Kawasaki KLX 230.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Antar att du inte byter den i preventivt syfte?
Nej, jag bara köpte en ny för att ha en 'ny' om jag skulle behöva det nån gång, t ex om jag vill sälja hojen. Köpte ju även en helt ny original växelpedal som jag inte tänker använda.

Tackar Anders! Den ser absolut duglig ut. Kanske finns dom även i rostfritt?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tänkte det var dags att serva min KLX idag efter 11372 km, förra servicen var 3766 km sedan. Så jag började med att montera bort .. vad hette den där bottenplattan igen? "Motorskyddet"?

IMG_3964.JPG


Denna gången använde jag följande; ett av dom billiga oljefilter från Amazon jag köpte tidigare fyra för 140 kr (verkar funka toppen), och Biltemas 36-9570 4T MC-olja. Passade också på att byta luftfiltret, jag hade köpt ett nytt skum/svamp-inlägg för ett tag sen som jag använde idag, det gamla fick ligga i bubbelbad några timmar sen sköljde jag det i varmvatten och nu är det på tork. På det viset har jag alltid ett rent skuminlägg till luftintaget.

2021-10-08 service.jpg

Nu får denna oljan ligga i över vintern, nästa service tänkte jag göra nån gång i sommar. Jag kör ju inte så mycket på vintern.

Några observationer jag tänkte dela med mig. Nu har jag kört ganska hårt med hojen i höst, 3766 km i långfärder plus motocross och enduro. Luftfiltret var ganska dammigt, inga större partiklar förutom några getingar. Oljan var så klart ganska svart, men inte så tjock som jag befarade. Efter servicen drog jag ut på vägarna i kvällen för att känna eventuell skillnad, men måste erkänna att jag inte alls märkte något särskillt. Jag hade nog kunnat byta olja om 10000 km till, och luftfiltret skulle nog klarat sig länge till med många lager damm innan motorn börjar kvävas. Så jag tror man kan slappna av lite med servicarna på denna hojen.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Sitter och kollar manualen lite sporadiskt för att se vad jag kan ha missat. Och ser det här. Vad är detta för grej på hojen egentligen? Den här lilla 'nappen' verkar sitta i anslutning till luftboxen. Men hur viktig är den? Är det överbliven olja som ligger och skvalpar nånstans?

Oil drain.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Sitter och kollar manualen lite sporadiskt för att se vad jag kan ha missat. Och ser det här. Vad är detta för grej på hojen egentligen? Den här lilla 'nappen' verkar sitta i anslutning till luftboxen. Men hur viktig är den? Är det överbliven olja som ligger och skvalpar nånstans?

View attachment 464771
Antagligen vevhusventilationen som är kopplad till luftburken. Bör dräneras vid behov.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Angående fjädringsdiskussionen tidigare så skaffa rätt fjädrar för er vikt. Det är absolut viktigaste detaljen. En fjädring som ständigt slår igenom förstör ju all körglädje.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Körde TET Sverige 1a så långt jag hade tid till idag. Regnade hela jävla tiden. Mina "vattentäta" kläder är genomblöta. Men det var kul som f-n! Kom till Ljungby, Småland sen var tanken tom och dottern skulle hämtas på fritids. Tankade på Verona motor på gamla E4. ?
IMG_20211102_152421673.jpg

IMG_20211102_143419850.jpgScreenshot_20211102-154147.png
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Tackar Tegel. Då ska jag leta efter den där nappen på hojen, och se om jag kan klämma ur lite olja där.
Jag var ute i kikade på min med. Halvfullt med klögg. Tog bort den och ska låta det droppa över natten. Kört ~ 2700km.
Ser att du kört en fantastisk massa km. Imponerande!! ???
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Kul? Ser ut som att du även kör Husqvarna.

Har jakt abstinens då snö och isläget förstört jakten för mig. Vågar inte släppa hunden då det ligger svag is på små sjöarna.
Husqvarna japp. 1640 tror jag. Olika bud från vapenexperterna. Finns ingen mening lägga tiotusentals kronor på en ny bössa när Husqvarnas var perfekta redan på 60-talet. Kul att ni har snö iallafall. Här nere i söder är svag is inte ett problem sedan länge. ? Tio plusgrader och duggregn är standard vinterväder nuförtiden.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Svängde ihop vindskydd för händerna idag. Kapade ut två bitar ur en trasig hink med en Dremel. Grundlackat. Ingen Acerbic men funkar bra och kostade nästan ingenting. ??
IMG_20211107_170148970_HDR.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Husqvarna japp. 1640 tror jag. Olika bud från vapenexperterna. Finns ingen mening lägga tiotusentals kronor på en ny bössa när Husqvarnas var perfekta redan på 60-talet. Kul att ni har snö iallafall. Här nere i söder är svag is inte ett problem sedan länge. ? Tio plusgrader och duggregn är standard vinterväder nuförtiden.

Japp det ser ut som en 1640, jag har nog en 30-40 älgar ( kanske fler) på mitt samvete med en 30.06 HVA 1640, men de sista 5-6 åren har jag i princip bara jagat med en annan budget bössa en gammal Remington 700 ADL. 1640:in är dock inskjuten och klar i fall man skulle få haveri på 700:an. Älgarna verkar ju dö med dessa billiga bössor lika bra som med Blazer och andra dyrgripar?

Är jäkligt tråkigt då man bara kunnat jaga 1,5 mån denna hösten speciellt då man har älghund som står resten av året, snön är nästan borta nu med isarna är inte ännu att lita på.

Praktiskt med handsydd som tar vinden, saknar lite av det på min KLR som har Kina Acerbics handsydd. Tror jag ska kolla om man kan göra nåt av 3mm tjock nylon.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Japp det ser ut som en 1640, jag har nog en 30-40 älgar ( kanske fler) på mitt samvete med en 30.06 HVA 1640, men de sista 5-6 åren har jag i princip bara jagat med en annan budget bössa en gammal Remington 700 ADL. 1640:in är dock inskjuten och klar i fall man skulle få haveri på 700:an. Älgarna verkar ju dö med dessa billiga bössor lika bra som med Blazer och andra dyrgripar?

Är jäkligt tråkigt då man bara kunnat jaga 1,5 mån denna hösten speciellt då man har älghund som står resten av året, snön är nästan borta nu med isarna är inte ännu att lita på.

Praktiskt med handsydd som tar vinden, saknar lite av det på min KLR som har Kina Acerbics handsydd. Tror jag ska kolla om man kan göra nåt av 3mm tjock nylon.
Jag är världens sämsta jägare och har bara skjutet några stackars rådjur. Men sen har jag inte jagat så länge heller. Skyller på det. Tycker lite synd om din hund. De lider ju nästan när de inte får jaga. Hoppas det blir bättre jaktväder snarast.
Nylon är idealiskt om man kan jobba med det. Dessa lär nog inte uppskatta högre hastigheter. Men en KLX är aldrig uppe i högre hastigheter så det är ju lugnt. ?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Är det riktigt kallt och jävligt så är det bara styrmuffar som funkar. Inte snyggt men riktigt mysigt. https://www.jula.se/catalog/bil-och...mwfRRRR1xKredXon3TcaAodFEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Känns som jag låser fast händerna i styret med sådana. Men de bör ju vara riktigt varma o goa. Jag har ett par hyfsat bra Tegera nu på vintern och värmehandtag. Det jag främst vill ha bort är vatten som bara står på och trycker på handskarna hela tiden när man kör nu på vintern.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Känns som jag låser fast händerna i styret med sådana. Men de bör ju vara riktigt varma o goa. Jag har ett par hyfsat bra Tegera nu på vintern och värmehandtag. Det jag främst vill ha bort är vatten som bara står på och trycker på handskarna hela tiden när man kör nu på vintern.
Det känns konstigt inledningsvis men efter ett tag känns det helt naturligt och känns inte låst.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
muffar i kombination med värmehandtag gör att man kan köra med välventilerade sommarhandskar som ger bättre känsla.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Styrmuffar är bra men det finns bra och dåliga sådana också, inte helt oväntat. De sämre är helt klart klumpigare.

En rätt OK halvmesyr är mjuka handskydd för snöskoter som fästs med kardborre runt styret och som omsluter handen. Mycket bättre än man tror och är som dag och natt vad gäller frysa om händerna eller inte när det är riktigt kallt.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top