Info om SO på Falkenberg, för åskådare??

Bilaga till Naturvårdsverkets allmänna råd om buller från NFS 2004:16
motorsportbanor, halkövningsbanor och banor för provning
av motordrivna fordon
Ljudnivåmätningar i omgivningen till motorbana
Mätningar av buller från en motorbana kan utföras som komplettering till
beräkningar av ljudnivåer för omgivningen eller för kontroll av ljudnivån i
mätpunkter då omständigheterna ger osäkra beräkningsresultat.
För uppmätning av ljudnivåer i anslutning till en motorbana hänvisas i
tillämpliga delar till Naturvårdsverkets publikation rapport 5417, Metod för
immissionsmätning av externt industribuller.
Anvisning för mätning av referensljudnivå
För att kunna användas vid en bullerberäkning enligt Naturvårdsverkets
beräkningsmodell (Meddelande 8/1983) måste källstyrkan för aktuellt fordon
uppmätas med den metod för referensljudnivån som förutsätts i
beräkningsmodellen. En mätning av referensljudnivå bör göras på 10 meters
avstånd från förbipasserande fordon under fullgasacceleration och utan
hänsyn till reflexer från marken (=ljudnivå i ”fri rymd”). För att uppfylla
villkoret ”fri rymd” kan mikrofonen placeras på marken som skall bestå av
hård yta, varefter reflexionstillskottet från marken reduceras genom att 6 dB
subtraheras från det uppmätta värdet. Alternativt kan mätningen utföras
med två mikrofoner - en placerad på mäthöjden 1,2 m och en placerad på
marken på hårt underlag. Differensen mellan mätvärdena subtraheras från
det värde som erhålls från mikrofon på marken. Mätningen bör upprepas ett
antal gånger för att få högsta ljudnivå från fordonet och då på den sida av
fordonet som ger högst nivå. Den uppmätta referensljudnivån används vid
beräkning av ljudnivån enligt beräkningsmodellen.//

Om man läser hela "rådet", så handlar ALLT om omgivningspåverkan, ni (läs Svemo och "andra") har valt att på eget sätt tolka texten och sätta nivån, då allt utgår från fasadmätning.

Läs och begrunda NFS 2004:16
 
Riktigt intressant att se hur mätningen ska gå till också...

Bilaga till Naturvårdsverkets allmänna råd om buller från NFS 2004:16
motorsportbanor, halkövningsbanor och banor för provning
av motordrivna fordon
Ljudnivåmätningar i omgivningen till motorbana
Mätningar av buller från en motorbana kan utföras som komplettering till
beräkningar av ljudnivåer för omgivningen eller för kontroll av ljudnivån i
mätpunkter då omständigheterna ger osäkra beräkningsresultat.
För uppmätning av ljudnivåer i anslutning till en motorbana hänvisas i
tillämpliga delar till Naturvårdsverkets publikation rapport 5417, Metod för
immissionsmätning av externt industribuller.
Anvisning för mätning av referensljudnivå
För att kunna användas vid en bullerberäkning enligt Naturvårdsverkets
beräkningsmodell (Meddelande 8/1983) måste källstyrkan för aktuellt fordon
uppmätas med den metod för referensljudnivån som förutsätts i
beräkningsmodellen. En mätning av referensljudnivå bör göras på 10 meters
avstånd från förbipasserande fordon under fullgasacceleration och utan
hänsyn till reflexer från marken (=ljudnivå i ”fri rymd”). För att uppfylla
villkoret ”fri rymd” kan mikrofonen placeras på marken som skall bestå av
hård yta, varefter reflexionstillskottet från marken reduceras genom att 6 dB
subtraheras från det uppmätta värdet. Alternativt kan mätningen utföras
med två mikrofoner - en placerad på mäthöjden 1,2 m och en placerad på
marken på hårt underlag. Differensen mellan mätvärdena subtraheras från
det värde som erhålls från mikrofon på marken. Mätningen bör upprepas ett
antal gånger för att få högsta ljudnivå från fordonet och då på den sida av
fordonet som ger högst nivå. Den uppmätta referensljudnivån används vid
beräkning av ljudnivån enligt beräkningsmodellen.//

Om man läser hela "rådet", så handlar ALLT om omgivningspåverkan, ni (läs Svemo och "andra") har valt att på eget sätt tolka texten och sätta nivån, då allt utgår från fasadmätning.

Läs och begrunda NFS 2004:16
 
Bilaga till Naturvårdsverkets allmänna råd om buller från NFS 2004:16
motorsportbanor, halkövningsbanor och banor för provning
av motordrivna fordon
Ljudnivåmätningar i omgivningen till motorbana
Mätningar av buller från en motorbana kan utföras som komplettering till
beräkningar av ljudnivåer för omgivningen eller för kontroll av ljudnivån i
mätpunkter då omständigheterna ger osäkra beräkningsresultat.
För uppmätning av ljudnivåer i anslutning till en motorbana hänvisas i
tillämpliga delar till Naturvårdsverkets publikation rapport 5417, Metod för
immissionsmätning av externt industribuller.
Anvisning för mätning av referensljudnivå
För att kunna användas vid en bullerberäkning enligt Naturvårdsverkets
beräkningsmodell (Meddelande 8/1983) måste källstyrkan för aktuellt fordon
uppmätas med den metod för referensljudnivån som förutsätts i
beräkningsmodellen. En mätning av referensljudnivå bör göras på 10 meters
avstånd från förbipasserande fordon under fullgasacceleration och utan
hänsyn till reflexer från marken (=ljudnivå i ”fri rymd”). För att uppfylla
villkoret ”fri rymd” kan mikrofonen placeras på marken som skall bestå av
hård yta, varefter reflexionstillskottet från marken reduceras genom att 6 dB
subtraheras från det uppmätta värdet. Alternativt kan mätningen utföras
med två mikrofoner - en placerad på mäthöjden 1,2 m och en placerad på
marken på hårt underlag. Differensen mellan mätvärdena subtraheras från
det värde som erhålls från mikrofon på marken. Mätningen bör upprepas ett
antal gånger för att få högsta ljudnivå från fordonet och då på den sida av
fordonet som ger högst nivå. Den uppmätta referensljudnivån används vid
beräkning av ljudnivån enligt beräkningsmodellen.//

Om man läser hela "rådet", så handlar ALLT om omgivningspåverkan, ni (läs Svemo och "andra") har valt att på eget sätt tolka texten och sätta nivån, då allt utgår från fasadmätning.

Läs och begrunda NFS 2004:16
Det har ju redan påpekats flera gånger i den här tråden och i andra. Svemo har beslutat om en gemensam nivå för alla banor baserat på de krav man ska efterleva enligt paragraferna gällande störande ljudnivåer hos grannar. Detta har man haft hjälp med av konsulter på buller , inget som styrelsen själva har hittat på.
Svemo är ju de som skriver reglementet för RR i Sverige och har således möjligheten att fatta dylika beslut.
 
... ...Angående skillnader på 11 dB så har jag för lite detaljer som om mätningarna som sådana för att uttala mig om dem. Försöker prata i mer generella termer.


Vet heller inget specifikt men om jag minns fysiken rätt beräknas en deciBell-höjning som:

10 x log (P2 / P1)

där

P1 = den lägre ljudeffekten källan avger

P2 = den högre ljudeffekten källan avger


För en 11 dB höjning måste då källan/hojen avge ca 12,5 gånger högre ljudeffekt vid andra mättillfället. Hur sannolikt är det?

(Med mycket stor reservation för att det var längesen jag läste sånt här, rätta mig gärna om jag har fel!)
 
Bilaga till Naturvårdsverkets allmänna råd om buller från NFS 2004:16
motorsportbanor, halkövningsbanor och banor för provning
av motordrivna fordon
Ljudnivåmätningar i omgivningen till motorbana
Mätningar av buller från en motorbana kan utföras som komplettering till
beräkningar av ljudnivåer för omgivningen eller för kontroll av ljudnivån i
mätpunkter då omständigheterna ger osäkra beräkningsresultat.
För uppmätning av ljudnivåer i anslutning till en motorbana hänvisas i
tillämpliga delar till Naturvårdsverkets publikation rapport 5417, Metod för
immissionsmätning av externt industribuller.
Anvisning för mätning av referensljudnivå
För att kunna användas vid en bullerberäkning enligt Naturvårdsverkets
beräkningsmodell (Meddelande 8/1983) måste källstyrkan för aktuellt fordon
uppmätas med den metod för referensljudnivån som förutsätts i
beräkningsmodellen. En mätning av referensljudnivå bör göras på 10 meters
avstånd från förbipasserande fordon under fullgasacceleration och utan
hänsyn till reflexer från marken (=ljudnivå i ”fri rymd”). För att uppfylla
villkoret ”fri rymd” kan mikrofonen placeras på marken som skall bestå av
hård yta, varefter reflexionstillskottet från marken reduceras genom att 6 dB
subtraheras från det uppmätta värdet. Alternativt kan mätningen utföras
med två mikrofoner - en placerad på mäthöjden 1,2 m och en placerad på
marken på hårt underlag. Differensen mellan mätvärdena subtraheras från
det värde som erhålls från mikrofon på marken. Mätningen bör upprepas ett
antal gånger för att få högsta ljudnivå från fordonet och då på den sida av
fordonet som ger högst nivå. Den uppmätta referensljudnivån används vid
beräkning av ljudnivån enligt beräkningsmodellen.//

Om man läser hela "rådet", så handlar ALLT om omgivningspåverkan, ni (läs Svemo och "andra") har valt att på eget sätt tolka texten och sätta nivån, då allt utgår från fasadmätning.

Läs och begrunda NFS 2004:16

Ojdå! Hoppsan! Alla banägare har alltså gjort fel!:rolleyes:


Du plockar ut delar av ett sammanhang. Återigen, kasta inte in mer pinnar i brasan innan du satt dej in i problematiken. Det du hänvisar till är allmänna råd. Dessa råd tolkas av Länsstyrelsen mer eller mindre som en lag.
Nu ska du få den korta versionen av tillämpningen:
Verksamheten på motorbanor är så kallade c-klassade verksamheter. C-klassning innebär att man har anmälningsplikt om miljöfarlig verksamhet. Detta innebär att som banägare behöver man bara tala om för Bygg o Miljökontoret att man avser bedriva motorbana. Därefter talar B o M om villkoren för att man ska kunna bedriva verksamhet. Så fungerar det idag i falkenberg till exempel. Är man inte nöjd med det B o M meddelar kan man överklaga, hela vägen upp till regeringsrätten. Detta har FMK gjort för falkenbergs motorbana. De har tillstånd att bedriva motorsport 10 dagar per år plus en kväll per vecka, övrig tid får de ha samhällsnyttig verksamhet.

I Anderstorp har vi en lite annan situation. Lokala B o M vill inte hantera ett så känsligt ämne som en motorbana (som kommunen äger), utan ber oss att göra en "frivillig ansökan om miljöfarlig verksamhet". När man gör en sån övergår B o M till att vara tillsynsmyndighet istället för tillståndsmyndighet. Detta innebär att man har ett tillstånd som, om man sköter sej, ingen kan dra in beroende på politiska vindar i byn.

Denna ansökan går till så att man gör en Miljökonsekvensbeskrivning följt av en ansökan. Som en del av denna MKB tas det fram sk bullerutbredningskartor, som visar hur höga ljudemissioner man kommer att släppa ut vid givna källstyrkor.
Det är mätförfarandet för dessa källstyrkor du hänvisar till i din utklippta text. Källstyrkorna är det vetenskapliga sättet att mäta, som bl a Masen vill att vi ska mäta efter. Problemet med att mäta landets alla hojar på det sättet är att bantiden och platsen inte räcker till. En sådan vetenskaplig mätning tar cirka 1 timme per fordon, och inga andra fordon får vara ute på banan samtidigt.

Åter till berättelsen! MKB följs av ett antal kompletteringar, 3 st för tillfället. Under denna tid vill B o M ha redovisningar av uppföljande mätningar hos grannen, för att verifiera att bullerutbredningskartorna stämmer med verkligheten. För att klara de uppställda kraven i NFS 2004:16 visar kartorna kombinerat med uppföljande mätningar att vår mätare får visa max 95 dbA Fast respons.

Grunden för denna siffra är inte enbart vår anläggning i Anderstorp. Vi klarar kraven med marginal vid 95 dbA förbifartsmätning. Gränsen kom till av att det var en nivå som dels skulle vara möjlig att uppnå för de tävlande, dels göra att landets samtliga banor skulle klara NFS 2004:16. Vi kan ju inte ha ett reglemente för racing som är olika beroende på vilken bana man kör på, eller hur?

Tillbaka till historien om tillståndet!
När man då har sitt tillstånd vill man ju behålla det! Då säger lagen att man måste ha en egenkontroll. Som en del av egenkontrollen ingår att slå fast att vi inte tillåter för höga ljudemissioner hos grannarna. Detta gör vi genom att montera en mätare som loggar och spelar in allt ljud på banan, 24/7/52. Varje timme,dag,vecka,månad,år! Allt sedan den 4 juni 2008 finns loggat hos oss i Anderstorp. Om B o M får in en anmälan om att vi bullrat för mycket kan dom när som helst begära ut en rapport. Detta resulterar i 1 timmes jobb för mej. I rapporten ska jag skriva ner exakt vilka fordon vi stoppat, klockslag, orsak, etc. Allt sånt redovisas till B o M.

Du säger nu, efter att du skummat igenom NFS 2004:16, att den konsult vi anlitat som kostat 7-siffriga belopp under 3 års tid, samt de 1800 arbetstimmar jag lagt ner i ärendet, tillsammans med de otroliga summor vi lagt på bullerutredningar, geologiska undersökningar, undersökningar av grundvatten, etc, baserat hela processen för Anderstorp och Mantorp (som gjort samma process) på fel metod att mäta?

Förlåt om jag säger det, men du pratar i nattmössan. Du har inte en blek aning om vilket jättejobb som lagts ner av ett antal personer i detta landet för att vi ska kunna bedriva verksamhet på landets banor. Trots att du inte har en aning om den viktiga informationen går du ut och sågar mätmetoden rakt av.

Har du en vilja att göra det på riktigt tycker jag att du kan engagera dej i valfri motorklubb. Ljudfrågan är idag en av de absolut viktigaste i branschen. Alla kommer att välkomna dej med öppna armar, men bara om du har en vilja att få ner ljudnivåerna. Det kommer vi dock aldrig få genom att revidera mätmetoder, som ni tydligen gör i din bransch, utan genom att få ner ljudet vid källan, dvs vid avgasröret.

Riktigt intressant att se hur mätningen ska gå till också...

Men för helvete! Sätt dej in i ämnet innan du drar slutsatser!:mad:
 
Last edited:
För en 11 dB höjning måste då källan/hojen avge ca 12,5 gånger högre ljudeffekt vid andra mättillfället. Hur sannolikt är det?
Om du scrollar tillbaks till ett av mina inlägg finns där en fullt möjlig förklaring till skillnader i den storleksordningen, som inte har med källans utstrålade ljudeffekt att göra.

(Som en irriterande lektion i läs-tråden-före-man-skriver upprepar jag inte det resonemanget i det här inlägget. :rolleyes: )
 
Ojdå! Hoppsan! Alla banägare har alltså gjort fel!:rolleyes:


Du plockar ut delar av ett sammanhang. Återigen, kasta inte in mer pinnar i brasan innan du satt dej in i problematiken. Det du hänvisar till är allmänna råd. Dessa råd tolkas av Länsstyrelsen mer eller mindre som en lag.
Nu ska du få den korta versionen av tillämpningen:
Verksamheten på motorbanor är så kallade c-klassade verksamheter. C-klassning innebär att man har anmälningsplikt om miljöfarlig verksamhet. Detta innebär att som banägare behöver man bara tala om för Bygg o Miljökontoret att man avser bedriva motorbana. Därefter talar B o M om villkoren för att man ska kunna bedriva verksamhet. Så fungerar det idag i falkenberg till exempel. Är man inte nöjd med det B o M meddelar kan man överklaga, hela vägen upp till regeringsrätten. Detta har FMK gjort för falkenbergs motorbana. De har tillstånd att bedriva motorsport 10 dagar per år plus en kväll per vecka, övrig tid får de ha samhällsnyttig verksamhet.

I Anderstorp har vi en lite annan situation. Lokala B o M vill inte hantera ett så känsligt ämne som en motorbana (som kommunen äger), utan ber oss att göra en "frivillig ansökan om miljöfarlig verksamhet". När man gör en sån övergår B o M till att vara tillsynsmyndighet istället för tillståndsmyndighet. Detta innebär att man har ett tillstånd som, om man sköter sej, ingen kan dra in beroende på politiska vindar i byn.

Denna ansökan går till så att man gör en Miljökonsekvensbeskrivning följt av en ansökan. Som en del av denna MKB tas det fram sk bullerutbredningskartor, som visar hur höga ljudemissioner man kommer att släppa ut vid givna källstyrkor.
Det är mätförfarandet för dessa källstyrkor du hänvisar till i din utklippta text. Källstyrkorna är det vetenskapliga sättet att mäta, som bl a Masen vill att vi ska mäta efter. Problemet med att mäta landets alla hojar på det sättet är att bantiden och platsen inte räcker till. En sådan vetenskaplig mätning tar cirka 1 timme per fordon, och inga andra fordon får vara ute på banan samtidigt.

Åter till berättelsen! MKB följs av ett antal kompletteringar, 3 st för tillfället. Under denna tid vill B o M ha redovisningar av uppföljande mätningar hos grannen, för att verifiera att bullerutbredningskartorna stämmer med verkligheten. För att klara de uppställda kraven i NFS 2004:16 visar kartorna kombinerat med uppföljande mätningar att vår mätare får visa max 95 dbA Fast respons.

Grunden för denna siffra är inte enbart vår anläggning i Anderstorp. Vi klarar kraven med marginal vid 95 dbA förbifartsmätning. Gränsen kom till av att det var en nivå som dels skulle vara möjlig att uppnå för de tävlande, dels göra att landets samtliga banor skulle klara NFS 2004:16. Vi kan ju inte ha ett reglemente för racing som är olika beroende på vilken bana man kör på, eller hur?

Tillbaka till historien om tillståndet!
När man då har sitt tillstånd vill man ju behålla det! Då säger lagen att man måste ha en egenkontroll. Som en del av egenkontrollen ingår att slå fast att vi inte tillåter för höga ljudemissioner hos grannarna. Detta gör vi genom att montera en mätare som loggar och spelar in allt ljud på banan, 24/7/52. Varje timme,dag,vecka,månad,år! Allt sedan den 4 juni 2008 finns loggat hos oss i Anderstorp. Om B o M får in en anmälan om att vi bullrat för mycket kan dom när som helst begära ut en rapport. Detta resulterar i 1 timmes jobb för mej. I rapporten ska jag skriva ner exakt vilka fordon vi stoppat, klockslag, orsak, etc. Allt sånt redovisas till B o M.

Du säger nu, efter att du skummat igenom NFS 2004:16, att den konsult vi anlitat som kostat 7-siffriga belopp under 3 års tid, samt de 1800 arbetstimmar jag lagt ner i ärendet, tillsammans med de otroliga summor vi lagt på bullerutredningar, geologiska undersökningar, undersökningar av grundvatten, etc, baserat hela processen för Anderstorp och Mantorp (som gjort samma process) på fel metod att mäta?

Förlåt om jag säger det, men du pratar i nattmössan. Du har inte en blek aning om vilket jättejobb som lagts ner av ett antal personer i detta landet för att vi ska kunna bedriva verksamhet på landets banor. Trots att du inte har en aning om den viktiga informationen går du ut och sågar mätmetoden rakt av.

Har du en vilja att göra det på riktigt tycker jag att du kan engagera dej i valfri motorklubb. Ljudfrågan är idag en av de absolut viktigaste i branschen. Alla kommer att välkomna dej med öppna armar, men bara om du har en vilja att få ner ljudnivåerna. Det kommer vi dock aldrig få genom att revidera mätmetoder, som ni tydligen gör i din bransch, utan genom att få ner ljudet vid källan, dvs vid avgasröret.



Men för helvete! Sätt dej in i ämnet innan du drar slutsatser!:mad:

Jag som precis tänkte sätta ett + på din skrift innan jag såg din Quote på mig... :D

Jag drog ingen slutsats...? Gjorde jag det? Jag sa bara att det var intressant läsning och vill gärna att någon "om det var fel" skulle svara på det. :krama

Jag har ju skrivit typ 20 ggr att jag inget kan men gärna vill lära mig!

Edit: såg nu att jag uttryckt mig som ett :arsele.
Förstod att du tolkade det så
 
Last edited:
Masen: Du är välkommen som assistent vid nästa tävling, då kan du få praktik och få vara med och se exakt hur det går till med mätning, protokollskrivning osv.

Jag tror att NR18 är tillfrågad att sköta ljudmätningarna på SM i Linköping om ett par veckor.

/HW

Linköping har för övrigt genomgått exakt samma scenario som NR18 beskriver ovan, det är ingen liten sak som gjorts utav någon förståsigpåare utan proffs, konsulter och fler proffs som fått jobba och kosta pengar.
Lägg till det utrustningen som de flesta banor köpt in. Svindyr men svinbra och löjligt exakt kalibrering som man enkelt kan göra när som helst. Det är den utrustningen som används vid mätningarna på våra tävlingar.

/HW
 
Last edited:
Faktiskt inte helt omöjligt att jag kan vara med och assistera!
Kan vara i Portugal den helgen men av olika anledningar kan det ev funka ändå :tummenupp
Lär mig gärna mera som sagt!

Masen: Du är välkommen som assistent vid nästa tävling, då kan du få praktik och få vara med och se exakt hur det går till med mätning, protokollskrivning osv.

Jag tror att NR18 är tillfrågad att sköta ljudmätningarna på SM i Linköping om ett par veckor.

/HW

Linköping har för övrigt genomgått exakt samma scenario som NR18 beskriver ovan, det är ingen liten sak som gjorts utav någon förståsigpåare utan proffs, konsulter och fler proffs som fått jobba och kosta pengar.
Lägg till det utrustningen som de flesta banor köpt in. Svindyr men svinbra och löjligt exakt kalibrering som man enkelt kan göra när som helst. Det är den utrustningen som används vid mätningarna på våra tävlingar.

/HW
 
Det är lite det jag varit ute efter hela tiden!
Så länge mätutr är fast och sitter på ett/flera fasta ställen och inte flyttas mellan träning, kval och race så borde inte mätutr vara så missvisande vilket gör att det inte borde leda till olika mätvärden 1000 varvet kontra 1001 varvet. Det jag vill (för 100 ggn) är att mätningen är så exakt som man kan göra den för en rimlig summa ex fast mätning.

Sedan att vi blir varnade på ex träning eller kval om vi ligger över.
Vill att vi ska ha en chans att rätta till problemen.
Sköttes exemplariskt på Sön på Flkb exempelvis!

Men du missar lite av poängen.
Det spelar ingen roll om du bara låter 88 db på 10 fasta mätställen på banan.
Du ska klara 95db 10 meter från bankanten runt hela banan, på alla banor, oavsett om du går på fullgas eller halvgas, i regn och i sol, nära eller långt från bankanten, har avgassystemet på höger eller vänster sida jeda jeda jeda.

Och det finns säkert miljoner olika variabler som kan ge olika resultat. Och reglerna säger att du ska klara dom varje gång. Och därför kan du inte garanteras klara en ljudmätning bara för att du klarade dig på an annan bana under andra omständigheter.
Du måste alltså sänka ljudet så mycket att du har marginal den dagen ljudmätning genomförs med ännu sämre förutsättningar än det gjorde tidigare.
 
Ojdå! Hoppsan! Alla banägare har alltså gjort fel!:rolleyes:


Du plockar ut delar av ett sammanhang. Återigen, kasta inte in mer pinnar i brasan innan du satt dej in i problematiken. Det du hänvisar till är allmänna råd. Dessa råd tolkas av Länsstyrelsen mer eller mindre som en lag.
Nu ska du få den korta versionen av tillämpningen:
Verksamheten på motorbanor är så kallade c-klassade verksamheter. C-klassning innebär att man har anmälningsplikt om miljöfarlig verksamhet. Detta innebär att som banägare behöver man bara tala om för Bygg o Miljökontoret att man avser bedriva motorbana. Därefter talar B o M om villkoren för att man ska kunna bedriva verksamhet. Så fungerar det idag i falkenberg till exempel. Är man inte nöjd med det B o M meddelar kan man överklaga, hela vägen upp till regeringsrätten. Detta har FMK gjort för falkenbergs motorbana. De har tillstånd att bedriva motorsport 10 dagar per år plus en kväll per vecka, övrig tid får de ha samhällsnyttig verksamhet.

I Anderstorp har vi en lite annan situation. Lokala B o M vill inte hantera ett så känsligt ämne som en motorbana (som kommunen äger), utan ber oss att göra en "frivillig ansökan om miljöfarlig verksamhet". När man gör en sån övergår B o M till att vara tillsynsmyndighet istället för tillståndsmyndighet. Detta innebär att man har ett tillstånd som, om man sköter sej, ingen kan dra in beroende på politiska vindar i byn.

Denna ansökan går till så att man gör en Miljökonsekvensbeskrivning följt av en ansökan. Som en del av denna MKB tas det fram sk bullerutbredningskartor, som visar hur höga ljudemissioner man kommer att släppa ut vid givna källstyrkor.
Det är mätförfarandet för dessa källstyrkor du hänvisar till i din utklippta text. Källstyrkorna är det vetenskapliga sättet att mäta, som bl a Masen vill att vi ska mäta efter. Problemet med att mäta landets alla hojar på det sättet är att bantiden och platsen inte räcker till. En sådan vetenskaplig mätning tar cirka 1 timme per fordon, och inga andra fordon får vara ute på banan samtidigt.

Åter till berättelsen! MKB följs av ett antal kompletteringar, 3 st för tillfället. Under denna tid vill B o M ha redovisningar av uppföljande mätningar hos grannen, för att verifiera att bullerutbredningskartorna stämmer med verkligheten. För att klara de uppställda kraven i NFS 2004:16 visar kartorna kombinerat med uppföljande mätningar att vår mätare får visa max 95 dbA Fast respons.

Grunden för denna siffra är inte enbart vår anläggning i Anderstorp. Vi klarar kraven med marginal vid 95 dbA förbifartsmätning. Gränsen kom till av att det var en nivå som dels skulle vara möjlig att uppnå för de tävlande, dels göra att landets samtliga banor skulle klara NFS 2004:16. Vi kan ju inte ha ett reglemente för racing som är olika beroende på vilken bana man kör på, eller hur?

Tillbaka till historien om tillståndet!
När man då har sitt tillstånd vill man ju behålla det! Då säger lagen att man måste ha en egenkontroll. Som en del av egenkontrollen ingår att slå fast att vi inte tillåter för höga ljudemissioner hos grannarna. Detta gör vi genom att montera en mätare som loggar och spelar in allt ljud på banan, 24/7/52. Varje timme,dag,vecka,månad,år! Allt sedan den 4 juni 2008 finns loggat hos oss i Anderstorp. Om B o M får in en anmälan om att vi bullrat för mycket kan dom när som helst begära ut en rapport. Detta resulterar i 1 timmes jobb för mej. I rapporten ska jag skriva ner exakt vilka fordon vi stoppat, klockslag, orsak, etc. Allt sånt redovisas till B o M.

Du säger nu, efter att du skummat igenom NFS 2004:16, att den konsult vi anlitat som kostat 7-siffriga belopp under 3 års tid, samt de 1800 arbetstimmar jag lagt ner i ärendet, tillsammans med de otroliga summor vi lagt på bullerutredningar, geologiska undersökningar, undersökningar av grundvatten, etc, baserat hela processen för Anderstorp och Mantorp (som gjort samma process) på fel metod att mäta?

Förlåt om jag säger det, men du pratar i nattmössan. Du har inte en blek aning om vilket jättejobb som lagts ner av ett antal personer i detta landet för att vi ska kunna bedriva verksamhet på landets banor. Trots att du inte har en aning om den viktiga informationen går du ut och sågar mätmetoden rakt av.

Har du en vilja att göra det på riktigt tycker jag att du kan engagera dej i valfri motorklubb. Ljudfrågan är idag en av de absolut viktigaste i branschen. Alla kommer att välkomna dej med öppna armar, men bara om du har en vilja att få ner ljudnivåerna. Det kommer vi dock aldrig få genom att revidera mätmetoder, som ni tydligen gör i din bransch, utan genom att få ner ljudet vid källan, dvs vid avgasröret.



Men för helvete! Sätt dej in i ämnet innan du drar slutsatser!:mad:


Det var du som sa att jag skulle läsa NFS 2004:16:va, att ni inte tillämpar det som står där , har väl sina orsaker, men NÅGON har gjort en tolkning av det som står där och kommit fram till ett Db vid motorbanan, som inte är reglerat i NFS 2004:16, då allt beror på omgivningens struktur och läge.

Så hänvisa inte till något som saknar substans i valet att VÄLJA just 95Db, när andra variabler förmodligen ligger till grund för att lägga nivån där den är nu.

Det står ju precis vad jag sagt tidigare, att vad det låter vid motorbanan är helt oväsentligt (era åtgärder att minska ljudet vid källan), utan istället står rekommendationer om hur man kan göra för att minska ljudet att sprida sig vidare till mätning vid fasad.
Så 95Db kommer inte från 2004:16, utan Någon har bestämt den nivån, rätt eller fel:confused:

Vi har att göra med betydligt högre ljudkällor mitt i stan, där är kraven högre än på landet, där vi inte heller kan minska ljudet vid källan, utan måste hitta andra sätt att göra miljö&hälsa nöjda. Ta ner ljudet 120db vid Ullevi så alla blir nöjda både myndigheter och boende.

Så försök inte idiot förklara mig, fundera istället över hur ni kan lagt ner så mycket pengar och tid och inte kommit längre. Har du någon gång funderat på hur mycket praktiska åtgärder ni kunnat göra för de pengarna och nerlagda timmar. Jag har inte betalat sjusiffriga belopp på ljudkonsulter under mina sammanlagt 40år i branschen:confused::confused:

Tillslut, ingen skall hängas ut och hoppas ni får ordning på problemen, ser framemot många spännande och tysta race:tummenupp
 
Ojdå! Hoppsan! Alla banägare har alltså gjort fel!:rolleyes: ... ...:mad:

Ujujuj!


Tror att alla här uppskattar det jättearbete som lagts och fortfarande läggs ner på att hålla motorsporten igång. Alla förstår säkert också vikten av handfasta, lättolkade regler för hur bullret ska kontrolleras och accepterar säkert de regler som nu gäller.

Återstår då det praktiska mätandet: Folk åker 100-tals varv på olika banor som med ungefär samma utrustning mäter enligt gällande regler och de klarar sig galant. När så samma hoj helt plötsligt påstås avge enormt mycket mer* ljud börjar man förstås undra över mätmetoderna bakom detta. Vore det inte motiverat att åtminstone seriöst kolla att det inte finns andra förklaringar till bullerökningen*

*Det är ju inte precis som när en termometer går upp från 95 till 102, en 7-8 % ökning vi talar om, här handlar det om en tiopotens högre avgiven ljudeffekt.
 
Bilaga till Naturvårdsverkets allmänna råd om buller från NFS 2004:16
motorsportbanor, halkövningsbanor och banor för provning
av motordrivna fordon
Ljudnivåmätningar i omgivningen till motorbana
Mätningar av buller från en motorbana kan utföras som komplettering till
beräkningar av ljudnivåer för omgivningen eller för kontroll av ljudnivån i
mätpunkter då omständigheterna ger osäkra beräkningsresultat.
För uppmätning av ljudnivåer i anslutning till en motorbana hänvisas i
tillämpliga delar till Naturvårdsverkets publikation rapport 5417, Metod för
immissionsmätning av externt industribuller.
Anvisning för mätning av referensljudnivå
För att kunna användas vid en bullerberäkning enligt Naturvårdsverkets
beräkningsmodell (Meddelande 8/1983) måste källstyrkan för aktuellt fordon
uppmätas med den metod för referensljudnivån som förutsätts i
beräkningsmodellen. En mätning av referensljudnivå bör göras på 10 meters
avstånd från förbipasserande fordon under fullgasacceleration och utan
hänsyn till reflexer från marken (=ljudnivå i ”fri rymd”). För att uppfylla
villkoret ”fri rymd” kan mikrofonen placeras på marken som skall bestå av
hård yta, varefter reflexionstillskottet från marken reduceras genom att 6 dB
subtraheras från det uppmätta värdet. Alternativt kan mätningen utföras
med två mikrofoner - en placerad på mäthöjden 1,2 m och en placerad på
marken på hårt underlag. Differensen mellan mätvärdena subtraheras från
det värde som erhålls från mikrofon på marken. Mätningen bör upprepas ett
antal gånger för att få högsta ljudnivå från fordonet och då på den sida av
fordonet som ger högst nivå. Den uppmätta referensljudnivån används vid
beräkning av ljudnivån enligt beräkningsmodellen.//

Om man läser hela "rådet", så handlar ALLT om omgivningspåverkan, ni (läs Svemo och "andra") har valt att på eget sätt tolka texten och sätta nivån, då allt utgår från fasadmätning.

Läs och begrunda NFS 2004:16

Du är ju helt ute och cyklar.

Och för övrigt verkar inte BMW gå speciellt bra.
Har sett 3 st bumsar på banan nu. Och även om det är olika snabba förare, så är jag absolut inte impad av farten på rakorna.
 
Det var du som sa att jag skulle läsa NFS 2004:16:va, att ni inte tillämpar det som står där , har väl sina orsaker, men NÅGON har gjort en tolkning av det som står där och kommit fram till ett Db vid motorbanan, som inte är reglerat i NFS 2004:16, då allt beror på omgivningens struktur och läge.

Så hänvisa inte till något som saknar substans i valet att VÄLJA just 95Db, när andra variabler förmodligen ligger till grund för att lägga nivån där den är nu.

Det står ju precis vad jag sagt tidigare, att vad det låter vid motorbanan är helt oväsentligt (era åtgärder att minska ljudet vid källan), utan istället står rekommendationer om hur man kan göra för att minska ljudet att sprida sig vidare till mätning vid fasad.
Så 95Db kommer inte från 2004:16, utan Någon har bestämt den nivån, rätt eller fel:confused:

Vi har att göra med betydligt högre ljudkällor mitt i stan, där är kraven högre än på landet, där vi inte heller kan minska ljudet vid källan, utan måste hitta andra sätt att göra miljö&hälsa nöjda. Ta ner ljudet 120db vid Ullevi så alla blir nöjda både myndigheter och boende.

Så försök inte idiot förklara mig, fundera istället över hur ni kan lagt ner så mycket pengar och tid och inte kommit längre. Har du någon gång funderat på hur mycket praktiska åtgärder ni kunnat göra för de pengarna och nerlagda timmar. Jag har inte betalat sjusiffriga belopp på ljudkonsulter under mina sammanlagt 40år i branschen:confused::confused:

Tillslut, ingen skall hängas ut och hoppas ni får ordning på problemen, ser framemot många spännande och tysta race:tummenupp

Jag har inte idiotförklarat dej öht, jag säger bara att innan du idiotförklarar samtliga banägare i landet ska du sätta dej in i problematiken. Dina ljudmätningar i innerstan har inte ett jota att göra med ljudmätning av motorcyklar. Trots det driver du din tes att det är fel på mätmetoden utan att ens ha sett mätmetoden på nära håll.
NFS 2004:16 reglerar mycket riktigt hur mycket ljud som når grannen, men eftersom det inte är rimligt att ha en mätare hos varje granne måste vi mäta där vi kan.
Dina 120 db-maskiner står stilla, dom rusar inte runt en bana i 250 km/h, därför är det betydligt enklare att ljudmäta den typen av utrustning.

De praktiska åtgärder som kan göras på en motorbana kan räknas på ena handens tumme. Bullervallar är verkningslösa på avstånd över 450 meter, den enda verkningsfulla åtgärd som myndigheterna vill ha är begränsningar av verksamhetstiderna, dvs stänga banorna. Om du tror att man löser det genom att mäta på ett annat sätt behöver jag inte idiotförklara dej, det klarar du bra själv......

Ujujuj!


Tror att alla här uppskattar det jättearbete som lagts och fortfarande läggs ner på att hålla motorsporten igång. Alla förstår säkert också vikten av handfasta, lättolkade regler för hur bullret ska kontrolleras och accepterar säkert de regler som nu gäller.

Återstår då det praktiska mätandet: Folk åker 100-tals varv på olika banor som med ungefär samma utrustning mäter enligt gällande regler och de klarar sig galant. När så samma hoj helt plötsligt påstås avge enormt mycket mer* ljud börjar man förstås undra över mätmetoderna bakom detta. Vore det inte motiverat att åtminstone seriöst kolla att det inte finns andra förklaringar till bullerökningen*

*Det är ju inte precis som när en termometer går upp från 95 till 102, en 7-8 % ökning vi talar om, här handlar det om en tiopotens högre avgiven ljudeffekt.
Detta är mycket riktigt ett problem, det kan jag hålla med om. Jag är dock ganska säker på att det inte är ett mätproblem, utan ett problem vad tävlingsledningen gjort med mätresultatet. Kort sagt, man har inte tillämpat det resultat man fått ut från mätningen enligt regelboken vid det aktuella fallet.
 
Last edited:
Men du missar lite av poängen.
Det spelar ingen roll om du bara låter 88 db på 10 fasta mätställen på banan.
Du ska klara 95db 10 meter från bankanten runt hela banan, på alla banor, oavsett om du går på fullgas eller halvgas, i regn och i sol, nära eller långt från bankanten, har avgassystemet på höger eller vänster sida jeda jeda jeda.

Och det finns säkert miljoner olika variabler som kan ge olika resultat. Och reglerna säger att du ska klara dom varje gång. Och därför kan du inte garanteras klara en ljudmätning bara för att du klarade dig på an annan bana under andra omständigheter.
Du måste alltså sänka ljudet så mycket att du har marginal den dagen ljudmätning genomförs med ännu sämre förutsättningar än det gjorde tidigare.

Dels ska man inte mäta när det regnar.

Åter till ämnet. Jag vill att vi som förare ska ha en chans att känna trygghet också. Om jag kör träning och kval och blir uppmätt till 90 Db så skulle jag känna mig ganska trygg. Men om jag sedan blir diskad på race för 100 Db för att dom mäter någon annan stans eller liknande har jag ju ingen chans att rätta till "mitt misstag". Isf är det bättre att mäta på flera ställen samtidigt under träning kval och race men inte hoppa runt med en mätare på 10 olika ställen under 10 pass.
Skrivit detta 100 ggr. Hur mycket låter du? Ponera att du mäts 12 Db extra klarar du dig då, och du blir diskad i PSB när du ligger på pallplats. Missförstå mig rätt.
 
Last edited:
Går det inte att skita i att ha dubbelrace(vilket skulle vara mycket tråkigt) då och så ägnar vi lördagen åt att mäta alla hojar en å en så man åtminstånde får en chans att åtgärda innan race. Garagemätningar hemma i all ära. men det betyder ju inget.
 
Om du scrollar tillbaks till ett av mina inlägg finns där en fullt möjlig förklaring till skillnader i den storleksordningen, som inte har med källans utstrålade ljudeffekt att göra.

(Som en irriterande lektion i läs-tråden-före-man-skriver upprepar jag inte det resonemanget i det här inlägget. :rolleyes: )

Så du menar att man - utom på lördagen i Falkenberg - konsekvent ställt upp mätutrustningen 15-20 meter från banans idealspår vid mätplatsen?

Kan inte se att du tidigare framfört någon annan möjlig förklaring till mätavvikelser av den storleksordning som diskuteras här.
 
Last edited:
Detta är mycket riktigt ett problem, det kan jag hålla med om. Jag är dock ganska säker på att det inte är ett mätproblem, utan ett problem vad tävlingsledningen gjort med mätresultatet. Kort sagt, man har inte tillämpat det resultat man fått ut från mätningen enligt regelboken vid det aktuella fallet.

Kan du inte utveckla detta så en trög Mas förstår?
 
Dels ska man inte mäta när det regnar.

Åter till ämnet. Jag vill att vi som förare ska ha en chans att känna trygghet också. Om jag kör träning och kval och blir uppmätt till 90 Db så skulle jag känna mig ganska trygg. Men om jag sedan blir diskad på race för 100 Db för att dom mäter någon annan stans eller liknande har jag ju ingen chans att rätta till "mitt misstag"
Skrivit detta 100 ggr. Hur mycket låter du? Ponera att du mäts 12 Db extra klarar du dig då, och du blir diskad i PSB när du ligger på pallplats. Missförstå mig rätt.

Under dom 5 år som jag tävlat har jag tagit del av mätresultat massor av gånger. Och det är faktiskt häpnadsväckande exakthet på mätningarna. För mig har det aldrig slagit olika.
Utan db killer 98-102db och 89-95 db med db-killer. Beroende på var arrangören mäter mm. Alltså kan jag klara mig utan db-killer om förhållandena är gynnsamma. Men gör säkrast i att ha db-killer i nu när arrangörerna tar i med hårdhandskarna.

Däremot efterfrågade jag en tydlighet från alla arrangörer och Svemo. Med att vara konsekventa i sina ljudmätningar. Så inte jag kör med db-killer och resten av startfältet kör utan, för att dom hört på sidovägar att det inte kommer vara någon ljudmätning, eller att ljudkillen gått upp i skogen på 100 meters håll och mäter ljud.
(Som det blev på SM-Anderstorp, när jag och Petter fått varningar och stoppat i db-killers. För att sen märka att ingen annan gjorde det, och inga straff delades ut). Gissa om vi tog ut db-killers då till söndagens kval och race.

Utförs ljudmätningen så som reglementet föreskriver, så är det mer än bra noggrannhet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top