Info om SO på Falkenberg, för åskådare??

Men om man håller på olika höjder med mätaren och avbasutblåset är riktat olika på olika hojar borde det inte kunna bli relativt stora variationer då? Jag menar om ljudet kommer direkt mot mätaren istf bortåt/över/under?

Kan det skilja flera Db?

Några snabba reflektioner bara;
precis som Gustav O påpekar finns ingen generell kvalitetsskillnad mellan mätningar med fast monterad vs handhållen utrustning så länge som båda utrustningarna har jämförbar noggrannhet (klassning) och är kalibrerade.
Variationer mellan mätvärden har inget samband med vinkel hos en handhållen mätare, eftersom mätmikrofoner är rundtagande. Däremot kan variationer i mätvärden uppkomma som följd av variationer i mikrofonens höjd över marken, och mikrofonens avstånd från en människokropp. Dessa variationer är dock små i det här sammanhanget, närmast försumbara.
Den största orsaken till variationer i mätvärden, under de omständigheter som beskrivs, är sannolikt variationerna i avstånd mellan ljudkällan och mätmikrofonen. Eftersom ljudtrycket sjunker med kvadraten på avståndet, så kommer en mätning på 20 m avstånd att ge ett ca 6 dB lägre mätvärde än samma hoj mätt på 10 m, och ca 12 dB lägre än samma hoj mätt på 5 m. Bara att ta fram räknestickan.
Mätavståndet är lika kritiskt vid förbipassering som vid statisk mätning, självklart finns det en svårighet i att styra avståndet vid förbipassage men omöjligt borde det inte vara. Måla en markering på lämplig plats på banan, och notera bara mätningar där hojen passerar på rätt sida (mätsidan).

(Och ja, jag är ljudexpert. :tungan )

Sen instämmer jag tyvärr i gnället om biljettpriset. Tvåhundringen var direkt orsak till att vi valde att stanna hemma igår och lyssna på webradion istället, trots att vi bor fem minuter från banan.

Men om man håller på olika höjder med mätaren och avbasutblåset är riktat olika på olika hojar borde det inte kunna bli relativt stora variationer då? Jag menar om ljudet kommer direkt mot mätaren istf bortåt/över/under?

Kan det skilja flera Db?
En rundtagande mikrofon ger inte mätfel om den är riktad lite snett. Är den däremot riktad ner i backen eller upp i skyn blir det såklart annorlunda.

Kan det skilja flera Db?

Jag kan som vanligt ha helt fel, men:

Griper du inte efter halmstrån nu?

Jag kan som vanligt ha helt fel, men:

Griper du inte efter halmstrån nu?

Ja som vanligt har du helt fel :tummenupp

Nej jag vill lära mig och eftersom humlan mfl som kan ljud har bekräftat att handhållen mätning har större störningspåverkan/felmarginal än fast så vill jag veta.
Ok med dig Jens?

En rundtagande mikrofon ger inte mätfel om den är riktad lite snett. Är den däremot riktad ner i backen eller upp i skyn blir det såklart annorlunda.

Menar inte riktad utan lägre/högre höjd

Last edited:

Kan det skilja flera Db?
Du menar om mätmiken är lågt placerad så att somliga riktade bullerkomponenter "skjuter över" miken, jämfört med om miken är högt placerad så att den kommer mer on-axis med bullerkällan/utblåset? Jo, det kan nog absolut påverka men på de mätavstånd det handlar om här - 10-15 meter - så ger en höjdvariation på plus minus nån halvmeter hos mätmiken en minimal och nog försumbar skillnad i vinkel mot hojen. Och förmodligen inte ens mätbar skillnad i ljudtryck.

Last edited:
Ja som vanligt har du helt fel :tummenupp

Nej jag vill lära mig och eftersom humlan mfl som kan ljud har bekräftat att handhållen mätning har större störningspåverkan/felmarginal än fast så vill jag veta.
Ok med dig Jens?

Menar inte riktad utan lägre/högre höjd

Helt ok. Men har dom inte redan svarat att den sitter på ett stativ, den hänger inte i ett snöre som dom svingar runt likt en 14årig tuggummituggande tjej...

/ Jens

Du menar om mätmiken är lågt placerad så att somliga riktade bullerkomponenter "skjuter över" miken, jämfört med om miken är högt placerad så att den kommer mer on-axis med bullerkällan/utblåset? Jo, det kan nog absolut påverka men på de mätavstånd det handlar om här - 10-15 meter - så ger en höjdvariation på plus minus nån halvmeter hos mätmiken nog en minimal eller försumbar skillnad i vinkel mot hojen. Och förmodligen inte mätbar skillnad i ljudtryck.

Yes exakt så jag menade. 1-5 Db eller 0-1 db typ?
Tack för svaret!
Så kontentan är att det inte är någon skillnad om man håller i utr hur den är riktad (om det inte är bakåt eller rätt upp/rätt ner) eller om den är fast?
Låter konstigt och flera som sagt annat men om du kan det här litar jag på dig.

Helt ok. Men har dom inte redan svarat att den sitter på ett stativ, den hänger inte i ett snöre som dom svingar runt likt en 14årig tuggummituggande tjej...

/ Jens

Nej det är ingen garanti att det går till så...? Har det stått i reglerna att den måste vara fast? Dessutom (kan ha helt fel) mättes det väl lite med en handhållen bitvis/periodvis på A-torp?

Men Jens det kan vara så att dom helt enkelt bara håller i mätaren som ex gjordes på träningen på Mantorp.
Är du med?
Dessutom frågar jag saker för att lära mig. Du behöver inte svara om du inte vet och inte läsa om det irriterar dig.

Last edited:
Masen --> Anledningen till att sätta den på ett stativ är att du lättare kan göra likadant varje gång så man slipper frågor från förare om det var handhållen eller fast monterad mätutrustning. :D

Masen --> Anledningen till att sätta den på ett stativ är att du lättare kan göra likadant varje gång så man slipper frågor från förare om det var handhållen eller fast monterad mätutrustning. :D

Det är lite det jag varit ute efter hela tiden!
Så länge mätutr är fast och sitter på ett/flera fasta ställen och inte flyttas mellan träning, kval och race så borde inte mätutr vara så missvisande vilket gör att det inte borde leda till olika mätvärden 1000 varvet kontra 1001 varvet. Det jag vill (för 100 ggn) är att mätningen är så exakt som man kan göra den för en rimlig summa ex fast mätning.

Sedan att vi blir varnade på ex träning eller kval om vi ligger över.
Vill att vi ska ha en chans att rätta till problemen.
Sköttes exemplariskt på Sön på Flkb exempelvis!

Yes exakt så jag menade. 1-5 Db eller 0-1 db typ?
Det finns en variabel till, nämligen markreflektionen som förstås också varierar med höjden - men jag har svårt att tänka mig att det totalt kan handla om en variation på mer än någon eller några få dB.
Så kontentan är att det inte är någon skillnad om man håller i utr hur den är riktad (om det inte är bakåt eller rätt upp/rätt ner) eller om den är fast?
Sitter mätmiken (eller i det här fallet hela mätaren med monterad mik) på stativ är det i princip oväsentligt i vilken riktning miken "pekar". Samma sak om den hålls i hand.

Jag är som sagt övertygad om att den övervägande orsaken till stora variationer i mätvärden från gång till annan är de möjliga variationerna i avstånd mellan mätare och hojar.

Jag ändrade till "de möjliga" variationerna, eftersom jag inte vet något om hur stora de variationerna faktiskt är - bara att det är en potentiell felkälla. Om förbipasseringar >10> m från mätplatsen redan exkluderas så är det ju inget att oroa sig för.

Last edited:
Det finns en variabel till, nämligen markreflektionen som förstås också varierar med höjden - men jag har svårt att tänka mig att det totalt kan handla om en variation på mer än någon eller några få dB.
Sitter mätmiken (eller i det här fallet hela mätaren med monterad mik) på stativ är det i princip oväsentligt i vilken riktning miken "pekar". Samma sak om den hålls i hand.

Kanon bra svar! Tack!

Kontentan av detta tycker jag borde vara att endast fast monterad mätutr får användas på ett till 100 ställen runt banan, men inte flyttas under tiden man börjar köra tills man slutar. Dvs hela träningsdagen/hela tävlingshelgen, så slipper vi alla missnöjda förare och därigenom fler nöjda kunder till banägarna/arrangörerna.
(Sen att det fortfarande är lite godtyckligt om det är mer eller mindre verkligt ljud om man riktar ljudet bort från mätaren med ex svemo krök får man ju liksom lov att köpa eftersom stillastående mätning inte är godkänd)

Problemet löst! :banana

Last edited:
Ljud
– FÖRBIFARTS MÄTNING 95 dBA +- 0.9 efter målgång är gällande.
– Har du över detta under tävling är det uteslutning, vid träning svartflagg, chans Att göra om till nästa träning eller tidskval.
– Faktadomare kan besluta om att de som inte klarar ljudkraven på träning/tidskval inte får ställa upp till start i tävlingen.
Faktadomaren utser mätplatsen, fri mätning är alltså en statisk mätning endast för förarens referens, påverkar inte bedömning av flyby mätning. Statisk mätning bör utföras innan start på tävling, max 100dBA. Ligger du över denna nivå kommer du inte att ”klara max 95 dBA vid flyby mätning”.
För att klara ljudkrav rekommenderar vi att ni som har dbkillers, se till att de är monterade för att undvika att inte få köra på banan.
– Klubbens miljöombud kan också utföra mätning.
– Fri mätning på banans mätplats under en timmes tid för att kontrollera ljudnivå, plats mm skall anges i TR eller PM av arrangör.
Flyby mätningen går till enligt följande.
– Att ljudmätning sker på sådant ställe att ljudet mäts under full acceleration.
– 10 meter från idealspåret i 45 graders vinkel Arrangörens mätare anses som officiell och gällande.
– Faktadomare utses av Svemo, beslut kan inte överklagas
, se NT 15.1.1.3

Dokumentet finns även att läsa på www.svemo.se

/HW

Kanon bra svar! Tack!

Kontentan av detta tycker jag borde vara att endast fast monterad mätutr får användas på ett till 100 ställen runt banan, men inte flyttas under tiden man börjar köra tills man slutar. Dvs hela träningsdagen/hela tävlingshelgen, så slipper vi alla missnöjda förare och därigenom fler nöjda kunder till banägarna/arrangörerna.
(Sen att det fortfarande är lite godtyckligt om det är mer eller mindre verkligt ljud om man riktar ljudet bort från micken med ex svemo krök får man ju liksom lov att köpa eftersom stillastående mätning inte är godkänd)

Problemet löst! :banana

Jag tycker att Svemo ska köpa in tjänsten i från ett företag som håller på med bullermätning...Så att det inte blir pankaka av allt som det redan är...

Hade varit bättre att dragit gränsen 95DB och inget annat.
Då hade 95% blivit diskade....
Som det ska vara 2011.

Sen tycker jag att det är fel av att Svemo (HW)är ute å kladdar i ett forum på Sporthoj.
Det hade varit mycket bättre att han pratade och förklarade detta för förarna på X-tra förarmötet som var kl 8.
Istället skickar man fram en kille som inte kunde el ville svara på förarnas frågor...el var det et PR trick i från Svemo.

Det finns ju faktiskt förare som inte är bra på Engelska.
80% av startfätet är faktiskt är svenskar.
Och Normän och Danskar kan faktiskt förstå Svenska.
Finnarna kan faktiskt en del svenska...så jag ser inte problemet

Det här var faktiskt riktigt usel sköt....Skandal säger jag bara igen...om igen..
Tänk om det hade varit i Italien.....Ball of :mad:

Ska vi främja sporten till ngt positivt så är det inte på de här sättet.

Folk slite arslet av sig för att få råd med den här sporten och kan man inte göra på detta sätt.:huvet

Så roligt tror jag inte dom tycker att hyvla av tusen lapp efter tusen lapp..och sen verkligen bli fullkomligt ..v...llade

Under mina 30år som jag har faktiskt haft Svemo Licens i olika grenar så har jag aldrig upplevt att det har varit sådan katastrof som det faktiskt är just nu....

Jag har verkligen sett hur Motorsporten håller på att tyna bort mer och mer..

Jag tror faktiskt ngr delar min åsikt..men så finns det som faktiskt inte gör det...Och till dom säger jag bara gå i bot å håll igen lådan...

magnus_moss; skrev:
Som det är ibland på 50-sträckor i stan; "Du kör för fort" eller vad det nu står när man passerar med 50+.

:tummenupp

passerar med 50+,är det det det står på skyltarna när du fru kör dig någonstans?:krama

För en trög dalmas... innebär detta att man bara skall mäta från ett ställe. Inte mäta från olika ställen under träning, kval och tävling etc?

Ljud
– FÖRBIFARTS MÄTNING 95 dBA +- 0.9 efter målgång är gällande.
– Har du över detta under tävling är det uteslutning, vid träning svartflagg, chans Att göra om till nästa träning eller tidskval.
– Faktadomare kan besluta om att de som inte klarar ljudkraven på träning/tidskval inte får ställa upp till start i tävlingen.
Faktadomaren utser mätplatsen, fri mätning är alltså en statisk mätning endast för förarens referens, påverkar inte bedömning av flyby mätning. Statisk mätning bör utföras innan start på tävling, max 100dBA. Ligger du över denna nivå kommer du inte att ”klara max 95 dBA vid flyby mätning”.
För att klara ljudkrav rekommenderar vi att ni som har dbkillers, se till att de är monterade för att undvika att inte få köra på banan.
– Klubbens miljöombud kan också utföra mätning.
– Fri mätning på banans mätplats under en timmes tid för att kontrollera ljudnivå, plats mm skall anges i TR eller PM av arrangör.
Flyby mätningen går till enligt följande.
– Att ljudmätning sker på sådant ställe att ljudet mäts under full acceleration.
– 10 meter från idealspåret i 45 graders vinkel Arrangörens mätare anses som officiell och gällande.
– Faktadomare utses av Svemo, beslut kan inte överklagas
, se NT 15.1.1.3

Dokumentet finns även att läsa på www.svemo.se

/HW

Inte för att vara jobbig men det verkar som om du förutsätter att den felaktiga mätningen var den som gav dig det högsta värdet. Det kanske var den enda mätningen som utfördes korrekt?

Det spelar väl ingen roll vilken mätning som är korrekt? Får man 11 dB skillnad mellan två mätningar bör man nog fundera lite över hur korrekta instrument och mätmetoder är.

Varför inte redan från första träning - med silvertejp eller motsvarande - markera en 1 m bred korridor runt banans idealspår på en plats där alla kan åka fullt blås i vått och torrt.

Ställ sedan upp instrumentet på reglementsenligt sätt 9,5 meter från korridorens mittlinje, informera förarna om arrangemanget och rekommendera dem att åka med max pådrag genom korridoren om de vill veta sin ljudnivå mätt enligt SVEMO med den aktuella mätutrustningen.

Man får då mätvärden som inte borde kunna överskridas med instrumentet 10 meter från bankant.

Får sedan alla tävlande veta hur de ligger till ljudmässigt så är det upp till dem att välja om de ska dämpa mer eller mindre.

Även en annan stackare som uppmättes till 93dB på träning trodde han skulle klara sig mätte hela 102dB på race...Ja just det, 102dB dagen efter.
Här får ni gärna rätta mig och jag har fel men...

På fredagen, den dag då träningen kördes, gjordes mätningen på vänster sida i höjd med depåutsläppet med handhållen mätare.
På lördagen och söndagen på höger sida strax före depåinfarten med mätaren monterad på stativ.

Det skulle isf mycket väl kunna förklara den stora skillnaden i uppmätt ljudtryck, i det här fallet 11 dB.

1. Varför skulle inte jag få svara på kritiken och frågorna här på sporthoj?
Jag är ju både förare, tävlingsledare, arrangör och domare (protokollförare).
2. Jag förde protokoll över passerande hojar och deras ljudnivå, varför skall jag behöva förklara för förare och anhöriga varför det finns regler som skall följas?
Uppgörelsen med arrangör och Svemo var att jag inte skulle behöva ta den fighten, det skulle dom göra då det är deras regler, deras tävling osv. Jag för bara protokollet!
3. Alla förare hade inte olika mätresultat. Dom flesta hade ganska likvärdiga resultat.

/HW

Här får ni gärna rätta mig och jag har fel men...

På fredagen, den dag då träningen kördes, gjordes mätningen på vänster sida i höjd med depåutsläppet med handhållen mätare.
På lördagen och söndagen på höger sida strax före depåinfarten med mätaren monterad på stativ.

Det skulle isf mycket väl kunna förklara den stora skillnaden i uppmätt ljudtryck, i det här fallet 11 dB.

Jag protokollförde nummer på hojen och uppmätt ljudnivå. Jag har ingen som helst koll på om det var full gas, halv gas eller avslag vid passeringen. Frågar man efter sitt resultat från mätningen får man en siffra, men hur tillvida den stämmer med nästa passering går inte att säga.
Detta var anledningen till att vi först valde att ha flera liknande passeringar innan vi delgav någon information till förarna men då fick vi skit för det. Dom ville veta allt.
När dom fick veta alla värden var det givetvis några som vi bara hade en OK passering på och dessa värde är osäkra men det var så förarna ville ha det.
11db är ingen konstig siffra om ena passeringen inte var under full acceleration.

BC: Du verkar vara en hyvens kille.. varför skall vi vänta till 2011 med att börja efterleva en regel som funnits sedan förra året och som informerats om gång på gång?

Kul att du vill tysta ner alla som har en avvikande åsikt mot dig själv. Coolt! :banana

För en trög dalmas... innebär detta att man bara skall mäta från ett ställe. Inte mäta från olika ställen under träning, kval och tävling etc?

Det står väl inget om det? "Faktadomaren väljer mätplatsen"

Det betyder att det är upp till den ljudmätningsansvarige att bestämma! :va

Last edited:
Jag tror faktiskt ngr delar min åsikt..men så finns det som faktiskt inte gör det...Och till dom säger jag bara gå i bot å håll igen lådan...
Sympatisk inställning. :)

Det spelar väl ingen roll vilken mätning som är korrekt? Får man 11 dB skillnad mellan två mätningar bör man nog fundera lite över hur korrekta instrument och mätmetoder är.
Mitt inlägg var av lite filosofisk karaktär. Dvs att i trådar likt denna och tydligen även på plats så ifrågasätts endast de mätningar som visar resultat som innebär konsekvenser för förarna. De mätningarna anses, vad jag kan utläsa av inlägg i den här tråden åtminstone, vara de som är felaktiga. Mätningar som ger lägre värden från samma hoj är tydligen per automatik de som anses korrekta.
Angående skillnader på 11 dB så har jag för lite detaljer som om mätningarna som sådana för att uttala mig om dem. Försöker prata i mer generella termer.

Last edited:
Det står väl inget om det? "Faktadomaren väljer mätplatsen"

Det betyder att det är upp till den ljudmätningsansvarige att bestämma! :va

Det var det jag frågade om. Hakade upp mig på mätplatsen! Alltså inte mätplatserna.

Men då vet jag.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...