Kombi max 80'

OK

Diesel har jag skippat även om jag gillar karaktären på dom. Straffskatten utslaget på 1500-2000 mil per år är inget skoj :huvet

Fransoserna har jag knappt tittat på efter allt man läst men är det enbart småfel så kan det kanske vara läge att kika på dom också. Har ju sett ett antal C5 kombi till riktigt bra pengar.
Subaru ska jag också ta o kika på om det finns någon vettig.

Kollade efter Bilprovningens statisktik. Dom redovisar tyvärr bara bästa och sämsta bilarna gratis. Resten kostar nog pengar att får tag på. Vad jag kunde utläsa där så låg fransoserna varken i topp eller botten så dom är väl antagligen som bilar är mest. :)
 
BMW 3-serie? Vi åker BMW 320d Touring och är kanonnöjd. 150 hk dieseln (02-05) är riktigt pigg! Jag drar släp på upp till 1200 kg och det fixar den utan problem. Bra vrid är bara förnamnet. Våran har rullat 16k mil helt problemfritt.
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_320d_Touring_29400258.htm?ca=11&w=3&last=1

5-serie är också fint - 525i med 191 hästarn räcker för roligt. Msport för skön väghållning och man skäms inte för sig utseendemässigt i den heller.
http://www.blocket.se/skaraborg/Bmw_525_touring_m_sport_30167360.htm?ca=11&w=3
Fina bilar som kommer hålla länge och dessutom är roliga!

Får man komma med en tanke nu inför vintern?
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Maverick_XLT_3_0_V6_202HK_30050467.htm?ca=11&w=3
 
Last edited:
Finns det nåt bra_att_veta om dom??
Kända problem man inte vill ha, uppdateringar som man vill ha?
Har du hört nåt om problemen med glastaket? Det finns vissa som delar på sig i lamineringen, tydligen.
Jag läste ett gammalt nybilstest av den och där tyckte man att den var väldigt lång framför vindrutan, mycket bil ut i korsningar osv innan man ser om det kommer nån från sidan. Är det ett problem?

Måste åka iväg och provköra en 407a

Kan vara lite svår att parkera pga lite dålig svängradie och att man inte ser nosen på den. Man vill ju inte slå i frontspoilern i någon trottoarkant. Iofs så gäller det rätt många moderna bilar. Korsningar har jag inte märkt eller tänkt på att det skulle vara några problem.
 
Kollade efter Bilprovningens statisktik. Dom redovisar tyvärr bara bästa och sämsta bilarna gratis. Resten kostar nog pengar att får tag på. Vad jag kunde utläsa där så låg fransoserna varken i topp eller botten så dom är väl antagligen som bilar är mest. :)

Det som är är att bilprovningen påvisar bara trafikfarliga fel. Det finns fler och fransoserna är bra på att bygga in dom i sina bilar. Sen bygger dom in charm samtidigt, men kvaliteten på smådetaljer är urusel jämfört med japsarna.

OK

Diesel har jag skippat även om jag gillar karaktären på dom. Straffskatten utslaget på 1500-2000 mil per år är inget skoj :huvet

Fransoserna har jag knappt tittat på efter allt man läst men är det enbart småfel så kan det kanske vara läge att kika på dom också. Har ju sett ett antal C5 kombi till riktigt bra pengar.
Subaru ska jag också ta o kika på om det finns någon vettig.

Alla Subaru är vettiga ;)

C5 är bra för att man får mycket bil för pengarna. Hydrauliken gör att den är riktigt fin att lasta och dra släp med. I valet 407/C5 är C5 bättre prissatt och mer utrustning för samma bil om man kan tänka sig att äga en "bumerang-bil"

/ Jens
 
Last edited:
Det som är är att bilprovningen påvisar bara trafikfarliga fel. Det finns fler och fransoserna är bra på att bygga in dom i sina bilar. Sen bygger dom in charm samtidigt, men kvaliteten på smådetaljer är urusel jämfört med japsarna.

Håller helt med där, men japanerna har också ett bra mycket högre andrahandsvärde. Man får väl helt enkelt försöka väga inköpspris mot framtida kostnader för att avgöra vad man ska köpa.

Hur man än vänder sig när det gäller köp av bruksbil är det ett bra sätt att förstöra pengar på. :)

Och jag är så jävla korkad att jag inte tänker när jag köper bil. Det lär väl bli dyrt som fan för mig i framtiden har jag en känsla av. Jag måste gilla känslan av att sitta i bilen för att köpa den.
 
BMW 3-serie? Vi åker BMW 320d Touring och är kanonnöjd. 150 hk dieseln (02-05) är riktigt pigg! Jag drar släp på upp till 1200 kg och det fixar den utan problem. Bra vrid är bara förnamnet. Våran har rullat 16k mil helt problemfritt.
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_320d_Touring_29400258.htm?ca=11&w=3&last=1

5-serie är också fint - 525i med 191 hästarn räcker för roligt. Msport för skön väghållning och man skäms inte för sig utseendemässigt i den heller.
http://www.blocket.se/skaraborg/Bmw_525_touring_m_sport_30167360.htm?ca=11&w=3
Fina bilar som kommer hålla länge och dessutom är roliga!

Får man komma med en tanke nu inför vintern?
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Maverick_XLT_3_0_V6_202HK_30050467.htm?ca=11&w=3

3-serien är ju så j-a trång. Går ju inte att ha. 5-serien är fantastisk, men ganska dyr i snitt att laga, särskilt när dom börjar bli till åren. Att just ditt exemplar varit problemfritt säger tyvärr inget om genomsnittet.

Forden är amerikansk. Usch!

Håller helt med där, men japanerna har också ett bra mycket högre andrahandsvärde. Man får väl helt enkelt försöka väga inköpspris mot framtida kostnader för att avgöra vad man ska köpa.

Hur man än vänder sig när det gäller köp av bruksbil är det ett bra sätt att förstöra pengar på. :)

Högre andrahandsvärde gör att du får mer för bilen när man säljer den... En med lågt sjunker fortare procentuellt sett.

/ Jens
 
Last edited:
För att dom är rätt fula och för att dom är förhållandevis billiga nya.


C5 är samma bil, men med följande fördelar:

Gashydraulisk fjädring, oslagbart vid lastning samt dragning. Stort lastutrymme.

/ Jens


fel svar, försök igen:tummenupp

3-serien är ju så j-a trång. Går ju inte att ha. 5-serien är fantastisk, men ganska dyr i snitt att laga, särskilt när dom börjar bli till åren. Att just ditt exemplar varit problemfritt säger tyvärr inget om genomsnittet.

Forden är amerikansk. Usch!
 
Last edited:
fel svar, försök igen:tummenupp

3-serien är ju så j-a trång. Går ju inte att ha. 5-serien är fantastisk, men ganska dyr i snitt att laga, särskilt när dom börjar bli till åren. Att just ditt exemplar varit problemfritt säger tyvärr inget om genomsnittet.

Forden är amerikansk. Usch!

Nä, jag ger mig inte på den. C5an är mycket billigare än 407an för att den är ful och för att den är billigare ny.

Att franska bilar generellt är billigare än BMW beggade är för att den upplevda kvaliteten är sämre, men krona/mil i reparationer är ung. samma. Om man jämför med japanare är tysk/fransk/svensk mycket dyrare/mil i reparationer.

/ Jens
 
fel svar, försök igen:tummenupp



Nä, jag ger mig inte på den. C5an är mycket billigare än 407an för att den är ful och för att den är billigare ny.

Att franska bilar generellt är billigare än BMW beggade är för att den upplevda kvaliteten är sämre, men krona/mil i reparationer är ung. samma. Om man jämför med japanare är tysk/fransk/svensk mycket dyrare/mil i reparationer.

/ Jens



vågar man chansa?
 
Passat då?
http://www.blocket.se/ostergotland/Passat_V6_TDI_29912392.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/skaraborg/Volkswagen_Passat_Var_v6_tdi_4_mo_28276545.htm?ca=11&w=3

Och skulle vi titta på franska bilar vs. BMW i kvalitet så skulle jag inte välja franskt baserat på det jag hittils vet om bilar. Ingen diskussion i världen kommer att få mig att ändra mig på den punkten tyvärr..

Däremot japs är riktigt bra! Honda är definitvt ett märke att titta på. Klart undervärderat.

Passat är väl bra, har dock hört att man ska hålla sig ifrån deras automatlådor. Nån som vet mer om det?
 
Jag köpte nyligen en Passat 1.8T-04 och är riktigt nöjd, galet stort baksäte och stort bagage, köp :tummenupp:tummenupp
 
Passat är trevliga bilar, men jag hade ratat 1.8-turbon för en sexa alla dagar i veckan, speciellt om man vill ha bottenvrid. Dock så finns det väl pålitligare bilar än volkswagen, och reservdelar till VAG är förbaskat dyra.

Som familjekombi är nog (tyvärr?) V70 riktigt svårslagna, även om dom inte är något vidare nöjje att köra.
 
Jag hade en Peugeot 307 från 2002. Den kostade mig 2500 kr/mån utöver försäkring och bensin under 1½ år. Ta mig fan allt gick sönder så till slut var jag beredd på riktiga pungsparkar varenda gång jag härde ett nytt missljud. Sista var när styrväxeln började glappa... har fan aldrig hört nån som haft det problemet på en 5-6 år "gammal" bil. Aldrig mer franskt - på riktigt. Nä, nu är det BMW, Audi, Subaru eller Skoda som gäller.

Att franska bilar generellt är billigare än BMW beggade är för att den upplevda kvaliteten är sämre, men krona/mil i reparationer är ung. samma. Om man jämför med japanare är tysk/fransk/svensk mycket dyrare/mil i reparationer.

/ Jens

Riktigt fin bil men min 320i från 2006 var nog bland det sämsta jag haft vintertid. Den är så jäkla lätt bak så man är ju chanslös när det är mycket snö. Har haft några pinsamma situationer då spaden fått åka fram, OK vi hade mycket snö för att vara Stockholm förra säsongen. Nu kör jag X3 så nu vill jag ha MYCKET snö!

BMW 3-serie? Vi åker BMW 320d Touring och är kanonnöjd. 150 hk dieseln (02-05) är riktigt pigg! Jag drar släp på upp till 1200 kg och det fixar den utan problem. Bra vrid är bara förnamnet. Våran har rullat 16k mil helt problemfritt.
 
Last edited:
Borde väl gå att hitta en skaplig Audi s4 2,7 års 00 för dom pengarna...
 
Blev lite biltestning i helgen.

Säga vad man vill men V70 är jäkligt skön att köra och åka i. Fastnade för 2.5T så blir det en V70 ska den ha turbo :)
Testade även passat -04 och den är inte i närheten av V70:n så den går bort.
Har även testat C5 och det är mycket bil för pengarna men jäklar vad plastig. Var inte alls så bekväm som jag trodde den skulle vara heller.
Pegga 407 går också bort p.g.a. extremt litet bagageutrymme för att vara en så stor bil.
Mondeo provsatt jag bara men satt inget vidare i stolen på dom. Fast det är kanske bara en vanesak.

Har testat en BMW 528 -97 innan och den var också trevlig men om man ska ha bemmer, vad ska man satsa på då (årsmodell och motor)?
Ska ta mig ut o kika på Honda och Subaru också. Samma där, vilken motor och årsmodell, vad ska man kolla efter?
 
Blev lite biltestning i helgen.

Säga vad man vill men V70 är jäkligt skön att köra och åka i. Fastnade för 2.5T så blir det en V70 ska den ha turbo :)
Testade även passat -04 och den är inte i närheten av V70:n så den går bort.
Har även testat C5 och det är mycket bil för pengarna men jäklar vad plastig. Var inte alls så bekväm som jag trodde den skulle vara heller.
Pegga 407 går också bort p.g.a. extremt litet bagageutrymme för att vara en så stor bil.
Mondeo provsatt jag bara men satt inget vidare i stolen på dom. Fast det är kanske bara en vanesak.

Har testat en BMW 528 -97 innan och den var också trevlig men om man ska ha bemmer, vad ska man satsa på då (årsmodell och motor)?
Ska ta mig ut o kika på Honda och Subaru också. Samma där, vilken motor och årsmodell, vad ska man kolla efter?

V70 är en fin bil att åka i, men dom är inte gratis att äga och håller absolut inte bättre än snittet.

Subarun kommer inte ge samma "lull-lull" känsla, men den kommer hålla ihop och kännas likadan efter 10 år. Kollegans V70 har gått 25000 mil och är en generation 2, den är som en höskrinda att åka i trots att allt är bytt 2 ggr. Det är en T5a (med turbon bytt 2ggr :rolleyes:), allt knarrar och lever.

Subaru kom med en ny typ 06, men den är dyr. Annars är det samma från 2000 tror jag. Fyrhjulsdrift och riktigt smaskig 2,5liters boxermotor får du på kjöpet.

Lycka till med bilvalet

/ Jens
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top