Kawasaki KLX 230.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jo det förstår jag.

Men, om Bosse stoppar mig när jag är på väg till Tuvängen för att köra mig blodig, och ser att Joachims skurkar plockat bort katalysatorn från min KTM, vad säger han då?
Polisen ser inte om du har katalysatorn monterad eller ej.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Polisen ser inte om du har katalysatorn monterad eller ej.
Förmodligen inte, men min poäng med är om polisen diskriminerar i detta fall. Dvs en 'öppnad' KLX230, mot en 'öppnad' KTM350. Åtminstonne borde ju Bosse höra att något är gjort med KTMen.

Jag får intrycket av att 'öppna' en KTM är mer accepterat än detsamma med en KLX230 bara för att "KLX inte är tänkt som en tävlingshoj". Jag menar att motorer är snarlika och att 'öppna' båda motorer *borde* göra skillnad på båda. Men, KLX230 kanske är tillverkad av mjukstål, och inte riktigt gillar att öppnas på samma sätt. Det skulle jag kunna köpa faktiskt, kvalitet på material är ofta avgörande.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Förmodligen inte, men min poäng med är om polisen diskriminerar i detta fall. Dvs en 'öppnad' KLX230, mot en 'öppnad' KTM350. Åtminstonne borde ju Bosse höra att något är gjort med KTMen.

Jag får intrycket av att 'öppna' en KTM är mer accepterat än detsamma med en KLX230 bara för att "KLX inte är tänkt som en tävlingshoj". Jag menar att motorer är snarlika och att 'öppna' båda motorer *borde* göra skillnad på båda. Men, KLX230 kanske är tillverkad av mjukstål, och inte riktigt gillar att öppnas på samma sätt. Det skulle jag kunna köpa faktiskt, kvalitet på 5-20% marginal o material är ofta avgörande.
Om jag bygger en motorn som jag tänker mig ca 25kW på vevaxeln som max så väljer jag material som klarar det, men inte så värst mycket mer, 10-15% marginal max.
Det blir dyrt att överprestera.
Sedan designar jag så att spel i motorn och belastningar på lager mm anpassas för de tusental mil jag anser att jag ska uppnå. Samma sak där, att överprestera designmässigt blir dyrt.
Nu har jag en motor som jag kan sätta i olika ramar.
10kW, 15kW, 20kW, 25kW är inga bekymmer, och billigt blir det.
Men sedan kommer Klabbarparn och trimmar till 35kW, plötsligt är marginalerna mindre.
Då är det antagligen serviceintervaller som måste minska för att slippa ras varje vecka.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Förmodligen inte, men min poäng med är om polisen diskriminerar i detta fall. Dvs en 'öppnad' KLX230, mot en 'öppnad' KTM350. Åtminstonne borde ju Bosse höra att något är gjort med KTMen.

Jag får intrycket av att 'öppna' en KTM är mer accepterat än detsamma med en KLX230 bara för att "KLX inte är tänkt som en tävlingshoj". Jag menar att motorer är snarlika och att 'öppna' båda motorer *borde* göra skillnad på båda. Men, KLX230 kanske är tillverkad av mjukstål, och inte riktigt gillar att öppnas på samma sätt. Det skulle jag kunna köpa faktiskt, kvalitet på material är ofta avgörande.
Men vad är det som är så svårt att förstå?
Din KTM har en motor på 45-50 hk som stryps ner rejält för att på enklaste och billigaste sätt klara avgaskrav och buller mm.
Vid leverans återställer handlaren till originalspec eftersom absolut ingen köper en tävlingsklar hoj med 10hk.
Din 15hk KLX har en motor byggd för den effekten och kommer att fortsätta vara en 15hk motor(men mer högljudd)sedan du sågat sönder ljuddämparen...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar Gundj och Busaberg. Jag kan absolut köpa att motorerna är tillverkade med definitiva skillnader för just sina tillämpningar. Dock får jag inte förklarat varför KTM350 får så många fler HK efter borttagning av katalysatorn mm, än en KLX230 efter borttagning av samma prylar. Jag intalar mig att motorn i KTM är så pass MER nedstrypt än KLXens motor, som då INTE är nedstrypt (utan bara byggd mycket svagare), utan katalysatorn och PAIR sitter där enbart av miljöskäl. Förstår du hur jag tänker?

Emellertid tittar jag på förhållandet mellan två väldigt snarlika hojar, så snarlika att man kan säga att det är samma hoj. Tittar vi på serviceadministrationen så har Kawasaki däremot presenterat den på två olika sätt.

KLX230, alltså min hoj, här i SE kallas den för KLX230 ABS har en mindre civiliserad tvilling, en MX-variant som heter KLX230 R, utan lampor och instrument, "tänkt för enduro och motocross".

Har kollat lite sprängbilder på motorn, som är precis samma i båda. Andra detaljer skiljer aningen så som swingarm, fjädring, däck, annars har hojarna t o m samma ram. Hur som helst, oljebytena visas på olika sätt eftersom, vilket t o m jag kan konstater, beror det på hur hojen används; på väg, den andra på bana.

Körs hojen på väg blir mätning i "kilometer" en bra enhet. Körs hojen på bana, t ex i en sandgrop, är det mer lämpligt att använda "tid" som mätenhet då hojens drivande mekanik ofta slirar, eller faktiskt står still på samma plats, och ändå arbetar för fullt, dvs bakhjulet blir en sandskopa istället för att driva hojen frammåt.

Här är KLX230 ABS, väghojens intervall, presenterat i km, eller /år.

Oljebyte KLX230ABS.jpg


Och här är KLX230 R, MX-variantens schema, presenterat enbart i tid.

Oljebyte KLX230R.jpg


Så att med *exakt samma motor*, med minimal skillnad i drevningen, så presenterar Kawasaki servicen i två olika upplägg, som var på sitt sätt grundar sig på hojens användning. Och det gäller inte enbart oljebytet utan precis allting på hojen ska "kollas" med helt olika intervall.

Konstaterar således en intressant slutsats om min KTM350, skulle samma skillnad på intervall kunna appliceras på tävlingshojar? Alltså en KTM "tänkt för bana, och tävling" att användas som äventyrshoj på väg, då med glesare oljebyten, rent av i proportion med KLX230?

(inser att jag borde ställt frågan i KTM 350 tråden)
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Här har du en 200cc reggad kinesisk offroad för småpengar du kan köpa och modifiera hej vilt utan nämnvärd kapitalförstöring, i Vårby!



 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Här har du en 200cc reggad kinesisk offroad för småpengar
Tackar Chronic.

.. var står priset? Hur som helst en helt OK hoj tycker jag. Något jag kunde ha fallit för om jag inte haft min KLX.

Alltså, jag är ingen 'trimmare', eller någon slags extrem-motorist. Jag bara ältar lite, är väl nyfiken, jag är ju ny. Skulle behöva nån kompis som jobbar på verkstad dit jag kunde gå med kaffe och .. öl, och vara lagom jobbig. Jag har inga andra att bolla ämnet med, därför blir det lite för på liksom. Jag är medveten om det, ibland står jag knappt ut med mig själv ?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Haah, jag köper den, och bryter ner den, om den inte redan brutit ner sig själv.

Nej, hade jag varit intresserad av att trimma motorer och tänja på hållfastheter och toleranser så hade jag inte sålt min kinesmoppe. Den hade en 70cc Lifan-motor som tydligen ska vara en kopia av en klassisk Honda-motor. Och den skulle jag kunnat leka med, till döds om jag ville.

Säger väl så här, jag strävar efter en optimal effekt ur mina motorer, inom toleransen för hållbarhet och avsedd tillämpning. Jag skulle t ex inte trimma mina motorer genom att borra eller ändra något fysiskt på höljet eller inuti. På sin höjd plocka bort detaljer som hindrar luftomsättning, samt kanske det där elektroniska med "mappning" för bränsle-luft förhållandet. Och skulle hålla koll på temperaturer och slitage.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Haah, jag köper den, och bryter ner den, om den inte redan brutit ner sig själv.

Nej, hade jag varit intresserad av att trimma motorer och tänja på hållfastheter och toleranser så hade jag inte sålt min kinesmoppe. Den hade en 70cc Lifan-motor som tydligen ska vara en kopia av en klassisk Honda-motor. Och den skulle jag kunnat leka med, till döds om jag ville.

Säger väl så här, jag strävar efter en optimal effekt ur mina motorer, inom toleransen för hållbarhet och avsedd tillämpning. Jag skulle t ex inte trimma mina motorer genom att borra eller ändra något fysiskt på höljet eller inuti. På sin höjd plocka bort detaljer som hindrar luftomsättning, samt kanske det där elektroniska med "mappning" för bränsle-luft förhållandet. Och skulle hålla koll på temperaturer och slitage.

Om du skulle varit intresserad av motorer och att trimma skulle jag förstått om du trimmar en KLX men är du inte intresserad av att trimma motorer så ska du inte försöka med din KLX heller.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det bästa med internetforum är alla experter. Ingenjörer, metallurgitexperter, avgasreningsprofessorer, professionella motorbyggare, produktutveclare och företagsekonomer i en härlig blandning som utan kostnad ger sina erfarna expertutlåtande till oss som inte förstår. ?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Nyårskörning i typisk västkustvinter:

Gott nytt år på er!
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jaha, jag fortsätter använda min hoj mellan is och tö. Just nu har det blivit milt igen så det går inte köra på skogsvägarna utan att förstöra dom. Men igår innan frosten släppte fick jag ut lite hösilage till "mina" rådjur.
 

Bifogat

  • Screenshot_20220124-190218-834.png
    Screenshot_20220124-190218-834.png
    697.7 KB · Visningar: 32
  • IMG_20220123_162041078.jpg
    IMG_20220123_162041078.jpg
    4.7 MB · Visningar: 32

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ute och körde på område jag huggit. Några hål efter maskinerna var lite djupare än jag räknat med. Svettigt men kul
 

Bifogat

  • IMG_20220319_171430164.jpg
    IMG_20220319_171430164.jpg
    5.1 MB · Visningar: 25
  • IMG_20220319_171433984_HDR.jpg
    IMG_20220319_171433984_HDR.jpg
    7.3 MB · Visningar: 22
  • IMG_20220319_171957690.jpg
    IMG_20220319_171957690.jpg
    7.5 MB · Visningar: 24
  • IMG_20220319_173725832_HDR.jpg
    IMG_20220319_173725832_HDR.jpg
    4.1 MB · Visningar: 24

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Min kedja har börja bli slapp som fasen, märkte jag häromdagen när jag tvättade min KLX230. Jag spände den men efter en timme vid macken kände jag på den, och då var den lika slapp igen!?

Tänkte,.. kanske bakhjulet flyttats fram pga dåligt åtdragen bakaxel, men nix. Jag är en bra mc-meck! Det är kedjan som spelar spratt här, och det gillas inte! Så jag var hos 24MX och fick det här kedjelåset för "520 kedja", och nu har jag kollat på youtube och känner mig utbildad.

.. vad kan gå fel ;)

Kedjelås 520.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Sen tänkte jag passa på att tipsa min kollegor, uppfinnare och motorhaverister om hur man gör om man vill lyfta upp hojen på sin MX-lyft från Biltema, men det visar sig att hojen är lite för mätt i magen, eller bara är ett regelrätt hängbukssvin, då kan man tjäna en decimeter genom att köra upp framhjulet på en av Dicks pallar för motorredskap. Sen glider lyften in fint under hojen.

IMG_5168.JPG
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top