Har en Yamaha XV 535 Virago hydrauliska ventillyftare?

Jag fortsätter i samma tråd med en ny fråga...

Yamaha rekommenderar SAE 80 API GL 4 hypoidolja till kardanen. Funkar det även med SAE 80/90 GL 5 hypoidolja från Castrol (tror jag det var). Hittade den på Mekonomen men vågade inte köpa p gr av osäkerhet. :(

I Biltemas katalog står det speciellt att deras SAE 80/90 GL 5 olja INTE får användas där GL 4 krävs!??

Vad är det för skillnad på GL 4 o GL 5?

GL5 tål högre kuggtryck än GL4. Det finns ingen praktisk fördel att använda GL5 på din hoj. Om GL5 är oskadligt eller ej för slutväxeln i din hoj vet jag inte.

En Virrgo 535 har lika mycket vrid som en guldhamster, Biltemas olja funkar utmärkt den också.

En Virrgo 535 har lika mycket vrid som en guldhamster, Biltemas olja funkar utmärkt den också.
Jag tror du blandat ihop äpplen o päron... i min 535cc Virago sitter det 47 hästar... med stor sannolikhet 47 vildhästar med tanke på att den knappt är inkörd. :) ... :tummenupp ... :rock ... :hihi

Lite sammanfattning:
Renault köper sina lådor från utomstående tillverkare som rekommenderar rak rak 75 gl4/gl5,
Verkstäderna har inte denna olja från sin tillverkare och har översatt den till 75/90 gl5.
Castrol 2 taktsoljor har visat sig ha väldigt ojämn kvalitet och återkallas allt för jämnan,
Den är dessutom som sirap i lagerna och klarar inte smörja vid avgasbommen när kolven börjar komma uppåt 8 timmar, motul 800 är en betydligt bättre olja i samma prisklass.
Till ts, ring 035/100303 så får du tag i rätt olja, det går till Widik oil som är importörer för bl.a.
Pennzoil,quaqerstate,castrol,Shell

owl-facepalm.gif

Gör det inte svårare än vad det är. Häll i vad fan som helst utom möjligen extra virgin olivolja....

Där finns inga oljor som säljs i Sverige idag som är så dåliga att det skulle innebära ett problem i en Virago. Köp Biltemas
Kombiolja, den duger att hälla i bilen motorcykeln gräsklipparen, fungerar i växellådor och kardaner. Dessutom 39kr/L....

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra