tocar
Vem orkar bry sig...
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Fjärås
- Hoj
- Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Bilaga till Naturvårdsverkets allmänna råd om buller från NFS 2004:16
motorsportbanor, halkövningsbanor och banor för provning
av motordrivna fordon
Ljudnivåmätningar i omgivningen till motorbana
Mätningar av buller från en motorbana kan utföras som komplettering till
beräkningar av ljudnivåer för omgivningen eller för kontroll av ljudnivån i
mätpunkter då omständigheterna ger osäkra beräkningsresultat.
För uppmätning av ljudnivåer i anslutning till en motorbana hänvisas i
tillämpliga delar till Naturvårdsverkets publikation rapport 5417, Metod för
immissionsmätning av externt industribuller.
Anvisning för mätning av referensljudnivå
För att kunna användas vid en bullerberäkning enligt Naturvårdsverkets
beräkningsmodell (Meddelande 8/1983) måste källstyrkan för aktuellt fordon
uppmätas med den metod för referensljudnivån som förutsätts i
beräkningsmodellen. En mätning av referensljudnivå bör göras på 10 meters
avstånd från förbipasserande fordon under fullgasacceleration och utan
hänsyn till reflexer från marken (=ljudnivå i ”fri rymd”). För att uppfylla
villkoret ”fri rymd” kan mikrofonen placeras på marken som skall bestå av
hård yta, varefter reflexionstillskottet från marken reduceras genom att 6 dB
subtraheras från det uppmätta värdet. Alternativt kan mätningen utföras
med två mikrofoner - en placerad på mäthöjden 1,2 m och en placerad på
marken på hårt underlag. Differensen mellan mätvärdena subtraheras från
det värde som erhålls från mikrofon på marken. Mätningen bör upprepas ett
antal gånger för att få högsta ljudnivå från fordonet och då på den sida av
fordonet som ger högst nivå. Den uppmätta referensljudnivån används vid
beräkning av ljudnivån enligt beräkningsmodellen.//
Om man läser hela "rådet", så handlar ALLT om omgivningspåverkan, ni (läs Svemo och "andra") har valt att på eget sätt tolka texten och sätta nivån, då allt utgår från fasadmätning.
Läs och begrunda NFS 2004:16
motorsportbanor, halkövningsbanor och banor för provning
av motordrivna fordon
Ljudnivåmätningar i omgivningen till motorbana
Mätningar av buller från en motorbana kan utföras som komplettering till
beräkningar av ljudnivåer för omgivningen eller för kontroll av ljudnivån i
mätpunkter då omständigheterna ger osäkra beräkningsresultat.
För uppmätning av ljudnivåer i anslutning till en motorbana hänvisas i
tillämpliga delar till Naturvårdsverkets publikation rapport 5417, Metod för
immissionsmätning av externt industribuller.
Anvisning för mätning av referensljudnivå
För att kunna användas vid en bullerberäkning enligt Naturvårdsverkets
beräkningsmodell (Meddelande 8/1983) måste källstyrkan för aktuellt fordon
uppmätas med den metod för referensljudnivån som förutsätts i
beräkningsmodellen. En mätning av referensljudnivå bör göras på 10 meters
avstånd från förbipasserande fordon under fullgasacceleration och utan
hänsyn till reflexer från marken (=ljudnivå i ”fri rymd”). För att uppfylla
villkoret ”fri rymd” kan mikrofonen placeras på marken som skall bestå av
hård yta, varefter reflexionstillskottet från marken reduceras genom att 6 dB
subtraheras från det uppmätta värdet. Alternativt kan mätningen utföras
med två mikrofoner - en placerad på mäthöjden 1,2 m och en placerad på
marken på hårt underlag. Differensen mellan mätvärdena subtraheras från
det värde som erhålls från mikrofon på marken. Mätningen bör upprepas ett
antal gånger för att få högsta ljudnivå från fordonet och då på den sida av
fordonet som ger högst nivå. Den uppmätta referensljudnivån används vid
beräkning av ljudnivån enligt beräkningsmodellen.//
Om man läser hela "rådet", så handlar ALLT om omgivningspåverkan, ni (läs Svemo och "andra") har valt att på eget sätt tolka texten och sätta nivån, då allt utgår från fasadmätning.
Läs och begrunda NFS 2004:16