Köra med 180 däck istället för orginal 190

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
Hej Göbbar

Hur funkar det att montera på ett 180 däck bak på hojen som med fälg för 190 däck? Blir det kanon eller kalkon?

Anledningen till att jag vill göra det är att det finns en uppsjö av begagnade racedäck i just 180.
 

Snabbare förr..

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
Blå-vit relik på 1,1 liter från -80 talet och en betydlit nyare orange geggamoppe på 4 dl
Så länge du håller dig borta från banorna ska det inte vara några problem. Du kommer att få ett "plattare" däck som inte tillåter lika mycket nedlägg.
 

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
Ahh, ja det är klart att sidan på däcket kommer närmare mitten vilket medför sämre nedläggningsvinkel som redan är dålig på FZ1:an. Jag får nog punga ut och köpa ett 190 ändå isf, man vill ju inte hamna efter på åsen.

Tack!
 

Snabbare förr..

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
Blå-vit relik på 1,1 liter från -80 talet och en betydlit nyare orange geggamoppe på 4 dl
Jag hade en kompis som böt till bredare fälg (behöll däcket) på en gammal 750R innan vi åte ner till sviesta. Den hojen fick vi lyfta ner med traktor från staketet i början av start och målrakan, så skaffa ett däck i rätt dimention. Speciellt om du lägger något varv på åsen emellanåt...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Man ska köra med den dimension som fälgen är anpassad för. Att fetare alltid är bättre om fälgen tillåter olika dimensioner är dock en myt.

För några år sedan vill jag minnas att nån tidning testade att byta ner från 180 till 170 och då fick de helt plötsligt bättre varvtider.

Men det är klart ... 180 ser ju ballare ut än ynkliga 170 ....
 

MGT

Game over MC
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Uppsala
Hoj
2st Cbr1000rr-08
Ja har 180 bak på min R1a, , funkar kanon både gata och bana, kör med ganska bra tempo oxå! hojen blir även kvickare i svängarna :)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Ahh, ja det är klart att sidan på däcket kommer närmare mitten vilket medför sämre nedläggningsvinkel som redan är dålig på FZ1:an. Jag får nog punga ut och köpa ett 190 ändå isf, man vill ju inte hamna efter på åsen.

Tack!

Skall en cm avgöra hur mycket man lägger ner hojen..aj aj låter posör i mina ögon...faktum är att med smalare däck som upplevs hojen svängvilligare, men å andra sidan där är bara en cm där oxå. Skulle vilja säga det är hugget som stucket, hittar du billiga 180 döck så gört bara.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag har i stort sett alltid kört med 180-bakdäck på min 750 som har 190 orginal bara för att 180-däcken svänger in lite snabbare och var lättare att få tag i billigt beg. Jag har inte upplevt några som helst problem med detta. Jag har svårt att tro att du kommer krascha in i ett staket bara pga 180-däcket :D Köp det du hittar!
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top