Baksmäller vid jämn gas Suzuki Intruder VS800 -95

Då vet du ju inte om det verkligen blir tätt.
Varför vill du inte byta allt till det nya och flytta bygeln om den gamla känns bättre?
Storleken på hålet avgör ju bara hur fort flottörhuset fylls upp och nålen tätar och stoppar flödet.
Glöm inte att kolla flottörnivån när du sätter dit de nya sakerna.
Sprickor i o-ringen är typiskt etanolskada.
Nu när du förklarar det sä förstår jag bättre vad hålet har för funktion . Så det blir till att bara föra över bygglen och bytta allt det andra.

Den där bygeln fyller väl ingen funktion?
De förgasare jag sett insidan av har inte haft någon. Ska den hjälpa till att dra ner nålen om den vill fastna? Mha flottörens tyngd?

Det mässingsfärgade kan man kalla flottörnålsätet.
Ny nål och nytt säte. Plus o-ringen såklart. Var det ingen sil/filter med till flottörnålsätet?

Glöm inte olja på o-ringen när du pressar dit sätet.
Har ingen aning vad byggeln har för funktion . Men kan mycket väl vara som du säger.🤔 nä där va inget filter med i den renoveringssatsen . Så får blåsa och tvätta rent det gammla

En litte fundering bara, skrev innan att bränslepumpen pumpade dubbelt så mycket bensin som det stod i manualen. Även om flotören stänger nålen när det är fullt kan det inte va så med ett övertryck som trycker mot nålen gör att den inte stänger tillräckligt?

En litte fundering bara, skrev innan att bränslepumpen pumpade dubbelt så mycket bensin som det stod i manualen. Även om flotören stänger nålen när det är fullt kan det inte va så med ett övertryck som trycker mot nålen gör att den inte stänger tillräckligt?
Skilj på tryck och flöde.
Bara för att pumpen kan ge större flöde rakt ut i fria luften betyder det inte att den ger för högt tryck.
Om någon tidigare har bytt pump så kan det vara ett bekymmer, men hojen gick ju bra i somras ju.

Skilj på tryck och flöde.
Bara för att pumpen kan ge större flöde rakt ut i fria luften betyder det inte att den ger för högt tryck.
Om någon tidigare har bytt pump så kan det vara ett bekymmer, men hojen gick ju bra i somras ju.
Stämmer säker, bara masa funderingar för att förtå mig på alla saker 😅 har beställt mindre huvudmunstycke nu sen ska jag sätta ihop alla nya saker och testa den igen ☺️

Stämmer säker, bara masa funderingar för att förtå mig på alla saker 😅 har beställt mindre huvudmunstycke nu sen ska jag sätta ihop alla nya saker och testa den igen ☺️
Nu gör du ju flera saker samtidigt.
Förmodligen riktigt tätande nål och säte inkl O-ring, den tidigare kan ha orsakat flödning.
Byter du också munstycke till ett mindre så kanske du hamnar på den magra sidan.
Oavsett så måste du köra en sväng och med gaspådrag döda motorn och ta ur stiften.
10 sekunder på tomgång sabbar möjligheten att bedöma stiften.
Eftersom du verkar vara duktig på att riva förgasaren så hade jag väntat med munstycksbytet.

Nu gör du ju flera saker samtidigt.
Förmodligen riktigt tätande nål och säte inkl O-ring, den tidigare kan ha orsakat flödning.
Byter du också munstycke till ett mindre så kanske du hamnar på den magra sidan.
Oavsett så måste du köra en sväng och med gaspådrag döda motorn och ta ur stiften.
10 sekunder på tomgång sabbar möjligheten att bedöma stiften.
Eftersom du verkar vara duktig på att riva förgasaren så hade jag väntat med munstycksbytet.
Ja du har nog rätt ska vänta med munstycken. Varför jag beställde nya munstycken va för att den förgasaren jag har har 127.5 munstycke men kollar man sprängskisen så ska den ha 95 eller 100 fram. Men sen finns det en förgasare som är importerad som ska ha 127,5 den från USA men den har inte justeringsskruv för luft/bränsle men det har min så kan inte va rätt. Så jag har en förgasare på .In hoj med justeringskruv för brönsle/luft som ska ha 95,100 munstycke men jag har ett munstycke I den som är från en förgasare som inte ska ha luft,bränsleskruv så blir bara förvirrad av de. Hoppas du förstår hur jag menar

Ja du har nog rätt ska vänta med munstycken. Varför jag beställde nya munstycken va för att den förgasaren jag har har 127.5 munstycke men kollar man sprängskisen så ska den ha 95 eller 100 fram. Men sen finns det en förgasare som är importerad som ska ha 127,5 den från USA men den har inte justeringsskruv för luft/bränsle men det har min så kan inte va rätt. Så jag har en förgasare på .In hoj med justeringskruv för brönsle/luft som ska ha 95,100 munstycke men jag har ett munstycke I den som är från en förgasare som inte ska ha luft,bränsleskruv så blir bara förvirrad av de. Hoppas du förstår hur jag menar

Det var inte så att man bestyckade om den när man satte på öppnare pipor? Om du nu har bytt tillbaka till original avgassystem, så borde du isf skifta tillbaka till mindre munstycken.

Det var inte så att man bestyckade om den när man satte på öppnare pipor? Om du nu har bytt tillbaka till original avgassystem, så borde du isf skifta tillbaka till mindre munstycken.
Det är det jag tyvärr inte vet 😬 hojen är från Tyskland egentligen och har försökt googla och googla men det ända jag hitar är att det är bara usa modellen som kör med 127,5 munstycke fram. Förmodligen för att dom inte har luft/bänsöeskruv på sina hojar så har man satt i störe munstycke. Men fråga mig ej varför 🤔🫣

Nu har jag inte läst alla inlägg så det kanske redan sagts något om det.

Har det kommit fram nu? Har det varit likadant hela tiden du haft den? Är den nyinköpt eller kört många år innan den började gå så här? Är det ny färsk bensin i tanken?

Nu har jag inte läst alla inlägg så det kanske redan sagts något om det.

Har det kommit fram nu? Har det varit likadant hela tiden du haft den? Är den nyinköpt eller kört många år innan den började gå så här? Är det ny färsk bensin i tanken?
Jag köpte hojen föra året i mars men hojen i sig är ju gammal (1995) körde i somras felfritt får jag väl säga tyckte den kunde plödra ibland när man precis startat den och kört iväg men efter bara 100 meter gick den bra. Sen nu helt plötsligt efter står i garaget kansle en månad så började den så här. Jag har iofösig bytt från öppet till orginal ljuddämpare men har även plockat av dom igen för att kolla och det är samma problem både och. Har helt ny bensin i (v-pover )

Om det bara är på ena cylindern skulle jag koncentrera felsökningen dit. Något har hänt under vintern, vad?

Förgasare loss, chansen är stor att det sitter någon avlagring i ett munstycke och/eller att flottörnivån är för låg pga igensatt bränsleledning eller något annat.

Ultraljudstvätt, kolla så alla packningar och bränsleslangar är OK och att inget sitter löst. Och att inte gaswiren hakat upp sig någonstans. Vet inte hur det ser ut på din hoj men på BMW är en klassiker att gaswiren på höger sida åker ur hylsan nere vid spjällhuset och orsakar mycket märkliga symptom…

Mvh

Plockade även ut blandarskruven och kollade på den övre förgasaren och la märke till att nummer 52,51 fattades , asså någon brika och en oring . Men skulle det kunna ha något med det att göra för känns inte som det skulle kunna hända allt för mycket bara för att oringen och brickan inte är där 🫣🤔🤔
1. Har du satt dit brickan och o-ringen som saknades?

Att återställa allt till original är ett bra utgångsläge i detta fall. Även munstycken och avgassystem.
2. Är avgassystemet helt eller borrat runt insatserna?

3. Vet du hur luftskruven ska stå? 1,5 varv ut är rätt vanligt utgångsläge.

När du återställt allt och svarat i tråden så kan vi fortsätta därifrån.

Spjällen ska väl synkas så de öppnar samtidigt.

Att ha så mycket större munstycke på den främre cylindern är konstigt. På de bakre ja. Sämre kylning bak på luftkylda. Bränsle kyler.

Gamla trepipiga tvåtaktare brukar ha lite större huvudmunstycke på mittencylindern.

Hur är cylindrarna numrerade? Den främre borde vara nr 1 och den bakre nr 2. Såg/hörde jag att Suzuki gjort tvärt om?
Främre/bakre kan inte misstolkas.

Om det bara är på ena cylindern skulle jag koncentrera felsökningen dit. Något har hänt under vintern, vad?

Förgasare loss, chansen är stor att det sitter någon avlagring i ett munstycke och/eller att flottörnivån är för låg pga igensatt bränsleledning eller något annat.

Ultraljudstvätt, kolla så alla packningar och bränsleslangar är OK och att inget sitter löst. Och att inte gaswiren hakat upp sig någonstans. Vet inte hur det ser ut på din hoj men på BMW är en klassiker att gaswiren på höger sida åker ur hylsan nere vid spjällhuset och orsakar mycket märkliga symptom…

Mvh
Jag hittade ju en o ring som va spruken och npgot konstigt vitt på. Där nålen går ner. Har rengjort hela förgasaren ordentligt . Kan va oringen som släpper in bränsle även fast nålen är stängd. Väntar på några fler delar sen ska den ihop och testas

Bifogat

• 20250206_170415.jpg
    20250206_170415.jpg
    1.4 MB · Visningar: 3
  • 20250206_170406.jpg
    20250206_170406.jpg
    1.5 MB · Visningar: 3
1. Har du satt dit brickan och o-ringen som saknades?

Att återställa allt till original är ett bra utgångsläge i detta fall. Även munstycken och avgassystem.
2. Är avgassystemet helt eller borrat runt insatserna?

3. Vet du hur luftskruven ska stå? 1,5 varv ut är rätt vanligt utgångsläge.

När du återställt allt och svarat i tråden så kan vi fortsätta därifrån.

Spjällen ska väl synkas så de öppnar samtidigt.

Att ha så mycket större munstycke på den främre cylindern är konstigt. På de bakre ja. Sämre kylning bak på luftkylda. Bränsle kyler.

Gamla trepipiga tvåtaktare brukar ha lite större huvudmunstycke på mittencylindern.

Hur är cylindrarna numrerade? Den främre borde vara nr 1 och den bakre nr 2. Såg/hörde jag att Suzuki gjort tvärt om?
Främre/bakre kan inte misstolkas.
1svar nä väntar fortfarande på bricka och oring
2 svar håller på att återställa vantar bara på sista delarna . Angående avgasröret så är det helt orginal ingen påverkan på det.
3svar luftskruven ska stå 2,5 ut vad jag har läst mig till
Spjälen är synkade förgasarna är synkade . Gasvajer och allt är inställt som det ska.
Främrecylindern är cylinder 2 (den jag har problem med)

Ska inte dom två "munstycken ) som Är inringade med röt gå och plocka av? Ser inte dom är markerade so. Del at köpa på sprängskisen .

Bifogat

• 20250207_095358.jpg
    20250207_095358.jpg
    2.8 MB · Visningar: 13
  • Screenshot_20250207_095445_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20250207_095445_Samsung Internet.jpg
    438 KB · Visningar: 14
Vet någon vad de inringade numren betyder?

Bifogat

• Screenshot_20250207_100029_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20250207_100029_Samsung Internet.jpg
    653.3 KB · Visningar: 17
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back