Hur tvättar ni eran mc?

MostWanted skrev:
Kan man vaxa/polera en hoj? Vad kör ni för vax å till vad? Det är väll bara tanken som är metall. Många dekaler ligger ingen klarlack över... berätta gärna...

Varför skulle man inte kunna? Jag kör polish (sonax) och vax (turtle) några ggr/sommar.

Kåpor, kåpglas, tank, delar av ramen framskärm och sving får sig en omgång.
Får vara litte försiktig vid dekalerna bara.
 
Japp, jag har idag precis kört ett varv polish och ett varv vax.
Blir så mkt trevligare att göra sig av med insekter och skit i allmänhet på biken då.
Polish kör jag om lacken är repig annars räcker det att vaxa, i regel kör jag polish en gång om året bara och bättrar på vaxet ngr gånger per sommar.
All blank metall kör jag autosol på då det ger en skyddande hinna.
Men vad du gör, vaxa inte sånt som inte är lackat, vaxar man tex rena plastdetaljer så ser det förjäkligt ut efter ett tag.
Jag kör med Würths plastfett tror jag det heter, en slags vinylglans i fettform kan man säga.
Gnider man in tex kedjeskydd, handtagsreglage osv med detta och polerar för hand bort överflödet så ser det som nytt ut. :tummenupp
Gör man en nogran och grundlig genomgång på vintern/våren så har man inte alls mkt jobb under säsong att hålla bitarna rena.
//Tobbe
 
MostWanted skrev:
Kan man vaxa/polera en hoj? Vad kör ni för vax å till vad? Det är väll bara tanken som är metall. Många dekaler ligger ingen klarlack över... berätta gärna...

Jag vaxar rubbet.. tank o kåpor, ser kalasfint ut. :)
 
Måste fråga...jag som kör "naket" har ju lätt att komma åt motor kylare etc, men ni kåpade människor...blir det inte rätt grötigt därinne bakom kåporna efter ett tag? :va tar ni bort dom och tvättar motorn då & då...?

En som undrar!
 
Jwet skrev:
Hej!

Ny här på forumet, även färsk mc-åkare. Vet inte, kanske en lite dum fråga men men.....är det bara att tvätta hojjen som man tvättar bilen med t.ex högtryck över hela eller?

Tack på förhand!

MVH


En liter avfettning högtryck och en j....vla massa biltema schampo sen e han ren GARANTERAT
 
HönaPower skrev:
Måste fråga...jag som kör "naket" har ju lätt att komma åt motor kylare etc, men ni kåpade människor...blir det inte rätt grötigt därinne bakom kåporna efter ett tag? :va tar ni bort dom och tvättar motorn då & då...?

En som undrar!
Det händer väl att man blaskar av motor och dylikt när man har kåporna borta av ngn anledning.
Men så farligt smutsigt blir det inte under kåporna på min bike iaf.
//Tobbe
 
hur tar man lättast bort insekter som har flugit in o mosats i kylarn? tips mottages tacksamt.
 
hur tar man lättast bort insekter som har flugit in o mosats i kylarn? tips mottages tacksamt.

Skaffa talgbollar och häng i kylarn, småfåglar älskar mosade kryp :banana
 
När ja tvättar så tar de ca 2 timmar att tvätta hela hojen. men ja gillar o ha ALLT rent. tror på att de lönar sig i längden. så är de roligare o tvätta en hoj än en bil också. :)

använder schampoo, wax, vinylputs, semsskinn, autosol mm.. ju mer olika desto bättre, enligt mig. liksom, en ren hoj är ju ingen styggelse precis.
 
Vatten oftast...ingen som använder vatten?bara schampo o avfettning o dylikt?Inget vatten?Måste vara lättare med lite vatten med,måste ju bli lite renare med vatten med?Ingen?nån?Pröva med vatten med...:arsele:arsele
 
Lånar tråden lite!

Köpte i veckan 5liter kallavfettning från Mekonomen, fy fan vad bra det var!!!!!det bästa jag provat, allt precis allt bara rann av, även kedjefettet som endast går bort med lampolja/lacknafta.
Hojen har inte varit så ren på hela sommaren, MEN det gav så fula märken i asfalten utanför garaget så mer av den kommer man inte kunna använda :(

Så min fråga är finns det nå avfettning som inte ger sådana märken i asfalten men ändå löser upp all skit bra?

Deras kallavfettning är så jävla bra att jag funderar på att åka till en mack och tvätta hädan efter för den gjorde hojen så ren.
 
Mina verktyg:
1. Vattenspruta(Handpump)
ImageVaultHandler.aspx

Självklart byta ut avfettning med vatten.
2. Polerpapper ( sånt som inte luddar )

Pumpa upp tryck och sen spraya bort grus och insekter, sen är det bara att duscha yta och putsa.

Sen för att inte behöva använda kemikalier och liknande så tvättar jag hojen innan jag ställer in den eller när jag ska ta ut den.

Sen har jag iofs ingen kedja så jag slipper oljestänk :tummenupp
 
Jag tvättar hojen innan jag tar ut den för säsongen och innan jag låser in den för vintern! Resten av tiden KÖR jag....

Om det regnat och hojen är lerig/skitig så går jag över den med slangen men tvätta?
 
Jag tvättar hojen innan jag tar ut den för säsongen och innan jag låser in den för vintern! Resten av tiden KÖR jag....

Om det regnat och hojen är lerig/skitig så går jag över den med slangen men tvätta?
Ungefär samma här. Tycker inte att hojen behöver stortvättas så ofta. Kör aldrig med högtryck och dessutom väldigt mjukt även med slang. Däremot går jag över den med trasa och vattenspray emellanåt för att bli av med damm och liknande, samt torkar bort kedjekladd från bakfälg och sving.

All tvätt sker naturligtvis iförd en mankini.
 
Jag är förvånad att ingen ännu gett förslaget som kombinerar nytta med nöje:

Störtregn och +250 km/h...

...för det är väl en sporthoj vi pratar om.
:hihi:hihi:hihi
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top