Idag är jag förbannad därför att...

Samma gäller för motorcyklar med motorn på längden.......
View attachment 499053

men ventiljustering är bekvämt..... :)
Jo, det var en del gymnasticerande för att tråckla ur/i motorn ur ramen med garagedomkraft som hjälpmedel. Uppsidan var möjligen att det var bekväm arbetshöjd för själva bytet när man lyft upp spisen på arbetsbänk :)
Min hoj har dock inga hängpattar
 
Känns igen, för byta Startmotor på en Renault 5 (?) fick jag riva hela avgassystemet för att komma åt startmotorn. Den största skillnaden mellan en MotoGP "prototyp" och en gathoj är att "prototypen" är byggd för att vara lätta att serva. En standardhoj är byggd för att vara så billig som möjligt att sätta ihop.
Gissar likadant på bilar , F1 lätt att serva, standardbil billig sätta ihop.
 
Känns igen, för byta Startmotor på en Renault 5 (?) fick jag riva hela avgassystemet för att komma åt startmotorn. Den största skillnaden mellan en MotoGP "prototyp" och en gathoj är att "prototypen" är byggd för att vara lätta att serva. En standardhoj är byggd för att vara så billig som möjligt att sätta ihop.
Gissar likadant på bilar , F1 lätt att serva, standardbil billig sätta ihop.
Jag tänker att de med flit gör bilen svårmekad. Har sett så mycket lösningar som inte är vettiga ur ett ekonomiskt eller ingenjörsperspektiv.
Genom att hindra hemmamekande blir det mer klir i kassan för verkstäderna som betalat dyrt för sin certifiering.
 
Jag tänker att de med flit gör bilen svårmekad. Har sett så mycket lösningar som inte är vettiga ur ett ekonomiskt eller ingenjörsperspektiv.
Genom att hindra hemmamekande blir det mer klir i kassan för verkstäderna som betalat dyrt för sin certifiering.
Jag tror snarare att idiotlösningarna kommer till under tidspress.
Och det är varken ekonomi eller ingenjörsperspektiv.
Och när det gäller ekonomi kan man för att förenkla satt samma tid för att montera 2 olika detaljer trots att det tar mer än dubbelt så lång tid montera den ena detaljen jämfört med den andra.
Jag har sett det .....
 
Jag tror snarare att idiotlösningarna kommer till under tidspress.
Och det är varken ekonomi eller ingenjörsperspektiv.
Och när det gäller ekonomi kan man för att förenkla satt samma tid för att montera 2 olika detaljer trots att det tar mer än dubbelt så lång tid montera den ena detaljen jämfört med den andra.
Jag har sett det .....
Återigen från min egen erfarenhet inom bilindustrin - ekonomin styr. Att en lösning kan verka både ekonomiskt och ingenjörsmässigt dålig beror oftast på att man inte känner till monteringsordningen, mycket kommer som komplettenhet in till slutmonteringen - antingen förmonterat på sidobana eller hos underleverantör.
Dåliga lösningar kan även bero på att man köper enheter som tillverkas för flera bilmärken men sätter fast dem med en dålig (evt. dyr) lösning för att få ner totalkostnaden (verktygskostnaden).
 
Återigen från min egen erfarenhet inom bilindustrin - ekonomin styr. Att en lösning kan verka både ekonomiskt och ingenjörsmässigt dålig beror oftast på att man inte känner till monteringsordningen, mycket kommer som komplettenhet in till slutmonteringen - antingen förmonterat på sidobana eller hos underleverantör.
Dåliga lösningar kan även bero på att man köper enheter som tillverkas för flera bilmärken men sätter fast dem med en dålig (evt. dyr) lösning för att få ner totalkostnaden (verktygskostnaden).
Men det förutsätter ju att man vet vad saker kostar. Och det får inte vara så att man för tid valt samma tid för två olika men likartade jobb för att förenkla i kostnadsprogrammet.
 
Men det förutsätter ju att man vet vad saker kostar. Och det får inte vara så att man för tid valt samma tid för två olika men likartade jobb för att förenkla i kostnadsprogrammet.
Vi gjorde kalkyljobb på alla konstruktionslösningar - verktyg, detaljpris o monteringstid - mycket av det var uppskattningar, men enda sättet att få bort en billig lösning vara att bevisa att den innebar problem - först o främst inom garantitid och sedan livslängd. Det senare var mer svårt att bevisa om ändringar gjordes sent i ett projekt.
Uppskattningar stämde förvånansvärt väl, mycket bättre än statliga o kommunala byggprojekt :lol
 
Junis första det är varmt inne för att det är varmt ute sova ute.

Inte en mygga ännu men plocka bort en spindel i full attack uppifrån och ett jävla tjatter på fåglarna.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top