Elektronikprojekt - nödvändiga eller bara för att...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ibland behövs elektroniska lösningar och andra gånger är det bara kul att fixa något nördigt. Eller för all del praktiskt, även om det inte egentligen behövs...

Min Mosquito Magnet lade av igen. Denna gång får jag inte fart på kretskortet och det är hemliga komponenter på det, så jag har ingen aning om var jag ens ska börja (ström in, kontakter ok osv, men ingen output alls). Så jag körde igång maskineriet med bara tre säkringar som även är strömbrytare i sammanhanget. Funkar. Men jag vill ha en bättre och mer permanent lösning som jag kan fjärrövervaka och styra och gärna kunna slå av automatiskt under dagen samt att den kör uppstart mm helt på egen hand.

Så projektet är påbörjat med en Shelly Uni Plus och en Arduino Uno. Fjärrstyrning och ström till reläer och Arduinon är fixat. Nu är det programmering kvar och sedan byta kablar till rätt dimension och provköra skarpt.IMG_20250621_135027689_HDR.jpgIMG_20250627_132956171.jpg

Är det ett vanligt/känt fel på MyggMagneten att mainboard lägger av?

Är det något som gäller gamla modeller och är fixat på nya?

Både jag och sonen har funderat på att köpa begagnade, men kanske skippar det då och eventuellt köper ny om det är något känt fel på dom gamla.

Är det ett vanligt/känt fel på MyggMagneten att mainboard lägger av?

Är det något som gäller gamla modeller och är fixat på nya?

Både jag och sonen har funderat på att köpa begagnade, men kanske skippar det då och eventuellt köper ny om det är något känt fel på dom gamla.
Inte jättevanligt. Det är nästan alltid glappkontakt eller något med gasen som strular. Min har levt ett hårt liv i 10+ år och stått ute även under vintern och sällan under tak ens. Största problemet nu är att det är brist på korten och slut hos alla. Så då gör jag något eget som jag har koll på. Men maskinen går som sagt att köras med tre strömbrytare om man vill...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT