Info om SO på Falkenberg, för åskådare??

Under dom 5 år som jag tävlat har jag tagit del av mätresultat massor av gånger. Och det är faktiskt häpnadsväckande exakthet på mätningarna. För mig har det aldrig slagit olika.
Utan db killer 98-102db och 89-95 db med db-killer. Beroende på var arrangören mäter mm. Alltså kan jag klara mig utan db-killer om förhållandena är gynnsamma. Men gör säkrast i att ha db-killer i nu när arrangörerna tar i med hårdhandskarna.

Däremot efterfrågade jag en tydlighet från alla arrangörer och Svemo. Med att vara konsekventa i sina ljudmätningar. Så inte jag kör med db-killer och resten av startfältet kör utan, för att dom hört på sidovägar att det inte kommer vara någon ljudmätning, eller att ljudkillen gått upp i skogen på 100 meters håll och mäter ljud.
(Som det blev på SM-Anderstorp, när jag och Petter fått varningar och stoppat i db-killers. För att sen märka att ingen annan gjorde det, och inga straff delades ut). Gissa om vi tog ut db-killers då till söndagens kval och race.

Utförs ljudmätningen så som reglementet föreskriver, så är det mer än bra noggrannhet.

Håller med dig i allt du skriver! :tummenupp Och om man får så exakta siffror som du beskriver finns det egentligen inget problem! Däremot om det skiljer 10 Db på mätningarna så är det helt omöjligt för oss förare att veta.

Håller med dig i allt du skriver! :tummenupp Och om man får så exakta siffror som du beskriver finns det egentligen inget problem! Däremot om det skiljer 10 Db på mätningarna så är det helt omöjligt för oss förare att veta.

Då undrar jag, vem och var det skiljde 10 db?

Dessutom. skiljer det 10db mellan 2 olika mätningar, så ska du klara 95db den gången det visar som mest. Alltså måste du ligga runt 88db för att ha marginal.

Då undrar jag, vem och var det skiljde 10 db?

Dessutom. skiljer det 10db mellan 2 olika mätningar, så ska du klara 95db den gången det visar som mest. Alltså måste du ligga runt 88db för att ha marginal.

Står tidigare i tråden. Sök och du skall finna :)
Jag underdrev lite också det var 11 Db skillnad. :glömdet
Även 7 och 9 db skillnad finns med.

Och med ditt resonemang ligger du för högt alltså? Då riskerar du att bli kallad fuskare, bara så du vet.

Last edited:
Står tidigare i tråden. Sök och du skall finna :)
Jag underdrev lite också det var 11 Db skillnad. :glömdet
Även 7 och 9 db skillnad finns med.

Och med ditt resonemang ligger du för högt alltså? Då riskerar du att bli kallad fuskare, bara så du vet.

Jag har letat men hittar ingen som har två mätningar med 11db skillnad.
Du får gärna klippa en en Quote på den.

Japp. Jag ligger för högt i ljud utan db-killer. Med db killer klarar jag mig. Men till nästa år när jag bygger ny hoj, ska jag se till att köpa en avgassystem som är klassat efter våra regler.
jag tror många köper system från utlandet utan att tänka på att det byggts för andra reglementen i andra länder som har andra ljudkrav.

Last edited:
Man kan ju fråga sig om för högt ljud automatiskt måste leda till DQ. Vinnaren av lördagens R1000 race hade själv gått och frågat om ljudmätning på fredag och det var inga problem. Inte heller var det problem på kvalet. Men på racet var det för högt och han diskades. Bör man inte kunna klara sig med att få fixa det till nästa race då???

Hade man fått veta på kval eller träning innan har att man låg för högt så är väl DQ ok.

Även en annan stackare som uppmättes till 93dB på träning trodde han skulle klara sig mätte hela 102dB på race...Ja just det, 102dB dagen efter.

Here you go

Jag har letat men hittar ingen som har två mätningar med 11db skillnad.
Du får gärna klippa en en Quote på den.

Japp. Jag ligger för högt i ljud utan db-killer. Med db killer klarar jag mig. Men till nästa år när jag bygger ny hoj, ska jag se till att köpa en avgassystem som är klassat efter våra regler.
jag tror många köper system från utlandet utan att tänka på att det byggts för andra reglementen i andra länder som har andra ljudkrav.

Stämmer nog bra, många köper från utlandet!

Last edited:
Vad jag kan se i den texten så har det inte hänt honom.
Han har bara hört någon annan som det skulle ha hänt.

Min fråga kvarstår därför... har du några flera att quota som faktiskt uttalar sig i egen sak?

Ok ja tråkigt om du inte tror på det. Jag känner "Gulleplutt" så jag litar på honom.
Om vi får fram org källan håller du med då eller är du på tvären för att vara på tvären?

Så vad är regeln 95db ellr 100 ???

Har läst att regeln är 95db men kan ha fel.

Varför diskades bara en del när dom flesta va över undra jag. Luddig jävla regel.

Det finns en förklaring längre bak i tråden som HW nämner

Inte första hand men du kanske känner Steny?

Jag tycker att man skall ställa sig frågan vilken "rättsäkerhet" en förare skall få. Om jag kör två race och 75 varv på en tredje bana frågar ljudfunktionären hur min DB nivå varit och allt är frid och fröjd jag ligger långt under gränser osv. Sedan nästa dag låter hojen helt plötsligt 11 DB mer!! Utan att jag ändrat något varpå jag blir diskad på race. Min personliga uppfattning är att Juryn på tävlingen har tagit idiotsika bestraffningsbeslut enligt tävlings reglementet kan dom utdöma ex tidstillägg, böter, med flera varianter osv nu har man tagit strängaste straffet direkt.

Om en förare däremot blivit varnad eller svartflaggad på flera pass och sedan bullrar för mycket på race så är det en annan sak.

Du måste ju faktiskt själv också hålla med om att det är konstigt att det kan skilja 11DB på samma hoj mellan två dagar. Detta är inte hörsägen utan jag känner killen ifråga väl.

Det dom är märkligt med DB beslutuet är att SVEMO går på 95 DB medans SBF ligger på 100DB.

Ok ja tråkigt om du inte tror på det. Jag känner "Gulleplutt" så jag litar på honom.
Om vi får fram org källan håller du med då eller är du på tvären för att vara på tvären?

Många hör saker i depån hela tiden. Och det är som viskleken när man var liten. Allt ökar och ändras.

Att det dock är en viss skillnad mellan mätningar 2 olika dagar med helt olika förutsättningar är vi väll alla vid det här laget överens om.

Och som sagt ska man då klara 95db den dagen det är som värst. Och med dom domare vi har som bjuder på 5db till 100db så borde alla som faktiskt gör en vettig åtgärd klara det ganska lätt. Vilket också dom flesta gjorde.

Inte första hand men du kanske känner Steny?

Jora. Och som han skriver så gäller det inte honom och han var inte han heller med på Falkenberg.

Last edited:
Jag såg exakt var fredagens ljudmätare stod på start/mål och vågar påstå att det inte är allt för många, om ens någon (förutom Junior Cup) som håller fullt där. Han stod dessutom på vänster sida av banan (i färdriktningen) med massor av saker runt omkring sig som kan ha påverkat ljudmätningen. Att mäta tex en Honda CBR1000RR (08 eller nyare) på vänster eller höger sida borde också kunna påverka resultatet.

Dom hade stått o mätt på höger sida under dagen oxå berättade dom.

Svaret fick jag efter dom hade mätt på båda sidor för att dom skulle få ett relevant värde antar jag. Kanske ngt domaren som va utskickad att mäta ljudet på lördagen skulle se o ta åt sig!:va

Den "stackaren" som fått 93dB på träning utan db-killer har säkerligen fått det på en passering utan full gas. På racet körde han / hon av naturliga skäl lite hårdare.
Det finns ingen möjlighet att veta trottelpositionen när man mäter ljudet. Hur fan skulle det gå till?
Begär man ut sina resultat fast arrangören inte varit säker på sitt resultat så får man själv ta ansvar för hur man hanterar det.
Dom enda mätresultat man kan garantera är när det upprepade gånger låter för mycket. I alla andra fall finns det risk / chans att det inte är under full acceleration.

Är ni med? Gissa varför man ursprungligen inte publicerade eller delade med sig av mätprotokollen.

Dom hade stått o mätt på höger sida under dagen oxå berättade dom.

Svaret fick jag efter dom hade mätt på båda sidor för att dom skulle få ett relevant värde antar jag. Kanske ngt domaren som va utskickad att mäta ljudet på lördagen skulle se o ta åt sig!:va

Jasså säger du det! Nu snackar du skit utan att veta ett dugg om sanningen.

Precis så som reglerna säger så var det domaren själv som bestämde vart mätningen skulle ske, så det var nog nästan omöjligt för domaren att se och ta åt sig av då det var hans eget beslut.
Vad får ni alla dessa falska påståenden ifrån? :va

Domaren (JAG SJÄLV) bestämde helt själv att mäta där just för att det är en neutral plats utan fasta föremål som kan störa mätningen.

Men du kanske har en annan teori om detta också som du hört från säkra källor?

Kan ni inte lägga ner spekulationerna, ryktesspridningen och smutskastningen nu. Jag tror alla relevanta argument har blivit bemötta och NR18 har förklarat hur den absoluta verkligheten ser ut.

Om något skall ändras måste det ske på förbundsnivå så gör en skrivelse till Svemo om ni har något att framföra. Under denna säsong kommer mätningarna att fortsätta och den som ignorerar regeln kommer att bestraffas därefter. Det är busenkelt!

Last edited:
Den "stackaren" som fått 93dB på träning utan db-killer har säkerligen fått det på en passering utan full gas. På racet körde han / hon av naturliga skäl lite hårdare.
Det finns ingen möjlighet att veta trottelpositionen när man mäter ljudet. Hur fan skulle det gå till?
Begär man ut sina resultat fast arrangören inte varit säker på sitt resultat så får man själv ta ansvar för hur man hanterar det.
Dom enda mätresultat man kan garantera är när det upprepade gånger låter för mycket. I alla andra fall finns det risk / chans att det inte är under full acceleration.

Är ni med? Gissa varför man ursprungligen inte publicerade eller delade med sig av mätprotokollen.

Jo förstår det men gissa hur svårt det är för oss förare att veta!
Jaja jag hoppas vi träffas i Lkpg så jag kan lära mig mera.

Det har väl fastslagits att regeln säger 95dB med 3dB i tolerans för att undvika felmätningar. Alltså är max 98dB.

Så de e inte 100 db nu då eller:confused::confused:

Men om du läser inlägget som hannes skrev iförrgår så står det klart o tydligt att man godkänner dom som inte låter över 99,9 db.

Du säger 98db o hannes 100db o REGELN säger 95db..

JAG SÄGER JÄVLIGT LUDDIG REGEL!!

Alla säger olika!! Varför göra det så himla svårt för sig?? De e klart att det blir missförstånd om man inte e konsekvent. Det är inte detsamma som att kalla sina medtävlande för fuskare o allt som sägs.

Personligen har jag mer effekt i min hoj med db killer än utan.!!

Du säger 98db o hannes 100db o REGELN säger 95db..

JAG SÄGER JÄVLIGT LUDDIG REGEL!!

Ni har fel båda två. Det som verkar luddigt är era läsglasögon.

Läs reglerna så står det klart och tydligt 95dB +-0,9dB

Tävlingsledningen och SVEMO, jag skriver det igen med stora bokstäver TÄVLINGSLEDNINGEN OCH SVEMO beslutade att i helgen använda 5dB marginal för att inte dra gränsen allt för hårt på första tävlingen.

Säg tack för fan! :tummenupp

Jo förstår det men gissa hur svårt det är för oss förare att veta!
Jaja jag hoppas vi träffas i Lkpg så jag kan lära mig mera.

Jag tror vi börjar komma på samma spår äntligen.... men. men...

Men det är ju förarna själva som ville ha det på det sättet. Hade Svemo fått bestämma hade ingen fått någon siffra under 100dB.

Begär man att få information får man väl för fnn... hantera den på rätt sätt också. ALLT kan man inte beskylla Svemo för.

Ljud
– FÖRBIFARTS MÄTNING 95 dBA +- 0.9 efter målgång är gällande.
– Har du över detta under tävling är det uteslutning, vid träning svartflagg, chans Att göra om till nästa träning eller tidskval.
– Faktadomare kan besluta om att de som inte klarar ljudkraven på träning/tidskval inte får ställa upp till start i tävlingen.
Faktadomaren utser mätplatsen, fri mätning är alltså en statisk mätning endast för förarens referens, påverkar inte bedömning av flyby mätning. Statisk mätning bör utföras innan start på tävling, max 100dBA. Ligger du över denna nivå kommer du inte att ”klara max 95 dBA vid flyby mätning”.
För att klara ljudkrav rekommenderar vi att ni som har dbkillers, se till att de är monterade för att undvika att inte få köra på banan.
– Klubbens miljöombud kan också utföra mätning.
– Fri mätning på banans mätplats under en timmes tid för att kontrollera ljudnivå, plats mm skall anges i TR eller PM av arrangör.
Flyby mätningen går till enligt följande.
– Att ljudmätning sker på sådant ställe att ljudet mäts under full acceleration.
– 10 meter från idealspåret i 45 graders vinkel Arrangörens mätare anses som officiell och gällande.
– Faktadomare utses av Svemo, beslut kan inte överklagas
, se NT 15.1.1.3

Dokumentet finns även att läsa på www.svemo.se

/HW

Hur vet man att föraren är 45grader vid förbifart?? (då måste man vara väldigt snabb på att läsa av instrumentet).

Hur utför man man flyby mätning efter racet om de inte får skilja mer än 0,9db??

Fortfarande ändå mer luddig regel!!

Sen hoppas jag att han som mäter ljudet har betydligt mer kött på benen än en veckas utbildning på detta område, det ska fan ta mig kunna uppvisas ett diplom med tanke på så mycket pengar som de tävlande lägger ner. Allt annat vore ett hån.

Jag tror det räcker med 9 års grundskola för att läsa av siffrorna på din hoj, siffrorna på mätaren och anteckna detta på ett papper?

Vi har utrustning som kostar som en standardhoj som sköter det "tekniska".

Jag förstår vad du menar Nicklas men den som mäter ljudet behöver inte vara ljud-ingengör. Det handlar om att placera ut en mic korrekt och sedan läsa av mätaren. Lite sunt förnuft på det så är det inga problem alls.

Så trots att SVEMO & tävlingsledning "bjöd" på 5dB(!!) och så många fick DQ ändå... Ja, vad ska man säga?

Är du på riktigt?

Menar du att vi nu ska tacka för att man var "snäll" och släppte lite extra på reglerna utöver de +-0.9? Alla eller ingen vore det självklara valet. Allt annat är att skjuta sig själv i foten.

Det kallas felmarginal och brukar användas i diverse sammanhang. Tycker du att fler borde diskats på första tävlingen?
Jag hoppas det kommer en dag när man kan köra på 55,9 som högsta värde och alla får köra och behålla sina resultat. Verkligen, jag hoppas det som fan!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT