Idag är jag förbannad därför att...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför just 2038 (en uppriktig undran för en som inte är insatt)?
Unix räknar tid i sekunder från 1970-01-01, och det använder en datatyp som har ett maxvärde som tar slut 2038 så plötsligt kommer tiden att hoppa tillbaka till 1970.
Det är i princip redan åtgärdat genom att använda en mycket större datatyp, så alla system som uppdaterats till att vara en nyare version kommer inte ha något problem. Vilket man kan hoppas borde vara "alla" om 14 år.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Som tur är jobbar jag (förhoppningsvis) inte då. :)

Men jag hade en hel del att göra inför och efter 2K.

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Unix räknar tid i sekunder från 1970-01-01, och det använder en datatyp som har ett maxvärde som tar slut 2038 så plötsligt kommer tiden att hoppa tillbaka till 1970.
Det är i princip redan åtgärdat genom att använda en mycket större datatyp, så alla system som uppdaterats till att vara en nyare version kommer inte ha något problem. Vilket man kan hoppas borde vara "alla" om 14 år.
Tack för förklaringen, då har man lärt sig nåt nytt idag med. :)

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag tror allt är en missuppfattning. I själva verket föddes Jesus år null. Det förklarar varför det är fullt rimligt att tvivla på alla anekdoter om hans liv.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Enig!
När jag blev av med kortet i augusti så klockades jag 102 på 70 väg. Utanför naturhistoriska museet. Mitt under industrisemestern, inte en bil på vägen. Jag försökte förhandla om att skriv ner 2 kmh så skriver jag under glatt och betalar boten.

Helt omöjligt enligt den alldeles för unga polisen, jag ifrågasatte samhällsnyttan med att ta mitt kort vilket innebär att jag inte kan jobba i samma utsträckning vilket blir för samhället en dyr affär.... Svaret jag fick gjorde mig än mer förbannad, " detta är för ett högre syfte du inte förstår" Möjligt att jag råkade avsluta konversationen med att de kunde väl åka till järvafältet och göra ngn nytta på riktigt.

Nåja, vad jag förstått så kan jag utgå från att transportstyrelsen kommer att ta mitt kort, handlar bara om när.
Jag blev tagen i höstas, med några ynka km/h över brytpunkten från dyrt till jättedyrt.
Jag frågade också snällt om man kunde tänka sig lite rabatt p ga i övrigt gott uppförande men fick svaret att farten fördes över från laserpickan till hans platta direkt och i samma stund till transportstyrelsen.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
På sätt och vis hade det ju varit bättre om man gett Jesu födelse värdet null redan från början. Då hade man iaf fått kraschen direkt och kunnat rätta till den istället för att behöva vänta 2038 år innan felet visar sig. Kanske dags att starta en ny religion där jesu återuppståndelse i själva verket sker 2038. Då hade allt blivit mer logiskt.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vi får väl först försöka bena ut - med anledning av den intensiva debatten om Jesu födelsedag - vilken Jesus som avses, med tanke på hur vanligt det namnet var i den världsdelen vid den tiden som Bibeln snackar om.
Det kan vara ett tiotal Jesusar som förekommer i olika sammanhang i den novellsamling som sedemera resulterade i Bibeln. En som spikade, en som diggade fisk, en som satte på horor, en som hängde med banditer på korset, en som aldrig verkar ha träffat sina föräldrar senare i livet osv. osv.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81

När vi ändå är inne på det ämnet.

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
Igår, lördag kör E4 söderut, med bil, farthållare på 130.
Inga bilar framför så långt ögat når, bakom bara en bil i omkörningsfilen.
Det tar denne säkert några km innan den är ikapp och kör om i, gissningsvis i 132. När den väl är förbi svänger den i framför med ca 2-3 billängder, sån min farthållare slår på bromsen och plingar till för att jag ligger alltför nära.
Fortfarande inga andra bilar bakom… :kulspruta :poop:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag blev tagen i höstas, med några ynka km/h över brytpunkten från dyrt till jättedyrt.
Jag frågade också snällt om man kunde tänka sig lite rabatt p ga i övrigt gott uppförande men fick svaret att farten fördes över från laserpickan till hans platta direkt och i samma stund till transportstyrelsen.
Det skulle jag ta med en nypa salt... Om de mäter fel tex och saken prövas i domstol vill man inte ha felaktiga data som automatiskt skickas in. De brukar också göra flera mätningar för att verifiera hastigheten och behöver då bestämma vilken som ska lagras.

Men det kanske blivit rutin numera? Jag vet inte. Får fråga någon som jobbar inom Polisen.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Igår var det dags att rengöra innerfiltret i akvariet. Allt gick bra tills dess det var dags att starta pumpen igen, då jag kunde konstatera att den inte funkade. Ajfan, måste hämta barnen på förskolan, får titta på det imorgon.

Så idag var det dags att felsöka.
Jag plockar upp pumpen och kopplar in den i ett annat uttag. Fortfarande inget liv.
Men ser det inte ut som något sitter fast mot impellern? Jag tar en pinne och petar lite. Det som sitter fast lossnar varpå impellern börjar snurra med full fart och mitt ansikte blir nersprutat med rutten fisk.

En fisk har alltså simmat in i pumpen under tiden den var avstängd för filterrengöring. Sedan har den klämts ihjäl av impellern när jag försökte starta pumpen.

Inte första gången det händer...

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Min granne behövde inte söka bygglov om han enbart skulle såga för eget bruk när han köpte sitt sågverk
I tre år har jag klagat på ljudet som är uppmätt dubbel samtalsvolym på min altan och folk kör dit hela paket med timmer som han sågar åt andra.
Idag var kommunen förbi och samtidigt som dom var på besök så lastade man på hela paket med sågade brädor som var på väg till beställaren.

Grannen har satt upp 30 höbalar som bullerplank men det var knapp mätbar skillnad på min altan.
Kommunen bad honom starta sågverket och ställde det på tomgång så hon kunde stå bakom en höboll och lyssna.

För det första så sågar man inte brädor på tomgång, för det andra så ligger min altan inte där hon lyssnade.

Slutsatsen blev att han får såga och ska hålla koll på när jag är hemma.... Hur fan ska han veta när någon är kvar i huset och tack kommunen för att ni gav i uppdrag till grannen att hålla koll på var jag befinner mig :(

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min granne behövde inte söka bygglov om han enbart skulle såga för eget bruk när han köpte sitt sågverk
I tre år har jag klagat på ljudet som är uppmätt dubbel samtalsvolym på min altan och folk kör dit hela paket med timmer som han sågar åt andra.
Idag var kommunen förbi och samtidigt som dom var på besök så lastade man på hela paket med sågade brädor som var på väg till beställaren.

Grannen har satt upp 30 höbalar som bullerplank men det var knapp mätbar skillnad på min altan.
Kommunen bad honom starta sågverket och ställde det på tomgång så hon kunde stå bakom en höboll och lyssna.

För det första så sågar man inte brädor på tomgång, för det andra så ligger min altan inte där hon lyssnade.

Slutsatsen blev att han får såga och ska hålla koll på när jag är hemma.... Hur fan ska han veta när någon är kvar i huset och tack kommunen för att ni gav i uppdrag till grannen att hålla koll på var jag befinner mig :(
Säg att du misstänker att han håller tävlingar med bensindrivna fordon på tomten så kommer de att belägga honom med ljudkrav omedelbums!

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,

Bara att fortsätta klaga. Filma när han sågar och ha en decibelmätare som syns i bilden.
Du kan även anmäla honom för svartbygge av hög mur🤣

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...