Idag är jag förbannad därför att...

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Dom glappa lite, mest knäppte så därför limmades det.

Skaffa en starkare maskin så går det nog fint med avdragare, ska till Södertälje på tisdag så om du har bilen upphissad kan jag sladda förbi med maskin. Inte gått bet med den ännu, sen om avdragaren håller är en annan femma.

 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Dom glappa lite, mest knäppte så därför limmades det.

Skaffa en starkare maskin så går det nog fint med avdragare, ska till Södertälje på tisdag så om du har bilen upphissad kan jag sladda förbi med maskin. Inte gått bet med den ännu, sen om avdragaren håller är en annan femma.

Tack för erbjudandet, men det är på dotterns bil och hon bor i Bålsta, så bilen är där nu.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Dom glappa lite, mest knäppte så därför limmades det.

Skaffa en starkare maskin så går det nog fint med avdragare, ska till Södertälje på tisdag så om du har bilen upphissad kan jag sladda förbi med maskin. Inte gått bet med den ännu, sen om avdragaren håller är en annan femma.

Kan du svänga förbi Umeå när du ändå är ute och sladdar?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tack för erbjudandet, men det är på dotterns bil och hon bor i Bålsta, så bilen är där nu.

Ok, kanske inte är någon omöjlighet.

Minns inte om navet måste bort, tror jag bara bytt/lossat p.g.a. missljud lager och då bankat loss det = svinga stålslägga(handslägga så träffar du nog) på överkant/yttre ringen så kliver den ut tillslut men troligtvis byte därefter.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ok, kanske inte är någon omöjlighet.

Minns inte om navet måste bort, tror jag bara bytt/lossat p.g.a. missljud lager och då bankat loss det = svinga stålslägga(handslägga så träffar du nog) på överkant/yttre ringen så kliver den ut tillslut men troligtvis byte därefter.
Principen är densamma, men på Volvo sticker inte drivaxeln ut, den är fäst med en skruv och inte en mutter. Den här killen har ju hela skiten loss från bilen, men han har samma problem :hihi
Jag ska nog skaffa en sån här.

 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tack för erbjudandet, men det är på dotterns bil och hon bor i Bålsta, så bilen är där nu.
Längst in på Göksviksvägen i Bålsta så finns det en kille som heter Mattias (?) som har en massa beg volvodelar, han har tagit över verksamheten från sin farsa "Greken". Har tyvärr inte kvar numret till honom, han tar även mekuppdrag. Kan ju vara läge att köpa en komplett drivaxel med spindel om det blir förstörande demontering.

För att slå ut drivaxeln kan det vara lämpligt med en förlängare på drivaxeln och sätta fast med skruven.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Längst in på Göksviksvägen i Bålsta så finns det en kille som heter Mattias (?) som har en massa beg volvodelar, han har tagit över verksamheten från sin farsa "Greken". Har tyvärr inte kvar numret till honom, han tar även mekuppdrag. Kan ju vara läge att köpa en komplett drivaxel med spindel om det blir förstörande demontering.

För att slå ut drivaxeln kan det vara lämpligt med en förlängare på drivaxeln och sätta fast med skruven.
Redan varit så förutseende, jag har en extra drivaxel liggande köpt på skroten. Iofs bara själva axeln, hoppas att jag inte ska behöva förstöra mer än den. Möjligtvis lagret då.
Men ska kolla upp den där verkstan, inte alltid man kan hjälpa dottern och då är det bra om det finns en liten lokal verkstad i närheten.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
20240529_125811.jpgByta urtrampningslagret på bilen. Själva lagret är enklast möjliga sort och kostar bara någon hundralapp.

Fyfan... Hade jag vetat vad jag gav mej in på hade jag parkerat bilen i Rosengård.
Varenda skruv och mutter är noggrant utvald och placerad för att inte kunna skruvas loss utan att först skruva loss något annat, som i sin tur kräver att en tredje sak skruvas bort, och så vidare i all oändlighet.

Gör man något som är "permanentsmort" bör man väl för fan då se till att det håller bilens hela livslängd!
20240529_130810.jpg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
View attachment 499030Byta urtrampningslagret på bilen. Själva lagret är enklast möjliga sort och kostar bara någon hundralapp.

Fyfan... Hade jag vetat vad jag gav mej in på hade jag parkerat bilen i Rosengård.
Varenda skruv och mutter är noggrant utvald och placerad för att inte kunna skruvas loss utan att först skruva loss något annat, som i sin tur kräver att en tredje sak skruvas bort, och så vidare i all oändlighet.

Gör man något som är "permanentsmort" bör man väl för fan då se till att det håller bilens hela livslängd!
View attachment 499029
Fransk "bil"?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
View attachment 499030Byta urtrampningslagret på bilen. Själva lagret är enklast möjliga sort och kostar bara någon hundralapp.

Fyfan... Hade jag vetat vad jag gav mej in på hade jag parkerat bilen i Rosengård.
Varenda skruv och mutter är noggrant utvald och placerad för att inte kunna skruvas loss utan att först skruva loss något annat, som i sin tur kräver att en tredje sak skruvas bort, och så vidare i all oändlighet.

Gör man något som är "permanentsmort" bör man väl för fan då se till att det håller bilens hela livslängd!
View attachment 499029
Mycket lättare på en gammal bil. Tex min Triumph från 69. Lyfte ut hela växellådan med händerna in i kupén och kunde ligga på golvet där och byta koppling och lager mm. Inte jätteroligt jobb, men helt ok att göra själv.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top