Kombi max 80'

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Sorry att det kommer en bilbytartråd till men SH:s samlade kunskap är enorm :tummenupp

Börjar bli hög tid att byta Skodan mot något lite nyare och förhoppningsvis bättre.

Kraven är:
Kombi
Dragkrok
AC / ACC
Helst lite mos i maskineriet
Max 80 lök men gärna mindre

Var helt inne på V70 men har börjat kika på lite annat också.
Står just nu mellan:
Skoda Octavia 1.8T
VW Passat 1.8T
V70
SAAB 9-5
Ford Mondeo
Japskombi???

Använder bilen som bruksbil och drar en del släp så en motor med hyfsat bottenvrid är ett måste.
Vill jag ha skoj kör jag hoj.

Ös på med förslag och nackdelar/fördelar med olika bilar.
Servicekostnader?
Vanliga fel och vad man bör kolla upp?
e.t.c.

Kör du inte många mil om året så är diesel onödigt. Skatten är fortfarande för hög.

Subaru Legacy kombi är ett superbt val för dig, skön motor, skön hållbarhet, skön värdeminskning, skön försäkringsklass.

Ja, skön bil helt enkelt.

Ett annat val kan vara en C5 från citroen. Dom är fula, men man får en rätt ny för pengarna. :fakta

/ Jens

Diesel är oslagbart som bruksmotor om man vill ha en pigg/snål bil...så något sådant blir det allt nästa gång.

Bilen får nog gå så pass mycket så det lönar sig med diesel.
En Legacy kunde ha vart fint, finns ingen på blocket iaf för under 200' :huvet

Ett annat val kan vara en C5 från citroen. Dom är fula, men man får en rätt ny för pengarna. :fakta

/ Jens

Då kontrar jag med 407sw. Samma prisklass fast snyggare. :)

http://www.blocket.se/kalmar/Peugeot_407_ST_2_0_HDi_SW_inkl_vinterhjul_30198396.htm?ca=23_7&w=3 kanske? Diesel, drag.

Last edited:
Har tittat ganska mycket på dom, finns många i den prisklassen som inte gått alldeles för långt.
Vet dock inte så mycket om dom mer än att de har förhållandevis små bagageutrymmen och att det tydligen vart lite problem med glastaken.

Ja det är sant. Jag har för mig att 307 har större bagageutrymme än 407. :näsblod

Kör du inte många mil om året så är diesel onödigt. Skatten är fortfarande för hög.

Subaru Legacy kombi är ett superbt val för dig, skön motor, skön hållbarhet, skön värdeminskning, skön försäkringsklass.

Ja, skön bil helt enkelt.

/ Jens

varför tror du att man får en "rätt ny" cittra för pengarna:fakta

Jag har en 407. Sitter som en kung i skinnstolarna.

Finns det nåt bra_att_veta om dom??
Kända problem man inte vill ha, uppdateringar som man vill ha?
Har du hört nåt om problemen med glastaket? Det finns vissa som delar på sig i lamineringen, tydligen.
Jag läste ett gammalt nybilstest av den och där tyckte man att den var väldigt lång framför vindrutan, mycket bil ut i korsningar osv innan man ser om det kommer nån från sidan. Är det ett problem?

Måste åka iväg och provköra en 407a

varför tror du att man får en "rätt ny" cittra för pengarna:fakta

För att dom är rätt fula och för att dom är förhållandevis billiga nya.

Har du hört nåt om problemen med glastaket? Det finns vissa som delar på sig i lamineringen, tydligen.
Jag läste ett gammalt nybilstest av den och där tyckte man att den var väldigt lång framför vindrutan, mycket bil ut i korsningar osv innan man ser om det kommer nån från sidan. Är det ett problem?

C5 är samma bil, men med följande fördelar:

Gashydraulisk fjädring, oslagbart vid lastning samt dragning. Stort lastutrymme.

/ Jens

Last edited:

Min är en sedan, och har alltså inget glastak. 3.0 v6 6vxl automat. Pratade med en kompis som har bilverkstad som sa att dom haft inne några peugeoter med strul med elen men det var generellt inga dyra historier. Jag har inte fått några varningar annat än när det gäller den 4-vxl automatlådan. Den ska tydligen undvikas.

Va?

http://www.blocket.se/dalarna/Subaru_Legacy_2_0_GL_4wd_26751647.htm?ca=14&w=3&last=1

http://www.blocket.se/vasternorrland/Subaru_Legacy_Outback_2_5_Aut_30069905.htm?ca=14&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/Subaru_Legacy_2_5_GX_28275730.htm?ca=14&w=3

Min är en sedan, och har alltså inget glastak. 3.0 v6 6vxl automat. Pratade med en kompis som har bilverkstad som sa att dom haft inne några peugeoter med strul med elen men det var generellt inga dyra historier. Jag har inte fått några varningar annat än när det gäller den 4-vxl automatlådan. Den ska tydligen undvikas.

Man skall vara medveten om att en fransos alltid orsakar mer problem än motsvarande japanesare. Jag har själv en C5 kombi diesel 2009 och den är inte bekymmersfri, däremot är det ofta småfel, men dom är irriterande när dom kommer. Japanarna har ofta inga problem.

/ Jens

Last edited:
Va?

http://www.blocket.se/dalarna/Subaru_Legacy_2_0_GL_4wd_26751647.htm?ca=14&w=3&last=1

http://www.blocket.se/vasternorrland/Subaru_Legacy_Outback_2_5_Aut_30069905.htm?ca=14&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/Subaru_Legacy_2_5_GX_28275730.htm?ca=14&w=3

Man skall vara medveten om att en fransos alltid orsakar mer problem än motsvarande japanesare. Jag har själv en C5 kombi diesel 2009 och den är inte bekymmersfri, däremot är det ofta småfel, men dom är irriterande när dom kommer. Japanarna har ofta inga problem.

/ Jens

SBK här borta :huvet:huvet
:glömdet

SBS = Skit Bakom Spakarna du menade?

Dom bilarna du räknade upp i början var bilar som inte är bekymmerfria men trevliga. Vill du ha ett bekymmersfritt bilägande så är Toyota och Subaru oslagbara. Ska du dra mycket är Subaru helt oslagbara.

Det är inte för inte att dom placerar sig i topp i alla undersökningar hela tiden i hela världen. :fakta

Nu kan man ju fråga sig varför jag åker Citroën när jag förespråkar japs så mycket. Svaret är att jag handlat ut min gamla tjänstebil förmånligt.
Komforten är oslagbar i fransoserna med.

Jag har en Nissan Almera 1999 (21000 mil) som går 6000 mil om året kontra cittrans 2000) som krånglar mindre än fransosen. Det gör att jag älskar japanare.

/ Jens

OK

Diesel har jag skippat även om jag gillar karaktären på dom. Straffskatten utslaget på 1500-2000 mil per år är inget skoj :huvet

Fransoserna har jag knappt tittat på efter allt man läst men är det enbart småfel så kan det kanske vara läge att kika på dom också. Har ju sett ett antal C5 kombi till riktigt bra pengar.
Subaru ska jag också ta o kika på om det finns någon vettig.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph