Kawasaki KLX 230.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Neutral-sensorn 13151 sitter externt.
kawasaki-klx250shf-2017-europe-middle-east-africa-gear-change-drumshift-forks_big3IMG01217419_2fdc.gif
Om det är den jag tänker på så vet jag. Såg den första gången jag provkörde hojen hos handlare. Tänkte att den där grejen sitter illa.
Ska ut o kolla den. Tack för hjälpen!
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Som Elmhult säger "läropeng", det är riktigt bra läxor det här. Jag är faktiskt glad att få uppleva det på egen hand, det sitter kvar i tankarna på ett djupare sätt.
Jag köpte precis en gammal tjeckisk truck från sjuttio/åttiotal på nätauktion. Vilken rishög. Så nu vet jag det. Nätauktioner är skit. Men kanske kanske kan jag få den att gå riktigt om jag rensar ur all gammal bensin och rengör bränslesystemet på partikelnivå. Man gör dumheter hela tiden i livet... Så är det bara.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar Anders. Här är den på rätt motor också, jag har en illustrerad reservdelsförteckning på KLX230 med svenska priser >här< , delen kostar 189 kr (sid 10).

Om det nu är den som är paj. Kan ju vara glappande kontakt bara. Eller själva lampan/LEDen inuti displaymodulen. Hur som helst måste väl garantin fortfarande gälla?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Tackar Anders. Här är den på rätt motor också, jag har en illustrerad reservdelsförteckning på KLX230 med svenska priser >här< , delen kostar 189 kr (sid 10).

Om det nu är den som är paj. Kan ju vara glappande kontakt bara. Eller själva lampan/LEDen inuti displaymodulen. Hur som helst måste väl garantin fortfarande gälla?
Den kanske glappar. Hojen är en månad gammal och har gått hela nio mil. Garantin borde gälla ännu. Spelar egentligen ingen roll. Man känner ju om det är neutral eller inte.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Förvisso känner man själv växlarna, ja. Men när den ska besiktas senare så kan det bli gnäll. Passa på innan garantin rinner iväg.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Förvisso känner man själv växlarna, ja. Men när den ska besiktas senare så kan det bli gnäll. Passa på innan garantin rinner iväg.
Kollade på det idag. Den tänder neutral när den jordas. Och med massa vatten och lera så kortsluter den väl mot blocket och så tänds lampan. Massivt dum placering av kontakten. Eller iallafall dum implementation. Borde gå att få dit en bättre mer skyddad grej. Kollar dom sånt på besiktning? Idag fick jag förresten äntligen min nummerplåt. Bara 1,5 månad sent. Och snålt ska det vara. Man får inte ens med skruvar nuförtiden. Men nu sitter eländet där. Jag har hittills imiterat moped när jag kört. Den låter så lite så den hade nog kunnat lura en o annan. ?
 

Bifogat

  • IMG_20210709_125130647_HDR.jpg
    IMG_20210709_125130647_HDR.jpg
    348.7 KB · Visningar: 12

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Den låter så lite så den hade nog kunnat lura en o annan.
? ja, det är ju meningen. Inte höras, inte synas, inte störa. Men med maximal framkomlighet. På engelska heter det "stealth". Det är så man smyger sig på vildsvinen.

Det var ju bra att du härledde problemet till lite glapp bara. Jag ska kolla på min KLX och se hur det ser ut närmare.

Skylt fick jag med min hoj, bara att den satt löst, tror med endast en skruv. Ja snålt är det, jag tog hur som helst ett par av mina japanska specialbehandlade fasade muttrar, och nu sitt min skylt fast riktigt bra.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
? ja, det är ju meningen. Inte höras, inte synas, inte störa. Men med maximal framkomlighet. På engelska heter det "stealth". Det är så man smyger sig på vildsvinen.

Det var ju bra att du härledde problemet till lite glapp bara. Jag ska kolla på min KLX och se hur det ser ut närmare.

Skylt fick jag med min hoj, bara att den satt löst, tror med endast en skruv. Ja snålt är det, jag tog hur som helst ett par av mina japanska specialbehandlade fasade muttrar, och nu sitt min skylt fast riktigt bra.
Jag vet inte vad han lyckats med min handlare. Tror han hade en massa hojar att lämna ut så dom hade väl blandat ihop den med alla andra. Sen hade ju inte min funnits i landet mer än några dagar. Den stod i Holland när jag beställde den. Köpte den på Nilssons Motor i Skånes Fagerhult. Dom är mest enduro och cross ser det ut som. Trevliga som tusan! ?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kollade på det idag. Den tänder neutral när den jordas. Och med massa vatten och lera så kortsluter den väl mot blocket och så tänds lampan. Massivt dum placering av kontakten. Eller iallafall dum implementation. Borde gå att få dit en bättre mer skyddad grej. Kollar dom sånt på besiktning? Idag fick jag förresten äntligen min nummerplåt. Bara 1,5 månad sent. Och snålt ska det vara. Man får inte ens med skruvar nuförtiden. Men nu sitter eländet där. Jag har hittills imiterat moped när jag kört. Den låter så lite så den hade nog kunnat lura en o annan. ?
När du gjort rent neutralkontakten så sätter du dit kabeln och så skaffar du lite Plastidip flytande eltejp. Googla! Det finns andra sorter också, sedan duttar du på utanpå och låter det torka ordentligt, då kommer det inte att vådatända igen.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
När du gjort rent neutralkontakten så sätter du dit kabeln och så skaffar du lote Pöastidip flytande eltejp. Googla! Det finns andra sorter också, sedan duttar du på utanpå och låter det tirka ordentöigt, då kommer det inte att vådatända igen.
Man lär sig nåt nytt varje dag. Ska ta o fixa det! Guldtips! Tack! ??
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Kollade på min, och den där switchen ska sitta väl isolerad så här:

IMG_2636.JPG

Funderar på om inte din sladd kanske fått isoleringen avskavd nånstans så att den kortar mot ramen?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Och nu säljer jag min däckmaskin. Den har bara varit i vägen i köket, jag tänker inte hålla på med däckbyten hemma. Det krävs för mycket annat omkring detta som kompressor och så det där meket att kränga på däcket. Jag är nojjig att skada/repa fälgen med.

Däckskotten pysslar med MC-däck också visade det sig, så han får bli min MC-däckkonsult hädanefter.

Jag skapade en annons här på forumet, 400 kr, hämtas i Stockholm. Varsågoda.

IMG_2559.JPG
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Hur är det med bränsleförbrukning? Jag tankade min full, kört lite grusväg, lite landsväg och en del skogsväg. Lugnt tempo. Knappt 8 mil och den är nere på minimum enligt mätaren. Litar inte riktigt på att det stämmer. Jag fyllde sist från en dunk vid samma omständigheter och då blev den full efter några sekunder. Jag vet att tanken är liten men så jäkla liten kan den väl inte vara?

Okay, jag googlade lite och den här killen har upplevt samma som mig. Tank tom enligt mätaren betyder halv tank kvar.
55mpg. Är helt okay.

 
Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Dvs 0.43 per mil. Min gsf1200 drar 0.45 i "körkortshastighet" över 70, dock drevad upp 2 i fram och ned 2 i bak. Varvar 3000 i 100 på 5'an. Orkar inte varva ur ens på 3'an trots 120 hk på bakhjulet. Att ha en reserv att slå på gör det hela mindre nervöst.
Jo, storlek på maskin påverkar inte egentligen bränsleförbrukningen om man kör på samma sätt. Min Citroën som väger över ett ton går att köra på 0,34 men vanligtvis tar den strax över 0,4. Drog din hoj mycket mer innan du drevade om den? Eller vad var syftet med ändringen?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Eller vad var syftet med ändringen?
Irriterande vibrationer i "bra" hastighet och den drog 0.55 samt att lokala firman bara hade 112 och inte 110 länkars på hyllan. Man har många bra ursäkter för att få mecka. Har 5 mm justermån i svingen innan jag lär byta från 43 till 45 i bak. Den sprillans nya EK-kedjan har dock inte behövts justeras alls på de första 400 milen.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Irriterande vibrationer i "bra" hastighet och den drog 0.55 samt att lokala firman bara hade 112 och inte 110 länkars på hyllan. Man har många bra ursäkter för att få mecka. Har 5 mm justermån i svingen innan jag lär byta från 43 till 45 i bak. Den sprillans nya EK-kedjan har dock inte behövts justeras alls på de första 400 milen.
Avskyr egentligen kedja, men nu blev det det igen. Kardan betyder tung, dyr och otymplig hoj. Men moderna kedjor är iallafall tusen gånger bättre än kedjorna man hade förr. Fy f*n.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jo, storlek på maskin påverkar inte egentligen bränsleförbrukningen om man kör på samma sätt. Min Citroën som väger över ett ton går att köra på 0,34 men vanligtvis tar den strax över 0,4. Drog din hoj mycket mer innan du drevade om den? Eller vad var syftet med ändringen?
storleken på maskinen påverkar i högsta grad bränsleförbrukningen. Rörelseenergi = massa gånger hastighet i kvadrat. Att jämföra din citoen med en mc och dra slutsatser som du gjorde är helt felaktigt.
Maskinerna är optimerade för helt olika ändamål. Funkar din jämförelse på samma sätt om du jämför din Citroen med en lastbil?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
storleken på maskinen påverkar i högsta grad bränsleförbrukningen. Rörelseenergi = massa gånger hastighet i kvadrat. Att jämföra din citoen med en mc och dra slutsatser som du gjorde är helt felaktigt.
Maskinerna är optimerade för helt olika ändamål. Funkar din jämförelse på samma sätt om du jämför din Citroen med en lastbil?
Japp
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top