Kawasaki KLX 230.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Kan säga att min KLX kör ungefär 120-130 km från full tank (7,5 L) tills mätaren visar en 'plupp' kvar, och så snart den pluppen, med bensinpumpsikonen i displayen, börjar blinka så tror jag att det ska vara 2L kvar som reserv.

Och då vill jag nämna att jag kör väldigt blandad körning, allt från landsväg-70 till direkt ut på en åkerväg där man vanligtvis knappt kan ta sig fram.

Blink.jpg
 
Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Kan säga att min KLX kör ungefär 120-130 km från full tank (7L) tills mätaren visar en 'plupp' kvar, och så snart den pluppen, med bensinpumpsikonen i displayen, börjar blinka så tror jag att det ska vara 2L kvar som reserv.
Min visar en vid knappt 10 mil. Men har kört mest skogen och många kallstarter. Nu blinkar den hej vilt på 13 mil. Vi får väl se om jag kommer de 13 kilometrarna till bensinstationen. Annars har jag ju betalat för assistans... ??
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
(Gjorde några korrigeringar i föregående inlägg.)

I väntan på att Däckskotten ska få hem och sedan montera mina nya däck, det blev ett par "Dunlop Trailmax", så tvättade jag min KLX igår kväll samt efter det bytte olja med oljefilter.

Intervallet denna gång blev 4511 km efter senaste oljebytet, alltså efter totalt 7605 km, det var således fjärde servicen hittills. Jag brukar nolla min Trip-A vid varje oljebyte, det blir enklare så, då vet jag hur långt den rullat med samma olja.

03 last serviced 4511 km.jpg


Filtret blev ett HIFLO denna gång, dom verkar vara populära. Oljan var Biltemas 36-9570 delsyntet 4T, 15W-40.

01 Filter used.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
.. Elmhult, om din bensinmätare blinkar vid 13 mil, det är 130 km, så är det helt normalt.

Däcken jag till slut valde, efter att jag provat det där hemska "Michelin TRIAL-X LIGHT Competition 120/100", blev Dunlops "Trailmax". Dom ska vara bra på asfalt, samt funka på grus och sten. Det är dock inga riktiga off-roaddäck, men den komprimissen tar jag då jag faktiskt oftare vistas på vägar än i vildmarken.

Jag hoppas Däckskotten får hem bakdäcket idag, framdäcket fick jag ta från ebay då Dunlop inte hade det inne förrän i oktober, säger dom.
Dunlop Trailmax.jpg
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Funderar på liknande däck jag med. Känns onödigt med så grova däck jag har nu.

Hur ofta ska den servas enligt boken? Jag fick intrycket att det var riktigt långa serviceintervaller på denna hoj. En av anledningarna jag valde den.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ja, det är långa intervaller. Första säger den är vid 1000 km, sedan är det var 12000:e km. Men det varierar beroende på hur man kör.

Så här säger dom i manualen.

Srvice.jpg
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Som en bil nästan. Perfekt. Nu vågade jag inte köra ner till byn så det fick bli bensinleverans. ?
 

Bifogat

  • 16262549546635575154247395699901.jpg
    16262549546635575154247395699901.jpg
    1.5 MB · Visningar: 11

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Nya 'problem' nu, kanske inte direkt problem men något att tänka på, är att dreva om lite då det nya bakdäcket är 11 cm i profil, om man jämför med originaldäcket som var en hel del lägre.

Bilden visar mitt Trial-däck med profilen 10 cm, det ska ju bort men det nya Trailmax har ännu högre profil, och jag känner redan nu hur jag minskat axet lite med större diameter på bakhjulet. Detta måste jag kompensera med att ändra utväxling lite, antingen på framdrevet eller bakdrevet.

Några ideer på hur många fler tänder jag borde lägga till på t ex bakdrevet? Ursprungligen är det 45T.

IMG_2620.JPG


Så här mycket större är mitt bakhjul för tillfället, det hägra däcket är det gamla originaldäcket.

IMG_2587.JPG


Samt kan vi se skillnaden i hjulstorlek här på före/efter bilden.

IMG_2593 compare.jpg
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Tog en genväg hem från lunchrestaurangen. Ramlade i sjön. Svensk sommar.
 

Bifogat

  • received_358821589093387.jpeg
    received_358821589093387.jpeg
    93.5 KB · Visningar: 22
  • IMG_20210714_141443730.jpg
    IMG_20210714_141443730.jpg
    4.3 MB · Visningar: 20
  • IMG_20210714_141035051.jpg
    IMG_20210714_141035051.jpg
    7.5 MB · Visningar: 20

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Passade på att ta några bilder när jag var hos Däckskotten idag. Jag fick låna deras bike-lift och hiva upp hojen på för att skruva av bakhjulet. Det är mycket enkelt och går snabbt. Dessto krångligare är det att meka tillbaks det sen.

IMG_2681.JPG

Dunlop Trailmax 120/90-18 ska på istället för mitt makabra trial-däck som mest kändes farligt att köra på i högre hastigheter. Detta nya däck är styvt och har mer gummiyta mot marken än tidigare däck.

IMG_2680.JPG


Michelin TRIAL-X LIGHT till vänster, och DUNLOP TRAILMAX till höger. Vi märker direkt att diametern på dom skiljer. Konstigt egentligen hur tillverkarna anger måtten. Inget stämmer ju med siffrorna på däcken. Michelinet som är ett 120/100 är egentligen 104 mm brett, och 100 mm högt. Och Dunlopet som är 120/90 ska vara 108 mm ( 120 x 0,9 = 108 ) högt, men vi ser att det är lägre än Michelinet. Men Dunlopet är klart bredare, ska mäta exakt senare.

IMG_2678.JPG


Sen mjukheten i Michelinet var en historia för sig. Ska trialdäck verkligen vara så här mjuka? Som ett cykeldäck !?

IMG_2683.JPG

Jag kunde slå en åtta på det, med min fot!

IMG_2682.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Nu har jag i alla fall ett bra bakdäck på min KLX. Det är lagom fett för hojen, både bredd och höjd. Det skulle kunna vara lite högre men det skulle nog påverka stabiliteten i kurvorna.

Nu väntar jag bara på att framdäcket ( 90/90-21 ) ska komma från england, så det blir mer enhetligt.


IMG_2684.JPG
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ser väl skitbra ut! Rapportera sen hur det fungerar i terrängen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ta det lugnt i terrängen med dom där däcken, personligen ser jag Dunlop Trailmax som ett lansvägsdäck.

Kör ett sånt fram på KLR:en då det bara körs asfalt på våren innan grusvägar torkat upp men det är helt värdelöst fäste med det om man alls ska ut i terrängen, troligtvis var det en bidragande orsak att jag nu mer har två titanplattor och 12 st skruvar i vänster knä. Nu är inte jag så erfaren på detta med som framdäck går det inte att jämföra fästet Dunlop Trailmax med Michelin Starcross 5 Hard på grus och i terräng.

I våras vände jag 200 m efter en skogsväg eftersom det kändes så obehagligt att vara utan fäste med framhjulet, sen åkte de andra däcken på dagen efter.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar för tips Bosse. Ja, nog är Trailmax däcket inte direkt för terräng, det förstår man av att kolla mönstret, 'dubbarna' är så stora att dom egentligen inte räknas som dubbar längre, utan dom är en stor del av däcket faktiska kontaktyta. Man kan spekulera i var gränsen går för vad som är "dubb", och "dike" i mönstret. Jag skulle inte våga mig ut i leran, eller ens på lösare grus/jord med däcket. Har dessutom framdäcket på gång från ebay nu också. Igår natt provade jag köra snabbt på en grusväg, blandat med typ stampad jord med grusvall i mitten. Det gick OK faktiskt, men däcket gör sig allra bäst på asfalten. Nu kan jag luta hojen ordentligt utan att känna gelekänslan i bakdelen.

Grejen är att jag ganska sällan kör i riktig terräng, jag gillar terräng men verkligheten är att jag mestadels kör på asfaltsvägar för att komma till nån slags skogsväg och där småköra lite, och sen köra ut på stora vägen igen mot nästa 'äventyr'. Jag ska faktiskt prova mitt nya däck i Stora Vikas gamla kalkbrott, troligtvis idag.

Det blir mycket grusvägar, steniga skogsvägar, och liknande. Helst ingen lera, jag är lite fåfäng av mig, jag vill gärna att hojen ska se sktig ut, men jag vill inte ha smuts på drev och kedja. Så för mig i detta skede blir däck utan direkta dubbar bäst, dvs landsvägsdäck med en gnutta grus/sten kompetens. Kan man kalla det "dirt track" kanske, Trailmax är ju inte helt olikt dom amerikanska dirt-track däcken?

IMG_2687.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Hmmm... jag fick ett däck idag. Det är matchande framdäcket till det förra, "Trial-X Light Competition". Nu har jag TVÅ däck jag inte vill ha.

Kan jag sälja dessa billigt till någon?

IMG_2691.JPG

Jag väntar fortfarande på mitt Trailmax från Dunlop. Sen ska jag testa grusvägskörning på allvar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bak må det kanske vara om man har lite sämre fäste men fram vill jag inte ha Trailmax annat än på asfalt, hårdpackad grusväg funkar det på men kommer du utanför spåren i mittsträngen, kanterna har du dåligt fäste. Jag kör kanske 70% grusväg, 5% traktorväg och resten asfalt, nån egentlig terrängkörning blir det inte då KLR:en är för tung för det.

Som sagt jag har varit med om att framhjulet "glidit ner i ett djupare spår" i relativt låg fart och jag säger inte att annat framdäck hade hjälpt, men kanske? Det knske kostade mig en hel mc-säsong och mycket lidande. Efter den erfarenheten prutar jag inte på däcken eller skydd, hade på mig ställ med skydd i vid krashen men nu med kör jag med lösa knäskydd, skyddsbyxa och skyddsjacka.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag fårstår, Bosse. Man kanske skulle ha nåt nabbat framdäck i alla fall.

Tegel, jasså, man får göra det? Jag ska kolla upp det. Har lagt ut båda på Tradera med startpris 800 kr.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top