Kawasaki KLX 230.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Har KLX230 lyfts ur det svenska modellprogrammet?
Oj. Det kan jag inte tänka mig. Det är ju en bra och rolig liten hoj, vore mycket synd om man inte fortsatte sälja den. Möjligtvis att det inte kom nya just dom två senaste åren pga "pandemin" och bristen på halvledare, eller att andra länder prioriterades där dom säljer fler hojar än hos den fridlysta stammen i norr dit ingen vill åka på semester förutom tyskarna.

Hemsidan borde väl ha all info man behöver, men det kan löna sig att ringa upp eller snacka med nån återförsäljare, kanske dom vet mer och kanske man kan förboka en, om man vill ha en.

Annars är det tragiskt. Alternativet då blir Hondas CRF300L, och .. "rally". Naturligtvis mycket kompetent hoj också, men inte lika enkel och totalt superunderbar.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kan det vara så att den inte klarar avgaskraven kanske därför den inte tas in längre? Tror den var populär och således slut tidigt dom andra åren
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Känns som ökade avgaskrav är en ganska trolig orsak ja, om det nu rör sig om något större.

Tydligen är modellen t o m borta från den amerikanska hemsidan och allt detta medans Kawasaki håller på och lägger in 2023 års modeller.

Avvaktar ett litet tag till för att se om den dyker upp igen, sedan kostar jag på mig ett mail till någon officiell kanal.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Har KLX230 lyfts ur det svenska modellprogrammet?

Senaste årsmodell på kawas hemsida verkar vara 2020.
Den verkar borta. Synd. Var en himla bra hoj men inte fått den uppmärksamhet den förtjänar. Crf300 verkar vara the shit av någon anledning
Gillade som sagt inte alls den. Trång att sitta på, ultramjukt säte och fjädring som känns som den är slut från fabrik.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Den verkar borta. Synd. Var en himla bra hoj men inte fått den uppmärksamhet den förtjänar. Crf300 verkar vara the shit av någon anledning
Gillade som sagt inte alls den. Trång att sitta på, ultramjukt säte och fjädring som känns som den är slut från fabrik.

Är inte CRF300 mycket bättre på den fronten (åtminstone fjädringen) än föregångaren, CRF250?

Jag har inte ens provsuttit någon av dem så jag har ingen uppfattning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är inte CRF300 mycket bättre på den fronten (åtminstone fjädringen) än föregångaren, CRF250?

Jag har inte ens provsuttit någon av dem så jag har ingen uppfattning.
Näe, fjädringen har alla klagat på hittils.
Synd på en sån rar hoj i övrigt, men det verkade redan finnas en massa eftermarknadsprylar till den, bland annat från något okänt skumt företag som hette Ohlins, jag undrar om det är en Kineskopia på Öhlins? Guldfärgade prylar var det IAF
 
Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Är inte CRF300 mycket bättre på den fronten (åtminstone fjädringen) än föregångaren, CRF250?

Jag har inte ens provsuttit någon av dem så jag har ingen uppfattning.
Ingen aning. Glad jag har en KLX230 iallaflall. Inte hittat någon annon hoj i den prisklassen(NY) som är så skoj och lättkörd. Hade den haft 10 hästar till hade den sålt idiotiska mängder. Men japanerna har gett upp europeiska marknaden vad gäller enstånkor. Det enda vi har att välja på är CRF som man måste förbeställa ett år innan eller en tung KTM som har vansinniga servicekostnader, inte smidig i skogen och kostar som en Teneré fast utan det bra från en japan.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det tror jag inte. Yamaha hade ju en dual sport förut, WR250R. Den var i jämförelse hästlängder före KLX230 och CRF250L - men inte sålde den i mängder för det.
Antagligen för att den var lite extremare och dyrare än KLX. Men visst, svenskar lider ju av kubiksjuka. Det måste vara mycket eller inget.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Japp. Trist att det inte tas in mer av dessa, både enkla och billiga fordon i Europa/Sverige. Inga mini-motarder i form av DRZ 400 eller KLX300. Ingen KLR650 av senaste snitt. Och nu då inga KLX230 längre?

Tråkigt att i princip allt under 800cc numera mest handlar om urtrista pendlingsfordon.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det vet väl alla att en riktig ADV-hoj har minst 1200cc, hur ska man annars kunna köra dom oerhört krävande grusvägarna i sommarstugeområdet ståendes.
Sen tar ju dom trippla korvlådorna en hel del vind också.

EDIT: Jag har börjat titta på små ADV hojar och det saknas alternativ minst sagt.
 
Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Adv är mer ett statement nu. Som suvar. Kawasakis adv är oerhört stora och klumpiga hojar. Himalayan från Royal Enfield finns ju om man vill ha en lite billigare men inte så lätt. Sen har dom ju nyligen släppt Scram 411 som är en Himalayan med mindre adventure och mindre hjul. Fortfarande inte särskilt lättviktig. Ingen av dessa kan man nog anta är ens i närheten av smidighet som KLX. I USA finns det ju alternativ som du skriver. KLX 300 hade varit kul säkert. I Europa får vi nöja oss med varianter på KTM 690. Var o tittade på den men den känns väldigt simpel och jag fick traktorkänsla av hela hojen. Inte alls något av den förfining japsarna lyckas med. Ändå kostar den nästan lika mycket som en Teneré 700 som ligger i en helt annan klass.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fortsätter off-topic ("KLX 230") men lite on topic också ("små ADV-hojar").
Körde faktiskt en Royal Enfield Himalayan i helgen som gick och blev charmad.
- Tung, javisst. Men både låg och välbalanserad så jag upplevde ingen större olägenhet av tyngden (körde visserligen bara asfalt).
- Slö, jodå. Absolut ingen raket, men hyggligt vrid för att vara så liten som den är. Mysigt att vrida på för fullt och höra stånkadunket.
- Ser rätt ut. Lite old school. Traditionell hoj. Och den har kompass! :)

...sammanfattningsvis så blev jag klart sugen på en sådan! Fattas bara plats i garaget och stålar på banken.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Fortsätter off-topic ("KLX 230") men lite on topic också ("små ADV-hojar").
Körde faktiskt en Royal Enfield Himalayan i helgen som gick och blev charmad.
- Tung, javisst. Men både låg och välbalanserad så jag upplevde ingen större olägenhet av tyngden (körde visserligen bara asfalt).
- Slö, jodå. Absolut ingen raket, men hyggligt vrid för att vara så liten som den är. Mysigt att vrida på för fullt och höra stånkadunket.
- Ser rätt ut. Lite old school. Traditionell hoj. Och den har kompass! :)

...sammanfattningsvis så blev jag klart sugen på en sådan! Fattas bara plats i garaget och stålar på banken.
Den är säkert riktigt bra. Sliter inga däck med 25 hästar och är en fullstor hoj med utrymme. Säkert löjligt simpelt att serva med. Kostnaderna är en stor del av nöjet med hoj. Eller avsaknaden av kostnader ska man kanske säga. Dessutom bär ju Royal Enfield med sig en viss del elegans, ödmjukhet och historik som andra märken knappast kan stoltsera med.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den är säkert riktigt bra. Sliter inga däck med 25 hästar och är en fullstor hoj med utrymme. Säkert löjligt simpelt att serva med. Kostnaderna är en stor del av nöjet med hoj. Eller avsaknaden av kostnader ska man kanske säga. Dessutom bär ju Royal Enfield med sig en viss del elegans, ödmjukhet och historik som andra märken knappast kan stoltsera med.

Fast "bär med sig" det är väl inte en pryl kvar av det brittiska arvet någonstans, annat än namnet?

Det är en Indisk produkt, som säljs i något polerat skick på export
(det finns en youtube på skillnaderna mellan hojar för inhemsk marknad och export)
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Fast "bär med sig" det är väl inte en pryl kvar av det brittiska arvet någonstans, annat än namnet?

Det är en Indisk produkt, som säljs i något polerat skick på export
(det finns en youtube på skillnaderna mellan hojar för inhemsk marknad och export)
Ja ska vi bege oss in i den diskussionen kan man nog ifrågasätta både det ena och andra märket (Så det kommer jag inte att göra). Jag beställde en Classic 350 nu. Kändes fantastisk direkt när jag satte mig på den och man kunde ju inte låta bli att le som en dåre när man startade den. Blev en Halcyon Green. ?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Fortsätter off-topic ("KLX 230") men lite on topic också ("små ADV-hojar").
Körde faktiskt en Royal Enfield Himalayan i helgen som gick och blev charmad.
- Tung, javisst. Men både låg och välbalanserad så jag upplevde ingen större olägenhet av tyngden (körde visserligen bara asfalt).
- Slö, jodå. Absolut ingen raket, men hyggligt vrid för att vara så liten som den är. Mysigt att vrida på för fullt och höra stånkadunket.
- Ser rätt ut. Lite old school. Traditionell hoj. Och den har kompass! :)

...sammanfattningsvis så blev jag klart sugen på en sådan! Fattas bara plats i garaget och stålar på banken.
Hur har de löst problemet med deviering av kompassen?

Sedan är jag tveksam till att köpa indiska produkter likaväl som ryska, de går ju hand i hand just nu verkar det som.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Spam eller inte? Fick detta 'brev' från Kawasakis filial i Sverige, måste vara stället som ligger här i Sätra industriområde som jag råkade gå till några gånger och störa när inte mina accessoarer till hojen hade kommit inom rimlig tid förra året. Blev då rekommenderad att vända mig till Probike där jag köpte hojen, ett stenkast därifrån. (Dagen efter kom mina varor)

Nu menar dom att "ett fåtal maskiner .." fått fel bromsskiva installerad, och att jag behöver åka in med hojen till återförsäljaren (dvs Probike i Sätra) för inspektion. Det tar en kvart och jag får ny bromsskiva med belägg. Det är dessutom "mycket viktigt", så jag behöver "kontakta dom och boka tid så snart möjligt ..".

Så här står det ;

Brev Kawasaki.jpg
Ok, jag kanske är en relativt nykläckt motorcyklist, men nog kan jag kolla min framskiva och se att det är precis den som ritningen visar (41080-0709). Varför skriver dom inte bara vad för "fel" dom menar? Fel mått? I databladet står ju måtten på skivan, samt har jag reservdelsskisserna med nummer, priser ... etc.

Under dom nästan två år jag haft min KLX har jag kört den på alla möjliga sätt, både på krossbana och enduro där jag väl mest använt gasen, på asfalt långt och intensivt på dom farliga 70-vägarna i sörmland, och tvärnitat för alla möjliga djur. Samt tvärnitat bara för att leka och testa ibland. Inga fel på min skiva.

KAN det vara så att dom bara vill ha min hoj för att läsa av grejer i datorn? Jag vet nämligen att moderna hojar är diskret datoriserade, och att den digitala displayen kan visa både ena och det andra som verktsan anger i eventuell programmering. Vad tror ni? Kan det finnas baktankar med sånt här? Är Kawasaki så bakom flötet att dom gör en sån miss?

Och har det hänt tidigare? Nån som har erfarenhet av dessa återkallelser som kan bekräfta att dom är befogade?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Spam eller inte? Fick detta 'brev' från Kawasakis filial i Sverige, måste vara stället som ligger här i Sätra industriområde som jag råkade gå till några gånger och störa när inte mina accessoarer till hojen hade kommit inom rimlig tid förra året. Blev då rekommenderad att vända mig till Probike där jag köpte hojen, ett stenkast därifrån. (Dagen efter kom mina varor)

Nu menar dom att "ett fåtal maskiner .." fått fel bromsskiva installerad, och att jag behöver åka in med hojen till återförsäljaren (dvs Probike i Sätra) för inspektion. Det tar en kvart och jag får ny bromsskiva med belägg. Det är dessutom "mycket viktigt", så jag behöver "kontakta dom och boka tid så snart möjligt ..".

Så här står det ;

View attachment 473626
Ok, jag kanske är en relativt nykläckt motorcyklist, men nog kan jag kolla min framskiva och se att det är precis den som ritningen visar (41080-0709). Varför skriver dom inte bara vad för "fel" dom menar? Fel mått? I databladet står ju måtten på skivan, samt har jag reservdelsskisserna med nummer, priser ... etc.

Under dom nästan två år jag haft min KLX har jag kört den på alla möjliga sätt, både på krossbana och enduro där jag väl mest använt gasen, på asfalt långt och intensivt på dom farliga 70-vägarna i sörmland, och tvärnitat för alla möjliga djur. Samt tvärnitat bara för att leka och testa ibland. Inga fel på min skiva.

KAN det vara så att dom bara vill ha min hoj för att läsa av grejer i datorn? Jag vet nämligen att moderna hojar är diskret datoriserade, och att den digitala displayen kan visa både ena och det andra som verktsan anger i eventuell programmering. Vad tror ni? Kan det finnas baktankar med sånt här? Är Kawasaki så bakom flötet att dom gör en sån miss?

Och har det hänt tidigare? Nån som har erfarenhet av dessa återkallelser som kan bekräfta att dom är befogade?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top