Harley Davidson m fl glidarhojar

”There’s no replacement for displacement.”

Dvs det är lätt att vänja sig vid kubik och det är beroendeframkallande. Man tycker sen att annat känns futtigt och surrigt, händer inget när man gasar, typ.

Om du ser förbi den känslan kan du kanske se andra kvaliteter med den lilla yamman. Hanterbarheten och att du är herre över hojen t ex. Sett många där det ser åbäkigt ut och de ser mest rädda ut för vad en stor, bänglig och vridstark hoj ska ta sig till.

Jag tror du kommer uppfatta den som extremt smidig, lättkörd och lite löjlig. Den har en märklig körställning som skänker kontroll, vilket du vill ha på uppkörning.

Du lär uppleva det mesta som enkelt på den, så det ger dig ett övertag om du behärskar övningarna på en ändå svårare hoj. Vad som sen känns bäst vet du ju själv.

Jag gillar radfyra med bra mellanregister. Works everytime.

Det ska bli intressant. Jag har precis kommit till stadiet att jag börjar känna mig rätt så trygg med min HD. Har ju övat en del och nött 30-40 mil med den, samt klarat lågfartsbanan ett par gånger. Känns avslappnat och kul att köra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det är väl knasigt med sportster dock att man inte sitter som på en sporthoj. Fotpinnarna är för långt fram.
"Sportster" är en amerikansk term som inte alls betyder samma sak som här i europa. Typ som "SS" på bilar (Camaro super sport). I Amerika är det mesta tuffa maskineriet av stål - heavy metal. Att optimera vikten på fordon med lättare material eller bemöda sig att räkna på hållfastheter och diverse kompromisser ses som en svaghet så man överlåter denna kvinnliga uppgift till japsarna, eller tyskarna att syssla med. Helt enkelt till folk som gärna underlåter sig på olika sätt.

Italienarna t ex gör allting annorlunda. Där börjar man med ett glas vin, sedan flaskan, sedan färgen och formen. Sist fyller man i med dom bärande strukturerna. Det är inget vi förstår, det kallas 'konst'.

Vi här i norden gör allting fyrkantigt. Det finns bara räta vinklar, är det 45 grader nånstans så har man bara vridit fyrkanten lite för att det ska se lite avancerat ut. Allt som är streamlinat med aningens komplicerade former anses osäkert och farligt, och är förbjudet. Så vi köper in det från kineserna istället.
 
Vi hade ju Saab. Men den var för osvensk. Nu har vi plastiga Volvos som inte får plats med vinterhjulen i kofferten.

Har upptäckt att det finns "rear controls" till sportster för sportig sittställning. Inte jättedyra heller.
 
Back
Top