Insprutning vs förgasare

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har absolut inte någon koll på hur många hojar som har elektroniskt styrd insprutning jämfört mot hur många som har förgasare, men av vad jag har läst så verkar det som att så gott som alla hojar har förgasare. även nya hojar.
om det nu är så som jag tycker att det verkar vara, varför är det då så?
förgasare är ju stenålder om man ser till bilbranschen. varför har då så många nya hojar förgasare. av vad jag har läst mig till så känns elektroniskt styrd insprutning bättre på alla sätt.

ingen expert i ämnet men åtminstone när det var nytt med insprutning på hojar så var en förgasarmotor oftast mjukar i gången. annars har väl de flesta sporthojar insprutning numera, åtminstone de i literklassen, R1, CBR1000, ZX-10 etc etc även R6:an o CBR600 har. Hondas Varadero är en annan o det finns ju en hel drös till.

Överlag så håller jag iofs med om att motorutvecklingen på hojar har gått långsamt jfrt med bilar. förgasare är ju nåt som införts på hojar bara helt nyligen. Tror att de flesta motorer som nydesignas byggs för insprutning förutom de allra minsta då kanske. Antar att insprutning är dyrare än förgasare och att det är främsta anledningen till att det inte är mer utbrett än vad det är.

Suzuki GSXR 750 har sprut från -98 och frammåt, 600 från -01 och framåt, 1000 finns enbart med sprut.

jag såg en bild här i detta forum på en R1 där växellådan skulle renoveras och på denna bilden stod det att det var jobbigt att få bort förgasarna. det var nästan därför jag startade denna tråd. jag tänkte "va fan har inte ens R1 insprutning".

r1 fick insprutning 02, men det har ingen betydelse på nåt sätt, det går att styra motorn ett steg högre bara, men sitt inte och tro att insprutning är det som ger höga effekter eller nåt sånt.

Det skulle finka lika bra med förgasare än idag, men det går inte att kontrollera motorn lika bra då helt enkelt.

insprutning är dock det som kommer och det är förståeligt med tex avgaskrav och liknade som säkert är nödvändiga mycket snart.

Jag tror att anledningen till att motorcykeltillverkarna fortsatt att använda förgasare mycket längre än bilbranchen är att det inte är lika hårda miljökrav på hojar som på bilar, dessutom bryr sig folk som åker hoj inte speciellt mycket om hur mycket bensin hojen drar, vilket folk som kör bil gör.

Förgasare kanske e lättare att mecka me och billigare att byta eller reparera...
DE kanske också är billigare i tillverkning-- :gnissla

Vad Jag läst och testat är att till en början i alla fall så fick de inte riktigt samma känsla i sprutet. Lite ryckigt från gas av och på på vissa hojar. De försöker efterlikna förgasarkänslan där man har stumvijer från handtaget till spjällen.

Men fuggarnas tid är nog förbi.

Hade inte den "gammla" z1000 insprut på 80-talet, eller när den nu fanns?
Fast de fick det inte att funka specielt bra så de lade ner det hela.
Äm Aj Rajt :banana

det stämmer kawa använde insprut då ett tag.

Sen upphörde det bara och det vete fan om nån hoj fick det igen föränn Hondas nr750 (som kanske är synd att kalla produktionshoj).

För 20 år sen låg hojmotorer långt för bilmotorer, 4 ventiler, överl kammar, elektronisk tändning etc. Men nu är bilarna ikapp på många områden o förbi när det gäller sprut o bränsleekonomi.
Men med tillräckligt hårda avgaskrav funkar det inte m förgasare utan sprut är ett måste. Hojsprut är tyvärr dummare, bilarna har ofta luftmängdsmätare som gör att dom faktiskt anpassar sig lite efter förändringar i motorn, men inte på hojar. Där kör man enbart m trottelläget. (+varv, temp o dyl). O såna sprut anpassar sig inte alls efter förändringar i motorn. Lambdasond ger förstås lite anpassning, frågan är om det räcker. Ofta används inte den alls vid stora gaspådrag.
På generella (dyra) sprut finns väl idag en självlärande mode, där sprutet mha (bredbands?)sond lär sig vad motorn behöver i olika lägen o sen går på det. Men sånt lär väl knappast sitta på från början.
/u

Coola Ola skrev:
... Överlag så håller jag iofs med om att motorutvecklingen på hojar har gått långsamt jfrt med bilar. ...
Håller inte med. Suz 1100R hade som värst 140 literhästar! Med förgasare! FZR 1000 och Thunderace hade 145 eller 149. R1 ligger ju också där nånstans. Finns det överhuvudtaget någon bil (sportbilar inkluderade) som har 140 literhästar utan överladdning? Jaja, jag vet att det beror på höga varvtal och att lika höga varvtal inte går på stora bilmotorer men 140 literhästar på en sugmotor är imponerande i alla fall.

Teo skrev om att förgasarmotorerna hade vajer till spjällen. Men det har insprutsmotorerna också. Kan det vara så att man använder soppaavstängning vid motorbroms på hojarna? Rätt vanligt på bilar, dvs bränslet stängs av helt och hållet vid motorbroms. Skulle kanske kunna förklara rycket vid påslag. Dvs att man inte fått till en mjuk övergång från helt avstängt till lagom påslaget.
Jag bara gissar.

valentinic: Kaw GPZ 1100 hade insprut, två olika varianter, ett som styrdes av en TPS (Throttle Position Sensor) och ett som hade klaffmängdmätare ungefär som på K-Jetronic. Även Z1300 fanns med insprut av nåt slag.
Hade inte Guldvingen insprut rätt tidigt?
Hade nån av turbohojarna på 80-talet insprut? Är rätt säker på att GPZ 750 Turbo hade insprut men vet inte hur det var med XN 85?
Vill minnas att det fanns nån turbovariant av CX500, tror den kallades "vildsvinet" eftersom den gav mer effekt än "plastgrisen", CX 500 utan turbo. Vet inte om den hade insprut.

Ang att bli imponerad av högteknologiska insprut (nu refererar jag inte till något inlägg i den här trfåden):
Jag är _mycket_ mer imponerad av de som konstruerar förgasare. Betänk att en förgasare arbetar enbart med naturlagar och mekanik och ändå fungerar de så bra som de faktiskt gör! DET är imponerande.

Apropå att bli imponerad av förgasare, jag vet inte om någon av er tittar på "American Choppers" på Discovery på fredagar, men den brandbilsmotorcykel de byggde för ett tag sedan hade nog en av de mest imponerande förgasare jag någonsin sett. Den såg precis ut som en gammaldags brandpost. Dock hade den tydligen tagit en hel del tid i anspråk vid byggnationen, så det var en engångsproduktion. Men oerhört imponerande var det.

Programmet rekommenderas för de som gillar att se annat än bara plastraketer :)

Tom skrev:
Apropå att bli imponerad av förgasare, jag vet inte om någon av er tittar på "American Choppers" på Discovery på fredagar, men den brandbilsmotorcykel de byggde för ett tag sedan hade nog en av de mest imponerande förgasare jag någonsin sett. Den såg precis ut som en gammaldags brandpost. Dock hade den tydligen tagit en hel del tid i anspråk vid byggnationen, så det var en engångsproduktion. Men oerhört imponerande var det.

Sitter som klistrad på fredagskvällarna vid 23tiden... :tuttar

Robban_C skrev:
Håller inte med. Suz 1100R hade som värst 140 literhästar! Med förgasare! FZR 1000 och Thunderace hade 145 eller 149. R1 ligger ju också där nånstans. Finns det överhuvudtaget någon bil (sportbilar inkluderade) som har 140 literhästar utan överladdning? Jaja, jag vet att det beror på höga varvtal och att lika höga varvtal inte går på stora bilmotorer men 140 literhästar på en sugmotor är imponerande i alla fall.

QUOTE]

Hondas S2000 ger 120hk per liter iaf, finns säkert nån BMW där i faggorna med.
Bland MC så är väl 600cc klassen de som tar ut högst litereffekter, det är väl iaf på pappret närmare 200hk liter.

Tom skrev:

Det är kul att se på i vilket fall med bara tanke på profilerna som är huvudpersoner:-)

Silwer: Jag hade faktiskt Hondan i åtanke när jag skrev. Imponerande literefeffekt för att vara bil. (Tror dock att det är med insprutning, bilen är ju rätt ny.)

Silwer skrev:
Hondas S2000 ger 120hk per liter iaf, finns säkert nån BMW där i faggorna med.
Bland MC så är väl 600cc klassen de som tar ut högst litereffekter, det är väl iaf på pappret närmare 200hk liter.

Min hoj har mellan 320 och 340 hk/l. Utan överladdning. :)

Robban_C skrev:
Silwer: Jag hade faktiskt Hondan i åtanke när jag skrev. Imponerande literefeffekt för att vara bil. (Tror dock att det är med insprutning, bilen är ju rätt ny.)

iofs, men just toppefekten kan man säkert få ur med förgasare med skule jag tro.

sen finns ju 2t med, om man snackar höga literseffekter, helt sant:-)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT