Kombi max 80'

Toyota Avensis -05 2.4 Aut. 15k mil
http://www.blocket.se/malmo/Toyota_Avensis_2_4_Aut_Kombi__0kr_kontant__29694955.htm?ca=11&w=3

Slitstarka som få och dessutom hårdvaluta på beg. marknaden som jag förstått det.

Haft en Avensis innan och den var OK. Är nog som andra japsbilar slitstark som få men fruktansvärt tråkiga. Den jag hade var iofs en 2001 med lilla 1.8VVTi motorn. Ska testas så får man se om det kan vara något.
Tips & funderingar på dessa leksakerna

Ford Mondeo 2,0 GHIA /Automat/ Läder/ Combi -02
Ford Mondeo 2,5 V6 Titanium X / AUTOMAT -06
Ford Focus 1,6 Ghia Kombi ACC -04
Renault Laguna 1,8 Sport Touring -02
Peugeot 307 SW 2,0 Panoramatak -04
Mazda 6 2,3 Sport Kombi -03

Skiljer mycket i pris men finns i närheten så tänkte testa det mesta som marknaden erbjuder :)
Billigare bil = mer pengar till hojandet :yoparty

Haft en Avensis innan och den var OK. Är nog som andra japsbilar slitstark som få men fruktansvärt tråkiga. Den jag hade var iofs en 2001 med lilla 1.8VVTi motorn. Ska testas så får man se om det kan vara något.
Tips & funderingar på dessa leksakerna

Skiljer mycket i pris men finns i närheten så tänkte testa det mesta som marknaden erbjuder :)
Billigare bil = mer pengar till hojandet :yoparty

Ford Mondeo 2,0 GHIA /Automat/ Läder/ Combi -02 Usch
Ford Mondeo 2,5 V6 Titanium X / AUTOMAT -06 Usch
Ford Focus 1,6 Ghia Kombi ACC -04 Usch
Renault Laguna 1,8 Sport Touring -02 Fransk, var beredd
Peugeot 307 SW 2,0 Panoramatak -04 Fransk, var beredd
Mazda 6 2,3 Sport Kombi -03 Bra bilar, men bullriga

Du nämner pengar över till hojåkat. Räkna för bövelen in driftskostnaden i det, inte bara ränte/amorteringskostnad. Dom pengarna du betalar extra för en bil med gott andrahandsvärde får du ju tillbaka när du säljer..

/ Jens

Ford Mondeo 2,0 GHIA /Automat/ Läder/ Combi -02 Usch
Ford Mondeo 2,5 V6 Titanium X / AUTOMAT -06 Usch
Ford Focus 1,6 Ghia Kombi ACC -04 Usch
Renault Laguna 1,8 Sport Touring -02 Fransk, var beredd
Peugeot 307 SW 2,0 Panoramatak -04 Fransk, var beredd
Mazda 6 2,3 Sport Kombi -03 Bra bilar, men bullriga

Du nämner pengar över till hojåkat. Räkna för bövelen in driftskostnaden i det, inte bara ränte/amorteringskostnad. Dom pengarna du betalar extra för en bil med gott andrahandsvärde får du ju tillbaka när du säljer..

/ Jens

Hehe

Självklart räknar jag in även driftskostnaden och då inte bara bensin.
Att ha bil är inte billigt.

Har räknat bort Ford innan men vad är det som är usch med dom??
Är det stora fel, små irriterande fel, tråkiga att köra eller bara allmänt usla bilar?
Franskt har jag egentligen bestämt mig för att inte handla pga att....det är franskt :gnissla
Av dom jag skrev var det väl egentligen Mazdan som var mest intressant. Börjar nog med den så får man se vad man tycker.

Men har fortfarande Svenssonkombi högst på listan än. V70:n verkar svårslagen...kör och åkmässigt i alla fall

Efter att ha kört en hiskelig mängd Peugeot i jobbet så kommer jag inte äga en sådan om den inte skulle vara äckligt billig eller kastas på mig.
Och styvfars senaste bil var en 407sw och visst åker man skönt i den MEN det är inte en bra bil. Det är faktiskt en riktigt dålig bil i det långa loppet. Just hans exemplar klarade sig skapligt ändå, men att behöva byta båda hjullager bak innan 8000mil, chimsa om bakaxeln vid 10 000mil och inte ha någon värme på fötterna? En fönsterhiss gav upp bak innan 3000mil har jag för mig, visserligen ett enkelt elfel men ändå.
det inbyggda bromsljuset i bakluckan havererade totalt och det var inte billigt att laga det då de fick riva en jävla massa.

Men han slapp ju byta automatlåda däremot, något som är klent på den modellen (2.2). Jag har lämnat in alltför många fransoser på märkesverkstad och haft ett nära samarbete med mekanikerna och inte ens dessa personer är dumma nog att äga bilarna :D
En kille på Peugeot i Örebro var så less på deras teknik att han allvarligt funderade på att söka jobb på Volvoverkstaden :crash

/Säger han som dessutom har ägt minst 10st Renault :brinnerup

Ps: Köp för fan ingen Saab! En sån har jag också, det är dåligt skit. Frågan är varför inte bara alla kör japanskt helt enkelt? En så liten ö med världens smartaste människor på den borde ju vara outstanding med tanke på hur många fullträffar de spottar ur sig varje år.

Hehe

Självklart räknar jag in även driftskostnaden och då inte bara bensin.
Att ha bil är inte billigt.

Har räknat bort Ford innan men vad är det som är usch med dom??
Är det stora fel, små irriterande fel, tråkiga att köra eller bara allmänt usla bilar?
Franskt har jag egentligen bestämt mig för att inte handla pga att....det är franskt :gnissla
Av dom jag skrev var det väl egentligen Mazdan som var mest intressant. Börjar nog med den så får man se vad man tycker.

Men har fortfarande Svenssonkombi högst på listan än. V70:n verkar svårslagen...kör och åkmässigt i alla fall

Tänk dig en modern fransk bil, ok?
Bygg den i lite sämre material, ok?
Bygg in ett sanslöst dåligt andrahandsvärde, ok?
Bygg in ännu mera elfel och irriterande gnissel och skrammel, ok?
Bygg in (eller helt enkelt strunta i) obefintligt rostskydd, ok.

Du har en Ford

Tänk dig en modern fransk bil, ok?
Bygg den i lite sämre material, ok?
Bygg in ett sanslöst dåligt andrahandsvärde, ok?
Bygg in ännu mera elfel och irriterande gnissel och skrammel, ok?
Bygg in (eller helt enkelt strunta i) obefintligt rostskydd, ok.

Du har en Ford

Haha
Då skippar vi Ford och franskt.

Lutar fortfarande åt en V70 men ska kika lite mer på japskombisar.
Om dom är det minsta som min Avensis så är dom fruktansvärt tråkiga och bullriga men verkar hålla.

Haha
Då skippar vi Ford och franskt.

Lutar fortfarande åt en V70 men ska kika lite mer på japskombisar.
Om dom är det minsta som min Avensis så är dom fruktansvärt tråkiga och bullriga men verkar hålla.

Jag har ju skrivit det från första raden. Du får en mindre ombonad bil som gör att du kan lägga pengarna på annat än att hålla ett astråkigt fordon rullande.

Volvo V70 är superfin att åka i, men den håller inte bättre än någon annan. Om du ändå spanar på en sån kan du väl titta på en BMW 5-serie eller en Audi A6. Dom är ju bättre premium men även där dyra att laga.

Japanaren är ju inte heller billig att laga. Skillnaden är att man inte behöver det ;)

Försök hitta en E39T som gått mindre än en miljon mil, har 2,5l-sexan (523) och är välservad.
Det ska jag göra när jag får läge.

Nån som har koll på hur Toyotas automatlådor är?
Drar iväg o kollar på denna ikväll tänkte jag.

Päronen har en Mazda 6 sportkombi (första gen). Är bra bilar faktiskt, pålitliga till bristningsgränsen, men också rätt bra att köra för att vara framhjulsdrivna familjekombis, inte så plastiga och jäkliga som jappsar ofta är heller. Dock ingen kvalitetstysk precis jämföras med mb/bmw kan den ju icke, men är ju lite andra kostnader också. Försök dock få en lite senare än 03, då senare årsmodeller verkar ha bättre ljudisolering, päronens 06:a är helt ok, bullrar inte mer än man kan tycka är rimligt.
Motorerna är dock rätt astmatiska. 2.0:an som päronen har är trött, duger bra att ta sig runt med, och att dra släp/båt, men har man brottom får man växla rätt friskt, och även om man gör det är det absolut ingen sportbil. Vad jag hört om 2.3:an så drar den mest mera soppa utan att egentligen leverera just nått mer. :/

Nån som har koll på hur Toyotas automatlådor är?
Drar iväg o kollar på denna ikväll tänkte jag.

Spana denna med någon kväll. Eftersom du ska dra måste du ju provköra en iallfall.

Sen så får man vara redo att åka en bit för att kunna fynda subaru, ägarna byter ju inte bort dom...

Jag vet av en -02as fullservad Audi a6 4,2 Avant med luftfjädring för en rimlig peng. pma om intresse finns.

Hade en polare som hade en luftfjädrad sån. Just fjädringen rasade och han fick köpa beggade prylar för 25,000 runt om på jordklotet.

Kul...

Beggade lyxbilar är en sak man verkligen ska hålla sig borta från!

/ Jens

Last edited:
Päronen har en Mazda 6 sportkombi .......... :/

Ska testa en 2.3 -03 idag också. Har också hört att den ska vara bullrig men får väl skaffa sig en uppfattning om det själv.

Spana denna med någon kväll. Eftersom du ska dra måste du ju provköra en iallfall.

Sen så får man vara redo att åka en bit för att kunna fynda subaru, ägarna byter ju inte bort dom...
/ Jens

Ska testa en subaru också men det är som du säger, finns inte många till salu i närheten.

Ingen som har koll på Toyotas växellådor eller var man kan hitta info om dom?

Hade en polare som hade en luftfjädrad sån. Just fjädringen rasade och han fick köpa beggade prylar för 25,000 runt om på jordklotet.

Kul...

Beggade lyxbilar är en sak man verkligen ska hålla sig borta från!

/ Jens

Det är redan åtgärdat för ett drygt år sedan. Det var vaken så dyrt eller så krångligt vad jag vet.

Det är redan åtgärdat för ett drygt år sedan. Det var vaken så dyrt eller så krångligt vad jag vet.

En gammal lyxbil har alltid ett dyrt fel åt dig i bakfickan, när du minst anar det drar den upp med Royal Straight Flush!

Min erfarenhet baseras i ett gammalt bilintresse kryddat med yrke som bilsäljare för "lyxbilar"...

Denna verkar schysst:

Subba

Last edited:
Fransmän och Italienare är duktiga på att göra rödtjut, bilar är dock inget dom borde pyssla med.

Köp en nyare Tysk eller Japan! Iof förlorade dom världskrigen men bygga bilar kan dom.

Fransmän och Italienare är duktiga på att göra rödtjut, bilar är dock inget dom borde pyssla med.

Köp en nyare Tysk eller Japan! Iof förlorade dom världskrigen men bygga bilar kan dom.

Felet är väl att dom kombinerar det fina vinet med konstruktionsförfarandet.

Då blir det som det blir..

Jag vill hålla med Jens och säga att Subaru skulle jag titta på..

För några år sedan så jobbade jag med marknadsföringen för Subaru och kollade då med ganska många handlare i Sverige.. Deras största problem var att det var svårt att få tag på beggade bilar.. De var tydligen hårdvaluta om de inte har hiskeligt höga mil (25k+ mil) eller var totalt sopslut.

Jag skulle också ta en titt på www.netbil.se om du vill hitta bra deal.. Mycket bättre än kvd.se.

Felet är väl att dom kombinerar det fina vinet med konstruktionsförfarandet.

Då blir det som det blir..
'

Svenskt / Italienskt lexikon

Elsystem / La sistema spaggeti di electronica
Ventiler / Valvola ensalada
Driftsäker / Come?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra