Info om SO på Falkenberg, för åskådare??

Du sprang som en 50 åring men körde som en 25 åring.

Är det en komplimang... eller ska jag bli upprörd?:)

Satt i Med car såg hela incidenten med kullerbyttan och din pose`med hands upp. Ungdomarna stannade nästan av fruktan.

Tyckte jag var grymt snabbt på benen och efter det kändes det som jag hade FULL koll. Alla som var på väg rakt mot mig fick det onda ögat och vek lydigt av!:)

De va Mgp klass, TL trodde du var rökt. Tårtstrategin var lysande

Är lite nöjd själv! Tyckte det var lite försmädligt att ligga i FÖRSTA krök!:mad: Och sedan kom en vänlig själ och durade av så det stod härliga till!! Vem var det som ska ha en extra bit kladdkaka? Hoppas det gick bra för honom.
Och med en hoj som spårade så dåligt som min så var en tredje helt ok efter omstarten!:)
 
Last edited:
Fan det finns så många självutnämnda experter på detta forum att jag inte kommer på vart jag skall börja argumentera.. jag lägger ner frågan och lovar att återkomma på nästa race och mäta lika felaktigt då också. Med samma felaktiga utrustning på samma felaktiga sätt så att vi kan dq:a samma felaktiga förare på deras felaktigt utdömda hojar som japanerna felaktigt skapat speciellt för den svenska roadracingsporten.
Glömde jag något felaktigt så var det inte mitt fel, det måste vara forumet det är fel på.. eller Zeb_Machan... jag skyller på honom tror jag.. det verkar populärt!

häppåre!

Edit: :gnissla <-- Någon slags ironisymbol

Misströsta inte. Rätt många av oss vet att ni gör ett bra jobb och innerst inne vet varenda förara vad som krävs för att inte låta för mycket men frestelsen är för stor att tjäna en häst när dom andra följer reglementet.
 
Ja grattis Sveistrup kanonfint kört!

Javisst Grattis! Jävlar va bra kört.
Själv sitter man nu med handen i gips efter en flygtur över krönet efter högfartan. Trasig lillfinger! Billigt pris med tanke på den farten. Och en cykel som klarade sig med några repor.
 
Ja herre gud vad trött jag blir.
Jag tycker att vi ska göra detta gemensamt. Varför ska du/ni springa runt som tettingar med instrumenten överallt på hela banan. Dessutom när vi vet att handhållna inte är lika exakta som dom fasta som finns på bla Anderstorp. Stoppa in mätaren i ett org blås eller sänk ner den vid murens kant så ljudet studsar rätt in i mätaren så får ingen köra!
Är det det du vill?

Ska vi inte kunna köra och bli godkända 1000 varv för att på det 1001 bli underkända och kallade fuskare!

Kör med den fasta utr som tydligen är relativt exakt så blir det mer exakt vetenskap mindre tvivel och roligare för både er och oss

DU blir trött! Men herregud, vad tror du vi blir som försöker få styr på detta problem? Jag känner mej som Sisyfos.....


Varför hacka på de som försöker rätta till problemet? Varför inte istället hacka på de som bullrar för mycket? DÄR har du det verkliga problemet.
 
Ni som mäter: tror ni man, som förare, kan sänka ljudnivån genom att ljuddämpa kåporna och mellan t.ex. luftburk och tank? Finns det något att hämta där? Det mekaniska ljudet är ju inte helt obetydligt när man ligger på fullgas ändå.
 
Det var ju inte så konstigt att funkisarna var snabb TeAm X-15 var ju där.;)

Man tackar för alla varma ord och kul att man kan vara snabb på banan nångång iaf:tungan

Det blir så när man kör racing. Ramlar man så går saker sönder. Men môcke tape löser problemen. Och visst var jag snabbt på benen!



Verkligen! Fick ju åka ambulans TVÅ gånger och det var en himla rapp "Doktor Eva" i stugan!:tummenupp Hann ju tom starta om i race 2!:tummenupp
Funkisarna var lysande! Snabbt framme och snabbt in med hojen med alla bitar av kåporna!!!:tummenupp

Vi ville ju givetvis ha dig tillbaka i racet:)
Grattis till tredjeplatsen:yoparty
 
Last edited:
Ni som mäter: tror ni man, som förare, kan sänka ljudnivån genom att ljuddämpa kåporna och mellan t.ex. luftburk och tank? Finns det något att hämta där? Det mekaniska ljudet är ju inte helt obetydligt när man ligger på fullgas ändå.

Man kan nog hitta ett par decibel där med rätt teknik. Brukar dock medföra att vikten ökar.
 
Är det en komplimang... eller ska jag bli upprörd?:)



Tyckte jag var grymt snabbt på benen och efter det kändes det som jag hade FULL koll. Alla som var på väg rakt mot mig fick det onda ögat och vek lydigt av!:)



Är lite nöjd själv! Tyckte det var lite försmädligt att ligga i FÖRSTA krök!:mad: Och sedan kom en vänlig själ och durade av så det stod härliga till!! Vem var det som ska ha en extra bit kladdkaka? Hoppas det gick bra för honom.
Och med en hoj som spårade så dåligt som min så var en tredje helt ok efter omstarten!:)

Jag tror att det är (Robin Blom nr 32)du ska tacka för det.
Den vurpan såg inte rolig ut:skrämd
 
Du missförstår mig.
Jag försöker inte hacka på dom som försöker lösa problemen!
Jag tycker dock att både förare och ARRANGÖR/MÄTARE har ett ansvar.
Vi förare har ett ansvar att försöka få ner ljudet så mycket vi kan. Och jag såg ingen som inte hade åtm försökt till sön på Flkb.

Det jag blir trött på är att ni som vanligt inte lägger något som helst ansvar på arrangören/mätaren, för att få så exakta och vetenskapliga värden som möjligt.Ni måste ge oss förare chansen att rätta till problemen och informera mera.
Kan du svara på varför man ska springa runt med den handhållna utr när det finns betydligt mer exakt fast utr? Förstår också att det kan låta olika mycket på olika ställen runt banan. Men om det är ljudet vi vill ha ner känns det jäkligt konstigt när motivationen för att man låter för mycket på 1001 varvet och inte innan, är att det blåste mot micken och inte ifrån... :va

GEMENSAMT ANSVAR! Jag har Db-killer och ska försöka modifiera så det låter ännu mindre. Dessutom försöker jag få tag på org system. Jag har inte bullrat för mycket ännu men är skitnervös varje gång man åker ut för att vinden ska vända eller liknande som gör att jag inte låter mer men att ni kan diska mig ändå...

Ska vi kanske förbjuda något annat än org system? När vi kan förbjuda eftermarknads bromspumpar känns det närmare tillhands att förbjuda helsystem.

DU blir trött! Men herregud, vad tror du vi blir som försöker få styr på detta problem? Jag känner mej som Sisyfos.....


Varför hacka på de som försöker rätta till problemet? Varför inte istället hacka på de som bullrar för mycket? DÄR har du det verkliga problemet.

Kan vi inte försöka ha en saklig diskussion där okunniga får mer på fötterna (ink jag) och dom kunniga kanske får tänka till.
 
Last edited:
Japp han kännade som faen på diskningarna.. Inte konstig att han är skadeglad...turenvänder snart . 9:à i dag...
Någon som ska ha feet eloge är Andreas kungen som åkte tokfort i dag det gick läskigt fort för dom 8 i topp i rookie

Nämen snälla nån, vaknade du nu?

Jag har skrivit att jag körmässigt inte förtjänade mer än 3e i Lördags, men reglerna är som dom är. Tycker du börjar samla till frislag med, är vi kvitt nu då Per? :krama

Andreas åkte som en gud i helgen (har jag redan skrivit) och i Söndags var ju ljudet inget problem, det omöjliga var så att säga möjligt. Och skadeglad är det sista jag är, vi tävlar liksom om uppklassningspoäng, inget annat... Det är skojtävlingar... Om än dyra sådana.

Du kan väl iallafall hålla med om att behovet av öronproppar i depån var mycket mindre på Söndagen än Lördagen. Det säger väl allt..

/ Jens - syndabocken
 
Kan du svara på varför man ska springa runt med den handhållna utr när det finns betydligt mer exakt fast utr? Förstår också att det kan låta olika mycket på olika ställen runt banan. Men om det är ljudet vi vill ha ner känns det jäkligt konstigt när motivationen för att man låter för mycket på 1001 varvet och inte innan, är att det blåste mot micken och inte ifrån... :va

Det är ju samma utrustning, så varför är den ena mer exakt än den andra?
 
Det är ju samma utrustning, så varför är den ena mer exakt än den andra?

Jo därför att även jag som är helt okunnig har fått veta från en jäkla massa folk som är insatta och Stefan har inte ens nekat på det, att dessa är mer oexakta, alt om du hellre vill, mer känsliga för störningar. Svårare att få fram ett rättvist värde. Såg ju exvis dig på Mantorp när du stod och mätte över staketet. Sen kom någon annan och mätte innanför staketet längre ner osv. Lite skillnad eller?

På Mantorp lät många av oss för mycket och jag mest eftersom jag tappat min Db-killer. Var jag sur på er? Nej bara mig själv att skylla.

Men på race vill man ha vetenskap när man blir diskad!
 
Du missförstår mig.
Jag försöker inte hacka på dom som försöker lösa problemen!
Jag tycker dock att både förare och ARRANGÖR/MÄTARE har ett ansvar.
Vi förare har ett ansvar att försöka få ner ljudet så mycket vi kan. Och jag såg ingen som inte hade åtm försökt till sön på Flkb.

Det jag blir trött på är att ni som vanligt inte lägger något som helst ansvar på arrangören/mätaren, för att få så exakta och vetenskapliga värden som möjligt.Ni måste ge oss förare chansen att rätta till problemen och informera mera.
Kan du svara på varför man ska springa runt med den handhållna utr när det finns betydligt mer exakt fast utr? Förstår också att det kan låta olika mycket på olika ställen runt banan. Men om det är ljudet vi vill ha ner känns det jäkligt konstigt när motivationen för att man låter för mycket på 1001 varvet och inte innan, är att det blåste mot micken och inte ifrån... :va

GEMENSAMT ANSVAR! Jag har Db-killer och ska försöka modifiera så det låter ännu mindre. Dessutom försöker jag få tag på org system. Jag har inte bullrat för mycket ännu men är skitnervös varje gång man åker ut för att vinden ska vända eller liknande som gör att jag inte låter mer men att ni kan diska mig ändå...

Ska vi kanske förbjuda något annat än org system? När vi kan förbjuda eftermarknads bromspumpar känns det närmare tillhands att förbjuda helsystem.



Kan vi inte försöka ha en saklig diskussion där okunniga får mer på fötterna (ink jag) och dom kunniga kanske får tänka till.

Problemet med din hojmodell är ju inte att den har helsystem, det är att den i princip saknar någon längd på ljuddämparen. Bygg som Mozz så är problemet borta.

Det finns ju hojar och modeller av system som klarar 95dB, dom ska ju självklart vara öppet att köpa och använda. Men man måste inte.

Har du vetenskapliga belägg för att den handhållna mätaren (kalibrerad, monterad på stativ) ger mer felaktiga värden än en fast monterad på Anderstorp. Är det att vinden kan ändras osv. du menar? (här säger jag inte emot, jag kan för lite för det)

Då anser jag än en gång att hojen skall vara anpassad efter sämsta möjliga förutsättningar (som jag sa till dig i depån i Söndags, samtidigt som jag berättade hur mycket tystare det var igår än i Lördags) för då behöver man inte vara nervös... Att få en mätning där sämsta möjliga förutsättningar är framtagna är väl inte arrangörens ansvar att ta fram? Dom tillhandahåller ju inte bromsbänkar, test av bromsbelägg eller annat sådant heller?

Frågan jag ställer mig är: Det som gjordes natten Lördag/Söndag, varför gjordes inte det vintern 2009/2010 eller när första mailet kom från Mike Luff / Tony om att dom skulle vara stenhårda? Eller andra mailet?

/ Jens
 
Säger inte mot dig när det gäller både min hojmodell och att man tidigare borde ta tag i ljudproblemet! Jag är helt på samma linje.

Men ja ex vindförhållandena påverkar! Tycker du fortfarande att det är bra att bli diskad pga att det ex blåser mot micken isft bort med den vetenskapen?

Sen undrar jag hur man ska veta, dvs ljudet under sämsta förutsättningarna?

Som sagt flera har tydligen kört flera tävlingar, träningar och kval och aldrig fått ens en varning och sedan blir de diskade i racet?
Klart som fan att man blir förbannad? Inte arrangörens fel men man kan åtm använda sig av den bästa/mest vetenskapliga utr som finns.
Ponera att dina motståndare som blev diskade egentligen inte lät mer än tillåtet utan att ex vindförhållandena bara hade ändrats. Känns det lika bra ändå? (Jag gynnar dig pallplatsen jag vill bara att vi kommer fram till att man ska mäta med mest exakthet)

Problemet med din hojmodell är ju inte att den har helsystem, det är att den i princip saknar någon längd på ljuddämparen. Bygg som Mozz så är problemet borta.

Det finns ju hojar och modeller av system som klarar 95dB, dom ska ju självklart vara öppet att köpa och använda. Men man måste inte.

Har du vetenskapliga belägg för att den handhållna mätaren (kalibrerad, monterad på stativ) ger mer felaktiga värden än en fast monterad på Anderstorp. Är det att vinden kan ändras osv. du menar? (här säger jag inte emot, jag kan för lite för det)

Då anser jag än en gång att hojen skall vara anpassad efter sämsta möjliga förutsättningar (som jag sa till dig i depån i Söndags, samtidigt som jag berättade hur mycket tystare det var igår än i Lördags) för då behöver man inte vara nervös... Att få en mätning där sämsta möjliga förutsättningar är framtagna är väl inte arrangörens ansvar att ta fram? Dom tillhandahåller ju inte bromsbänkar, test av bromsbelägg eller annat sådant heller?

Frågan jag ställer mig är: Det som gjordes natten Lördag/Söndag, varför gjordes inte det vintern 2009/2010 eller när första mailet kom från Mike Luff / Tony om att dom skulle vara stenhårda? Eller andra mailet?

/ Jens

Dessutom bygga som Mozz. Vet inte exakt men har för mig att det åtm har varit så att hojen skall se ut så nära en org hoj det går... Men du får gärna hjälpa mig att fixa ett då jag har tummen mitt i handen :tummenupp
 
Du missförstår mig.
Jag försöker inte hacka på dom som försöker lösa problemen!
Jag tycker dock att både förare och ARRANGÖR/MÄTARE har ett ansvar.
Vi förare har ett ansvar att försöka få ner ljudet så mycket vi kan. Och jag såg ingen som inte hade åtm försökt till sön på Flkb.

Det jag blir trött på är att ni som vanligt inte lägger något som helst ansvar på arrangören/mätaren, för att få så exakta och vetenskapliga värden som möjligt.Ni måste ge oss förare chansen att rätta till problemen och informera mera.
Kan du svara på varför man ska springa runt med den handhållna utr när det finns betydligt mer exakt fast utr? Förstår också att det kan låta olika mycket på olika ställen runt banan. Men om det är ljudet vi vill ha ner känns det jäkligt konstigt när motivationen för att man låter för mycket på 1001 varvet och inte innan, är att det blåste mot micken och inte ifrån... :va

GEMENSAMT ANSVAR! Jag har Db-killer och ska försöka modifiera så det låter ännu mindre. Dessutom försöker jag få tag på org system. Jag har inte bullrat för mycket ännu men är skitnervös varje gång man åker ut för att vinden ska vända eller liknande som gör att jag inte låter mer men att ni kan diska mig ändå...

Ska vi kanske förbjuda något annat än org system? När vi kan förbjuda eftermarknads bromspumpar känns det närmare tillhands att förbjuda helsystem.



Kan vi inte försöka ha en saklig diskussion där okunniga får mer på fötterna (ink jag) och dom kunniga kanske får tänka till.

Saklighet är nåt jag försöker hålla högt. Det är dock inte så enkelt när ALLA som sett en ljudmätare i depån är experter på att mäta ljud.


Ansvaret att följa reglementet ligger helt och hållet på föraren, ingen annan. arrangören mäter, konstaterar överträdelser och bestraffar dessa enligt gällande regelverk. När du anmälde dej skrev du under på den arbetsgången. Detta är inte annorlunda än vilken som helst överträdelse av reglementet. Den enda skillnaden jag kan se är att alla vill ha vetenskapliga mätningar i laboratoriemiljö innan nån diskas.
Kan vi inte bara inse att ljudmätning är en vetenskap med massor av felkällor inbyggda, och vi får helt enkelt se till att ha tillräcklig marginal för att klara även ogynsamma förhållanden?

Säger inte mot dig när det gäller både min hojmodell och att man tidigare borde ta tag i ljudproblemet! Jag är helt på samma linje.

Men ja ex vindförhållandena påverkar! Tycker du fortfarande att det är bra att bli diskad pga att det ex blåser mot micken isft bort med den vetenskapen?

Sen undrar jag hur man ska veta, dvs ljudet under sämsta förutsättningarna?

Som sagt flera har tydligen kört flera tävlingar, träningar och kval och aldrig fått ens en varning och sedan blir de diskade i racet?
Klart som fan att man blir förbannad? Inte arrangörens fel men man kan åtm använda sig av den bästa/mest vetenskapliga utr som finns.
Ponera att dina motståndare som blev diskade egentligen inte lät mer än tillåtet utan att ex vindförhållandena bara hade ändrats. Känns det lika bra ändå? (Jag gynnar dig pallplatsen jag vill bara att vi kommer fram till att man ska mäta med mest exakthet)



Dessutom bygga som Mozz. Vet inte exakt men har för mig att det åtm har varit så att hojen skall se ut så nära en org hoj det går... Men du får gärna hjälpa mig att fixa ett då jag har tummen mitt i handen :tummenupp

Kan garantera dej, utan att ha varit på plats, att ingen har blivit diskad för att vinden vänt. Så liten marginal som det gör på avståndet 10 meter så är det inte ens en hypotetisk chans att det inträffat. Vindstyrkor på över 5 m/s förbättrar värdena ganska markant, eftersom ljudvågorna störs ut av vinden. Ljudkällan vid mätningar rör sej i betydligt högre fart än så, vilket medför att aktuell vindriktning har väldigt liten betydelse vid mätning 10 meter från ljudkällan.
 
Last edited:
Tack för ett bra svar med ? som rätades ut.
Men är det inte så Stefan att dom handhållna mätarna är mindre exakta/svårare att få ett mer "ostört" värde på?
Lär mig/oss :)

Dessutom är det väl 10 m till bankanten och sedan kan det vara 0-15 m till om föraren kör längst ut på "andra" kanten av banan. Dock ska man klara det ifrån 10 m det förstår jag. Det blåste ifrån micken på sön ivgf, men som sagt kanske inte påverkar när ljudmätningen satt fast på stativet osv.

Saklighet är nåt jag försöker hålla högt. Det är dock inte så enkelt när ALLA som sett en ljudmätare i depån är experter på att mäta ljud.


Ansvaret att följa reglementet ligger helt och hållet på föraren, ingen annan. arrangören mäter, konstaterar överträdelser och bestraffar dessa enligt gällande regelverk. När du anmälde dej skrev du under på den arbetsgången. Detta är inte annorlunda än vilken som helst överträdelse av reglementet. Den enda skillnaden jag kan se är att alla vill ha vetenskapliga mätningar i laboratoriemiljö innan nån diskas.
Kan vi inte bara inse att ljudmätning är en vetenskap med massor av felkällor inbyggda, och vi får helt enkelt se till att ha tillräcklig marginal för att klara även ogynsamma förhållanden?



Kan garantera dej, utan att ha varit på plats, att ingen har blivit diskad för att vinden vänt. Så liten marginal som det gör på avståndet 10 meter så är det inte ens en hypotetisk chans att det inträffat. Vindstyrkor på över 5 m/s förbättrar värdena ganska markant, eftersom ljudvågorna störs ut av vinden. Ljudkällan vid mätningar rör sej i betydligt högre fart än så, vilket medför att aktuell vindriktning har väldigt liten betydelse vid mätning 10 meter från ljudkällan.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top