Idag är jag förbannad därför att...

Dom glappa lite, mest knäppte så därför limmades det.

Skaffa en starkare maskin så går det nog fint med avdragare, ska till Södertälje på tisdag så om du har bilen upphissad kan jag sladda förbi med maskin. Inte gått bet med den ännu, sen om avdragaren håller är en annan femma.

 
Dom glappa lite, mest knäppte så därför limmades det.

Skaffa en starkare maskin så går det nog fint med avdragare, ska till Södertälje på tisdag så om du har bilen upphissad kan jag sladda förbi med maskin. Inte gått bet med den ännu, sen om avdragaren håller är en annan femma.

Tack för erbjudandet, men det är på dotterns bil och hon bor i Bålsta, så bilen är där nu.
 
Dom glappa lite, mest knäppte så därför limmades det.

Skaffa en starkare maskin så går det nog fint med avdragare, ska till Södertälje på tisdag så om du har bilen upphissad kan jag sladda förbi med maskin. Inte gått bet med den ännu, sen om avdragaren håller är en annan femma.

Kan du svänga förbi Umeå när du ändå är ute och sladdar?
 
Tack för erbjudandet, men det är på dotterns bil och hon bor i Bålsta, så bilen är där nu.

Ok, kanske inte är någon omöjlighet.

Minns inte om navet måste bort, tror jag bara bytt/lossat p.g.a. missljud lager och då bankat loss det = svinga stålslägga(handslägga så träffar du nog) på överkant/yttre ringen så kliver den ut tillslut men troligtvis byte därefter.
 
Ok, kanske inte är någon omöjlighet.

Minns inte om navet måste bort, tror jag bara bytt/lossat p.g.a. missljud lager och då bankat loss det = svinga stålslägga(handslägga så träffar du nog) på överkant/yttre ringen så kliver den ut tillslut men troligtvis byte därefter.
Principen är densamma, men på Volvo sticker inte drivaxeln ut, den är fäst med en skruv och inte en mutter. Den här killen har ju hela skiten loss från bilen, men han har samma problem :hihi
Jag ska nog skaffa en sån här.

 
Tack för erbjudandet, men det är på dotterns bil och hon bor i Bålsta, så bilen är där nu.
Längst in på Göksviksvägen i Bålsta så finns det en kille som heter Mattias (?) som har en massa beg volvodelar, han har tagit över verksamheten från sin farsa "Greken". Har tyvärr inte kvar numret till honom, han tar även mekuppdrag. Kan ju vara läge att köpa en komplett drivaxel med spindel om det blir förstörande demontering.

För att slå ut drivaxeln kan det vara lämpligt med en förlängare på drivaxeln och sätta fast med skruven.
 
Längst in på Göksviksvägen i Bålsta så finns det en kille som heter Mattias (?) som har en massa beg volvodelar, han har tagit över verksamheten från sin farsa "Greken". Har tyvärr inte kvar numret till honom, han tar även mekuppdrag. Kan ju vara läge att köpa en komplett drivaxel med spindel om det blir förstörande demontering.

För att slå ut drivaxeln kan det vara lämpligt med en förlängare på drivaxeln och sätta fast med skruven.
Redan varit så förutseende, jag har en extra drivaxel liggande köpt på skroten. Iofs bara själva axeln, hoppas att jag inte ska behöva förstöra mer än den. Möjligtvis lagret då.
Men ska kolla upp den där verkstan, inte alltid man kan hjälpa dottern och då är det bra om det finns en liten lokal verkstad i närheten.
 
Episkt
Haha, ja den flög. Har haft en bromsskiva som suttit liknande. Den gången kapade jag med vinkelslipen för att få loss den.
 
20240529_125811.jpgByta urtrampningslagret på bilen. Själva lagret är enklast möjliga sort och kostar bara någon hundralapp.

Fyfan... Hade jag vetat vad jag gav mej in på hade jag parkerat bilen i Rosengård.
Varenda skruv och mutter är noggrant utvald och placerad för att inte kunna skruvas loss utan att först skruva loss något annat, som i sin tur kräver att en tredje sak skruvas bort, och så vidare i all oändlighet.

Gör man något som är "permanentsmort" bör man väl för fan då se till att det håller bilens hela livslängd!
20240529_130810.jpg
 
View attachment 499030Byta urtrampningslagret på bilen. Själva lagret är enklast möjliga sort och kostar bara någon hundralapp.

Fyfan... Hade jag vetat vad jag gav mej in på hade jag parkerat bilen i Rosengård.
Varenda skruv och mutter är noggrant utvald och placerad för att inte kunna skruvas loss utan att först skruva loss något annat, som i sin tur kräver att en tredje sak skruvas bort, och så vidare i all oändlighet.

Gör man något som är "permanentsmort" bör man väl för fan då se till att det håller bilens hela livslängd!
View attachment 499029
Fransk "bil"?
 
View attachment 499030Byta urtrampningslagret på bilen. Själva lagret är enklast möjliga sort och kostar bara någon hundralapp.

Fyfan... Hade jag vetat vad jag gav mej in på hade jag parkerat bilen i Rosengård.
Varenda skruv och mutter är noggrant utvald och placerad för att inte kunna skruvas loss utan att först skruva loss något annat, som i sin tur kräver att en tredje sak skruvas bort, och så vidare i all oändlighet.

Gör man något som är "permanentsmort" bör man väl för fan då se till att det håller bilens hela livslängd!
View attachment 499029
Mycket lättare på en gammal bil. Tex min Triumph från 69. Lyfte ut hela växellådan med händerna in i kupén och kunde ligga på golvet där och byta koppling och lager mm. Inte jätteroligt jobb, men helt ok att göra själv.
 
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Back
Top