Coola Ola skrev:
... Överlag så håller jag iofs med om att motorutvecklingen på hojar har gått långsamt jfrt med bilar. ...
Håller inte med. Suz 1100R hade som värst 140 literhästar! Med förgasare! FZR 1000 och Thunderace hade 145 eller 149. R1 ligger ju också där nånstans. Finns det överhuvudtaget någon bil (sportbilar inkluderade) som har 140 literhästar utan överladdning? Jaja, jag vet att det beror på höga varvtal och att lika höga varvtal inte går på stora bilmotorer men 140 literhästar på en sugmotor är imponerande i alla fall.
Teo skrev om att förgasarmotorerna hade vajer till spjällen. Men det har insprutsmotorerna också. Kan det vara så att man använder soppaavstängning vid motorbroms på hojarna? Rätt vanligt på bilar, dvs bränslet stängs av helt och hållet vid motorbroms. Skulle kanske kunna förklara rycket vid påslag. Dvs att man inte fått till en mjuk övergång från helt avstängt till lagom påslaget.
Jag bara gissar.
valentinic: Kaw GPZ 1100 hade insprut, två olika varianter, ett som styrdes av en TPS (Throttle Position Sensor) och ett som hade klaffmängdmätare ungefär som på K-Jetronic. Även Z1300 fanns med insprut av nåt slag.
Hade inte Guldvingen insprut rätt tidigt?
Hade nån av turbohojarna på 80-talet insprut? Är rätt säker på att GPZ 750 Turbo hade insprut men vet inte hur det var med XN 85?
Vill minnas att det fanns nån turbovariant av CX500, tror den kallades "vildsvinet" eftersom den gav mer effekt än "plastgrisen", CX 500 utan turbo. Vet inte om den hade insprut.
Ang att bli imponerad av högteknologiska insprut (nu refererar jag inte till något inlägg i den här trfåden):
Jag är _mycket_ mer imponerad av de som konstruerar förgasare. Betänk att en förgasare arbetar enbart med naturlagar och mekanik och ändå fungerar de så bra som de faktiskt gör! DET är imponerande.