Info om SO på Falkenberg, för åskådare??

varvrekord på falkenberg?? 45,039 kan inte vara så långt ifrån väl?
 
Är det konstigare än att killen råkade ha flyt under första mätningsdagen? Att han mättes i klunga flesta gångerna, att han kanske inte gasade helt fullt, att det kanske blåste åt andra hållet?

Sådant kan inte reglementet ta hänsyn till, man får helt enkelt välja om man ska kunna åka race i medvind, blött och så vidare. Är någon av de parametrarna oacceptabel, börja spela golf eller kör internationellt där grannarna diggar oväsendet :fakta

/ Jens

På ditt svar kan jag räkna ut att du tjänade på diskningarna.. jag antar att du är läskunnig så läs allt. TVÅ RACE HELGER MED SAMMA MÄTNINGAR SEDAN 75 VARV PÅ FALKENBERG UTAN PROBLEM SEDAN ÖVER EN NATT 11 DB HÖGRE OM VILJAN FINNS ATT VARA INOM REGLEMENTET SVARA MIG DÅ EXPERTEN HUR HAN SKALL GÖRA.
 
På ditt svar kan jag räkna ut att du tjänade på diskningarna.. jag antar att du är läskunnig så läs allt. TVÅ RACE HELGER MED SAMMA MÄTNINGAR SEDAN 75 VARV PÅ FALKENBERG UTAN PROBLEM SEDAN ÖVER EN NATT 11 DB HÖGRE OM VILJAN FINNS ATT VARA INOM REGLEMENTET SVARA MIG DÅ EXPERTEN HUR HAN SKALL GÖRA.

var det samma mätpunkter vid de olika tillfällena?

Var finns resultaten för racen?

http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=533895
 
Last edited:
Vart lite oroad för #22 som ramlade mitt i utgången av chikanen, vilken skabbig hoj han hade!
Det blir så när man kör racing. Ramlar man så går saker sönder. Men môcke tape löser problemen. Och visst var jag snabbt på benen!

SO Arrangemanget var väldigt bra, alla funktionärer inkl sjukvårdare skötte sig mkt bra.

Verkligen! Fick ju åka ambulans TVÅ gånger och det var en himla rapp "Doktor Eva" i stugan!:tummenupp Hann ju tom starta om i race 2!:tummenupp
Funkisarna var lysande! Snabbt framme och snabbt in med hojen med alla bitar av kåporna!!!:tummenupp
 
Last edited:
Dom var ju runt banorna som är kört på tidigare ex Anderstorp.
Kan tillägga för dig Håkan att jag ännu inte haft problem.

Att man klarade sig på en tävling ger inte automatiskt fripass på nästa tävling.

Den enklaste förklaringen jag kan ge är, olika mätpunkter och det spelar ju faktiskt ingen roll vart på banan 10 meter från bankanten det mäts, hojarna ska klara 95dB(+felmarginal & bonus)

Tänk scenariot att ena dagen mäter man på ena sidan banan och på nästa dag mäter man på andra sidan.
Ena dagen har man 10+banbredden, andra dagen har man bara 10m (kanske lite mer än 10m men säg att idealspår är i bankanten)
Banbredd, 15m?, 25meters mätavstånd kontra 10m(+ lite), hur stor är skillnaden på samma hoj, samma ställe, samma fart då?

Att det blir stora skillnader från en dag/tävling till nästa kommer inte vara nåt ovanligt, olika mätpunkter, olika varvtal (drevning?), olika hastigheter osv osv.


Ska bli intressant att se hur det går nästa helg, i det sköna ljudets tecken :yoparty
 
Nu har jag inte läst hela tråden, men jag har en tanke gällande mätresultaten.

Banans bredd vid mätplats: typ 10 meter.
Mätutrustningens mikrofon placerad på Höger sida 1 meter ifrån ban-kant.

Mätobjekt kommer att passera på ett avstånd mellan 1-11 meter.
nu förutsätter vi att man passerar utan nerlägg!
med en SVEMO-krök riktad åt höger,
med en SVEMO-krök riktad åt vänster,
samma spårval.
(Den som riktar sin krök bortåt klarar sig)
Jag kan garantera att den ena kommer att låta mer än den andra.

Om dom kommer i ett annat spår, typ 10 meter närmare mät-utrustningen, kommer nog värdet att öka markant.

Ibland används tydligen en portabel mät-utrustning, ock om den placeras på Vänster sida, vad händer då med dom som har en SVEMO-krök riktad åt fel håll???
 
Funkisarna var lysande! Snabbt framme och snabbt in med hojen med alla bitar av kåporna!!!:tummenupp

Funkisarna var GRYMMA, tror inte jag sett mer alert personal någonsin.
Vissa avåkningar så började funkisarna reagera och springa innan föraren ens hade glidit klart.
En stor Eloge för väl utfört jobb med livet som insats ibland bara för att vi ska ha roligt :Bugar

Moss, tack för kladdkakan. Du var inte i boxen så jag kunde inte tacka dig personligen, kul initiativ för dina "vänner" :krama

/Nitrous
 
  • Gilla
Reaktioner: aze
Beslutet togs med en felmargnal på 4-5 db. Det var först vid 100 dB som det blev diskvalifikation. Detta för att slippa att underkänna någon i onödan p.g.a osäkerhet i mätmetoder.

Det är bara bra om ljudnivån kommer ner på tävlingar o träningar eftersom det kommer att vara en FÖRUSÄTTNING för att vi skall kunna köra RR i framtiden. Annars kommer banorna att tvingas stänga en efter en. Då sporten är liten i norden så kommer det att vara lätt att genomföra utan att några större protester bland majorteten av invånarana.

Funkisarna var GRYMMA, tror inte jag sett mer alert personal någonsin.
Vissa avåkningar så började funkisarna reagera och springa innan föraren ens hade glidit klart.
En stor Eloge för väl utfört jobb med livet som insats ibland bara för att vi ska ha roligt :Bugar

/Nitrous

Tyvärr var vissa förare dåliga på att "slå av" ordentligt vid gulflagg. Vi hade t.om en crash under en gulflagg som kunde ha allvarligt skadat en "funkis". Detta gör att man måste fundera på om man vågar genomföra smidiga räddningar i framtiden om inte gulflagg o personal på banan respekteras bättre.

Ändå använde vi lång gulflagg d.v.s två posteringar hade gulflagg innan olycksplatsen
 
Last edited:
Det blir så när man kör racing. Ramlar man så går saker sönder. Men môcke tape löser problemen. Och visst var jag snabbt på benen!
Du sprang som en 50 åring men körde som en 25 åring. Satt i Med car såg hela incidenten med kullerbyttan och din pose`med hands upp. Ungdomarna stannade nästan av fruktan.
Vart det för mkt tårta idag:D


Verkligen! Fick ju åka ambulans TVÅ gånger och det var en himla rapp "Doktor Eva" i stugan!:tummenupp Hann ju tom starta om i race 2!:tummenupp
Funkisarna var lysande! Snabbt framme och snabbt in med hojen med alla bitar av kåporna!!!:tummenupp

De va Mgp klass, TL trodde du var rökt. Tårtstrategin var lysande
 
Funkisarna var GRYMMA, tror inte jag sett mer alert personal någonsin.
Vissa avåkningar så började funkisarna reagera och springa innan föraren ens hade glidit klart.
En stor Eloge för väl utfört jobb med livet som insats ibland bara för att vi ska ha roligt :Bugar

Moss, tack för kladdkakan. Du var inte i boxen så jag kunde inte tacka dig personligen, kul initiativ för dina "vänner" :krama

/Nitrous


Det var ju inte så konstigt att funkisarna var snabb TeAm X-15 var ju där.;)
 
På ditt svar kan jag räkna ut att du tjänade på diskningarna.. jag antar att du är läskunnig så läs allt. TVÅ RACE HELGER MED SAMMA MÄTNINGAR SEDAN 75 VARV PÅ FALKENBERG UTAN PROBLEM SEDAN ÖVER EN NATT 11 DB HÖGRE OM VILJAN FINNS ATT VARA INOM REGLEMENTET SVARA MIG DÅ EXPERTEN HUR HAN SKALL GÖRA.
Inte för att vara jobbig men det verkar som om du förutsätter att den felaktiga mätningen var den som gav dig det högsta värdet. Det kanske var den enda mätningen som utfördes korrekt?
 
På ditt svar kan jag räkna ut att du tjänade på diskningarna.. jag antar att du är läskunnig så läs allt. TVÅ RACE HELGER MED SAMMA MÄTNINGAR SEDAN 75 VARV PÅ FALKENBERG UTAN PROBLEM SEDAN ÖVER EN NATT 11 DB HÖGRE OM VILJAN FINNS ATT VARA INOM REGLEMENTET SVARA MIG DÅ EXPERTEN HUR HAN SKALL GÖRA.

Japp han kännade som faen på diskningarna.. Inte konstig att han är skadeglad...turenvänder snart . 9:à i dag...
Någon som ska ha feet eloge är Andreas kungen som åkte tokfort i dag det gick läskigt fort för dom 8 i topp i rookie
 
Fan det finns så många självutnämnda experter på detta forum att jag inte kommer på vart jag skall börja argumentera.. jag lägger ner frågan och lovar att återkomma på nästa race och mäta lika felaktigt då också. Med samma felaktiga utrustning på samma felaktiga sätt så att vi kan dq:a samma felaktiga förare på deras felaktigt utdömda hojar som japanerna felaktigt skapat speciellt för den svenska roadracingsporten.
Glömde jag något felaktigt så var det inte mitt fel, det måste vara forumet det är fel på.. eller Zeb_Machan... jag skyller på honom tror jag.. det verkar populärt!

häppåre!

Edit: :gnissla <-- Någon slags ironisymbol
 
Ja herre gud vad trött jag blir.
Jag tycker att vi ska göra detta gemensamt. Varför ska du/ni springa runt som tettingar med instrumenten överallt på hela banan. Dessutom när vi vet att handhållna inte är lika exakta som dom fasta som finns på bla Anderstorp. Stoppa in mätaren i ett org blås eller sänk ner den vid murens kant så ljudet studsar rätt in i mätaren så får ingen köra!
Är det det du vill?

Ska vi inte kunna köra och bli godkända 1000 varv för att på det 1001 bli underkända och kallade fuskare!

Kör med den fasta utr som tydligen är relativt exakt så blir det mer exakt vetenskap mindre tvivel och roligare för både er och oss

Att man klarade sig på en tävling ger inte automatiskt fripass på nästa tävling.

Den enklaste förklaringen jag kan ge är, olika mätpunkter och det spelar ju faktiskt ingen roll vart på banan 10 meter från bankanten det mäts, hojarna ska klara 95dB(+felmarginal & bonus)

Tänk scenariot att ena dagen mäter man på ena sidan banan och på nästa dag mäter man på andra sidan.
Ena dagen har man 10+banbredden, andra dagen har man bara 10m (kanske lite mer än 10m men säg att idealspår är i bankanten)
Banbredd, 15m?, 25meters mätavstånd kontra 10m(+ lite), hur stor är skillnaden på samma hoj, samma ställe, samma fart då?

Att det blir stora skillnader från en dag/tävling till nästa kommer inte vara nåt ovanligt, olika mätpunkter, olika varvtal (drevning?), olika hastigheter osv osv.


Ska bli intressant att se hur det går nästa helg, i det sköna ljudets tecken :yoparty
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top