Kawasaki KLX 230

Här har du en 200cc reggad kinesisk offroad för småpengar
Tackar Chronic.

.. var står priset? Hur som helst en helt OK hoj tycker jag. Något jag kunde ha fallit för om jag inte haft min KLX.

Alltså, jag är ingen 'trimmare', eller någon slags extrem-motorist. Jag bara ältar lite, är väl nyfiken, jag är ju ny. Skulle behöva nån kompis som jobbar på verkstad dit jag kunde gå med kaffe och .. öl, och vara lagom jobbig. Jag har inga andra att bolla ämnet med, därför blir det lite för på liksom. Jag är medveten om det, ibland står jag knappt ut med mig själv ?

Haah, jag köper den, och bryter ner den, om den inte redan brutit ner sig själv.

Nej, hade jag varit intresserad av att trimma motorer och tänja på hållfastheter och toleranser så hade jag inte sålt min kinesmoppe. Den hade en 70cc Lifan-motor som tydligen ska vara en kopia av en klassisk Honda-motor. Och den skulle jag kunnat leka med, till döds om jag ville.

Säger väl så här, jag strävar efter en optimal effekt ur mina motorer, inom toleransen för hållbarhet och avsedd tillämpning. Jag skulle t ex inte trimma mina motorer genom att borra eller ändra något fysiskt på höljet eller inuti. På sin höjd plocka bort detaljer som hindrar luftomsättning, samt kanske det där elektroniska med "mappning" för bränsle-luft förhållandet. Och skulle hålla koll på temperaturer och slitage.

Haah, jag köper den, och bryter ner den, om den inte redan brutit ner sig själv.

Nej, hade jag varit intresserad av att trimma motorer och tänja på hållfastheter och toleranser så hade jag inte sålt min kinesmoppe. Den hade en 70cc Lifan-motor som tydligen ska vara en kopia av en klassisk Honda-motor. Och den skulle jag kunnat leka med, till döds om jag ville.

Säger väl så här, jag strävar efter en optimal effekt ur mina motorer, inom toleransen för hållbarhet och avsedd tillämpning. Jag skulle t ex inte trimma mina motorer genom att borra eller ändra något fysiskt på höljet eller inuti. På sin höjd plocka bort detaljer som hindrar luftomsättning, samt kanske det där elektroniska med "mappning" för bränsle-luft förhållandet. Och skulle hålla koll på temperaturer och slitage.

Om du skulle varit intresserad av motorer och att trimma skulle jag förstått om du trimmar en KLX men är du inte intresserad av att trimma motorer så ska du inte försöka med din KLX heller.

Det bästa med internetforum är alla experter. Ingenjörer, metallurgitexperter, avgasreningsprofessorer, professionella motorbyggare, produktutveclare och företagsekonomer i en härlig blandning som utan kostnad ger sina erfarna expertutlåtande till oss som inte förstår. ?

Nyårskörning i typisk västkustvinter:

Gott nytt år på er!

Jaha, jag fortsätter använda min hoj mellan is och tö. Just nu har det blivit milt igen så det går inte köra på skogsvägarna utan att förstöra dom. Men igår innan frosten släppte fick jag ut lite hösilage till "mina" rådjur.

Bifogat

• Screenshot_20220124-190218-834.png
    Screenshot_20220124-190218-834.png
    697.7 KB · Visningar: 33
  • IMG_20220123_162041078.jpg
    IMG_20220123_162041078.jpg
    4.7 MB · Visningar: 33
Ute och körde på område jag huggit. Några hål efter maskinerna var lite djupare än jag räknat med. Svettigt men kul

Bifogat

• IMG_20220319_171430164.jpg
    IMG_20220319_171430164.jpg
    5.1 MB · Visningar: 26
  • IMG_20220319_171433984_HDR.jpg
    IMG_20220319_171433984_HDR.jpg
    7.3 MB · Visningar: 23
  • IMG_20220319_171957690.jpg
    IMG_20220319_171957690.jpg
    7.5 MB · Visningar: 25
  • IMG_20220319_173725832_HDR.jpg
    IMG_20220319_173725832_HDR.jpg
    4.1 MB · Visningar: 25
Min kedja har börja bli slapp som fasen, märkte jag häromdagen när jag tvättade min KLX230. Jag spände den men efter en timme vid macken kände jag på den, och då var den lika slapp igen!?

Tänkte,.. kanske bakhjulet flyttats fram pga dåligt åtdragen bakaxel, men nix. Jag är en bra mc-meck! Det är kedjan som spelar spratt här, och det gillas inte! Så jag var hos 24MX och fick det här kedjelåset för "520 kedja", och nu har jag kollat på youtube och känner mig utbildad.

.. vad kan gå fel ;)

Kedjelås 520.JPG

Sen tänkte jag passa på att tipsa min kollegor, uppfinnare och motorhaverister om hur man gör om man vill lyfta upp hojen på sin MX-lyft från Biltema, men det visar sig att hojen är lite för mätt i magen, eller bara är ett regelrätt hängbukssvin, då kan man tjäna en decimeter genom att köra upp framhjulet på en av Dicks pallar för motorredskap. Sen glider lyften in fint under hojen.

IMG_5168.JPG

Är det inte billigare att köpa ett extra nitlås? Fast åas, är originalkedjan för lång... är den förmodligen tvärslut.

Om jag inte ser fel bör du nog heldre byta drevsats än bara kedja. Syns lite dåligt men visst har bakdrevet hajtänder.

Tackar för input, boys. Njae inte hajtänder ännu, men jag tänkte tanken att byta dreven med, fast det vore lite onödigt då dom ändå är OK. Och ett, eller två extra kedjelås tänkte jag också på, det skulle egentligen behövas i alla fall tre kedjelås befarar jag. Men en kedja verkar inte vara så dyr, ser på internet att dom kostar typ 300+ kr, så det är ingen panik. Jag är glad att jag lärde mig läxan under så 'snälla' omständigheter och inte ute i öknen i ett åskväder.

Vet att Mankan på MÖR sa till mig "korta inte ner kedjan för mycket nu..." - haha, neeeejdå. Inte jag, så klart.

Är det inte att vara lite dumsnålt att bara byta kedjan och inte byta hela drivpaketet då du är på gång?

Är det? Jag vet inte, jag har aldrig gjort det här förr. Jag kan ju köpa fram & bak drev också. Jag menar dom är ju inte slitna, har bra tänder.

Byter man bara bara kedjan kör man väl slut den nya kedjan fortare om man har kvar slitna drev, eller tvärt om om man bara byter dreven. Minns hur fort kuggarna på framdrevet försvann på moppen med Ilo Piano motor efter att monterat nya drev för att ändra utväxling utan att byta den kedjan som var sopslut ;)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D