Hur sälja hoj?

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
2010, KTM 690 SMR
funderar på hur man ska sälja hojjen sen..

kanske känns som en töntig tråd.. men ..

men vill ju inte låta vem som helst provköra..
vem vet om man ens får tillbaka hojjen..

vad ska man tänka på innan man låter "köparen" köra den.. så att han inte snor den..

osv osv.. vad är viktigt

Ett sätt kan ju vara att ta hand om pengarna inna provkörning och ge tillbaka den när hojen kommer tillbaka.

Inte för att jag gjort så men jag antar att det skulle funka.

Se till å få pengar innan eller en äkta postväxel.
Om personen i fråga vill se hur hojen går innan han köper den,
säg att du skjutsar han bakpå så får han se hur den går ;)
Skulle aldrig tillåta någon köra en hoj man ska sälja med tanke på hur mycke stölder de är.
Låt dom inte ge bilen i pant eller säga att polaren väntar kvar.
Bilen kan vara stulen och polare som blir lämnad kvar kan bara gå därifrån eftersom man inte har rätt att hålla kvar dom.

Krångligt.

Alicia skrev:
Se till å få pengar innan eller en äkta postväxel.
Om personen i fråga vill se hur hojen går innan han köper den,
säg att du skjutsar han bakpå så får han se hur den går ;)
Skulle aldrig tillåta någon köra en hoj man ska sälja med tanke på hur mycke stölder de är.
Låt dom inte ge bilen i pant eller säga att polaren väntar kvar.
Bilen kan vara stulen och polare som blir lämnad kvar kan bara gå därifrån eftersom man inte har rätt att hålla kvar dom.

Krångligt.

mm .. fan .. oftast kommer folk innan dom har pengar ..
har ju tagit bort fotpinnar så kan inte skjutsa :D

ta körkort osv.. räcker inte?

Låna en kompis som är lagom galen och har snabb hoj som han förmår framföra i hög hastighet i såväl kurvor som på rakor.
Sen säger du till honom att följa efter, vart killen/tjejen än åker..
Men först ska du iaf ha pengar till en eventuell självrisk :-)

//Anders.

När jag köpte hoj för en kort tid sedan så enda killen jag köpte den av begärde var körkortet å han hade kvar de tills jag kom tillbaxs.

Har du körkortet i handen så ä de ganska lungt å gärna att han/hon får skriva på ett papper att ev. skader som å bringas under provkörningen får han/ hon stå för( för då har ni skrivit ett kontrakt)

OBS när personen i fråga lämnar körkortet så kolla så att fotografiet stämmer och att kortet gäller för rätt behörighet så de inte gäller för tex. mellankortet å han/hon ska köpa en tung

Jag vet inte om jag är urbota dum eller bara trött nu..

Om jag har en hoj till salu för, låt säga 70'000kr, och ber köparen ge mig dessa som en försäkring mot eventuella framtida stölder. Han ger mig dessa pengar och jag ger honom hojen, men hojen står ju fortfarande reggad på mig och är således min. Han har inga vänner med sig och inga vittnen på att han gav mig pengarna utan jag (en främling för honom) är den enda som ens sett dessa pengar.

Nu till kruxet. Jag - säljaren - har en hoj reggad på mig och 70'000kr i kontanter i en väska bredvid mig. Är jag riktigt oärlig kan jag råna honom och bli 70'000kr rikare. Är jag ännu mer oärlig kan jag planera detta och ge ut falska uppgifter om mig själv och då har han ingenting att gå på.

Se till att ha så mycket säkra uppgifter som möjligt på köparen ifråga. Ta reda på detta själv och be någon anhörig till honom verifiera detta. Ha även med dig vänner vid utlåningstillfället. Kontrollera hans körkort. Fotografera honom. Låna hans barn.

Men det bästa vore väl att be några några körglada och ytterst duktiga MC-förare följa med denna "köpare" under hans provtur. Se bara till så att dessa "förföljare" är bättre förare än honom.

thopa skrev:
Jag vet inte om jag är urbota dum eller bara trött nu..

Om jag har en hoj till salu för, låt säga 70'000kr, och ber köparen ge mig dessa som en försäkring mot eventuella framtida stölder. Han ger mig dessa pengar och jag ger honom hojen, men hojen står ju fortfarande reggad på mig och är således min. Han har inga vänner med sig och inga vittnen på att han gav mig pengarna utan jag (en främling för honom) är den enda som ens sett dessa pengar.

Nu till kruxet. Jag - säljaren - har en hoj reggad på mig och 70'000kr i kontanter i en väska bredvid mig. Är jag riktigt oärlig kan jag råna honom och bli 70'000kr rikare. Är jag ännu mer oärlig kan jag planera detta och ge ut falska uppgifter om mig själv och då har han ingenting att gå på.

Se till att ha så mycket säkra uppgifter som möjligt på köparen ifråga. Ta reda på detta själv och be någon anhörig till honom verifiera detta. Ha även med dig vänner vid utlåningstillfället. Kontrollera hans körkort. Fotografera honom. Låna hans barn.

Men det bästa vore väl att be några några körglada och ytterst duktiga MC-förare följa med denna "köpare" under hans provtur. Se bara till så att dessa "förföljare" är bättre förare än honom.

polaren behöver inte var så jävla mkt bättre om man bara lämnar en eller två liter i tanken på sin egen hoj, medan polaren har full tank.

-dB_mike skrev:
polaren behöver inte var så jävla mkt bättre om man bara lämnar en eller två liter i tanken på sin egen hoj, medan polaren har full tank.
mycket smart :tummenupp
Sen kan man ha en mobil i exempelvis luftburken som man kan leta upp med funktionen friendfinder ;)

aGGe! skrev:
mm .. fan .. oftast kommer folk innan dom har pengar ..
har ju tagit bort fotpinnar så kan inte skjutsa :D

ta körkort osv.. räcker inte?

Personen i fråga kan ha falsk körkort.
Ska du sälja den så ska väl dom ändå på?

Jag skulle aldrig våga låna ut en hoj till en spekulant, oavsett hur trevliga och snälla dom ser ut.
Skenet bedrar.
Vill man inte ha hojen stulen så är de tyvärr bara att vara nitiskt å jävlig.

Hur funkar försäkringen när man väl har gett dom nycklen och hojen och dom sticker?

Jag förstår att man har all rätt att vara orolig...

Kan tänka mig att jag har svårt att köpa hoj privat då jag inte ens tagit körtkort ännu :3freak
Måste ta med mig min handledare vid en provkörning, hehe... Asjobbigt, jag vet!

Det värsta är inte det, utan att säljaren säkert inte vill att en "rookie" sätter sig på hojen o provkör :D
Kommer man dit i bil kan man väl lämna bilnyckeln/bilen i pant!? Så får väl köparen ha en polare med sig som skyddar bilen :yoparty

Lindgren skrev:
När jag köpte hoj för en kort tid sedan så enda killen jag köpte den av begärde var körkortet å han hade kvar de tills jag kom tillbaxs.

Har du körkortet i handen så ä de ganska lungt å gärna att han/hon får skriva på ett papper att ev. skader som å bringas under provkörningen får han/ hon stå för( för då har ni skrivit ett kontrakt)

OBS när personen i fråga lämnar körkortet så kolla så att fotografiet stämmer och att kortet gäller för rätt behörighet så de inte gäller för tex. mellankortet å han/hon ska köpa en tung

Var en tråd om detta förra året. Killen lämnade sitt körkort i pant, tog hojen och drog. Det gick ändå inte att få tag i killen och några pengar från försäkringen kan du glömma!

Har du lämnat ut nycklarna gäller inte försäkringen. Bara som kuriosa kan jag även förmedla att det sistnämnda även gäller hemförsäkringen. Tänk på det de ggr du lämnar nycklarna i "tuben" eller till hantverkare/värden.

Rift skrev:
angående körkortet, borde man kunna kolla av det med personen ifrågans kontokort om han inte har förfalskat det också,

Faan nu var det en sådan självmords bombare nere i irak igen..
17 människor dog och 70 skadades..otäckt det där

Lucius skrev:
Var en tråd om detta förra året. Killen lämnade sitt körkort i pant, tog hojen och drog. Det gick ändå inte att få tag i killen och några pengar från försäkringen kan du glömma!

Har du lämnat ut nycklarna gäller inte försäkringen. Bara som kuriosa kan jag även förmedla att det sistnämnda även gäller hemförsäkringen. Tänk på det de ggr du lämnar nycklarna i "tuben" eller till hantverkare/värden.

man får väl förbereda ett kontrakt eller nått..
där testaren skriver på osv..
så tar man hans körkort och visa kort..

annars får han inte testa

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...