Insprutning vs förgasare

kul med alla svar.

jag har ju förstått att man inte byter till insprut för att få mer effekt utan att det handlar om att få mer bränsleokonomi och så och det verkar funka klart bra tycker jag. jag läste något test i bike där dom körde bland annat gixxer 1000 typ från stockholm till "ringen" i tyskland och sen tillbaks. vad jag förstod så öste dom på som fan på ringen och på autobahn och körde rejält fort i sverige också. snittförbrukningen på gixxer 1000 under den resan var 0,64 tror jag. det är ju jäkligt bra :)

Motorutveckling o litereffekter är ju INTE samma sak. Finns ju en del andra aspekter oxå, hållbarhet, bränsleekonomi, effektkurvor, tillverkningskostnader o mycket mer.
/u

Jo, det är alldeles riktigt men det är _en_ aspekt av utvecklingen.

Nu när det ändå snackas insprut, är det nån som kikat på Megasquirt (OBS, ingen XXX sajt!).....sök på ordet o studera, jag som är helt novis på insprut har iaf funderat på att prova på en hojmotor. Jag har en 750 motor som jag skulle kunna sätta i ett motorställ o börja bygga på, mycket sugen iom att det är tillåtet med insprut i en av klasserna jag ska tävla i.

Hähä, jag har tittat på Megasquirt. In real life! Hähä!
En sån där liten låda som räknar elektroner och har sig. Som man köper som halvfabrikat och bygger ihop själv. Kräver skapligt handlag med lödpennan. Och jag tror att viss känsla för att utifrån gångegenskaper kunna avgöra om puffran går magert eller fett är bra att ha. Visserligen bänkar man kanske puffran men det är ju bra om man kommer till bänkningen med någorlunda rätt mappat. Spar säkert några körningar. Dessutom tror jag att det är bra om man kommer dit med lite rutin på den mjukvara som används för mappningen eftersom det spar bänktid och därmed pengar.

Jag tror iofs inte att ett sånt här sprut köps av nån som har dålig rutin på att meka. Men en hel del mekaniska kunskaper behövs eftersom man med stor säkerhet installerar allt eller åtminstone vissa komponenter på en motor som inte har haft sprut sen tidigare. Eller åtminstone inte har haft samma sprut.
Man får nog engagera sig lite extra vad gäller inkapsling, i en bil sitter ju låddan bättre skyddad än på en hoj. Väder och vind har ju en förmåga att hitta in överallt på en hoj.

Systemet utnyttjar "hårdvara" som redan finns på marknaden, ex vis spridare och givare från bilar med Bosch insprut. Bara att börja plundra grannens Volvo! :D

Det är ju avsevärt billigare än de färdiga after-market insprut som finns.
Notera att vi nu inte pratar nån tillsats som PC II eller vad dom nu heter, det här är en kpl burk. Den innehåller mjukvara som man sen får mappa själv mot sin motor med hjälp av en laptop.
Innehåller inte något tändsystem.

Jag har haft funderingar till dels min turbo-Kat, dels min Bimota men eftersom dessa båda projekt för närvarande ligger på is så...
Känns som om den nyköpta krockade TLR:en ska få ta lite plats i mitt liv nu. :tummenupp

En liten länk kanske:
http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

Undrar om inte XJR här gjorde nåt liknande förra året. PMa honom och/eller sök.
/u

Jag har satt på ett sprut på min FJ1200-motor, rätt mycke mer strul än att bara "sätta på" dock.
Men då fick jag ju boxen klar alltså, jag löda marginellt, i princip bara lite sensorer, adaptrar o.d. Sen mappade jag och kom upp i samma effekt som tidigare ganska enkelt, tricket är att hitta mer överallt i rpm.
Det jag läst mig till som "allmän sanning" är väl att sprut ska kunna ge 2-5% mer effekt, detta då beroende enbart på bättre maxflöde, ingen energi går till att suga upp bränsle eller trottlar, ingen ventuuri så att säga, men den stora skillnaden ska väl ligga i att man lättare kan hitta mer längre ner, utan att behöva offra på toppen.
Det är väl just motorers användningssätt som har hållt tillbaks utvecklingen på hoj-sidan, i kombination med hojens känslighet för ryckighet. Trimgraden på hojmotorer gör att man gärna mappar på bara vinkel, vilket gör att det gärna blir lite ryckigt, vilket är värre på en hoj med två hjul och vikt/effekt typ 1-1,5 än en bil med fyra hjul vikt/effekt=10
Så har i alla fall jag funderat, det är ju först nu när dom kommit på att ha ett digitalt styrt spjäll för att ta bort rycken, efter det mekaniska, som sprut börjar komma på bred front.

För den som ville bygga sprut med köpe-box som jag gjorde kan det ju vara värt att veta att delar för resten av bygget får du antagligen skitbilligt på MC-skrotarna, det är ingen som sysslar med sånt så dom säljer spjällhus och injektorer och sånt till jämförelsevis löjligt låga priser.

/XJR

Edit:massastavfle...

Last edited:
Lödningen är det minsta problemet, löder ner till 3/10 mm "breda" ben på jobbet. Kunskap om givare som passar, mm är det som saknas för tillfället... har aldrig ägt ett fordon med insprut!! förrän min Cheva disel...hehe

Det som lockade just med Megasquirt var priset, och så har jag redan 4 st spjällhus med TPS liggande, och visst funkade den MAP sensorn som fanns till både för sug o överladdade motorer upp till 1,5 bar om jag inte minns fel. Plus att jag fick en gammal bärbar (P 2'a) dator från morsans jobb.

Tanken är att det "sprutet" ska flyttas över till den turboladdade dragbiken när all hårdvara är klar, skönt att slippa överflödningar och missar vid övergången mellan sug och överladdat, Visst, har redan oftast 0,3 bar övertryck i starten men men....plus att man är nyfiken...

Tackar för tips o länk!

Tror inte nån hoj har MAP sensor, kanske för att det är svårt hitta nåt bra ställe att mäta undertrycket på, kanske för att hojar har vassa kammar som ger väldigt varierande pulser.
/u

ulf_lundin skrev:
Tror inte nån hoj har MAP sensor, kanske för att det är svårt hitta nåt bra ställe att mäta undertrycket på, kanske för att hojar har vassa kammar som ger väldigt varierande pulser.
/u

Jo då trajja har helt säkert, men jag tror "alla" utom suckka, alltså vi om vi pratar sport-liter-hojar

triple skrev:
Jo då trajja har helt säkert, men jag tror "alla" utom suckka, alltså vi om vi pratar sport-liter-hojar
Manifold Air Pressure sensor ? Säker på att du inte tänker på regleringen av bränsletrycket ? Fast jag drar mig till minnes att traja har nån lite udda variant (tror jag). Var sitter map sensorn isf ? en/spjäll ? Men andra hojar oxå ?
Jag kan ha fel, har hänt förr, men det brukar jag få reda på så här. :D
/u

Orginal vet inte jag heller om nån har en map sensor, men vid eftermonterade sprut typ Haltech mm så kan man använda en map sensor.

Antagligen därför att TPS och varvtal räcker fullgott för körbarhet. Detta gäller ju då eftermarknadssprut.
På nyare hojar börjar ju lambda och kat (betyder inte "Katana" här! :D) komma. Jag antar att det var det du menade.

ulf_lundin skrev:
Manifold Air Pressure sensor ? Säker på att du inte tänker på regleringen av bränsletrycket ? Fast jag drar mig till minnes att traja har nån lite udda variant (tror jag). Var sitter map sensorn isf ? en/spjäll ? Men andra hojar oxå ?
Jag kan ha fel, har hänt förr, men det brukar jag få reda på så här. :D
/u

Det går en liten slang från luftburken till ECU:n, sensorn sitter alltså i ECU:n. Jag antar att det inte har någon betydelse eftersom det inte är RAM-air (luffarturbo) på dom trajorna.... Jo nu när jag tänker: TT600 har samma lösning och den har luffartubo!

Jag har för mig att även bläjden och kawan (ZX9R) har MAP. Men det borde ha mycket liten betydelse. Antagligen gör man bara så för att inte få skit i sensorn, luftburken är ju ren! Skulle tro att man dessutom bara samplar MAP-sensorn på dellast och använder ett låst värde på fullast.

Du KAN ha fel, men jag håller med om att det är otroligt :D

Men en MAP sitter väl bakom eller i alla fall i direkt anslutning till spjällen eller ? Trycksensorn som sitter i luftburken är väl bara där för att kompensera för ev. RAM eller variationer i Atmosfär ?
Ska du mappa på MAP... så behöver du väl veta hur trycket ser ut bakom spjället, inte hur det är långt borta i luftburken
Det står ju för Manifold absolute pressure, och manifold syftar väl till insugsrören bakom spjället, vanligtvis ett spjäll på bilar, sen ett "manifold"...?

Annars skulle ju exempelvis helt fel luftfilter inte spela nån roll, även inget luftfilter skulle resultera i samma bränsleblandning till motorn om MAP satt i luftburk, fast mer då förstås, men som det är så måste man väl programmera om om man byter till ett öppnare filter, därför att trycket BAKOM filtret betyder nåt annat efter filterbytet...?

hmmm, jag blev snurrig nu, jag tar i alla fall min MAP-signal från signalslangen som även styr bränsletrycksregulatorn, dvs ett snitt av de fyra insugen, fast efter spjällen.

Lär mig gärna om jag har fel, det har jag varje dag... flera gånger!

/XJR

Det du menar är nog en mätare f trycket i luftburken, inte alls lika viktig som MAP.
MAP sensor sitter alltid efter spjället. Det är en sorts belastningsmätare.

Viktigaste givarna är varvtal o belastning. Belastningen tar man mha luftmängd/massemätare av nåt slag el tps el just map. Bäst (i betydelsen kompenserar automatiskt för moddad motor) är nog luftmassemätare. Tps o framförallt map gissar ju bara hur mycket luft motorn får i sig. O den gissningsalgoritmen måste man ändra vid motorändringar. (Den som tycker beräkning/mappning låter bättre än gissning får väl använda det uttrycket i stället, men skillnaden är hårfin)
Sen finns det en massa andra givare/mätare oxå, lufttryck, lufttemp, motortemp mm mm men det är bara finliret sas. Luffarturbo borde ju inte funka nåt vidare utan att man mäter trycket i burken. Fast det gör ju iaf så liten skillnad så med lambda kanske man tar hänsyn till det alldeles automatiskt sas.

Ursäkta orerandet. Jag funderar fortfarande på hur det blir när alla hojar har sprut o man inte 'bara' kan byta munstycken o prova lite hemma i garaget. Tror knappast tillv har nåt intresse av att göra självlärande sprut, så risken är ju att man får köpa andra grejor/tjänster i stället. Vi har ju redan sett PC o dyl som förmodligen kostar ett par tior i komponenter, men 1000-tals kronor att köpa o få justerade.
Bmw boxer (t.ex min...) har vad jag hoppas är marknadens dummaste sprut; 1 tps men 2 fuggar på olika ställen o ingen reglering av bränsletrycket. Undra på det är svårt att få (en del av) dom att gå jämnt o fint. Nya r1200gs har helt annan lösning; förhoppningsvis en bättre....
/u

Tror faktiskt det flesta mc-sprut funkar så och funkar helt OK:

- en TPS, om spjällhuset är balanserade så ska värdena vara desamma.
- konstant bränsletryck (hyfsat högt), bränslemängden styrs med sprutens öppettider.

Så funkar iaf mitt Marelli-sprut och tydligen BMWs också,
nyare Marellisystem har Lambdasond också men är i övrigt lika AFAIK.

ulf_lundin skrev:
Ursäkta orerandet. Jag funderar fortfarande på hur det blir när alla hojar har sprut o man inte 'bara' kan byta munstycken o prova lite hemma i garaget. Tror knappast tillv har nåt intresse av att göra självlärande sprut, så risken är ju att man får köpa andra grejor/tjänster i stället. Vi har ju redan sett PC o dyl som förmodligen kostar ett par tior i komponenter, men 1000-tals kronor att köpa o få justerade.
Bmw boxer (t.ex min...) har vad jag hoppas är marknadens dummaste sprut; 1 tps men 2 fuggar på olika ställen o ingen reglering av bränsletrycket. Undra på det är svårt att få (en del av) dom att gå jämnt o fint. Nya r1200gs har helt annan lösning; förhoppningsvis en bättre....
/u

chiptrimmningen kommer då att bli stor på hojar med så som det är på bilsidan.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT