Köpa banhoj?

• Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date

mojja83

Guest
Efter två bandagar på kort tid så har jag fått blodad tand. Känns verkligen inte roligt att köra gata med en r-hoj efter att ha fått pressa ur på bana.

Nu funderar jag på att köpa en banhoj och en släpkärra. Vad ska man satsa på att få med. Kan man köpa en färdig banhoj och förvänta sig att det ska hålla någorlunda eller ska man köpa sig en gatreggad hoj och börja bygga om själv?

Alla tips är välkommna.

Köp färdigt med så mycket utrustning som möjligt, kostar en bra slant att bygga själv och de flesta banhojjarna servas och gås igenom bra mycket oftare än en gathoj, för jag menar hur roligt är det att ha tagit semester, betalt 1500 kr o komma till banan så packar hojjen ihop pga eftersatt skötsel + att jag tror att den genomsnittlige banåkaren har ett stort intresse för vad man håller på med och då tycker nog de flesta att det är ganska roligt att skruva, jag köpte en r1 2004 med regnfälgar och ett par uppsättningar slicks, samt en laptimer för 33 tusen, inte världens vackraste hoj, men maskinellt/ mekaniskt fungerar den mycket bra även om den varit i backen ett par gånger av förra ägaren.

Köp inget stulet + gå på magkänsla

Det jag är ute efter är en hoj jag inte behöver gråta blod över om man klotar.
Vad ska man vara beredd att hosta upp för en skapligt fräsch 600cc hoj med extra fälgar och diverse godis. Vill helst ha en hoj från 05 och framåt!!

Kommer fortfarande behålla min gathoj för glassiga dagar med polarna o.s.v

Tjenare!

Visst kan du börja med en gathoj och succesivt bygga om vartefter pengar och ambitionsnivå strömmar till. Det blir dock mycket dyrare än att köpa en färdigkittad med allt du ändå vill ha så småningom. Ex.vis stöd, däckvärmare, extra styrhalvor, fotpinnar, drevsats och tusen prylar till.
Köp av nån rookie som tröttnat, de blir säkert glada bara du hämtar grejorna!

Det viktiga tycker jag, är att inte köpa nåt söndertrimmat lik, utan en hoj med standardmotor. Du förlorar en halv sekund/varv (om den håller så länge), men sparar både pengar och en massa mektid!

Nackdelen är att då har du ingen gathoj kvar, men då köper du en gammal XT eller XR600, skitkul att sladda runt med, funkar att transportera sig med och kostar ingenting!

för sen som vanligt...

Tjenare!

Visst kan du börja med en gathoj och succesivt bygga om vartefter pengar och ambitionsnivå strömmar till. Det blir dock mycket dyrare än att köpa en färdigkittad med allt du ändå vill ha så småningom. Ex.vis stöd, däckvärmare, extra styrhalvor, fotpinnar, drevsats och tusen prylar till.
Köp av nån rookie som tröttnat, de blir säkert glada bara du hämtar grejorna!

Det viktiga tycker jag, är att inte köpa nåt söndertrimmat lik, utan en hoj med standardmotor. Du förlorar en halv sekund/varv (om den håller så länge), men sparar både pengar och en massa mektid!

Nackdelen är att då har du ingen gathoj kvar, men då köper du en gammal XT eller XR600, skitkul att sladda runt med, funkar att transportera sig med och kostar ingenting!

för sen som vanligt...

Jag har ju nu en 600rr 09a som gathoj som jag även kört bana med ett par ggr. Problemet är att jag inte vill klota denna hoj och förlora 80 papp.

Tanken är att behålla min 600rr och köpa på mig ytterligare en hoj för bandagar. Då är ju frågan om man ska köpa färdig kittat för 30-50 k eller om man ska köpa en tidig r6a eller dyl och kitta själv efter eget huvud :confused:

P.s jag behöver utveckla min egen körteknik oerhört mycket innan det blir hojen som kapar sekunder på banan. Så orginal motor räcker väldigt långt för min del. Är inte intresserad av att bli snabbast rakt fram vill bli snabb när det svänger :)

sök på banhoj på köp/sälj, tror putte en som säljer däck här nere har kvar sin r6 för 18 loppor, har sett den på diverse körningar o verkar fräsch, sen om du ska ha 600cc eller 1000cc får du själv fundera ut =)

Finns en hel del banhojjar av lite äldre modell för runt 20 på blocket och många har extrafälgar osv med, man ska tänka på att när man köper en banhoj så är det lite köparens marknad då det är en relativt liten kundkrets man har att luta sig mot, kan garantera att min hoj som är "skrotad" i papperna har kostat minst 50-60k i delar ink hoj när den byggdes som minst

absolut, modern hoj, och en hel del saker att få till om man kan komma överrens

Som sagt, handla färdig, det är dyyyyrt att bygga om.

Du har en cbr nu, varför inte handla en likadan så har du reservdelar att låna när
du tappat den lite hårt. :D

Om du bara ska köra typ 10 bandagar per år så kan du ju köpa kinakåpor och puckar till din nuvarande hoj som faktiskt är en utmärkt racehoj.

Har du "större" ambitioner och ekonomi så är det klart du ska köpa en färdigkittad racehoj av nån som tröttnat. Då plockar du även depåstöd, däckwärmers och sån skit för en billig penning.

Racehojen kräver ju nästan ett mindre garage eller någon annan sorts bra plats att ha den på. Du kommer ju inte ha försäkring till den.

Bara mina fem cent, jag står själv lite vilsen hur jag ska göra :)

absolut, modern hoj, och en hel del saker att få till om man kan komma överrens

Ska skicka nissen ett mail och se vad han har tänkt sig. Hojen är ju trots allt fortfarande till salu trots att han la ut den på annons den 22 april..

Om du bara ska köra typ 10 bandagar per år så kan du ju köpa kinakåpor och puckar till din nuvarande hoj som faktiskt är en utmärkt racehoj.

Har du "större" ambitioner och ekonomi så är det klart du ska köpa en färdigkittad racehoj av nån som tröttnat. Då plockar du även depåstöd, däckwärmers och sån skit för en billig penning.

Racehojen kräver ju nästan ett mindre garage eller någon annan sorts bra plats att ha den på. Du kommer ju inte ha försäkring till den.

Bara mina fem cent, jag står själv lite vilsen hur jag ska göra :)

En fördel med att bo på landet är att det aldrig är platsbrist:) En till fördel är att jag har ca 10 minuter till gelleråsen :)

Problemet med den cykel jag har är att den är i mint condition vill verkligen hålla den på det viset med. Visst jag plågar den och har redan kört två bandagar med den vilket gett mig ett stort förtroende för den. Men det skulle kännas tråkigt att sätta den räcket eller däckhögarna och behöva reparera för en massa dyra slantar :(

Men go på bana det är den allt!!!

En gång för länge sen var min oxå fin, nu ser han ut såhär.....

View attachment 363262

Men, jag vet iaf. vad den har varit med om då jag är enda ägaren. ;)

Haha ja det är precis det jag vill undvika med min "fin" hoj.
Eftersom jag känner mig själv såpass bra vet jag att det är tidsfråga innan jag klotar och då vill jag helst ha en banhoj med krachkåpor och hela kittet så man inte gråter blod:)

Kika om du inte kan hitta en likadan som du har billigt i Tyskland.
Ett par kraschkåpor o puckar på den sen så har du ett extra kåpset till gathojen, kan flytta fälgar o annat fram o tillbaka ifall nåt pajar o du kan ha båda med likadana inställningar så slipper du böket med att vänja dig vid hojen varje gång du bytt.

Kika om du inte kan hitta en likadan som du har billigt i Tyskland.
Ett par kraschkåpor o puckar på den sen så har du ett extra kåpset till gathojen, kan flytta fälgar o annat fram o tillbaka ifall nåt pajar o du kan ha båda med likadana inställningar så slipper du böket med att vänja dig vid hojen varje gång du bytt.

Finns det några bra sidor som man kika på billiga hojar i germany? Det hade ju varit super att ha både gathoj och banhoj likadana :)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien