jävligt kul :D

Skulle helst haft 48 men är inte säker på om kedjan räcker?
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Är lite nyfiken på hur många mil ni andra la på era bakdäck innan de tog slut? Tänker då på Conti Attack SM däcket som sitter original på smc-r. Har 280 mil på mitt nu och det börjar bli dags för byte. Grymt fäste i dessa däck måst jag säga, släppte lite tryck innan jag åkte ut igår och det blev riktigt bra! 1,7 fram, 1,8 bak hojen går stabilare och kurvor och sväljer ojämnheter mycket bättre.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Har väl kört ca 150 mil och 2 bandagar på mitt, tror jag får ur 200 till iaf.
Håller med, grymt fäste på torrt!
På bana kör jag 1,6 fram och bak gata ligger jag på 1,8.
Kommer slänga på ett likadant när detta är slut!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top