Idag är jag förbannad därför att...

Samma gäller för motorcyklar med motorn på längden.......
View attachment 499053

men ventiljustering är bekvämt..... :)
Jo, det var en del gymnasticerande för att tråckla ur/i motorn ur ramen med garagedomkraft som hjälpmedel. Uppsidan var möjligen att det var bekväm arbetshöjd för själva bytet när man lyft upp spisen på arbetsbänk :)
Min hoj har dock inga hängpattar
 
Känns igen, för byta Startmotor på en Renault 5 (?) fick jag riva hela avgassystemet för att komma åt startmotorn. Den största skillnaden mellan en MotoGP "prototyp" och en gathoj är att "prototypen" är byggd för att vara lätta att serva. En standardhoj är byggd för att vara så billig som möjligt att sätta ihop.
Gissar likadant på bilar , F1 lätt att serva, standardbil billig sätta ihop.
 
Känns igen, för byta Startmotor på en Renault 5 (?) fick jag riva hela avgassystemet för att komma åt startmotorn. Den största skillnaden mellan en MotoGP "prototyp" och en gathoj är att "prototypen" är byggd för att vara lätta att serva. En standardhoj är byggd för att vara så billig som möjligt att sätta ihop.
Gissar likadant på bilar , F1 lätt att serva, standardbil billig sätta ihop.
Jag tänker att de med flit gör bilen svårmekad. Har sett så mycket lösningar som inte är vettiga ur ett ekonomiskt eller ingenjörsperspektiv.
Genom att hindra hemmamekande blir det mer klir i kassan för verkstäderna som betalat dyrt för sin certifiering.
 
Jag tänker att de med flit gör bilen svårmekad. Har sett så mycket lösningar som inte är vettiga ur ett ekonomiskt eller ingenjörsperspektiv.
Genom att hindra hemmamekande blir det mer klir i kassan för verkstäderna som betalat dyrt för sin certifiering.
Jag tror snarare att idiotlösningarna kommer till under tidspress.
Och det är varken ekonomi eller ingenjörsperspektiv.
Och när det gäller ekonomi kan man för att förenkla satt samma tid för att montera 2 olika detaljer trots att det tar mer än dubbelt så lång tid montera den ena detaljen jämfört med den andra.
Jag har sett det .....
 
Jag tror snarare att idiotlösningarna kommer till under tidspress.
Och det är varken ekonomi eller ingenjörsperspektiv.
Och när det gäller ekonomi kan man för att förenkla satt samma tid för att montera 2 olika detaljer trots att det tar mer än dubbelt så lång tid montera den ena detaljen jämfört med den andra.
Jag har sett det .....
Återigen från min egen erfarenhet inom bilindustrin - ekonomin styr. Att en lösning kan verka både ekonomiskt och ingenjörsmässigt dålig beror oftast på att man inte känner till monteringsordningen, mycket kommer som komplettenhet in till slutmonteringen - antingen förmonterat på sidobana eller hos underleverantör.
Dåliga lösningar kan även bero på att man köper enheter som tillverkas för flera bilmärken men sätter fast dem med en dålig (evt. dyr) lösning för att få ner totalkostnaden (verktygskostnaden).
 
Återigen från min egen erfarenhet inom bilindustrin - ekonomin styr. Att en lösning kan verka både ekonomiskt och ingenjörsmässigt dålig beror oftast på att man inte känner till monteringsordningen, mycket kommer som komplettenhet in till slutmonteringen - antingen förmonterat på sidobana eller hos underleverantör.
Dåliga lösningar kan även bero på att man köper enheter som tillverkas för flera bilmärken men sätter fast dem med en dålig (evt. dyr) lösning för att få ner totalkostnaden (verktygskostnaden).
Men det förutsätter ju att man vet vad saker kostar. Och det får inte vara så att man för tid valt samma tid för två olika men likartade jobb för att förenkla i kostnadsprogrammet.
 
Men det förutsätter ju att man vet vad saker kostar. Och det får inte vara så att man för tid valt samma tid för två olika men likartade jobb för att förenkla i kostnadsprogrammet.
Vi gjorde kalkyljobb på alla konstruktionslösningar - verktyg, detaljpris o monteringstid - mycket av det var uppskattningar, men enda sättet att få bort en billig lösning vara att bevisa att den innebar problem - först o främst inom garantitid och sedan livslängd. Det senare var mer svårt att bevisa om ändringar gjordes sent i ett projekt.
Uppskattningar stämde förvånansvärt väl, mycket bättre än statliga o kommunala byggprojekt :lol
 
Junis första det är varmt inne för att det är varmt ute sova ute.

Inte en mygga ännu men plocka bort en spindel i full attack uppifrån och ett jävla tjatter på fåglarna.
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

Back
Top