Info om SO på Falkenberg, för åskådare??

Det kallas felmarginal och brukar användas i diverse sammanhang. Tycker du att fler borde diskats på första tävlingen?
Jag hoppas det kommer en dag när man kan köra på 55,9 som högsta värde och alla får köra och behålla sina resultat. Verkligen, jag hoppas det som fan!

55.9 Fan då hörs det ju till och med om man släpper sig på rakan. Vi håller ju ändå på med motorsport! Borde ändå vara ok att låta som ex en motorväg? Jaja skit samma nu ska jag sova. Hej hej

Felmarginal tycker jag iofs borde finnas eftersom det praktiskt uppenbart inte går att mäta exaktare

Hur vet man att föraren är 45grader vid förbifart?? (då måste man vara väldigt snabb på att läsa av instrumentet).

Hur utför man man flyby mätning efter racet om de inte får skilja mer än 0,9db??

Fortfarande ändå mer luddig regel!!

Klart befogade frågor som jag funderat lite på också! Lite bugg måste det finnas så man har något att rätta till nästa utgåva. Dock inget som direkt påverkar resultatet eller syftet med mätningarna.

45grader blir en ganska naturlig vinkel då ljudet är som högst vid mätaren. Lite svårt att förklara men har man gjort 10000 mätningar på 3 dagar och stirrat på mätaren vad och när den ger utslag så vet man...
Innan ca 45grader låter det inte så mycket, efter ca 45 grader minskar ljudet igen. Med lite träning och erfarenhet blir man nästan lika duktig som mätaren själv på att tima in det där.

Jag har letat men hittar ingen som har två mätningar med 11db skillnad.
Du får gärna klippa en en Quote på den.

Japp. Jag ligger för högt i ljud utan db-killer. Med db killer klarar jag mig. Men till nästa år när jag bygger ny hoj, ska jag se till att köpa en avgassystem som är klassat efter våra regler.
jag tror många köper system från utlandet utan att tänka på att det byggts för andra reglementen i andra länder som har andra ljudkrav.

Som sagt sök iden här tråden o du skall finna!!:Bugar

Lyckligtvis är inte alla lika digitala. Jag förespråkar att "hellre fria än fälla" så jag hoppas att tävlingsledning och förbundet fortsätter att införa denna kontroll lite mjukt även i fortsättningen så att alla får en ärlig chans att jobba med att utveckla sin utrustning och prova sig fram.

Den "stackaren" som fått 93dB på träning utan db-killer har säkerligen fått det på en passering utan full gas. På racet körde han / hon av naturliga skäl lite hårdare.
Det finns ingen möjlighet att veta trottelpositionen när man mäter ljudet. Hur fan skulle det gå till?
Begär man ut sina resultat fast arrangören inte varit säker på sitt resultat så får man själv ta ansvar för hur man hanterar det.
Dom enda mätresultat man kan garantera är när det upprepade gånger låter för mycket. I alla andra fall finns det risk / chans att det inte är under full acceleration.

Är ni med? Gissa varför man ursprungligen inte publicerade eller delade med sig av mätprotokollen.

Jasså säger du det! Nu snackar du skit utan att veta ett dugg om sanningen.

Precis så som reglerna säger så var det domaren själv som bestämde vart mätningen skulle ske, så det var nog nästan omöjligt för domaren att se och ta åt sig av då det var hans eget beslut.
Vad får ni alla dessa falska påståenden ifrån? :va

Domaren (JAG SJÄLV) bestämde helt själv att mäta där just för att det är en neutral plats utan fasta föremål som kan störa mätningen.

Men du kanske har en annan teori om detta också som du hört från säkra källor?

Kan ni inte lägga ner spekulationerna, ryktesspridningen och smutskastningen nu. Jag tror alla relevanta argument har blivit bemötta och NR18 har förklarat hur den absoluta verkligheten ser ut.

Om något skall ändras måste det ske på förbundsnivå så gör en skrivelse till Svemo om ni har något att framföra. Under denna säsong kommer mätningarna att fortsätta och den som ignorerar regeln kommer att bestraffas därefter. Det är busenkelt!

Ha på dina jävla fötter nu hannes!! Kalla mig inte Lögnare utan att ha de förankrat.. Jag vet vad jag frågade patrik. Vet även vilka svar jag fick. Du vet ju för fan inte vad regeln är Kan informera dig 95db INTE är100db. Som du har egenmäktigt sagt att det är utan förankring. Så skärp dig o utför ditt arbete som självutnämnd ljudtekniker. Men gör det yrkesmannamässigt! Ett tips bara! O du! De e helt gratis!!!

På A-torp körde jag utan db killer fram till första kvalet, då jag fick en tillsägelse att min hoj lät för mycket. Efter det har jag kört MED db killer och klarat mig både på resterande del av A-torp helgen och Knutstorp. Hur fan tänker du då när du säger att du tycker det är helt riktigt att bara diska folk hux flux när man tidigare fått ett godkännande? Eller körde jag inte tillräckligt "fort" på A-torp när jag blev 2a på 1.35.1 så att den mätningen skulle på någotvis halta? Det kanske är detta som är det STORA problemet att mätningen är alldeles åt helvete för inkonsekvent?

Nu vet jag mycket väl att en statisk mätning haltar något, men det ger ändå en fingervisning om hur mycket hojen låter. Inför detta obligatoriskt på besiktningen (precis som man gör internationellt, Holland, Spanien, Italien och såvidare) och säg då samtidigt att detta inte är en garanti men då har man något att jobba efter. Istället för att man ska lägga ner en jävla massa energi och pengar i onödan på att sitta och åka till tex Falkenberg för att sedan bli diskvalificerad på racet. Dessutom kan ju TL inte ens reglementet vad det gäller andra självklara punkter. Men det är en annan story.

Men visst jag kan ju nu åtminstone ringa ner till akrapovic och ge dem lite tips om hur vi gör i den här ankdammen för att sänka ljudet på deras system (hemmapulade rör och diverse annat skrot som kan lossna vilken sek som helst och innebära en direkt fara).

Sen hoppas jag att han som mäter ljudet har betydligt mer kött på benen än en veckas utbildning på detta område, det ska fan ta mig kunna uppvisas ett diplom med tanke på så mycket pengar som de tävlande lägger ner. Allt annat vore ett hån.

Vill avsluta med att säga det att jag inte på något sätt är emot själva regeln, men vi ska väl ändå sammarbeta och hjälpas åt för att komma dit, jag vill åtminstone inget annat.

/Nicklas
Trött på idioter som tror dem bara gör oss alla en "tjänst"

Niklas du får beställa ett tyst racesystem från Akra, för holländska eller svenska krav min blev löjligt tyst med detta på :tummenupp

Ni har fel båda två. Det som verkar luddigt är era läsglasögon.

Läs reglerna så står det klart och tydligt 95dB +-0,9dB

Tävlingsledningen och SVEMO, jag skriver det igen med stora bokstäver TÄVLINGSLEDNINGEN OCH SVEMO beslutade att i helgen använda 5dB marginal för att inte dra gränsen allt för hårt på första tävlingen.

Säg tack för fan! :tummenupp

Det var inte vad du skrev tidigare i tråden!! Har du glömmt??:va:va

Var några som frågade på Falkenberg om hur reglerna som FIM satt upp för hur man får mäta db på racen. Så har letat fram dom.

Förmodligen har flertalet uteslutningar på Falkenberg och Anderstorp inte gått helt i enlighet med dessa? Var tex mätningar på "excessively damp conditions" (allt för fuktiga förhållander). Borde kanske ha gällt lördagen på Falkenberg.

2.14.10 Apparatus for noise control must be to international standard EC 651, Type 1 or Type 2. The sound level meter must be equipped with a calibrator for control and adjustment of the meter during periods of use.

2.14.11 The "slow response" setting must always be used.

2.14.12 Due to the influence of temperature on noise tests, all figures
are correct at 20°C. For tests taken at temperatures below 10°C, there will be a + 1 dB/A tolerance and for tests below 0°C, a + 2 dB/A tolerance.

2.14.13 Noise control after the competition
In a competition which requires a final examination of machines before the results are announced, this examination must include a noise control
measurement of at least the first three machines listed in the final classification.
At this final test, there will be a 3 dB/A tolerance.

2.14.14 Noise control during a competition
In a competition which requires noise control tests during the event, machines must comply with the noise limits without the tolerance in Art. 2.14.13.

2.15 GUIDELINES FOR USE OF SOUND LEVEL METERS

2.15.1 The Noise Control Officer (NCO) must arrive in sufficient time for
discussions with the Technical Director and other Technical Stewards in order that a suitable test site and testing policy can be agreed.

2.15.2 Sound level measuring equipment must include a compatible
calibrator, which must be used immediately before testing begins and always just prior to a re-test if a disciplinary sanction may be imposed.
Two sets of equipment must be available in case of failure of tachometer, sound level meter or calibrator during technical control.

2.15.3 Before testing, the NCO must if possible liase with a maximum of two holders of FIM Sponsor's or Manufacturer's licences, or team managers, who have noise test equipment including calibrators, in order to agree the accuracy of the official sound level meter.

2.15.4 Tests must not take place in rain or excessively damp conditions.
Machines considered excessively noisy must be individually tested if conditions allow.

På A-torp körde jag utan db killer fram till första kvalet, då jag fick en tillsägelse att min hoj lät för mycket. Efter det har jag kört MED db killer och klarat mig både på resterande del av A-torp helgen och Knutstorp. Hur fan tänker du då när du säger att du tycker det är helt riktigt att bara diska folk hux flux när man tidigare fått ett godkännande? Eller körde jag inte tillräckligt "fort" på A-torp när jag blev 2a på 1.35.1 så att den mätningen skulle på någotvis halta? Det kanske är detta som är det STORA problemet att mätningen är alldeles åt helvete för inkonsekvent?

Nu vet jag mycket väl att en statisk mätning haltar något, men det ger ändå en fingervisning om hur mycket hojen låter. Inför detta obligatoriskt på besiktningen (precis som man gör internationellt, Holland, Spanien, Italien och såvidare) och säg då samtidigt att detta inte är en garanti men då har man något att jobba efter. Istället för att man ska lägga ner en jävla massa energi och pengar i onödan på att sitta och åka till tex Falkenberg för att sedan bli diskvalificerad på racet. Dessutom kan ju TL inte ens reglementet vad det gäller andra självklara punkter. Men det är en annan story.

Men visst jag kan ju nu åtminstone ringa ner till akrapovic och ge dem lite tips om hur vi gör i den här ankdammen för att sänka ljudet på deras system (hemmapulade rör och diverse annat skrot som kan lossna vilken sek som helst och innebära en direkt fara).

Sen hoppas jag att han som mäter ljudet har betydligt mer kött på benen än en veckas utbildning på detta område, det ska fan ta mig kunna uppvisas ett diplom med tanke på så mycket pengar som de tävlande lägger ner. Allt annat vore ett hån.

Vill avsluta med att säga det att jag inte på något sätt är emot själva regeln, men vi ska väl ändå sammarbeta och hjälpas åt för att komma dit, jag vill åtminstone inget annat.

/Nicklas
Trött på idioter som tror dem bara gör oss alla en "tjänst"

Det är fritt fram för dig att göra hur många statiska mätningar du vill för att hitta en bra nivå och även lägga dig lite lägre så du ska ha en god marginal. Tydligen ska en vanlig Iphone ge ett bra riktvärde.
Frågar du snällt så kan säkert Hannes dessutom komma till ditt tält och göra en statisk mätning om han inte har annat att göra.

Sen håller jag med om att det ska vara allt eller inget. Ska man använda sig av en regel och diska folk så ska det vara enligt reglementet, 95db + 0.9 db. Inget trams om 5 db extra för att vara snäll. Och det påtalade jag för ledningen redan efter att folk diskades.
Alla som har mätts för högt ska diskas eller ingen.

På A-torp gjorde det inga bra mätningar efter att vi fått våra tillsägelser, så det kan man inte gå efter.

Sen trodde jag faktiskt att alla blev informerade om fredagens ljud, för jag fick höra att alla som låg för högt blev det. Anledningen till att du inte fick reda på att du hade 102 på fredagens träning var att dom bara hade 1 mätningen på dig. Och domarna ville då ha 3 mätningar för att vara säkra innan dom sa till någon förare. Fel tycker jag men så gjorde dom. Hade alla informerats hade vi inte haft lika många besvikna förare.

Min syn på ljudet (för inte bullrar vi) är att då det tyvärr finns fler folk som inte kommit till insikten om att det är ljud och inte buller än som insätt detta så kommer kraven fortsätta att finnas kvar. Tummar vi på reglerna kommer allmänheten fortsätta se det som buller och kraven öka och så står vi där om 3-4år och låter 90dB fast regeln kommer då vara 85dB.
Ända chansen att inte kraven ska öka inom kort är att leva upp till 95dB, och det går. Packa om ljuddämparen, dB-killers, Dämpning vid insug, annat system m.m.

Sen tycker jag regeln/kravet på 95dB är löjligt lågt när man funderar på det, vi låter på ett begränsat område m.m. men det är en helt annan diskussion som måste föras i ett helt annat forum.

Om vi alla följer 95dB (gärna med råge) kanske det inte är för sent att positivt överaska allmänheten och vinna lite intresse/publik så kanske fler inser att motorljud väldigt sällan är buller speciellt i tävlingssammanhang.

Var några som frågade på Falkenberg om hur reglerna som FIM satt upp för hur man får mäta db på racen. Så har letat fram dom.

Förmodligen har flertalet uteslutningar på Falkenberg och Anderstorp inte gått helt i enlighet med dessa? Var tex mätningar på "excessively damp conditions" (allt för fuktiga förhållander). Borde kanske ha gällt lördagen på Falkenberg.

2.14.10 Apparatus for noise control must be to international standard EC 651, Type 1 or Type 2. The sound level meter must be equipped with a calibrator for control and adjustment of the meter during periods of use.

2.14.11 The "slow response" setting must always be used.

2.14.12 Due to the influence of temperature on noise tests, all figures
are correct at 20°C. For tests taken at temperatures below 10°C, there will be a + 1 dB/A tolerance and for tests below 0°C, a + 2 dB/A tolerance.

2.14.13 Noise control after the competition
In a competition which requires a final examination of machines before the results are announced, this examination must include a noise control
measurement of at least the first three machines listed in the final classification.
At this final test, there will be a 3 dB/A tolerance.

2.14.14 Noise control during a competition
In a competition which requires noise control tests during the event, machines must comply with the noise limits without the tolerance in Art. 2.14.13.

2.15 GUIDELINES FOR USE OF SOUND LEVEL METERS

2.15.1 The Noise Control Officer (NCO) must arrive in sufficient time for
discussions with the Technical Director and other Technical Stewards in order that a suitable test site and testing policy can be agreed.

2.15.2 Sound level measuring equipment must include a compatible
calibrator, which must be used immediately before testing begins and always just prior to a re-test if a disciplinary sanction may be imposed.
Two sets of equipment must be available in case of failure of tachometer, sound level meter or calibrator during technical control.

2.15.3 Before testing, the NCO must if possible liase with a maximum of two holders of FIM Sponsor's or Manufacturer's licences, or team managers, who have noise test equipment including calibrators, in order to agree the accuracy of the official sound level meter.

2.15.4 Tests must not take place in rain or excessively damp conditions.
Machines considered excessively noisy must be individually tested if conditions allow.

Det du skriver här har ingen som helst relevans. Detta är FIM's regler. Vi kör efter de regler som Svemo utfärdar. Jag kan påminna om regelordningen:
1. Förarmöte
2. Tillägsregler
3. NT
4. FIM
Rent praktiskt beyder det att om vi beslutar på förarmötet att vi ska köra racen baklänges så är det fortfarande enligt reglementet, eftersom förarmötet bestämmer.
Reglerna hur man ska ljudmäta står i NT, som i detta fall smäller högre än FIM.

Jag är inte på ngt sätt mot lagar och förordningar som Svemo sätter upp.
Dom ska absolut följas.
Men det är sättet som lagar och förordningar utförs.

Sen min mening vem som utförs tycker jag är är tokfel.

För att det inte ska bli så här så bör inte vad jag tycker som HW skriver själv att han är.
Förare.m.m (HW skriver
Jag är ju både förare, tävlingsledare, arrangör och domare (protokollförare).)

Jag har sett mycket av sånt missbruk av position.
Svemo har haft det i minimoto/70cc sektionen...inte så lite heller.

Antingen är man förare el kontrollant vad man nu ska kalla det.

Det blir så mycket skriverier om egenintresse.
Och tycker att det är mycket inbördes ...typ ala Stureplan egen liten sekt

:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar

Last edited:
Jag vill ge en stor eloge till HW, Nr 18 och Håkan som ständigt lägger ner tid, varit på kurser för ljud/bullermätning och jobbar för att vi andra ska kunna köra rr-tävlingar.

Så jag får inte vara förare bara för att jag är tävlingsledare och besiktningschef också?

hmmm....

(Dock får man ju inte vara alla dessa roller samtidigt... man får välja vilken roll man ska va på en tävling)

Så de som är tävlingsledare, besiktningssnubbar och alla andra funktionärer får inte ha nåt intresse i motorsporten alltså?

EDIT: Om man jobbar på Honda MC, måste man köra ett annat märke då för att få tävla.. eller ?
Eller... jag JOBBAR med MC, då får jag inte tävla för jag har ju även intresse av att sälja MC..

Last edited:
Och tycker att det är mycket inbördes ...typ ala Stureplan egen liten sekt.

Och det gör alltså INTE du? Skriver i egenintresse alltså? Kan du vara så snäll och informera en okunnig om i vilken sekt-inte som du skriver. Vilken grupp jobbar du för?

Så som du uttalar dig så skulle man kunna tro att du är en av de sura grannar som bor bredvid Falkenberg/Anderstorp-banorna, som säkert JUBLAR varje gång en ljudmätning går över gränsvärdena så de kan få en anledning att springa till myndigheterna!!!!:mad:

Är du det? Eller vem är du?

Jag är inte på ngt sätt mot lagar och förordningar som Svemo sätter upp.
Dom ska absolut följas.
Men det är sättet som lagar och förordningar utförs.

Sen min mening vem som utförs tycker jag är är tokfel.

För att det inte ska bli så här så bör inte vad jag tycker som HW skriver själv att han är.
Förare.m.m (HW skriver
Jag är ju både förare, tävlingsledare, arrangör och domare (protokollförare).)

Jag har sett mycket av sånt missbruk av position.
Svemo har haft det i minimoto/70cc sektionen...inte så lite heller.

:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar

Nu får du kamma till dej, BC! Innan du anklagar nån för egenintresse ska du fundera över ditt egenintresse, som mek åt en av förarna. Ingen som ljudmäter är involverad som förare i samma arrangemang. Ingen av de som ljudmäter är heller delaktig i nåt team i en roll där man har någon möjlighet att påverka raceresultatet. Ska du komma med såna anklagelser får du se till att presentera hållbara bevis.

Att sitta på "två stolar" tror jag det är svårt undvika i alla små sporter.
Att inte tillåta det medför lätt att medelåldern blir hög bland funktionärer och ledare, detta för att personen måste ha lagt hela sin tävlingskarriär på hyllan. Jag anser att det är viktigt att det finns många personer med mc-erfarenhet i alla RR-tävlingsorganistioner. Det gör det lättare att fatta snabba o bra beslut långt ner i organisationen. Jag märker själv att jag fattar många beslut som funktionär baserade på egen erfarenhet av både gat o bankörning med mc. Många av dom problemen som finns kring mc bankörning har folk som enbart har sysslat bilar svårt att förstå och tvärtom.

En intressant grej att pröva var att "byta" ut t.ex domaren mot en elit fotbollsdomare. Alltså en person med god förankring i idrottsrörelsen och med kunskap o aktoritet att fatta beslut men helt utan kopplingar till motorsport.

Last edited:
Fortfarande inte nån som tagit upp "speaker ljudet"
jag lyckades få ett värde på exakt 100db.

utan att nån hoj var framför mig :D

Hannes är det nåt du märkt av när du stått och mätat ??
(obs värdet ovanför gjort på en mobiltelefon som varit brevid hannes db mätare fram för en tv )((med ganska samma värden:tummenupp))

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT