Mineraloljor passar bra i äldre motorer och motorer som rullat långt med visst slitage.Syntetoljor passar bra i motorer som är anpassade till dessa syntetoljor.Halvsyntet brukar vara en mix av dessa rent funtionsmässigt.Tittar du i en instruktionsbok för din motor så står där oftast vilken olja du ska använda.Det kan vara en mineralolja, syntetolja eller en halvsyntetolja.Ibland passar även en syntetolja i äldre motorer men inte alltid beroende på åldern.Det finns ibland en anledning till varför tillverkaren rekommenderar en viss sorts olja och andra gånger beror det på att just oljan du tycker är lämplig idag inte fanns när din motor tillverkades.Är du osäker så hör efter med försäljaren vad de föreslår för just din motor.
För övrigt står dom första siffrorna i oljeviskositeten som t ex (10)W-40 för smörjegenskaperna med kall motor.De sista siffrorna, 10W-(40) står för smörjegenskaperna i oljan med varm motor.Ju högre siffra för kallstartsegenskaperna ger sämre smörjning med kall motor.5/10W-40 är ofta ett normalt standarvärde på våra breddgrader.
Därför häller man naturligtvis inte en helsyntetolja modell 0W-40 i t ex en Volvo 740 med 40 000 mil på mätaren lika lite som man häller en ren mineralolja 20W-50 i en CBR 1000RR som rullat knappt 1000 mil för att sedan rusa upp motorn direkt efter kallstart om man nu har alla hönsen hemma.
Och nej, du har inte hydrauliska lyftare i din Yamaha XV 535 Virago.