Insprutning vs förgasare

Rundningsmärke skrev:
Nja, chiptrimmning av en sugmotor är bortkastade pengar.

/A

tänkte mer på kit, dvs kanske helsystem, filter, jox och så ett chip för insprutningen på det.

men även på rena motorer, det ger just inget på sugmotorbilar heller med ändå säljs det som fan.
 
Rundningsmärke skrev:
Nja, chiptrimmning av en sugmotor är bortkastade pengar.

/A
Japp men det säljer ändå,
mappning i bänk är det som gäller även för bilar (utan överladdning)
och det ger inte heller så mycket om man inte ändrat nåt.
 
Goodstuff skrev:
Min hoj har mellan 320 och 340 hk/l. Utan överladdning. :)
Nu är du pinsam Grusmuff, varför inte skriva att din 2,5 deciliters hoj har 80 Japanska småföl istället.

:tungan
 
Silwer skrev:
chiptrimmningen kommer då att bli stor på hojar med så som det är på bilsidan.

Tiden för utbytbara chip är över.. Sista Duccen som hade det var 996, år 2001.. Nu är det mer eller mindre svårknäckbara flashminnen som gäller,i datorer som från början är framtagna för motorcykelbruk.. det är förmodligen på så sätt oavsett fabrikat idag..

Lösningar a'la powercommander blir nog det som gäller i framtiden, tyvvär..

/B
 
gthyni skrev:
Tror faktiskt det flesta mc-sprut funkar så och funkar helt OK:
- en TPS, om spjällhuset är balanserade så ska värdena vara desamma.
- konstant bränsletryck (hyfsat högt), bränslemängden styrs med sprutens öppettider.
1) på boxern sitter fuggarna/husen på var sin sida om motorn och enda synkningen är via en 4 dm lång vajer. Plus förstås tomgångsskruv.
2) bränslemängden bestäms (bl.a.) av tryckskillnaden över injektorn. O reglerar man inte soppatrycket efter trycket i insuget där injektorn sprutar så är det svårt att dosera soppan. Såvitt jag fattar så mäter inte bmw trycket i insuget så det måste vara en gissning. Stämmer kanske någorlunda på helt omoddad motor, men knappast på en moddad.

(Nya bmw har i princip separata sprut f cyllarna, inkl. varsin lambdasond.)

Nä, hojspruten är för dumma, helt enkelt. Gissar/beräknar för mycket och mäter för lite. Krokodilsprut ? (Väldigt små öron iaf). Tycker
/u
 
Bj.O.rn skrev:
Tiden för utbytbara chip är över.. Sista Duccen som hade det var 996, år 2001.. Nu är det mer eller mindre svårknäckbara flashminnen som gäller,i datorer som från början är framtagna för motorcykelbruk.. det är förmodligen på så sätt oavsett fabrikat idag..

Lösningar a'la powercommander blir nog det som gäller i framtiden, tyvvär..

/B

dessa minnen bör väl kunna flashas om antar jag?, det är möjligt att man få lämna bort styrboxen, men det går nog att lösa.
 
Silwer skrev:
dessa minnen bör väl kunna flashas om antar jag?, det är möjligt att man få lämna bort styrboxen, men det går nog att lösa.
jo, men om tillv vill så kan dom göra det där rätt svårknäckt. Både t.ex. koda tabellerna/mapparna på nåt klurigt sätt el gömma dom resp. hitta på div checksummor o annat som måste stämma i minnet för att sprutet ska starta.
Om dom tycker det är värt saken alltså. Kanske värt det bara för att tvinga oss vanliga päron anlita nån auktoriserad f dyra pengar.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Nä, hojspruten är för dumma, helt enkelt. Gissar/beräknar för mycket och mäter för lite. Krokodilsprut ? (Väldigt små öron iaf). Tycker
/u

Visst men det är som sas tidigare,
det har iaf inte varit kritiskt med avgaser, bränsleekonomi
eller mjuk gång
så grova system har fått duga.
Om man jmf med min 10 år gamla BMW (bil),
- lambdasond
- luftmassemätare
- knackningsensor
+ statistikenhet för att minska svängningar i "adaptiviteten"
så är hojspruten rena stenåldern.
 
ulf_lundin skrev:
1) Nä, hojspruten är för dumma, helt enkelt. Gissar/beräknar för mycket och mäter för lite. Krokodilsprut ? (Väldigt små öron iaf). Tycker
/u

Saker som funkar ska man inte krångla till i onödan.. (förutom ventilmekanismer då.. hähä)

Lamdasonderna har väl tillkommit för avgaskrav med katalysatorer nu sista åren.. I övrigt funkar insprutning helt problemfritt med mappning på spjällvinkel/rpm plus korrektion för barometerstånd, luft å motortemp. Så har Duccarnas insprut funkat sen '87 å gör fortfarande, med bra resultat, inga sekundära trottelspjäll, vacumtjofläser eller något.. Att andra fabrikat har haft problem med ryckig gång knepigt gassvar osv är snarare ett tecken på otillräckligt utvecklingsarbete... Ducati har ju jobbat med insprut tillsammans med MagnetiMarelli sedan '85-86 nån gång, andra fabrikat har en del att ta ifatt på det området..

/B
 
Att jämföra en bilmotor som måste dra 1½ ton med en hojmotor som måste dra ett par hundra kilo är ju inte direkt en rättvis jämförelse. Livslängden på en hojmotor är inte heller densamma som på bilar.
Om vi ska gå in på höga hk/l i fyrtakts sugmotorer som körs på bensin så ligger Honda mycket bra till. Deras rekord ligger på 320hk/l om jag minns rätt, och den hojen är av årsmodell 1966.
 
Sen är det ju lite mer gratis-fördelar med sprut på bilar, som inte behövs på hoj, står du på en parkering med bilen och har 1000rpm och sätter på AC:n, stereon, extraljusen, fönstervärmen och maxfläkt, samtidigt som du vrider ratten max, rätt in i stoppet så att servon gnyyr... så är det ju himla smidigt att ha ett sprut som snällt ger dig dom extra 22 hästarna som behövs... och du har fortfarande 1000rpm... vetti faan hur de går till, é nåt elektroniskt !
 
Björn m.fl.: Jag tror att tillv. kan få till det m enkla sprut, men är rädd för att såna inte alls anpassar sig så bra till ändrade förutsättningar. Slitage, småtrimning, annan dämp etc. O det gillar jag inte alls.

Att kraven är olika f hoj o bil (t.ex. segdragning m lågt varv o hög gas) o därför kan tala för olika lösningar är förstås ok.
/u
 
XJR skrev:
Sen är det ju lite mer gratis-fördelar med sprut på bilar, som inte behövs på hoj, står du på en parkering med bilen och har 1000rpm och sätter på AC:n, stereon, extraljusen, fönstervärmen och maxfläkt, samtidigt som du vrider ratten max, rätt in i stoppet så att servon gnyyr... så är det ju himla smidigt att ha ett sprut som snällt ger dig dom extra 22 hästarna som behövs... och du har fortfarande 1000rpm... vetti faan hur de går till, é nåt elektroniskt !

hahaha, jo:-)

man slår väl inte på acc på hojen så ofta:-)
 
Är det inte dyrare att tillverka en hoj med insprutning än med förgasare?
 
Med lambda får man ju en återkoppling och då kan man reglera efter det, saknas det bör väl sprutet göra kvalificerade gissningar hela tiden?



Bj.O.rn skrev:
Saker som funkar ska man inte krångla till i onödan.. (förutom ventilmekanismer då.. hähä)

Lamdasonderna har väl tillkommit för avgaskrav med katalysatorer nu sista åren.. I övrigt funkar insprutning helt problemfritt med mappning på spjällvinkel/rpm plus korrektion för barometerstånd, luft å motortemp. Så har Duccarnas insprut funkat sen '87 å gör fortfarande, med bra resultat, inga sekundära trottelspjäll, vacumtjofläser eller något.. Att andra fabrikat har haft problem med ryckig gång knepigt gassvar osv är snarare ett tecken på otillräckligt utvecklingsarbete... Ducati har ju jobbat med insprut tillsammans med MagnetiMarelli sedan '85-86 nån gång, andra fabrikat har en del att ta ifatt på det området..

/B
 
Blip skrev:
Med lambda får man ju en återkoppling och då kan man reglera efter det, saknas det bör väl sprutet göra kvalificerade gissningar hela tiden?
Spruten gissar mest, återkopplingen är finliret, åtminstone m icke-bredbandssond.
Gissar=beräknar, grundat på t.ex. varv, gaspådrag, temp, tryck etc.
(Men när det gäller hojar, inte insugen luftmassa.) Dvs. sprutet räknar fram en vettig ansats om hur mycket soppa som behövs (kallas väl 'framkoppling' inom reglertekniken) och finjusterar sen mha återkopplingen. Men vanliga lambdan är ju inte så bra som givare. Och i vissa driftlägen struntar man helt i återkopplingen. T.ex. kall motor, full gas. Sen har ju alltid återkoppling den nackdelen att den kommer lite efteråt sas.
/u
 
Sen är finliret med återkoppling viktigare för bränsleekonomi och avgaskrav
än för rå effekt.
Lambdasonder och katalysatorer kommer att komma mer och mer på
motorcyklar också men det är inte för att lagstiftarna vill ha ut mer
effekt ur sporthojar. :hihi
 
Nu bumpar jag en 17 år gammal tråd?
men sedan dess har det ju börjat blandas i mer etanol i bensinen. Är det mer fördelaktigt med insprutning idag? Det jag tänker på är att många verkar ha problem efter vinterförvaring och med förgasarna. Är det något man slipper med insprutning?
/J
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top