Idol-Erik

Nu vet jag inte hur de här Calle och Erik såg ut. Men jag tror att sången är rätt underordnad, den ska bara vara på en trovärdig nivå. Men sedan är det enkelt vem som vinner, det är den pojke eller pojkband som har det sötaste fejset/knullrufset, helst blont.
Rösten hos Erik ligger långt över "trovärdig nivå". 2007 stod 2 tjejer i finalen.

Haha..fan, reagerade på att hans tjej gick upp på scenen med...o typ VÄGRADE gå ner. Vafan är det för fel på henne..fatta vinken o gå ner. Först när de andra börjar flocka runt honom såg man att hon började fatta o backa långsamt av scen.

Eriks problem är att han tar i för mycket, det går för fullt heeeela tiden, och låter mest ansträngt.

Calle svänger mer, betydligt coolare tjomme.

Han visade i vissa låtar att han kunde annat än Bryan Adams skrål...
Calle´s största bekymmer däremot är att han kisar så man tror han sitter och skiter samt otroligt dålig scennärvaro... han behöver jobba lite mer på publikfrierit för att vinna över den stora publiken.

Men jag tror definitivt att båda kan gå långt med rätt vägledning, se bara på både Agnes och Darin, de har satsat allt på sin karriär efter idol och har lyckats ganska bra kan man väl säga.
Jag tror (och hoppas) att Erik jobbar vidare på samma sätt och att även Calle gör det... men någon jag tror kommer gå i Agnes fotspår är Tove, fy satan vilken artist!

Haha..fan, reagerade på att hans tjej gick upp på scenen med...o typ VÄGRADE gå ner. Vafan är det för fel på henne..fatta vinken o gå ner. Först när de andra börjar flocka runt honom såg man att hon började fatta o backa långsamt av scen.

Ni som klagar på detta, har ni läst något om varför?

Jag såg det, jag blev nyfiken på varför och läste i nån blaska sedan att det florerat rykten om Erik och nån annan deltagare, att hon fått ta massor med skvallerpress och skit från folk om att hon inte alls är ihop med Erik... det här var tydligen deras sätt att ta död på ryktena... måste säga att det var ganska moget gjort för ett par i deras ålder, speciellt när det gäller stora scenen i Globen... kräver ganska bra mod för att klara av det.

Last edited:
Han visade i vissa låtar att han kunde annat än Bryan Adams skrål...
Calle´s största bekymmer däremot är att han kisar så man tror han sitter och skiter samt otroligt dålig scennärvaro... han behöver jobba lite mer på publikfrierit för att vinna över den stora publiken.
..........

Har du kollat på Eriks uppträdanden? Han kisar rätt bra han också även om han inte gör det lika mycket som Calle. :)

Klart att de kisar med ögonen ibland med så mycket starka lampor i fejset.

Måste vara grymt häftigt att ena dagen ha sjungit för max ett hundratal och sen stå på scen i globen inför 14000 (?) personer + TV.

Om Idolerna kommer att lyckas eller inte beror nog inte så mycket på deras röster utan mer på deras utseende, vad de väljer för musikstil och och framför allt, om de är grymma låtskrivare alt. har bra låtskrivare bakom sig.

Visst stämmer beskrivningen in på Erik, dock långt ifrån på Calle.
Däremot skulle jag inte påstå att någon av dem sjunger dåligt... eller som Andreas Carlsson (Jurymedlem / stjärnproducent) sa till Erik redan på audition "jag skulle ge min högra arm för din röst".

Jag har inte sagt att ngn av dem sjunger dåligt.
Jag är dock tveksam till att AC skulle uttrycka sig lika bedårande undergivet till en fet kille med samma röst. :D

Idol är en del av en låtsasvärld här i Sthlm, som snabbt fräter upp ev unga talanger inifrån

Last edited:
Jag såg ett par uttagningar, jag.
Blev fett tänd på den där lilla duktiga Norrlandstjejen som sjöng så bra.
Men efter "Idol Makeover" var hon fan helt ointressant.
Tove, asså.
Men det är väl gängse förehavande.

Jag har inte sagt att ngn av dem sjunger dåligt.
Jag är dock tveksam till att AC skulle uttrycka sig lika bedårande undergivet till en fet kille med samma röst. :D

Idol är en del av en låtsasvärld här i Sthlm, som snabbt fräter upp ev unga talanger inifrån

Finns många exempel som går rakt emot just det, sen när det blivit omröstning av publik så åker de direkt för att det är svenssons döttrar som röstar.
Juryn tycker jag har varit bra på att förbise vissa sådana aspekter, men sen självklart, det är inte en studioidol de har i uppdrag att leta upp, de skall hitta en scenartist.

Finns många exempel som går rakt emot just det, sen när det blivit omröstning av publik så åker de direkt för att det är svenssons döttrar som röstar.
Juryn tycker jag har varit bra på att förbise vissa sådana aspekter, men sen självklart, det är inte en studioidol de har i uppdrag att leta upp, de skall hitta en scenartist.

I modern tid tycker jag det mest är "kvalitetsartister" som Carola, Charlotte Perelli och andra djupingar som varit det "bästa" som kommit ut ur liknande arrangemang. Jag tror att det är osund mylla för ett artistfrö, att framhålla vinst och kändisskap som de starka incitamenten. De duktigaste musikerna har sällan haft det. Men visst, sannolikhetsmässigt skulle ju ngn bra musiker kunna komma levande och oförstörd ur det där spektaklet. Om de nu ansökte

Last edited:
I modern tid tycker jag det mest är "kvalitetsartister" som Carola, Charlotte Perelli och andra djupingar som varit det "bästa" som kommit ut ur liknande arrangemang. Jag tror att det är osund mylla för ett artistfrö, att framhålla vinst och kändisskap som de starka incitamenten. De duktigaste musikerna har sällan haft det. Men visst, sannolikhetsmässigt skulle ju ngn bra musiker kunna komma levande och oförstörd ur det där spektaklet. Om de nu ansökte

Så kan man se det, men samtidigt så fanns inte program som Idol när de bästa musikerna fick fart på sin karriär...
Själv ser jag på Idol ungefär som på talangcoacherna på hockeymatcher från NHL, de som har förmågan och möjligheterna att göra någon till superstjärna har ett forum att upptäcka de på annat än i taxin, nattklubben eller från nån kompis...

Världen har förändras sedan Carolatiden... ;) konkurrensen är betydligt hårdare nu när "alla" kan fixa en egen demo betydligt enklare än förr och sen kunna sprida den via youtube, fisboken eller liknande gör ju att nya förmågor har större chans att visa upp sig.

Sen har ju allting i samhället blivit mer eller mindre "slit o släng". Varför bara lyssna på Carola&Perelli när utbudet är så enormt stort? Om Carola dök upp som ny idag så tror jag inte hon skulle ha så stor chans att hålla i många år framöver, faktiskt.

Dagens artister är ju snarare instrument för låtskrivaren/producenten... dvs att de använder olika "instrument" för olika låtar och letar alltid nya sound.
Så den egentliga stjärnan är ju de som gör musiken och inte nödvändigtvis den som framför den.

Världen har förändras sedan Carolatiden... ;) konkurrensen är betydligt hårdare nu när "alla" kan fixa en egen demo betydligt enklare än förr och sen kunna sprida den via youtube, fisboken eller liknande gör ju att nya förmågor har större chans att visa upp sig...

Ja detta upplever jag som enormt positivt, att banden idag kan marknadsföra sig i egen regi. Inte bara band förresten, ta tex den där videon "nakenlekar" i en annan tråd. Vilket genial sätt att marknadsföra både skådespelartalang och regi med en kortfilm på YT. Jag tycker att det är super.

Ett bra band som som är ute och sliter på scener kan ju nu alltid hänvisa de som fått mersmak till en hemsida med mer av deras låtar samt YT. Helt suverän metod att sidsteppa tex Bert och stureplansmaffian.

Ja detta upplever jag som enormt positivt, att banden idag kan marknadsföra sig i egen regi. Inte bara band förresten, ta tex den där videon "nakenlekar" i en annan tråd. Vilket genial sätt att marknadsföra både skådespelartalang och regi med en kortfilm på YT. Jag tycker att det är super.

Ett bra band som som är ute och sliter på scener kan ju nu alltid hänvisa de som fått mersmak till en hemsida med mer av deras låtar samt YT. Helt suverän metod att sidsteppa tex Bert och stureplansmaffian.

Håller med, videon "nakenlekar" var riktigt kul och samtidigt så hade jag aldrig fått reda på deras skådespelartalanger&regi om de inte funnits på YT.

Läste för någon vecka sedan(?) att artisterna tjänar ungefär lika mycket pengar nu som för några år sedan medan skivbolagen har förlorat en del intäkter. Artisterna drar in pengarna på mer livespelningar istället för skivor och bolagen har helt enkelt inte hängt med i utvecklingen med enklare (och billigare) musikköp via Internet så bolagen får faktiskt skylla sig själva.

Håller med, videon "nakenlekar" var riktigt kul och samtidigt så hade jag aldrig fått reda på deras skådespelartalanger&regi om de inte funnits på YT.

Läste för någon vecka sedan(?) att artisterna tjänar ungefär lika mycket pengar nu som för några år sedan medan skivbolagen har förlorat en del intäkter. Artisterna drar in pengarna på mer livespelningar istället för skivor och bolagen har helt enkelt inte hängt med i utvecklingen med enklare (och billigare) musikköp via Internet så bolagen får faktiskt skylla sig själva.

Sen är ju frågan om deras tidigare inkomster var rimliga...

Dagens artister är ju snarare instrument för låtskrivaren/producenten... dvs att de använder olika "instrument" för olika låtar och letar alltid nya sound.
Så den egentliga stjärnan är ju de som gör musiken och inte nödvändigtvis den som framför den.

Ja iaf många artister. Men även förr fanns det såna artister. De har bara inte gjort ett sånt avtryck att ngn kommer ihåg dem.
Jag kan tex fråga mig om den unge Cornelis idag hade valt Idol som språngbräda.

Last edited:
Här måste jag bara klämma in en kommentar. :)
Jag ser idol varje år i princip varje vecka för att jag tycker att det är kul TV, bra underhållning och så gillar jag att hejja på dem som är vassast på att sjunga eftersom jag själv har ett stort musikintresse.
Jag skiter i princip helt i hur de är på scenen, utan lyssnar bara på röst och inlevelse.
Jag är helt allergisk mot falsksång om det inte kommer från typ Thåström som får dispens tack vare ryggradsskälvande känsla.

Jag hoppades från dag ett att Erik skulle vinna efter att han rivit av 18 and life i uttagningen. När Mehmed Jakic tidigt sumpade sina chanser så ville jag att två personer till skulle vara med i slutet. Calle och Resa. I år är nog första gången de idoler som jag gillar bäst gått riktigt långt. Annars har det alltid varit mest fokus på att de ska kunna dansa bra och kunna oeila, (whaila, weila aller hur nu otyget stavas) så likt amerikanska massproduktionssångerskor och sångare som möjligt.

Erik var vassaste sångaren i år (han kommer att få bättre dynamik i rösten med tiden är jag säker på) med Resa på god andra plats och Carolina (som åkte tidigt) i topp också. Calle hade skön stil och sjöng tillräckligt bra samt personligt för att bli en favorit också.

Men hur som helst. Idol skapar inga riktiga idoler. Programmet för i bästa fall fram artister som sjunger bra och är duktiga artister, men som (enligt min smak) alltid släpper helt ointressant musik som jag aldrig kommer att lyssna på och än mindre köpa.
Riktigt stora artister som gör musik som håller 5, 10, 20, 30 år senare är till 95% folk som tagit sig fram på egen hand och som framförallt skriver sina egna låtar. Undantagen må vara typ Madonna, Elvis och några andra poppsnören som faktiskt släppt en del bra låtar som de inte gjort själva. Att säga att tex Agnes har gjort succe är en sanning med modifikation. Hon har slagit i USA och tjänar säkert bra med pengar, och det är ju ett mått på framgång. Men hon är nog ingen Dylan, Deep Purple, Joe Cocker, Led Zeppelin, Johnny Cash eller varför inte Abba, Cornelis eller Bellman som alla gjort musik som lever länge och uppskattas av flera generationer.

Idol är bra underhållning, men som någon skrev. Det fräter nog sönder många duktiga talanger underifrån också. Dock så tror jag att de vassaste musikerna kan hantera idol och fortfarande behålla sin mukikaliska integritet och bli något. Jag är tex sugen på att höra vad Mariette från årets idol kan göra på egen hand. Hennes egna låt som hon sjöng under uttagningarna var något som jag fick gåshud när jag hörde, och så ska bra musik vara!!! :D

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...