Kawasaki KLX 230.

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Mycket fin Honda du har där. Den är ju en vacker hoj utan tvekan. Hade jag haft plats så hade jag haft CRF300L också. Så hade jag kört ole-dole varje morgon mellan vilken hoj jag tar till jobbet.

Men den är en tyngre hoj, som sagt mer avancerad. Motorn är lite större, och den är inte luftkyld. Så om det skulle bli en zombi-apokalyps så vill man förmodligen ha en så enkel hoj möjligt.

Förresten hur ofta byter man olja i CRFen?
Var 1200e mil. Jag gör det årligen själv för sinnesro, bara kört 300-350 mil med den i år men nu är det dags för byte om någon vecka. ? Hur är det med kawan?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Lämnar in min hoj. Tror den har 1200mil/årligen. Kostar typ 2500 spänn hos Kawa-återförsäljaren.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag får för mig att en fullstämplad servicebok inte är något en begagnat-köpare av en KLX230 värderar över huvud taget. Det i kombination med att det tar avsevärt längre tid att lämna in hojen än att bara välta ner hojen på gräsmattan och byta olja och filter själv gör att jag aldrig skulle få för mig att serva på verkstad.

Vet inte ens var närmsta Kawasaki-verkstad finns :va
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag får för mig att en fullstämplad servicebok inte är något en begagnat-köpare av en KLX230 värderar över huvud taget. Det i kombination med att det tar avsevärt längre tid att lämna in hojen än att bara välta ner hojen på gräsmattan och byta olja och filter själv gör att jag aldrig skulle få för mig att serva på verkstad.

Vet inte ens var närmsta Kawasaki-verkstad finns :va
Jag är bekväm. Och kolla ventilspel är meckigt. Lägger hellre ett par tusen på det än en förmiddag på att fippla med det själv. Dessutom gillar jag min Kawa handlare och vill han ska fortsätta leva. Totalt avskyr de nya komplexen med dryga smyghomosexuella försäljare i för små poloskjortor och ollade glasfasader.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Jag är bekväm. Och kolla ventilspel är meckigt. Lägger hellre ett par tusen på det än en förmiddag på att fippla med det själv. Dessutom gillar jag min Kawa handlare och vill han ska fortsätta leva. Totalt avskyr de nya komplexen med dryga smyghomosexuella försäljare i för små poloskjortor och ollade glasfasader.
Du är bara avundsjuk :)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
dryga smyghomosexuella försäljare i för små poloskjortor och ollade glasfasader
? Jag har sett dom, dryga är dom. Jag brukar provsitta hojarna och sen fråga "Vad äter en sån här häst då.. "

Hur som helst, man gör som man känner bekvämast. Själv har jag mycket annat att lära mig, t ex strävar jag efter att bli en åtminstonne duglig kampare, lära mig byta däck / laga punka ute i naturen, sova i tält utan att få panik, vara OK med att ha vatten i skorna .. m.m. Typ soldatliv med andra ord.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag får för mig att en fullstämplad servicebok inte är något en begagnat-köpare av en KLX230 värderar över huvud taget. Det i kombination med att det tar avsevärt längre tid att lämna in hojen än att bara välta ner hojen på gräsmattan och byta olja och filter själv gör att jag aldrig skulle få för mig att serva på verkstad.

Vet inte ens var närmsta Kawasaki-verkstad finns :va
Nu vet jag var den finns, 10 mil bort. Jag är också bekväm, därför lägger jag inte gärna en hel arbetsdag på att åka dit och hem och drälla runt i väntan på att nån annan gör det.

Det är väl inte ens några shims för ventilerna på KLXen?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Nu vet jag var den finns, 10 mil bort. Jag är också bekväm, därför lägger jag inte gärna en hel arbetsdag på att åka dit och hem och drälla runt i väntan på att nån annan gör det.

Det är väl inte ens några shims för ventilerna på KLXen?
Jag vet inte...
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Vad gör du med ventilerna, Kjelle?
Ingenting, än så länge. Men ventilspelet ska väl kollas med jämna intervall. Inte kollat vilket intervall än men jag är långt i från att komma upp i 1200 mil. KTM:en jag hade innan skulle kontrolleras efter första timmen eller första 10 timmarna, nåt av dem. Det tog ungefär 45 min första gången.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ja KTMen var väl en tävlingshoj ?

Dom där ventilerna ja. Det kommer bli ett nytt kapitel för mig sen.
Freeride är väl mer en lek-enduro men ja typ "tävlingshoj".
Min poäng var att det var väldigt lätt att göra.

På KLXen är det bara 2 ventiler och undrar om det inte finns ett litet lock man skruvar av för att mäta spelet också så att man i princip inte behöver riva någonting alls. Alltså bör det gå på nolltid att göra, om man inte behöver justera alltså. Inte helt hundra men det bör vara ställskruvar och låsmuttrar på KLXen så är det väldigt lätt om man skulle behöva justera om någon ventil är utanför toleranserna.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Förra året tappade jag lusten för däckbyte lagom tills säsongen var slut. I år hade jag redan bestämt mig för att lämna bort själva krängningen. Jag har alla verktyg och vet hur man gör men 350 kr är det så himla värt att betala för att slippa stå på knä på garagegolvet och svettas och klämma slangen så man får göra om det osv.

Har för mig jag betalade 2000 kr för en uppsättning beggade fabriksdubbade Michelin AC10 endurodäck. Det tycker jag nog att det var värt för att ha möjligheten att ut och köra ett par gånger per säsong. Fullpris blir alldeles för saftigt för så lite användning, typ 2-3 ggr dyrare, och den ultimata skärpan i helt nya dubbar behöver man inte till mysåkning på vanlig grusväg.
 

Bifogat

  • IMG_9586.jpeg
    IMG_9586.jpeg
    4.7 MB · Visningar: 12

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Lägg in däcken framför brasan så går det lättare. Eller en kompis med rabaconda... ??
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag köpte en endurohoj. Sherco 300 men kawan är fortfarande jordbruksmaskinen. Fast nu vill jag ha dubbar på den med. Varenda tuva frusen till -15 fastnar man på som vore det en halvrutten stock. Hade ett helvete komma hem från åkrarna längst ut. Bild på shercon med en kompis. Vi råkade leka lite i snön efter service. ?IMG_20240106_123652190.jpg
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top