Kawasaki KLX 230.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
PAIR är nåt med avgasrening. Låter motorn gå snålt och trycker in luft i grenröret. Kopplar du ur det går motorn lite mer rikt eller vad det heter på svenska. Lika med mer effekt. Undrar om dom inte ersatt lambdan med något annat då. Det kit jag hittade använder ett motstånd som lurar ecun

https://www.facebook.com/groups/klx230owners/?ref=share

Messade killen där som säljer. Får se vad han säger.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är verkligen stor humor i dessa trådarna, denna och den om Hondan och KTMen.
Jag menar verkligen inget illa men det är Åsa-Nisse och Klabbarparn uppfinner vedbodtrimmet.
Ni borde köra en YT-kanal ihop. Jag skulle subscriba DirECkkt.
Edit p ga jäkla mobil.
 
Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det är verkligen stor humor i dessa trådarna, denna och den om KTMen.
Jag menar verkligen inget illa men det är Åsa-Nisse och Klabbarparn uppfinner vedbodtrimmet.
Ni borde köra en YT-kanal ihop. Jag skulle subscriba DirECkkt.
Vad syftar du på?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
De flesta trådar är så dödligt allvarliga med stora planer för allt medans denna är så som 98% av hojpysslandet verkligen är.
Haha. Ja, det är inte många KLX i byn om man säger så. Kanske hade varit något med en sån YT kanal. Ganska smalt ämne kanske... :D
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kul att du började din karriär med en kinabyggsats, jag också!
Du sätter fingret på något viktigt, vad man behöver och vad man vill ha. Enligt mig behöver man ha cirka 20hk för att ta sig fram överallt + motorväg. Däremot vill jag ha typ 500hk. :yoparty Du verkar vara en rationell och praktisk person. Jag har släng av de dragen också, därav mitt val av vinterhoj. Mitt val av sommarhoj är däremot inte helt rationellt. Jag behöver inte 140hk, men det är nice. :tungan

Tegel, tackar. Du låter som en aningens mer passionerad karaktär.

OK, så låt oss säga att du hade en hoj med säg 500 hk, vad hade du gjort med den? *Var* hade du kört, *hur* hade du kört, och utan att försöka låta för mycket som en morsa; hur länge tror du att det hade räckt innan du blivit nyfiken på 'lite mer'? Samt hur hade plånboken reagerat med den extra service som hög prestanda kräver, och hur stor betydelse har vikten på själva hojen för dig, med åtanken att den kanske behöver bärgas/ lyftas/ ledas nån gång?

Ja, det märks nog att jag är en praktiker, men jag tillåter mig att drömma ibland också. Dessvärre mest mardömmar att jag kör nånstans ute i vildmarken och har en packning + ryggsäck med 1000 liter bensin, nojig över att få soppatorsk. Lustigt då ingen direkt dött av soppatorsk, snarare av svält och dehydrering.
Nu börjar suget efter fler hästar, eller hur? KTM 350 nästa säsong, 690 året efter. Efter det blir det sporthoj? Man vill alltid ha mer pulver. ??
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Åsa-Nisse och Klabbarparn uppfinner vedbodtrimmet.
Det liknar lite som det, eller hur :)

Nu börjar suget efter fler hästar, eller hur? KTM 350 nästa säsong, 690 året efter. Efter det blir det sporthoj? Man vill alltid ha mer pulver
Alltså, fasen om det är så. Det verkar gå åt det hållet, men jag ska försöka hålla mig till mina 'småhästar'. Det har alltid varit min passion, och det ska banne mig inte ändras ;) , .. vi får väl se.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag råkar vara av den karaktären som inte kan sluta älta saker, utan måste helt enkelt ta tag i det. Annars kommer jag inte kunna sova. Vintern är ju den tid som alla bra sommarideer föds. Årstiden är som ett fängelse som manar till filosofiskt tänkande, och vad man *kan göra på sommaren*. Och nu är jag dessutom ledig några dagar.

Då ska vi se. Åsa-Nisse tittar lite på sprängskisserna i reservdelskatalogen, tror han hittat PAIR-systemet, åtminstonne några 'obehöriga slangar'.

Skulle han avlägsna dessa slangar med den där ventilen/givaren vänster, tillsammans med ett ljuddämparbyte, samt täppa igen hålen efter slangarna, så skulle hojen bli utan PAIR-system gissar .. han.

PAIR system.jpg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Skulle han avlägsna dessa slangar med den där ventilen/givaren vänster, tillsammans med ett ljuddämparbyte, samt täppa igen hålen efter slangarna, så skulle hojen bli utan PAIR-system gissar .. han.
Korrekt. Vad är det du vill uppnå? PAIR finns där för att bränna av det som motorn inte klarat av och höjer därmed avgastemperaturen i avgaskrökarna som hjälper katalysatorns funktion. Noll hästkrafter att vinna.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Vad är det du vill uppnå?
Alltså, jag är inte säker. Jag läser på den här sidan och ser några fördelar som:

1) weight reduction
2) reduction of engine compartment clutter
3) increase in the scavenging ability of the exhaust system with the added benefit of alleviating the popping on deceleration that so many RC51 owners complain of after installing an aftermarket exhaust.

Jag har hör det där "poppandet" ibland på min hoj, ofta när jag drar iväg på grönt. Undrade vad det ljudet egentligen var, nu vet jag.

.. tror det poppar när jag snabbt växlar upp, då sänker man ju gasen kvickt, och då kan det poppa till.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Sen tycker jag också att om dom ville plocka bort det där PAIR på min KTM, dom plockade ju katalysatorn också, och på det viset ökade KTMen från 11KW till .. 50 HK, eller vad nu blev, så kan jag göra något i den stilen på min KLX230, kanske?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad i meningen "Noll hästkrafter att vinna." gick att missförstå? Man kan också säga "Ja, man KAN plocka bort pair.". Man kan också säga "Ja, jag vill lägga tid på något oväsentligt.".

Vad som händer vid gasavslag är iaf för mig väldigt ointressant utan det är vad som händer när jag gasar som räknas - och som jag orkar lägga tid på. Vad du lägger din tid på... no fscks given. :tummenupp
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ok, jag förstår vad du skriver, men varför ville KTM plocka bort dom där detaljerna från min 350 då? Då hade dom ju lika gärna kunnat vara kvar i hojen. Eller?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det du inte verkar fatta är att din KTM är en ren tävlings mc som aldrig varit tänkt från början att användas i trafiken. Nu monteras det en massa prylar bara för att kunna strypa den och få till avgaskraven för att få den godkänd. Men det är fortfarande en race hoj som inte är tänkt att användas utanför skogen/banan.

Däremot är din Kawasaki precis tvärtom det är en budget mc som inte är tänkt att användas i skogen utan tänkt att kunna köras som billig bruks maskin. Den är byggd för att hålla länge utav en ägare som inte bryr sig om sin mc.

Så det är inte någon nerstrypt race motor du har. Det enda som kommer att hända om du skruvar och pillar och försöker få mer effekt är att den kommer gå sönder. Jag har svårt att tänka mig något i den motorn/växellåda mm är dimensionerat för mer effekt.

Kör och ha kul med den som den är och ta din KTM när det ska gå fort i skogen.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Kör och ha kul med den som den är och ta din KTM när det ska gå fort i skogen.
Ja, det är ju det jag kommer göra. Ni får ha lite tålamod med mig, jag känner hur slanten håller på att tippa ner.

Så det ni menar är att ifall jag gör med KLX230, som dom gjort med min KTM 350 typ rensar ut allt som sitter i ljuddämparen och dessa 'miljöslangar' kring motorn, så blir det ändå inget mer ös än vad det är. Bra, men varför slösa med slangar och gunk i avgasröret på KLXen då, om den ändå har samma prestanda med eller utan allt det där inuti?

Jag förstår det ni försöker förklara för mig om att jag inte får fler HK eller ens ett mikronyp mer i motorn. Det som inte riktigt vill stanna kvar i skallen är;

".. din KTM är en ren tävlings mc som aldrig varit tänkt från början att användas i trafiken." - ok, tänkt ja. Den är byggd som en skogs-loppa. Men om vi fokuserar på själva motorn endast.

och "... Kawasaki precis tvärtom det är en budget mc som inte är tänkt att användas i skogen utan tänkt att kunna köras som billig bruks maskin" - bra, men det är ju ändå en 4-taktsmotor med 1 cylinder, precis som KTMen. Är det sådan himla skillnad mellan en 350cc och en 230cc motor? Annat är bore/ stroke förhållandet och kanske nåt mer i växellådan?

Kanske en liten förklaring kring hur motorer är ihopsatta för a) tävlingsmaskiner, och b) brukshojar? Några detaljer som klarar upp det för mig. Jag är lite dålig på att tänka mig in i tillverkarnas 'vad hojen är tänkt för'. Jag gillar också att tänka ibland, men jag behöver några fakta och referenser, annars är jag bara 'Tomas tvivlaren' till det bittra slutet ;)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Och nej, jag kommer inte hacka min KLX230. Jag hör ju vad ni säger, jag är bara lite .. jobbig. Ni får ursäkta, jag har lite magknip efter lunchen.

Så det här klippet också:

Han förklarar en del grejer med att man inte vinner power på att plocka bort PAIRen. Men då måste det ju finnas fler sorters "PAIR" eftersom PAIRen i min KTM ju ströp ner hojen ganska betydande. Eller hur?

En annan tanke jag får i huvet är ifall man kan 'mäta' eller i alla fall testa luftflödet i motorn genom att bara skruva loss avgasröret och blåsa / själv andas genom det? Lika så med luftintaget, typ andas genom filtret, och ju lättare DET går dessto bättre luftomsättning i motorn kan man konstatera. Eller är det helt åt skogen tänkt?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bra, men varför slösa med slangar och gunk i avgasröret på KLXen då, om den ändå har samma prestanda med eller utan allt det där inuti?
Miljöcertifieringen för att få säljas inom EU. Blir din kåtte inspekterad av bosse batong KAN du blir ålagd att typa in den igen och inte bara att besikta om den.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Miljöcertifieringen för att få säljas inom EU. Blir din kåtte inspekterad av bosse batong KAN du blir ålagd att typa in den igen och inte bara att besikta om den.
Sannolikt att bosse batong kan allt om en motorcykl är väldigt liten... Del av en promille på sin höjd...
Annat om dom har stor kontroll tillsammans med tekniker från transportstyrelsen...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jo det förstår jag.

Men, om Bosse stoppar mig när jag är på väg till Tuvängen för att köra mig blodig, och ser att Joachims skurkar plockat bort katalysatorn från min KTM, vad säger han då?
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top