Info om SO på Falkenberg, för åskådare??

Nu har du ju jättefel.

Under Fredagen mättes det mycket och många fick tillsägelser att ordna. En del körde inte träningen på Fredagen och då kan du ju inte förvänta dig att det kommer en varning på posten.. Många gasade nog mer och tidigare idag än på Fredagen och det kanske blåste åt något annat håll, man kanske åkte i en klunga på Fredagen och jadajadajadajadajadajada... Summa summarum har hemläxan inte gjorts.

Som bisats fick jag veta att jag låg precis på gränsen i Fredagens förutsättningar, så jag satte i DB-killers och klarade mig idag under de sämre förutsättningarna. Utan det hade jag åkt dit med skulle jag tro!

Så ännu en gång: Detta är för att vi ska få se våra ungar köra hoj, vi måste vara hårda på ljudmätningarna annars är det finito till slut!

Så, gonatt för idag!

/ Jens
Nä det är ju dumt att klaga när man tjänar 21sec på att folk diskas...
Nä en och samma ljudmätare som flyttas mellan till racen samt originalburk = ok

Eskilsson skrev:
Fast! Dom gjorde det!
Redan på SO mötet 2008 på karlskoga stadshotell där det var massor med förare med, som skulle få pris och sen festa på kvällen, så förklarade svemo och arrangörerna att det var nya regler med ljudmätning. Och att det skulle bli hårdare krav. Svemo sa också att man skulle se genom fingrarna hellre fria än fälla under 2009 just för att dom förstod att folk inte skulle ha råd eller hinna fixa sina hojar.
Men dom sa även att till 2010 ansåg dom att förarna hade tid och möjlighet att fixa sina hojar och att det skulle det bli tuffare tag. Och det är det vi ser nu.

det kunde de gärna fått skriva i sin kalender för de som inte åker till karlskoga för att mat och bli full:)

jag är helt för en lågljudnivå,men när jag inte får köra med orginal:
ska jag då uträtta det som japanska ingenjörer misslyckades med?

jag var tvungen att bygga egna ljuddämpare för att klara mig och har även byggt 3 andra som rullade på banan ihelgen och klarade sig,men alla har ju inte en mekanisk verkstad och kunskapen om det.
nu blev det ett svar till dig men det var ett generellt inlägg nedanför:tummenupp

Varför inte en och samma ljuddämpare istället för en och samma ljudmätare? Inse att det inte är mätmetoden som är fel, utan felet sitter på motorcykeln.

Om du sysslar med ljudmätning så vet du också att så länge man mäter en rörlig ljudkälla blir det en viss felvisning. Man har en hel hög olika tänkbara felkällor. QUOTE]

... ok och sedan säger du att det inte är något fel på mät metoden:va

Last edited:
hrm hrm... Ursäkta .. ja jag vet att det var ett högt surr ang ljudmätningen osv osv... Förstod att många var "smått" missnöjda... men har ni inte halkat en bit "off topic" nu? ;) "Info om SO på Falkenberg, för åskådare??" För en åskådare så kan man njetski om db hit eller dit och vad reglerna säger.. ;)
Bara min femöring i denna diskussion :) No hard feelings... Motorsport ska låta lite :tungan

Men... Jag skulle vilja ge en ros till funkisarna där idag... Hilvete vad snabbt ni jobbade! :Bugar Och det var ju inte lite ni hade att stå i heller ;) Flera som håller med? :)

Men om vi ändå ska kicka lite i sidled... Var det inte lite dyrt med 200 riksdaler per vuxen? Det kan inte vara bra för PR'n.. och sporten.. Varför inte ha familjebiljett och locka lite folk? Sen att det behagade vara "norrlandsklimat" just idag kan ju ingen hjälpa :) Men ingen hade kört regndans för torrt var det ivf :D

Btw... la upp lite foto från dagen under Bilder här i forumet om någon är hugad... ;) smygreklam..

Tycker enbart synd om de som lägger ner pengar och tävlar och så sker mätning så godtyckligt att man klarar sig ena dagen men inte andra, samt olika på olika banor, högst otillfredsställande. Sen har ju anderstorp och falken helt olika förutsättningar, a-torp öppet fält där ljudet kan avta ganska snabbt, falken med hus mkt nära, hur kan man mäta med samma förutsättningar med tanke på grannpåverkan:va

Om man mätte hoj för hoj enl "någon regel", vad den får låta stillastående. Sen är väl det mest väsentliga att mäta uppe vid husen som ligger närmast, de som klagar. Ni måste ju fått ett begränsat område som de inte tillåter mer än 95Db

Vid "störande ljud i stan" och allmänt så får vi ut ett diagram, där stryker man alla peakar, då det inte i miljö&hälsasnämnd inte är relevant när man inte med säkerhet vet vad som orsakat ljudtoppen, man är intresserad av den allmänna ljudnivån som sprids.

Står/Sätt (?) mätaren vid "klagokällan", hur kan man annars veta om det inte var en bonde som körde förbi med en slätharv eller ett par MC-åskådare med helsystem som lämnade tävlingen, som stör grannar, hittar man/hör man höga ljud så noterar man klockslag och förmodad orsak och får därmed bort de av er inte orsakade höga ljuden.

För vad det låter vid bankanten är väl inte det stora problemet?

Jag pratar om hur vi gör när vi väsnas med maskiner som låter upp till 120db i en storstad, med 80db som ljudkrav, det är möjligt att det inte går att överföra tekniken, men tycker ni angriper den från fel håll.
Inte tusan mäter vi vid en pålmaskin eller vajersågare, utan i den lägenhet/område som klagar, därefter vidtar vi åtgärder.

Så länge mätningarna fluktuerar som de gör, så är det inte bra för någon. Nivån 95 Db kanske kommit fram på helt felaktiga grunder, då originalsystem ofta låter mer/ sportbilar/tågen osv...

SO Arrangemanget var väldigt bra, alla funktionärer inkl sjukvårdare skötte sig mkt bra. Vart lite oroad för #22 som ramlade mitt i utgången av chikanen, vilken skabbig hoj han hade!. Mest spännande var R tusen där ni i täten verkligen gav ett bra race.

SO Arrangemanget var väldigt bra, alla funktionärer inkl sjukvårdare skötte sig mkt bra. Vart lite oroad för #22 som ramlade mitt i utgången av chikanen, vilken skabbig hoj han hade!. Mest spännande var R tusen där ni i täten verkligen gav ett bra race.

Och vilken tid Sveistrup (rookie) hade som bäst 46.1!!! Vilken fighter. 4e bästa tiden under dagen!:yoparty

Fan tvångsuppklassning för han snart :banana

Om du sysslar med ljudmätning så vet du också att så länge man mäter en rörlig ljudkälla blir det en viss felvisning. Man har en hel hög olika tänkbara felkällor. QUOTE]

... ok och sedan säger du att det inte är något fel på mät metoden:va

Ja, eftersom den mätmetod du förespråkar är ännu sämre.

Vi mäter med en viss felmarginal, men vi mäter åtminstone det verkliga bullret. Du vill driva igenom en metod att mäta ett buller som inte är relevant. Vilket alternativ är minst dåligt?

Tycker enbart synd om de som lägger ner pengar och tävlar och så sker mätning så godtyckligt att man klarar sig ena dagen men inte andra, samt olika på olika banor, högst otillfredsställande. Sen har ju anderstorp och falken helt olika förutsättningar, a-torp öppet fält där ljudet kan avta ganska snabbt, falken med hus mkt nära, hur kan man mäta med samma förutsättningar med tanke på grannpåverkan:va

Om man mätte hoj för hoj enl "någon regel", vad den får låta stillastående. Sen är väl det mest väsentliga att mäta uppe vid husen som ligger närmast, de som klagar. Ni måste ju fått ett begränsat område som de inte tillåter mer än 95Db

Vid "störande ljud i stan" och allmänt så får vi ut ett diagram, där stryker man alla peakar, då det inte i miljö&hälsasnämnd inte är relevant när man inte med säkerhet vet vad som orsakat ljudtoppen, man är intresserad av den allmänna ljudnivån som sprids.

Står/Sätt (?) mätaren vid "klagokällan", hur kan man annars veta om det inte var en bonde som körde förbi med en slätharv eller ett par MC-åskådare med helsystem som lämnade tävlingen, som stör grannar, hittar man/hör man höga ljud så noterar man klockslag och förmodad orsak och får därmed bort de av er inte orsakade höga ljuden.

Jag pratar om hur vi gör när vi väsnas med maskiner som låter upp till 120db i en storstad, med 80db som ljudkrav, det är möjligt att det inte går att överföra tekniken, men tycker ni angriper den från fel håll.
Inte tusan mäter vi vid en pålmaskin eller vajersågare, utan i den lägenhet/område som klagar, därefter vidtar vi åtgärder.

Så länge mätningarna fluktuerar som de gör, så är det inte bra för någon. Nivån 95 Db kanske kommit fram på helt felaktiga grunder, då originalsystem ofta låter mer/ sportbilar/tågen osv...
Det har gjorts bullerutredningar för alla de banor som har problem - av proffs. Utifrån dessa bullerutredningar har man valt att titta på en generell dB gräns för alla tävlingar även om det olika banorna har olika förutsättningar. Utrustning, placering och montering har även det skötts av proffs i branschen.
Du har rätt i att det är ljudnivån hos närmaste granne som är problemet men för att få någon sorts linje i reglerna så har man valt att mäta vid bankanten. Nivån är en kompromiss men den ska vad jag vet också göra att alla banor klarar sig om folk följer reglerna.

Att ha olika ljudnivåer på olika banor är ju inte heller bra eller enkelt för förarna. Nu vet man att man inte får bullra mer än 95 dB vid förbipassering. Det är enkelt att förhålla sig till. Att dessa regler skulle efterlevas hårdare i år är inte heller någon nyhet för någon.

Du som enligt egen utsago jobabr med buller vet också hur olika det är mellan kommunerna dels i kunskap och dels i utförande av kontrollmätningar.

Att få reda på sin egen ljudnivå är kanske inte så enkelt men redan förra året bad jag om att bli mätt på Sviestad eftersom de flesta visste om detta. Inför tisdagens KM är jag osäker på min ljudnivå men har vidtagit de åtgärder som jag kan i nuläget - dvs nypackade ljuddämpare. Jag kommer även be om att veta min egen ljudnivå direkt efter kval och bullrar jag för mycket så avstår jag racet och får åka hem och göra ytterligare förbättringar.

Ja, eftersom den mätmetod du förespråkar är ännu sämre.

Vi mäter med en viss felmarginal, men vi mäter åtminstone det verkliga bullret. Du vill driva igenom en metod att mäta ett buller som inte är relevant. Vilket alternativ är minst dåligt?

Det alternativ som är minst dåligt är det som ger en gräns som inte är olika på olika banor, träningar, kval och race eller om man vill kalla det godtyckligt.
Eller hoppas att det blåser ifrån den handhållna mätaren och inte emot... Eller en krök som leder ljudet bort ifrån mätaren men fortfarande så låter det "verkliga" ljudet lika mycket. Är det mer exakt?

Jag vill ha ett system som gör att jag får godkännt och sedan kan slappna av, inte ett som godkänner mig 10 ggr och sedan anklagar mig för fusk den 11e ggn för att någon har mätt annorlunda eller för att "vinden har vänt".

Ert system i A-torp har man hört från flera håll ska funka riktigt bra. Vad är det som gör att det funkar så bra?
Varför har inte alla banor det isf?

Vill tillägga att Flkb skötte detta mycket bättre idag med flera svartflaggningar redan på kval osv. Fanns en chans att rätta till problemet :tummenupp

Last edited:

Nu kastar du in pinnar i brasan ordentligt. Läs på denna frågan innan du fortsätter diskussionen.

Vi väljer att mäta vid källan eftersom myndigheterna valt det alternativet åt oss. Som du vet finns det riktvärden för ljudemissioner orsakade av motorsport. NFS 2004:16 är det regelverk som styr vår verksamhet. Detta säger i korthet att vi får låta 60 dbA dagtid vardagar och 55 dbA kvällar och helger, mätt enl decibel A, tidsvägning Fast. Detta värde avser ljudnivå vid fasadmätning hos närmaste granne. Eftersom vi inte kan ha ett regelverk för varje bana i landet har Svemo tillsammans med banägare/klubbar tagit fram ett värde, som om det hålls, ska göra att vi klarar NFS 2004:16 hos grannen. Eftersom vi inte kan koppla en mätning hos grannen till ett enskilt fordon i reglementet måste vi göra mätningen där källan finns, dvs på banan. Det värde vi gemensamt kommit fram till är 95 dbA Fast, mätt 10 meter från förbipasserande fordon. Någon stillastående mätmetod som skulle gå att koppla till förbifartsmätning finns inte, beroende på att vid stillastående mätning behöver du knappt öppna trotteln öht för att uppnå det varvtal man behöver ha för en mätning. Man får helt enkelt inte med samtliga ljudkällor som sedan sprider sitt ljud till grannen.

Det vore önskvärt om man innan man kommer med lösningen att vi ska mäta på ett annat sätt först funderar om man som förare kan sänka ljudnivån.

Förstår inte varför det ska vara så förtvivlat svårt att inse att det finns ett bullerproblem, och inte ett ljudmätningsproblem......

Men nu får du väl ändå ge dig. Jag pysslar med detta för att det är skoj och vill se framtidens förare göra samma sak...

Jag var överlycklig att passera mållinjen som trea, ett resultat jag aldrig kunnat önska mig på en bana jag tycker illa om. Att det blev som det blev är inte mitt fel, tycker jag som följde reglementet iallfall..

Sen till Klippinge: Jag frågade Hannes, han gav mig de tre mätningarna som han fått på mig ensam under fredagsträningen. En av de mätningarna var godkänd inom marginalen, men lite för hög för att jag skulle känna mig säker. För att inte få problem rättade jag till "problemet" till Lördagen. Hade jag inte gjort det hade förmodligen de mindre gynnsamma förutsättningarna på Lördagen gjort att jag skulle diskats med, men nu valde jag att ha 10 hästar mindre i maskin och klara ljudmätningarna istället.

Jag ser faktiskt inte hur jag kunde bli en syndabock i det här.

Sen tillbaka till rejsingen idag: Sveistrup, vilken körning! Grattis!! Skulle vilja sett det rejset från läktaren..

Sen till Superbikekillarna: Det är snyggt att våga hålla stumt över "knicken" på rakan och gå på ett hjul innan ni börjar bromsa.

/ Jens - trött efter helgen...

Nu kastar du in pinnar i brasan ordentligt. Läs på denna frågan innan du fortsätter diskussionen.

Vi väljer att mäta vid källan eftersom myndigheterna valt det alternativet åt oss. Som du vet finns det riktvärden för ljudemissioner orsakade av motorsport. NFS 2004:16 är det regelverk som styr vår verksamhet. Detta säger i korthet att vi får låta 60 dbA dagtid vardagar och 55 dbA kvällar och helger, mätt enl decibel A, tidsvägning Fast. Detta värde avser ljudnivå vid fasadmätning hos närmaste granne. Eftersom vi inte kan ha ett regelverk för varje bana i landet har Svemo tillsammans med banägare/klubbar tagit fram ett värde, som om det hålls, ska göra att vi klarar NFS 2004:16 hos grannen. Eftersom vi inte kan koppla en mätning hos grannen till ett enskilt fordon i reglementet måste vi göra mätningen där källan finns, dvs på banan. Det värde vi gemensamt kommit fram till är 95 dbA Fast, mätt 10 meter från förbipasserande fordon. Någon stillastående mätmetod som skulle gå att koppla till förbifartsmätning finns inte, beroende på att vid stillastående mätning behöver du knappt öppna trotteln öht för att uppnå det varvtal man behöver ha för en mätning. Man får helt enkelt inte med samtliga ljudkällor som sedan sprider sitt ljud till grannen.

Det vore önskvärt om man innan man kommer med lösningen att vi ska mäta på ett annat sätt först funderar om man som förare kan sänka ljudnivån.

Förstår inte varför det ska vara så förtvivlat svårt att inse att det finns ett bullerproblem, och inte ett ljudmätningsproblem......

Jag tycker att man skall ställa sig frågan vilken "rättsäkerhet" en förare skall få. Om jag kör två race och 75 varv på en tredje bana frågar ljudfunktionären hur min DB nivå varit och allt är frid och fröjd jag ligger långt under gränser osv. Sedan nästa dag låter hojen helt plötsligt 11 DB mer!! Utan att jag ändrat något varpå jag blir diskad på race. Min personliga uppfattning är att Juryn på tävlingen har tagit idiotsika bestraffningsbeslut enligt tävlings reglementet kan dom utdöma ex tidstillägg, böter, med flera varianter osv nu har man tagit strängaste straffet direkt.

Om en förare däremot blivit varnad eller svartflaggad på flera pass och sedan bullrar för mycket på race så är det en annan sak.

Du måste ju faktiskt själv också hålla med om att det är konstigt att det kan skilja 11DB på samma hoj mellan två dagar. Detta är inte hörsägen utan jag känner killen ifråga väl.

Det dom är märkligt med DB beslutuet är att SVEMO går på 95 DB medans SBF ligger på 100DB.

Last edited:

Jo, det finns i allra högsta grad en ljudmätningsproblematik. Kan man lösa den på ett bra sätt, vilket man iofs är på väg i rätt riktning mot , trots motsträviga klubbar som FMK, har man större möjligheter att få acceptans och förståelse bland utövarna för de bullerproblem som sporten de facto har.

Attitydförändringen när det gäller bullrande motorcyklar som krävs av förarkollektivet underlättas INTE av helgens Cirkus Falkenberg, vilket leder oss till att denna fråga även innehåller ett kommunikationsproblem. :)

Ert system i A-torp har man hört från flera håll ska funka riktigt bra. Vad är det som gör att det funkar så bra?
Varför har inte alla banor det isf?

Har du missat det? de har ju samma sorts utrustning... falkenberg vet jag inte men Anderstorp, Linköping, Mantorp & Karlskoga vet jag har likadana installationer & handburna mätare.

Last edited:
Jag tycker att man skall ställa sig frågan vilken "rättsäkerhet" en förare skall få. Om jag kör två race och 75 varv på en tredje bana frågar ljudfunktionären hur min DB nivå varit och allt är frid och fröjd jag ligger långt under gränser osv. Sedan nästa dag låter hojen helt plötsligt 11 DB mer!! Utan att jag ändrat något varpå jag blir diskad på race. Min personliga uppfattning är att Juryn på tävlingen har tagit idiotsika bestraffningsbeslut enligt tävlings reglementet kan dom utdöma ex tidstillägg, böter, med flera varianter osv nu har man tagit strängaste straffet direkt.

Om en förare däremot blivit varnad eller svartflaggad på flera pass och sedan bullrar för mycket på race så är det en annan sak.

Du måste ju faktiskt själv också hålla med om att det är konstigt att det kan skilja 11DB på samma hoj mellan två dagar. Detta är inte hörsägen utan jag känner killen ifråga väl.

Det dom är märkligt med DB beslutuet är att SVEMO går på 95 DB medans SBF ligger på 100DB.

Är det konstigare än att killen råkade ha flyt under första mätningsdagen? Att han mättes i klunga flesta gångerna, att han kanske inte gasade helt fullt, att det kanske blåste åt andra hållet?

Sådant kan inte reglementet ta hänsyn till, man får helt enkelt välja om man ska kunna åka race i medvind, blött och så vidare. Är någon av de parametrarna oacceptabel, börja spela golf eller kör internationellt där grannarna diggar oväsendet :fakta

/ Jens

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...