Hayabusa-tråden

En lösning adapter 1/8 NPT hane till 1/8 rak hona.
NPT gängan tätas alltid (av mig) med epoxi eller motsvarande som tål aktuell motortemperatur.
Det finns en möjlighet att du kan hitta adaptern hos din lokala Hydroscand eller hos Swedol.

Last edited:
En lösning adapter 1/8 NPT hane till 1/8 rak hona.
NPT gängan tätas alltid (av mig) med epoxi eller motsvarande som tål aktuell motortemperatur.
Det finns en möjlighet att du kan hitta adaptern hos din lokala Hydroscand eller hos Swedol.
Jo jag har också funderat på det.

Men samtidigt så förflyttas ju mätningen bort från "flödet". Även om det säkert är väldigt teoretiskt och inte spelar någon roll i verkligheten.

I nuläget så sitter ju sensorn i "flödet" där oljan leds upp till kamaxlarna, fast 4-5cm ifrån "flödet" så att säga.

Jo jag har också funderat på det.

Men samtidigt så förflyttas ju mätningen bort från "flödet". Även om det säkert är väldigt teoretiskt och inte spelar någon roll i verkligheten.

I nuläget så sitter ju sensorn i "flödet" där oljan leds upp till kamaxlarna, fast 4-5cm ifrån "flödet" så att säga.
Oljan till turbon ska väl gå genom adaptern ?????

Oljan till turbon ska väl gå genom adaptern ?????
Får se hur jag gör med detta.

Har adaptern och en M12 1.5 gängtapp hemma. Men tänker först se hur 1/8 standardgivaren passar i 1/8 npt-gängan innan jag gör något.

Lite fundersam på om det kommer att sticka ut för mycket. Vet inte om en kraschpuck på motorn är så bra. Handlar om 4cm.

I nuläget så ser motorn rätt "clean" ut.

20260309_195615.jpg
Verkar vara jättesvårt för dem att borra hålet exakt i mitten också. : )

Last edited:
Får se hur jag gör med detta.

Har adaptern och en M12 1.5 gängtapp hemma. Men tänker först se hur 1/8 standardgivaren passar i 1/8 npt-gängan innan jag gör något.

Lite fundersam på om det kommer att sticka ut för mycket. Vet inte om en kraschpuck på motorn är så bra. Handlar om 4cm.

I nuläget så ser motorn rätt "clean" ut.

View attachment 526475
Verkar vara jättesvårt för dem att borra hålet exakt i mitten också. : )
Jag förstår avskyn för en kraschpuck monterad i motorn. Målet är att mäta oljetemperaturen.
Idag går det en oljeslang från motorn till Turbon. Enklaste sättet mäta oljetemperaturen är att tejpa fast Tempgivaren med Aluminium- eller Koppartejp på oljeslangen. Och isolera utanpå med någon isolering som tål temperatur (tex linda runt med många lager Aluminiumfolie.)
eller
Det ska ju var ledande tejp, den icke ledande är ju plastfolie med en tunn metallbeläggning för utseendets skull.
Tänk på att också någon dm av anslutningsladden ska tejpas fast mot oljeslangen. Anslutningssladden innehåller ju kopparledare och kopparledarnas temperatur leds i kopparen till Tempgivaren så för att få rätt (noggrannare temperatur) måste kanske minst 1 dm av anslutningsladden ha samma temperatur som tempgivaren.

Last edited:
Jag förstår avskyn för en kraschpuck monterad i motorn. Målet är att mäta oljetemperaturen.
Idag går det en oljeslang från motorn till Turbon. Enklaste sättet mäta oljetemperaturen är att tejpa fast Tempgivaren med Aluminium- eller Koppartejp på oljeslangen. Och isolera utanpå med någon isolering som tål temperatur (tex linda runt med många lager Aluminiumfolie.)
eller
Det ska ju var ledande tejp, den icke ledande är ju plastfolie med en tunn metallbeläggning för utseendets skull.
Jag kanske överdriver. Svårt att säga hur det blir när man inte har hojen runt hörnet.

Intressant allternativ annars, tack.

eller
Tänk på att också någon dm av anslutningsladden ska tejpas fast mot oljeslangen. Anslutningssladden innehåller ju kopparledare och kopparledarnas temperatur leds i kopparen till Tempgivaren så för att få rätt (noggrannare temperatur) måste kanske minst 1 dm av anslutningsladden ha samma temperatur som tempgivaren.
Lutar åt ditt förslag om jag inte låter sensorn sitta där den sitter nu. (Vid cylindern och utan adaptern) Sitter ju kosmetiskt väldigt bra och jag tog en liten provtur i fredags för att kolla funktionen, men det var ju blött och bara runt 6-7 grader samt blåst.
Det förövrigt dummaste jag gjort i år, då jag ägnade 2 timmar att salt-sanera hojen efteråt.

Adaptern blev ju tyvärr som en kraschpuck på motorn så tog bort den lika snabbt. Lutade ner hojen med hjälp av en kompis för att kolla markfrigången vid nerlägg lite primitivt, men kompressionsfjädring är ju inte inräknad heller.

Skulle gå att svarva ner och gänga om adaptern och göra den något kortare, men -Nej, för mycket besvär.

Last edited:
Det var dock inga problem med att gänga i 1/8 bspt sensorn i adapterns 1/8 npt gänga, det hade fungerat. Applicerade lite Loctite också, så den satt hur bra som helst och tätt var det..

Men man ska nog passa sig för att överdra eftersom de är ju inte kompatibla egentligen...

Bifogat

• 20260313_121420.jpg
    20260313_121420.jpg
    1.7 MB · Visningar: 8
  • 20260313_121440.jpg
    20260313_121440.jpg
    992 KB · Visningar: 8
Last edited:
eller
Klurade som fasen och tänkte på detta och kom på att det finns ju andra typer av sensorer, bla tändstiftssensor med olika håldiameter.

Om man klämmer fast en med 10mm hål direkt med banjoskruven för oljan. Och alternativt kanske man kan dra över krympslang för att gömma eller isolera.

Vad tror du?

Last edited:
Klurade som fasen och tänkte på detta och kom på att det finns ju andra typer av sensorer, bla tändstiftssensor med olika håldiameter.

Om man klämmer fast en med 10mm hål direkt med banjoskruven för oljan. Och alternativt kanske man kan dra över krympslang för att gömma eller isolera.

Vad tror du?

Sätta den mellan banjoskruven och oljeslangsnippeln och linda fast givare och sladd mot oljeslangen med flera lager frysaluminiumfolie och tejp utanpå med tunn rostfri ståltråd ytterst för hålla allt (när tejpen ger upp) borde ge tillräckligt rätt oljetemperatur ! :)
Men vad har de två muttrarna för uppgift ? :va
1773674271000.png

Last edited:
Sätta den mellan banjoskruven och oljeslangsnippeln och linda fast givare och sladd mot oljeslangen med flera lager frysaluminiumfolie och tejp utanpå med tunn rostfri ståltråd ytterst för hålla allt (när tejpen ger upp) borde ge tillräckligt rätt oljetemperatur ! :)
Men vad har de två muttrarna för uppgift ? :va
View attachment 526706
Kollade upp Kinakopiorna, och de verkar inte vara mer avancerade än att ringen bara transporterar värmen till den riktiga sensorn.

Lite dåligt egentligen, finns ju nästan inget syfte med den. Känns som man kan lika gärna dra fast en vanlig sensor mot källan med en slangklämma.

Bifogat

• Screenshot_20260317_023411_AliExpress.jpg
    Screenshot_20260317_023411_AliExpress.jpg
    81.9 KB · Visningar: 6
Last edited:
Kollade upp Kinakopiorna, och de verkar inte vara mer avancerade än att ringen bara transporterar värmen till den riktiga sensorn.

Lite dåligt egentligen, finns ju nästan inget syfte med den. Känns som man kan lika gärna dra fast en vanlig sensor mot källan med en slangklämma.
Glöm inte att om du drar fast sensorn mot oljeslangen med kontaktpasta sedan du lindat över några varv med frysfolie och ytterst slangklämma så gör också samma med MINST de närmaste 5cm av anslutningssladden, kontaktpasta, aluminiumfolie utanpå sladden och slangklämmor ytterst, för temperaturen i anslutningssladden leds av koppartrådarna till sensorn.
Jag har sett katastofala felmätningar när man inte tänkt på detta.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back