Info om SO på Falkenberg, för åskådare??

Jo därför att även jag som är helt okunnig har fått veta från en jäkla massa folk som är insatta och Stefan har inte ens nekat på det, att dessa är mer oexakta, alt om du hellre vill, mer känsliga för störningar

Det är likadan mätare, kalibreras med samma kalibrator så skillnaden borde vara minamal.

http://www.norsonic.com/index.php?sprakID=eng&sideID=559&ledd2=379&ledd1=99&link

där är apparaterna, de används både för fast mätning och handhållen mätning

Mantorp är/var en annan femma, att låta otroligt mkt högre än den näst högsta är lite onödigt. Eftersom jag blev pappa på dagen innan hade jag lite svårt att vara kvar hela dagen och göra det likadant, så jag hoppas jag är ursäktad för att det kanske blev lite olika den dagen.
På Mantorp ska det bli saftblandare som visar högt ljud från den fasta mätanläggningen i framtiden (så man slipper mäta för hand).

Last edited:
På Mantorp ska det bli saftblandare som visar högt ljud från den fasta mätanläggningen i framtiden (så man slipper mäta för hand).

Det vore ju löjligt bra! En saftblandare som sitter 100 m efter mätpunkten, som blinkar när någon kör förbi som har mer än 95 dB.:tummenupp
Som det är ibland på 50-sträckor i stan; "Du kör för fort" eller vad det nu står när man passerar med 50+.

:tummenupp

En handhållen mätare är inte per se sämre än en fast monterad, de flesta mätare går att både hålla i handen eller montera fast.
Det som ökar felmarginalen ngt med en handhållen är att den som håller i mätaren inte håller den exakt likadant varje gång med tanke på vinklar, höjd etc.

Dock är en handhållen som komplement till en fast monterad väldigt bra för du kan göra referensmätningar på andra platser än den fasta.

Grattis farsan!
Det med fasta mätare låter riktigt bra!
Jag ursäktar som sagt inte min hoj utan Db-killer alls. Som jag skrev, helt mitt fel!

Det är likadan mätare, kalibreras med samma kalibrator så skillnaden borde vara minamal.

http://www.norsonic.com/index.php?sprakID=eng&sideID=559&ledd2=379&ledd1=99&link

där är apparaterna, de används både för fast mätning och handhållen mätning

Mantorp är/var en annan femma, att låta otroligt mkt högre än den näst högsta är lite onödigt. Eftersom jag blev pappa på dagen innan hade jag lite svårt att vara kvar hela dagen och göra det likadant, så jag hoppas jag är ursäktad för att det kanske blev lite olika den dagen.

En handhållen mätare är inte per se sämre än en fast monterad, de flesta mätare går att både hålla i handen eller montera fast.
Det som ökar felmarginalen ngt med en handhållen är att den som håller i mätaren inte håller den exakt likadant varje gång med tanke på vinklar, höjd etc.

Tack för ett bra svar!

Last edited:
Tack för ett bra svar med ? som rätades ut.
Men är det inte så Stefan att dom handhållna mätarna är mindre exakta/svårare att få ett mer "ostört" värde på?
Lär mig/oss :)

Dessutom är det väl 10 m till bankanten och sedan kan det vara 0-15 m till om föraren kör längst ut på "andra" kanten av banan. Dock ska man klara det ifrån 10 m det förstår jag. Det blåste ifrån micken på sön ivgf, men som sagt kanske inte påverkar när ljudmätningen satt fast på stativet osv.

Mätaren som användes är Norsonic NOR 140, exakt samma modell som används av oss här i Anderstorp. Dessutom kalibrerad av mej i lördags kväll, med samma kalibrator som vi använt på vår mätare. Kalibratorn är dessutom nyligen returnerad till oss efter sin årliga kalibreringsrunda till Norge.
En handhållen mätning är egentligen inte handhållen. Man monterar mätaren på ett stativ, för att ha händerna lediga till anteckningar. Exaktheten är samma som på en permanent monterad, och värdena blir jämförbara, förutsatt att man monterar mätaren på samma plats varje gång man mäter.

Mätaren som användes är Norsonic NOR 140, exakt samma modell som används av oss här i Anderstorp. Dessutom kalibrerad av mej i lördags kväll, med samma kalibrator som vi använt på vår mätare. Kalibratorn är dessutom nyligen returnerad till oss efter sin årliga kalibreringsrunda till Norge.
En handhållen mätning är egentligen inte handhållen. Man monterar mätaren på ett stativ, för att ha händerna lediga till anteckningar. Exaktheten är samma som på en permanent monterad, och värdena blir jämförbara, förutsatt att man monterar mätaren på samma plats varje gång man mäter.

Grymt bra svar!
Tack nu vet jag lite mera :tummenupp.
Men med din erfarenhet rekommenderar du att den alltid ska sitta på ett stativ för att få en tillförlitlig mätning?

Nu börjar vi ha bra utbildning/diskussion tycker jag.

Frågan jag ställer mig är: Det som gjordes natten Lördag/Söndag, varför gjordes inte det vintern 2009/2010 eller när första mailet kom från Mike Luff / Tony om att dom skulle vara stenhårda? Eller andra mailet?

/ Jens

Det som gjordes natten mellan lör/sön var väl att man bytte ljudmätare också. Då det tydligen hade varit fukt i den andra under lördagen.

Det som gjordes natten mellan lör/sön var väl att man bytte ljudmätare också. Då det tydligen hade varit fukt i den andra under lördagen.
Åhh. Intressant. Ny hörsägen.
Någon som kan bekräfta eller dementera.
Jag är dessutom skeptiskt till att fukt i mätaren skulle ge högre dB tal. Är det i mikrofonen skulle du få lägre värden, troligen helt knasiga värden. Skulle det vara i själva mätaren så skulle den ju balla ur på annat sätt än att ge högre mätvärden.

Nej, man bytte inte mätare, man bytte kalibreringsverktyget eftersom FMK's kalibreringsverktyg gick sönder lördag eftermiddag. FMK lånade vår mätare, men behövde inte använda den eftersom deras egen fungerade som vanligt.

Grymt bra svar!
Tack nu vet jag lite mera :tummenupp.
Men med din erfarenhet rekommenderar du att den alltid ska sitta på ett stativ för att få en tillförlitlig mätning?

Nu börjar vi ha bra utbildning/diskussion tycker jag.

Man minimerar störningen om man monterar den på stativ.

Last edited:
Åhh. Intressant. Ny hörsägen.
Någon som kan bekräfta eller dementera.
Jag är dessutom skeptiskt till att fukt i mätaren skulle ge högre dB tal. Är det i mikrofonen skulle du få lägre värden, troligen helt knasiga värden. Skulle det vara i själva mätaren så skulle den ju balla ur på annat sätt än att ge högre mätvärden.

Se nedan, den byttes inte utan kalibrerades endast.

Såg det. Som du kanske märkte var jag skeptiskt till att det hade hänt.
Fast kalibreringen är viktig, det vet vi ju från alla fortkörningsdebatter. :)

Det enda sättet att få mer nogranna mätningar är bygga ett komplett mätlab på varje bana med kontrollerad akustik och utrustning för köra hojen under full belastning av proffisionell personal. Detta skulle säkert göra att fler blir underkända då man inte kommer att lämna någon "rabatt" för mätosäkerhet. Den stora nackdelen med ett sådant arrangemang är kostnaden. Det är pengar som måste tas ut i form av skyhöga startavgifter. Det blir bara dom rikaste teamen som skulle ha råd o köra.
En viktig förutsättning för att övertagit kunna köra ett SM /NM där vanliga RR-intresserade killar /tjejer kan deltaga är att c:a 100 frivilliga funktionärer varje tävlingsdag ställer upp frivilligt och gratis.
Skulle det drivas som ett rent komersielt arangemang. Då hade vi nog sett något enstaka Pro Superbike arrangemang per år om ens det. 9 av 10 förare hade inte haft dom ekonomiska förutsätningarna att köra RR.

Angående helgens tävlingar

Vill börja med att tacka Falkenberg och alla inblandade för en bra helg! :tummenupp

Tips till arrangören:
- Använd någon typ av tuta för att signalera att det är dags för nästa klass att åka ut. De som står en bit ifrån utfarten har ingen möjlighet att veta när det är dags att åka ut pga förseningar etc. Metoden används av andra arrangörer och fungerar mycket bra.

- Berätta för funktionärerna att stillastående rödflagg betyder att flaggan inte får passeras. Hölls stilla av posteringen på utsidan i kurva 3 vid ett tillfälle.

- 200:- för entré är ett skämt. Bjud de få som kommer på en kopp kaffe istället och informera om nästa tävling ni arrangerar, ge en rabattkupong etc.

Till besiktningspersonalen:
- Om ni ska följa reglementet för startnumrens placering, antal, färger etc på hojarna bör ni göra det konsekvent. Bara för att man heter något speciellt och är bundis med halva organisationen bör man inte få frikort.

Stort grattis till Andreas och Jens som vann Rookie 1000. Andreas, du är ohälsosamt snabb och borde visa vad du kan mot de stora grabbarna :tummenupp

Dom som vart DQ hade garanterat över 100 db, skulle man använda 95 skulle nog minst halva startfältet ...

Så vad är regeln 95db ellr 100 ???

Har läst att regeln är 95db men kan ha fel.

Varför diskades bara en del när dom flesta va över undra jag. Luddig jävla regel.

Fan det finns så många självutnämnda experter på detta forum att jag inte kommer på vart jag skall börja argumentera.. jag lägger ner frågan och lovar att återkomma på nästa race och mäta lika felaktigt då också. Med samma felaktiga utrustning på samma felaktiga sätt så att vi kan dq:a samma felaktiga förare på deras felaktigt utdömda hojar som japanerna felaktigt skapat speciellt för den svenska roadracingsporten.
Glömde jag något felaktigt så var det inte mitt fel, det måste vara forumet det är fel på.. eller Zeb_Machan... jag skyller på honom tror jag.. det verkar populärt!

häppåre!

Edit: :gnissla <-- Någon slags ironisymbol

Finns det någon expert på det här området? är du oxå själutnämnd expert. Eller har du någon kompetens inom deta område? Isåfall vilken?

Om du nu var o ljudmätte på fredagen. Varför informerades bara en del? att dom lät för högt. borde ha låtit mindre på lördagen. enl före o tiderna.
Jag pratade med patrik som stod o mätte ljudet på startrakan att så gott som alla klarade ljudet på fredagen.

mvh perre

Jag pratade med patrik som stod o mätte ljudet på startrakan att så gott som alla klarade ljudet på fredagen.
Jag såg exakt var fredagens ljudmätare stod på start/mål och vågar påstå att det inte är allt för många, om ens någon (förutom Junior Cup) som håller fullt där. Han stod dessutom på vänster sida av banan (i färdriktningen) med massor av saker runt omkring sig som kan ha påverkat ljudmätningen. Att mäta tex en Honda CBR1000RR (08 eller nyare) på vänster eller höger sida borde också kunna påverka resultatet.

Så vad är regeln 95db ellr 100 ???

Har läst att regeln är 95db men kan ha fel.

Varför diskades bara en del när dom flesta va över undra jag. Luddig jävla regel.

Det har väl fastslagits att regeln säger 95dB med 3dB i tolerans för att undvika felmätningar. Alltså är max 98dB.

Några snabba reflektioner bara;
precis som Gustav O påpekar finns ingen generell kvalitetsskillnad mellan mätningar med fast monterad vs handhållen utrustning så länge som båda utrustningarna har jämförbar noggrannhet (klassning) och är kalibrerade.
Variationer mellan mätvärden har inget samband med vinkel hos en handhållen mätare, eftersom mätmikrofoner är rundtagande. Däremot kan variationer i mätvärden uppkomma som följd av variationer i mikrofonens höjd över marken, och mikrofonens avstånd från en människokropp. Dessa variationer är dock små i det här sammanhanget, närmast försumbara.
Den största orsaken till variationer i mätvärden, under de omständigheter som beskrivs, är sannolikt variationerna i avstånd mellan ljudkällan och mätmikrofonen. Eftersom ljudtrycket sjunker med kvadraten på avståndet, så kommer en mätning på 20 m avstånd att ge ett ca 6 dB lägre mätvärde än samma hoj mätt på 10 m, och ca 12 dB lägre än samma hoj mätt på 5 m. Bara att ta fram räknestickan.
Mätavståndet är lika kritiskt vid förbipassering som vid statisk mätning, självklart finns det en svårighet i att styra avståndet vid förbipassage men omöjligt borde det inte vara. Måla en markering på lämplig plats på banan, och notera bara mätningar där hojen passerar på rätt sida (mätsidan).

(Och ja, jag är ljudexpert. :tungan )

Sen instämmer jag tyvärr i gnället om biljettpriset. Tvåhundringen var direkt orsak till att vi valde att stanna hemma igår och lyssna på webradion istället, trots att vi bor fem minuter från banan.

varvrekord på falkenberg?? 45,039 kan inte vara så långt ifrån väl?

2008 körde Jan "Cällis" Hanson 44.195 på Pro Superbike-kvalet med sin Suzuki. I racet var det sex förare som körde 44-tider, bästa tid var 44.6. 2009 körde sju förare 44-tider. Men jag har för mig att Filip Backlund eller Alexander Lundh tog varvrekordet under en SO-tävling med en eller två tiondelar, minns inte exakt.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!