Men om man håller på olika höjder med mätaren och avbasutblåset är riktat olika på olika hojar borde det inte kunna bli relativt stora variationer då? Jag menar om ljudet kommer direkt mot mätaren istf bortåt/över/under?
Kan det skilja flera Db?
Kan det skilja flera Db?
Några snabba reflektioner bara;
precis som Gustav O påpekar finns ingen generell kvalitetsskillnad mellan mätningar med fast monterad vs handhållen utrustning så länge som båda utrustningarna har jämförbar noggrannhet (klassning) och är kalibrerade.
Variationer mellan mätvärden har inget samband med vinkel hos en handhållen mätare, eftersom mätmikrofoner är rundtagande. Däremot kan variationer i mätvärden uppkomma som följd av variationer i mikrofonens höjd över marken, och mikrofonens avstånd från en människokropp. Dessa variationer är dock små i det här sammanhanget, närmast försumbara.
Den största orsaken till variationer i mätvärden, under de omständigheter som beskrivs, är sannolikt variationerna i avstånd mellan ljudkällan och mätmikrofonen. Eftersom ljudtrycket sjunker med kvadraten på avståndet, så kommer en mätning på 20 m avstånd att ge ett ca 6 dB lägre mätvärde än samma hoj mätt på 10 m, och ca 12 dB lägre än samma hoj mätt på 5 m. Bara att ta fram räknestickan.
Mätavståndet är lika kritiskt vid förbipassering som vid statisk mätning, självklart finns det en svårighet i att styra avståndet vid förbipassage men omöjligt borde det inte vara. Måla en markering på lämplig plats på banan, och notera bara mätningar där hojen passerar på rätt sida (mätsidan).
(Och ja, jag är ljudexpert.)
Sen instämmer jag tyvärr i gnället om biljettpriset. Tvåhundringen var direkt orsak till att vi valde att stanna hemma igår och lyssna på webradion istället, trots att vi bor fem minuter från banan.